motor doet ineens helemaal niks meer - elektrisch probleem?

Susanna

MF veteraan
28 jan 2011
1.532
740
Heerhugowaard
Omdat ik er totaal geen verstand van heb, stel ik de vraag hier.
Een van mijn motoren deed het van het een op andere moment niet meer. Net mee gereden en even weggezet. Toen ik weer wilde starten deed hij helemaal niets meer; geen verlichting, geen dashboard verlichting en niet starten.

Thuis de accu doorgemeten en het contactslot. Die geven beiden stroom door.
Voor de zekerheid toch een andere accu geplaatst, maar nog steeds niks.
Zekeringen zijn nog goed. Voor de zekerheid toch maar vervangen voor nieuw.

Kan het het start relais zijn? Maar dan had ik toch dashboard verlichting moeten hebben?

Mocht het iets uitmaken, het betreft een Derbi GP1 250cc.

Als iemand weet waar ik het verder moet zoeken, graag.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eerste de boel eens goed door meten en de drie zekeringetjes vervangen (kosten geen drol). Dan heb je dat uitgesloten, voordat je in het wilde weg allerlei (dure?) onderdelen gaat vervangen.

Duur zijn de tellerunit en computer zeker, maar ik ben wel benieuwd of dit het probleem zou kunnen zijn.
De zekeringen zijn al vervangen. Het doormeten van de stroom naar de zekeringen toe is wel een goede tip. Kan ik dat gewoon doen door het zekeringen kastje door te meten?
Nu is het wel zo dat in het werkplaats handboek staat: ignition, headlight and taillights are not protected by the fuses. Dus zelfs als de zekeringen geen stroom krijgen, zou de verlichting het toch moeten doen?
 
full

Ben benieuwd.......
 
Ik wil graag alles doormeten, maar heel eerlijk weet ik niet zo goed waar ik moet starten en hoe ik het moet doen.

nogtans niet moeilijk :
alle kleuren draden die ik al opgegeven heb, daar houdt je de +pen van je meter aan, -pen aan massa/-batterij. overal moet je de batterijspanning meten. meet je ergens opmerkelijk minder (vb 11V ipv 12.5) heb je een slecht kontakt en dus verlies. meet je niets waar het zou moeten, heb je een kabelbreuk/schakelaar die niet werkt/rotte stekker die geen kontakt maakt.

zo volg je het schema : - op massa, + aan batterij. dan op schema draad volgen en op eerstvolgende punt waar hij toekomt (stekker/schakelaar/...) weer meten, enz ...
 
Dat gaat niet altijd op Janbros. Als een min (draad) is onderbroken, meet je wel spanning(verschil) tussen de plus draad en de min (frame of accu), maar werkt de verbruiker niet omdat de stroomkring niet is gesloten. Een betere manier is de zogenaamde V4 meting, Google maar eens heb nu geen zin het weer helemaal uit te leggen.
 
Laatst bewerkt:
Dat gaat niet altijd op Janbros. Als een min (draad) is onderbroken, meet je wel spanning(verschil) tussen de plus draad en de min (frame of accu), maar werkt de verbruiker niet omdat de stroomkring niet is gesloten. Een betere manier is de zogenaamde V4 meting, Google maar eens heb nu geen zin het weer helemaal uit te leggen.

haar moto doet absoluut niets, geen lampje dat brandt ... dat heb je ofwel geen kontakt tussen - batterij en chassis, ofwel krijgt niets plus. Met wat ik schrijf kan iedere leek aan de slag. en als ze dan toch iets raars tegen komen zullen ze wel vragen of dat klopt ;)
 
Ja, dat het contactslot zelf in order is.... jammer genoeg.
De bedrading wordt nu verder gevolgd en gemeten. Hopelijk komen ze ergens een los contact o.i.d. tegen. Maar we vrezen dat het de computer is.
 
Misschien is de stekkerverbinding van kabelboom naar het instrumentenpaneel/teller unit slecht door corrosie, of dat deze stekker iets scheef of wat los zit.
Ik zou hier eerst zoeken omdat de verlichting van de tellerunit hier dus ook op zit, en mogelijk een startonderbreking hierdoor veroorzaakt wordt.
Tevens kun je de zekeringen allemaal testen met een multimeter of ze nog goed zijn (doorverbinding test tussen beide pootjes van de zekering).
En je kan de zekeringhouder testen door tussen de twee eerstvolgende stekkers aan beide zijden van de zekeringhouder de verbinding te testen.

uiteraard even de accu - pool loskoppelen van de accu als je aan met kabelboom en stekkers bezig bent.
Sowieso is het ook goed om eigenlijk alle stekkerverbindingen in de hele kabelboom na te kijken.

De eerste stekkerverbindingen die ik verdacht zou vinden is de stekker van kabelboom naar tellerunit (vaak een brede stekker), en de stekkers in de buurt van de accu (accu - dynamo - startmotor - startrelais).
 
Laatst bewerkt:
Vandaag bericht gekregen dat de scooter gehaald kan worden.
Er was een stekker van de kabelboom weg gesmolten.
Morgen wordt ie gehaald. Ik ben benieuwd of er ook een specifieke oorzaak te benoemen valt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan