Kawasaki KZ400 1978

Kwakiwaki

Rookie
28 mei 2017
12
5
Minnertsga
Goedemiddag,

Ik ben nieuw op het forum, maar volg het al een langere tijd. Ik heb nu een halfjaar mijn motorrijbewijs. Als werkpaard heb ik een Honda NX650 (dominator) en voor de hobby een Kawasaki KZ400 uit 1978. Ik ben werkzaam in de zeevaart als stuurman. Dat betekend ook dat ik veel verlof heb, en om de tijd door te komen ben ik bezig met een "scrambler" project.

De basis betreft een KZ400 uit 1978, deze was in zeer slechte staat en heb ik voor 100 piek gekocht. Inmiddels heb ik hem uit elkaar gehaald: geslepen, gelast, gespoten etc. Het motortje liep nog prima maar die heb ik ook uit elkaar gehaald: gereinigd, geïnspecteerd, nieuwe pakkiningen, gespoten etc.

Ik ben alleen nog opzoek naar een nieuwe remklauw, deze ontbrak helaas. Iemand ideeën waar ik 1 kan vinden? Of dat er een ander model op zou passen?

Ik weet dat jullie van plaatjes houden, dus bij deze ;)

full
 
Welkom op MF, :)

Ik ben zelf met 2 Z650's bezig, en heb remklauwen genoeg hier. Weet alleen niet of die past, heb je een foto van je linkervoorpoot?
Ik denk zelf dat ze identiek zijn, vandaar. Moet wel nagekeken worden, dat wel.

Groeten, Coert, :t
 
Bedankt Coert,

Misschien dat het wel past. Ik zit momenteel aan boord en mijn voorvorken liggen bij een maat die er nieuwe keerringen en olie in doet. Een foto wordt 'm dus niet. ;)

Maar het gaat om deze:
full


Weet zo ook niet wat de steek is.

Groeten,
Erik
 
Deel 1 fotoreportage

"Zoldervondst"
full


Verzameling:
full


full


Strippen kan beginnen:
full


full


full


full


Het hart eruit:
full


full


Tank een beetje verweerd :N
full


Zadel binnen: had wel een aanpassing nodig om op de tank aan te sluiten
full


Tank kaal, daarna filler voor de roestputten, vervolgens 2 lagen primer
full


Schuur even naar eigen smaak ingericht
full


Avonds disco-sleutelen *O*
full


Tank kleur: Beige camouflage, benzine en oliebestendig
full


De pet is er af:
full


full


Tank klaar:
full


RVS-bouten setje uit de USA via e-bay
full


Binnenkort deel II
 
t gaat om een voor remklauw toch?
ik heb zelf een kz750. Als je de diameter van je remschijf even op wilt meten en de afstand tussen je gaatjes kan ik binnenkort even kijken of ik nog iets voor je heb liggen.
Ook staat er op motorsloop.com nog wel wat te koop als je kijkt bij gesloopte kawa's geloof ik.
 
Dag Leeuwis,

De afstand tussen de gaatjes is 40mm, diameter schijf is 275mm, dikte schijf is 9mm. Alvast bedankt! :t

Gr,
Erik
 
Part II

Framepje kaal:
full


Framepje in de primer in de "spuitcabine"
full


Nokkenas eruit:
full


Kop er af:
full


full


Even een 600cc van gemaakt :9
full


full


Verrot chrome:
full


Dan maar in de "wrinkle paint"
full


full


Boogje erop lassen:
full


Eindresultaat:
full


Binnenkort deel III :]
 
Laatst bewerkt:
Mooi hoor :Y
Ga ik zeker verder volgen. Hoe heb je alles gespoten? Met perslucht of gewoon met spuitbussen?
Prachtig projectje voor geen geld! Ben ook wel benieuwd wat je al hebt uitgegeven naast de 100 euro aankoop.
 
