BMW Sportboxer topic - deel 20 (still going strong )

OK, wie kan me helpen met een antwoord?

Ik heb een 1998 1100S met een 5j achterwiel. Tot zover geen problemen, motor doet wat 'ie moet doen.

Ik heb laatst een ander achterwiel gekocht, een 5,5j, met een 180 achterband. En sindsdien trekt de motor naar rechts, voorband slijt scheef af, en stuurt wat lastiger linksaf.

Hoopjes dingen gelezen, o.a. hier op het forum, waar gezegd werd dat naar rechts trekken van een boxer normaal is. Zolang dat ik het bijna ging geloven. Maar nu heb ik de wielen weer omgewisseld, en alles is weer goed.

En dan nu de vraag: Zit er verschil in de wielen van een 1100S? Behalve dan de breedte? Zijn ABS wielen hetzelfde als die zonder? Kan het zijn dat er wielen zijn die meer naar links staan?
 
OK, wie kan me helpen met een antwoord?

Ik heb een 1998 1100S met een 5j achterwiel. Tot zover geen problemen, motor doet wat 'ie moet doen.

Ik heb laatst een ander achterwiel gekocht, een 5,5j, met een 180 achterband. En sindsdien trekt de motor naar rechts, voorband slijt scheef af, en stuurt wat lastiger linksaf.

Hoopjes dingen gelezen, o.a. hier op het forum, waar gezegd werd dat naar rechts trekken van een boxer normaal is. Zolang dat ik het bijna ging geloven. Maar nu heb ik de wielen weer omgewisseld, en alles is weer goed.

En dan nu de vraag: Zit er verschil in de wielen van een 1100S? Behalve dan de breedte? Zijn ABS wielen hetzelfde als die zonder? Kan het zijn dat er wielen zijn die meer naar links staan?
Zou geen probleem moeten zijn, ik race al 17 jr met een 5,5". En trekken, no way. Op een BC zitten ze standaard, de 5.5".
Wellicht dat de banden niet goed met elkaar gaan. Verschillend merk?
Of er is iets raars met de velg, dat kan ook. Een keer zonder band op het balanceer apparaat zetten anders.
 
Banden zijn goed, een set metzeler roadtec01. Er was ook geen trillen of slingeren te merken bij het rijden. Alleen als ik mijn handen van het stuur haalde sloeg de motor rechtsaf.

Wiel rondslingeren op de motor en dan de zijslag meten: ook goed.

Ik weet het niet :?
 
Ik heb laatst een ander achterwiel gekocht, een 5,5j, met een 180 achterband. En sindsdien trekt de motor naar rechts, voorband slijt scheef af, en stuurt wat lastiger linksaf.

Hoopjes dingen gelezen, o.a. hier op het forum, waar gezegd werd dat naar rechts trekken van een boxer normaal is. Zolang dat ik het bijna ging geloven. Maar nu heb ik de wielen weer omgewisseld, en alles is weer goed.
Bij mijn brede achterwiel zit een stalenplaatje van ca 2mm tussen het wiel en de cardan, deze zorgt dat het wiel iets meer naar buiten staat. Maar ik twijfel erg sterk op je zo een kleine afwijking zal merken.

Trekt de motor echt? Of zit je gewoon zelf een beetje schuin in het zadel, dan krijg je hetzelfde effect :Y
 
Ik heb het 5j wiel terug gezet, en nu rijdt 'ie weer recht als ik het stuur loslaat. dus.... :?

Maar de K1200 heeft ook dit model wielen gehad. Kan het zijn dat dit zo'n wiel is en hebben die dan misschien andere afmetingen?
 
Bij mijn brede achterwiel zit een stalenplaatje van ca 2mm tussen het wiel en de cardan, deze zorgt dat het wiel iets meer naar buiten staat. Maar ik twijfel erg sterk op je zo een kleine afwijking zal merken.

Trekt de motor echt? Of zit je gewoon zelf een beetje schuin in het zadel, dan krijg je hetzelfde effect :Y

Edit:

Bij fietsen met bekrachtigd ABS zit er een spacer tussen, bij fietsen zonder ABS of het oudere ABS2 niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het 5j wiel terug gezet, en nu rijdt 'ie weer recht als ik het stuur loslaat. dus.... :?

Maar de K1200 heeft ook dit model wielen gehad. Kan het zijn dat dit zo'n wiel is en hebben die dan misschien andere afmetingen?

Er staan wat cijfers op de velg, even goed zoeken. In die code staat onder andere een waarde in de vorm van ET##, die moet hetzelfde zijn voor beide velgen.
 
Ik heb de velgen bekeken, hoopjes nummers gezien maar geen ET##.

Wat staat er wel:

MTH2 5,00 x 17 E
2 331 357
C
X
HW 2038 1
T
DOT BMW

MTH2 5,50 X 17 E
2 335 051
A
X
HW 2040 2g
T
DOT BMW
 
Ik heb het 5j wiel terug gezet, en nu rijdt 'ie weer recht als ik het stuur loslaat. dus.... :?

Maar de K1200 heeft ook dit model wielen gehad. Kan het zijn dat dit zo'n wiel is en hebben die dan misschien andere afmetingen?
Als het 1200 wiel ET waarde zo anders is, zou er re tussen cardantunnel en band veel ruimte moeten zitten. Bij mij met de Pirelli slicks en de 5,5"velg maar een paar mm. Met de Dunlop slicks liep tie er zelfs tegen aan, dus daar bied de 2mm spacer uitkomst :+
 
Nou, eens kijken of ik dit kan uitleggen. Ik heb wat dingen opgemeten, zo goed en kwaad als ik dat kan.


Wat heb ik:
5j velg met een metzeler Z8 170/60/17 (band breedte = 165mm)
5,5j velg met een metzeler roadtec1 180/55/17 (bandbreedte = 177mm)

Eerst op het oog: de 5,5j velg staat 1 cm naar links vergeleken met de 5j velg.

Vast punt op de achterbrug:
afstand band - brug = 5,6cm(5j) en 5,7cm(5,5j)
afstand velg - brug = 5,4cm(5j) en 5,1cm(5,5j)

Rechterkant remklauw bevestiging
afstand remschijf - bevestiging = 2,7cm(5j) en 3,7cm(5,5j)

Dus de rechterkant van de band is ongeveer op dezelfde plek bij allebei de wielen :?
Rechterkant hetzelfde betekent dus dat het midden van het 5,5j wiel bijna 2 cm naar rechts links staat B|
De remschijf op het 5j wiel staat 1 cm meer naar rechts dan die op het 5,5j wiel :?
De pasvlakken (5j wiel) van de remschijf en het centrale pasvlak liggen op dezelfde hoogte. De remschijf op de 5,5j velg ligt 1cm lager :?

Ik snap het niet. Want met deze maten kan het dus niet van een R1100S zijn. |(
 
Laatst bewerkt:
In ieder geval gaat jouw onderzoek al richting resultaat... Hoe en waar ben je aan dat wiel gekomen dan?

Schrale troost is dat de reden van het naar rechts trekken geen krom frame is, ik vrees dat bezoekje bij Nico dan duurder is dan 'n correct wiel ;(
 
Laatst bewerkt:
Wiel komt van marktplaats of ebay, ben nog even aan het zoeken van waar en van wie. Hoogstwaarschijnlijk van een particulier, maar het wiel stond te koop als een R1100S wiel.

Met wat zoeken ben ik er nu achter gekomen dat het wiel waarschijnlijk van een boxercup is. Maar dat zou toch ook 1 op 1 moeten passen?

Of is er misschien verschil tussen ABS en niet-ABS wielen??
 
Bij het bredere wiel moet het middelpunt op dezelfde plek staan t.o.v. De naaf. Als de rechterkant vd band gelijk is en hij alleen links breder wordt lijkt het me duidelijk dat de motor met dat wiel niet spoort.
 
@beemerracer: graag. Ben zowiezo benieuwd hoe het met jou motor(en) staat. Echter weet ik wel ongeveer waar je woont, maar niet meer precies (mijn geheugen is ook niet meer wat het vroeger ooit was '( )
Stuur je even een PB
 
Laatst bewerkt:
Wiel komt van marktplaats of ebay, ben nog even aan het zoeken van waar en van wie. Hoogstwaarschijnlijk van een particulier, maar het wiel stond te koop als een R1100S wiel.

Met wat zoeken ben ik er nu achter gekomen dat het wiel waarschijnlijk van een boxercup is. Maar dat zou toch ook 1 op 1 moeten passen?

Of is er misschien verschil tussen ABS en niet-ABS wielen??
Het wiel van een boxercup, Mamola of de 2004 versie, zou gewoon moeten passen, ik denk eerder dat het wiel toch van een ander type dan een R1100S af komt :?
 
