Aanhaalmoment bevestiging as voorwiel Royal Enfield Bullet

Tijmen22

MF veteraan
28 dec 2013
1.451
58
Na het wisselen van de voorband wilde ik mijn voorwiel weer erin zetten, wat op deze manier vast zit:

vQoz5Ug.jpg


Ik kan nergens vinden hoe vast deze moeren moeten die de vooras inklemmen, niet in het "Service Manual" door Pete Snidal over de Bullets, of in het werkplaatshandboek (Bullet Service Guide). De eerste heeft het uberhaupt niet over aanhaalmoment of torque settings, de tweede vermeld alleen dit:
PsjW0cm.png


Nu heb ik bij het verwisselen van het voorwiel één van de draadeinden gemold, kon het gewoon niet vast krijgen en toen brak het draadeinde. Dat koste weinig tot geen kracht. Gelukkig was deze in het midden gebroken, dus kon ik de moer er makkelijk vanaf halen en hem zo de voorvork uitdraaien. Terwijl ik de andere kant al goed vast had gezet, vermoed ik dat deze dingen wellicht helemaal niet zo vast moeten. Of het draadeinde was slecht...

Gelijk maar even nieuwe besteld. Het is gelukkig niet een al te dure grap. Ook als ik google naar de, vermoedelijke, Engelse naam krijg ik niks ("FRONT FORK LUG CAPS STUDS"). Het enige resultaat wat ik tegengekomen was deze:
100.jpg


Maar daar staat ie weer niet tussen lijkt het |(

Heeft iemand hier enig idee?

Edit:

Correctie, mijn papieren print van de Snidal handleiding lijkt de bijlages te missen. In de digitale versie vond ik het volgende:
FXiaqu3.png


"Front Ford End Cap Nut" zal het dan waarschijnlijk wel zijn? Maar is 1.3 KG-M niet bijzonder weinig? (12-13NM)
 
Laatst bewerkt:
Tja` dan sjor je hem toch met 13 kgm vast , het scheelt maar een komma .. :X

Als je geen gevoel hiervoor hebt kun je er beter afblijven , niet eens een paar
moeren kunnen aandraaien van zo`n as ..dan houdt het wel op . O-)
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn moderne fiets is het voor de m8 23nm. Die 13nm kan dus best kloppen, zeker als het m6 is.

Ze heten in het engels vaak Pinch bolt.
Front fork end cap is de grote dop bovenop je dempers.

Deze, samen met alle andere pinch bolts op mijn dl1000 moeten met 23nm vast.
 
Laatst bewerkt:
http://www.hitchcocksmotorcycles.com/pictures/content16/fork_spring-seal_replacement_1988_on.pdf





Remove the slotted fork plug screws from the top of the fork legs and refill with 200ml of oil in each. Refit the mudguard. Refit the front wheel ensuring that the brake plate anchor lug is fully located in to the brake plate. Replace the 4 spindle clamp nuts; do not over-tighten, or you will break the alloy clamps. (The correct torque is 9 lb-ft [1.30 Kg-m]). Reconnect the speedo cable and reconnect and adjust the brake cable. Check the brake and fork action before going back on the road.
 
Laatst bewerkt:
M6 zet je meestal op 10/11Nm vast

Bedankt, dan kan ik weer verder :Y

Tja` dan sjor je hem toch met 13 kgm vast , het scheelt maar een komma .. :X

Als je geen gevoel hiervoor hebt kun je er beter afblijven , niet eens een paar
moeren kunnen aandraaien van zo`n as ..dan houdt het wel op . O-)

Aannames maken en dan nog een veeg uit de pan? Heb ik niks aan, maar hopelijk voel je je er beter door. Ik kon het ding nog geen eens op 10NM vast krijgen. De bouten van het klepdeksel van mijn oude Suzuki zaten ook zo licht vast.

Je tweede reactie is een stuk beter. Spindle clamp nuts, weten we gelijk hoe ze heten.

Edit: En natuurlijk bedankt allemaal, ik weet weer genoeg. Nu hopen dat het vervangende draadeinde er snel is :)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt, dan kan ik weer verder :YAannames maken en dan nog een veeg uit de pan? Heb ik niks aan, maar hopelijk voel je je er beter door. Ik kon het ding nog geen eens op 10NM vast krijgen. De bouten van het klepdeksel van mijn oude Suzuki zaten ook zo licht vast.

Je tweede reactie is een stuk beter. Spindle clamp nuts, weten we gelijk hoe ze heten.

Edit: En natuurlijk bedankt allemaal, ik weet weer genoeg. Nu hopen dat het vervangende draadeinde er snel is :)

Wat doe je ook met zo`n Engels klotending uit india. :+

:t :W
 
Laatst bewerkt:
Wel, het is vrij fijne draad, en de cups zijn van bros alu(had Hitchcocks niet er een stalen setje voor?)dus je moet ze niet te strak sjorren.. beetje op gevoel.
Maar zeker met jouw span er aan(mag ik zo vrij zijn op te merken dat ik het span in verhouding met je motor erg groot vind?) wil je dat het stevig zit...
Let er ook op dat je de cups aan beide zijden gelijkm aandraait, dus de afstand naar de poot toe aan beide zijden gelijk is, anders krijg je ook gekke dingen.. ;)
 
Wel, het is vrij fijne draad, en de cups zijn van bros alu(had Hitchcocks niet er een stalen setje voor?)dus je moet ze niet te strak sjorren.. beetje op gevoel.
Maar zeker met jouw span er aan(mag ik zo vrij zijn op te merken dat ik het span in verhouding met je motor erg groot vind?) wil je dat het stevig zit...
Let er ook op dat je de cups aan beide zijden gelijkm aandraait, dus de afstand naar de poot toe aan beide zijden gelijk is, anders krijg je ook gekke dingen.. ;)

Vandaar ook mijn verbazing bij dat aanhaalmoment. Maargoed, het zij zo. Met het nieuwe setje en verse "shakeproof" pletringen moet het hopelijk wel goed komen. Bedankt voor de tip, ik was ze inderdaad al kruislings aan het aandraaien, zal er extra goed op letten. Mijn "gevoel" laat ik bij deze dingen even voor wat het is, gaat gewoon een kleine momentsleutel op ter afsluiting. Blijf liever op drie wielen rijden :]

Bak is inderdaad groot en daardoor ook comfortabel voor de doorsnee volwassene. Zit ook een halve motor aan onderdelen in alle tassen en laadruimtes. Dat is dan weer het voordeel ervan :+ (binnenkort dus ook extra draadeinden e.d.)
 
Ik heb veel dnepr met span(ook zwaar) gereden.
Met spanrijden komen er rotkrachten op de wielen.. vooral zijdelingse.. Vergeet je niet regelmatig de spaken van het achterwiel te controleren? Zeker omdat je er in verhouding zo'n groot ding met grote spoorbreedte aan hebt hangen..
Ik heb eens een enfield gezien met een meer-in-verhouding spannetje (cozy?) gezien.. een kleine vrouw zou er in kunnen.. erg snoepig!
 
Terug
Bovenaan Onderaan