Spuitbussen inderdaad, is prima te doen. 90% zit 'm in de voorbereiding. Tegenwoordig ook goede 2K spuitbussen verkrijgbaar. Zit nu op zo'n 500/600 euros dat is incl. zadel, stuurtje, pakkingen, lampen verf etc. Dus een mooi budget-project :t
 
Part III

Cilinders schoon gemaakt:
full


Voetpakking erin:
full


Koppakking erop:
full


Blok voorbereiden voor spuitwerk:
full


Blok zwart en zijkappen in de wrinkle paint:
full


Frame nogmaals geprimered:
full


Frame in de metallic lak:
full


Overige attributen ook:
full


Harttransplantatie uitgevoerd, helaas niet zonder krassen ;( :
full


Opbouwen kan beginnen:
full


full


Huidige staat:
full


Helaas kan ik nu niet verder omdat ik aan het werk ben tot halverwege juli :]
 
Goed bezig!
Ik heb ook nog gekeken gisteren, maar een klauw van een Z650 gaat niet passen, hart-afstand van de bouten is groter, helaas. Netjes dat Leeuwis er wel 1 heeft! Ga dit volgen, :t
 
Er staat me iets van bij dat het oliepompje van deze motor wat onderbemeten is.
Ik meen dat het die reden was dat iemand die ik ken er een 440 blok in heeft gebouwd.
Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen.
Het is wel een erg leuk motortje met een stoer geluidje!
 
Ik weet zo niet hoe het met het oliepompje zit. Ik heb er nog niet mee gereden, maar tijdens het proefdraaien had ik wel een goede oliedruk gelukkig.
Gaf inderdaad wel een lekker geluidje, heb hem alleen getest met headerpipes haha, wat voor dempers raden jullie aan? Zat zelf te denken aan simpele megatons.
 
Hallo allemaal, inmiddels weer thuis en weer wat kunnen doen aan het scrambler project.

Uitlaat gewrapt + nieuwe dempers erop:
full


Andere kant ook:
full


Ondertussen voorvork terug, nieuwe olie en keerringen erin, ondertussen ook even aan de 50cc klussen:
full


Het nodige motogadget spul erin; m-unit, m-lock en motoscope ligt ook op de plank:
full


Nieuwe bandjes er op, Continental TKC 80:
full


Zo komt het er dan ongeveer uit te zien:
full


Morgen weer een dag! :]
 
Smaken verschillen gelukkig. Ik wou eens wat anders proberen dan die standaard megaton dingen o.i.d.

Dat is ook weer waar, zonde als t een dertiende uit een dozijn is. Sowieso moet ik niet oordelen zonder dat ik t complete plaatje gezien heb.

En daar ben ik sowieso nieuwsgierig naar. Je pakt alles netjes aan namelijk!
 
Beste mensen!
Weer even een update:

Kabelboom maken, alles nieuw behalve regulator/rectifier en starter solenoid:
full


Even een tekening gemaakt, lang leve microsoft paint *O*
full


De voorste helft werkt, draad voor de schakelaars loopt door het stuur en knippers zitten in de koplamporen:
full


Motoscope Mini op het stuur incl. neutraal indicatie en oliedruk etc.
full


Spaghetti in mijn M-Unit electrobakje, achterlicht moet nog:
full


full


Gisteren nieuwe tandwielen + ketting gemonteerd en gekloot met de koppelingskabel, avonds de carburateur even in het ultrasoonbad. Vandaag revisiesetje in de carburateur gedaan en wezen stoeien met de gaskabels.
full

De eerste meters zijn gereden vandaag :] alleen nog een kentekenplaathouder maken en achterlicht monteren. Oh ja en ook niet onbelangrijk, ik moet nog steeds een remklauw voor hebben... Heb via E-bay een 2 handsje opgespeurd in de USA, afwachten maar.
 
Hi Kwakiwaki,


Congrats for such an amazing project. I'm curious about how it all ended. Do you have more pictures of the final result? Could you tell us how much time and money you spent in the end? I am looking into buying one of this old crappy beauties to make a similar project.

Sorry for writing in English, I'm new in NL and my Dutch is not that good yet: P
Thanks in advance,
 
Terug
Bovenaan Onderaan