Het wiel van een boxercup, Mamola of de 2004 versie, zou gewoon moeten passen, ik denk eerder dat het wiel toch van een ander type dan een R1100S af komt :?

Dacht ik ook en na veel zoeken op realoem.com kom ik (bij zilverkleurige 5,0j wielen) twee nummers tegen:
Boxers: 36312331909
K-serie: 36312331692
Maar bij de vroege K-serie zat de remschijf op dezelfde bouten vast als de wielbevestiging. Dus dat zou je dan meteen moeten zien.
Mijn conclusie is dus dat de K andere wielen heeft dan de R. Maar de vraag is ook al uitgezet bij een BMW dealer en die blijft voorlopig ook een beetje stil.
 
Dacht ik ook en na veel zoeken op realoem.com kom ik (bij zilverkleurige 5,0j wielen) twee nummers tegen:
Boxers: 36312331909
K-serie: 36312331692
Maar bij de vroege K-serie zat de remschijf op dezelfde bouten vast als de wielbevestiging. Dus dat zou je dan meteen moeten zien.
Mijn conclusie is dus dat de K andere wielen heeft dan de R. Maar de vraag is ook al uitgezet bij een BMW dealer en die blijft voorlopig ook een beetje stil.

Haal je nu niet de nummers door elkaar :?
36312331692 staat bij het elfje als 5.0J ... ( 36_0599 - CAST REAR WHEEL WITH/WITHOUT INTEGR. ABS)

Er zit dus ook verschil in het wel/niet geïntegreerde ABS en het wel/niet ABS II

Zoals het mij bij staat heeft de Rockster ook dezelfde vorm wielen als een Elfje ... misschien zit daar het verschil :?
iig weer andere nummers B|

(ik zit bij Max BMW Motorcycles te kijken ... heel veel verschillende nummers van de velgen van het elfje maar dat komt weer door de kleuren die ze hebben gebruikt, dus gewoon de zilveren pakken )
 
Laatst bewerkt:
Mijn trouwe R1100S heeft met zijn 70000km nu plaats gemaakt voor een Kawa ZX10R uit 2004. Tot hiertoe geen spijt, is wel volledig iets anders!

Ik heb nog steeds volgende delen in de garage in de weg liggen die voor een prikje weg Mogen!

Magnetische olie aflaat bout
Koffers met schade, zonder sleutel
K&N Luchtfilter
Werkplaatshandboek Duits
OEM BMW achterste remleiding
Goodridge stalen remleidingen, niet voor comfort stuur, ongebruikt
Voelermaatjes voor kleppen te stellen

Laat maar weten of iemand er iets mee kan! :W
 
Haal je nu niet de nummers door elkaar :?
36312331692 staat bij het elfje als 5.0J ... ( 36_0599 - CAST REAR WHEEL WITH/WITHOUT INTEGR. ABS)

Er zit dus ook verschil in het wel/niet geïntegreerde ABS en het wel/niet ABS II

Zoals het mij bij staat heeft de Rockster ook dezelfde vorm wielen als een Elfje ... misschien zit daar het verschil :?
iig weer andere nummers B|

(ik zit bij Max BMW Motorcycles te kijken ... heel veel verschillende nummers van de velgen van het elfje maar dat komt weer door de kleuren die ze hebben gebruikt, dus gewoon de zilveren pakken )

Ja ik haal de nummers door elkaar. 36312331682 hoort bij de K-serie.

Als ik bij de boxer kijk, dan zit er verschil in de nummers als er kleurverschil is, of als er ABS 2 of ABS geïntegreerd op zit. Maar wat betekent het dan als er ABS op zit? Een extra gat voor de opnemer? Of intern ook nog verschillen?

Maar wat me dwars zit: als de wielen maatverschillen hebben dan moeten er nog meer verschillen zijn, o.a. in de eindaandrijving. En dus lijkt alles uitwisselbaar, maar dat is het dus niet

Ik weet dat het nu echt op zeuren begint te lijke maar het zal mijn autistische aard wel zijn dat ik zulke dingen dan ook uitgezocht wil hebben. Want ik heb me er al bij neergelegd dat ik het brede wiel niet kan gebruiken. Dus naar marktplaats. Maar verkopen als wat? R1100S wiel? K1200RS wiel? ABS1, 2, geintegreerd??

Ik denk dat ik een touw ga zoeken |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan