Ducati 848-1098-1198 Topic Deel 10, met lekker veel koppel !

Ik ben info aan het vergaren om eventueel een 1098 aan te kopen in de toekomst.
Wat zijn de voor- en nadelen van een 1098.
Serviceintervals, pijnpunten en met welke aanpassingen kan je een verschil maken.
Op hoeveel km moeten welke belangrijke/dure onderdelen,riemen... vervangen worden? Vind ik redelijk belangrijk bij aankoop.
Volledige uitlaatlijn of enkel dempers veranderen?
Rijdbaar in stadsverkeer of continue koppeling inhouden?
enz...


19983354_10155505886237505_8750589701603944728_o.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn veel vragen zeg 🤔
Ik heb de mijne nu ruim vijf jaar en heb er 35000 km mee weggereden, waaronder een aantal circuitdagen.

Kosten tot dusverre (grofweg):
Door de bank genomen 1000-1500 per jaar aan standaard onderhoud en/ reparatie.
Maar dan heeft ie er wel altijd in tiptop technische staat bijgestaan.

Bij Ducati geldt meer dan bij Japanners dat alles valt of staat met de mate van onderhoud en TLC...

Waaronder bijvoorbeeld
- een set koppelingsplaten een paar jaar geleden.
- Mijn slipperclutch heeft twee keer een gebroken 'spider'veer gehad.
- Pas geleden een hele nieuwe slipperclutch van 1200 euro erni 'moeten' zetten omdat de oude niet meer ok was.
- Een keer en kapotte bobine gehad
- Uitlaatdempers een keer opnieuw laten vullen omdat anders het carbon zou verbranden
- Schokdemper en veerpoten laten servicen, doet bijna niemand maar is eigenlijk wel sterk aan te raden want er komen metaaldeeltjes in de lie en daardoor slijt de boel steeds sneller

En dan uiteraard de standaard dingen nog zoals olie, ketting+tw, remmerij en rubber...
Dat gaat op zich niet harder dan bij vergeljkbare motoren van andere merken natuurlijk...
Zelf heb ik nooit bezuinigd op olie. Motul 300V volsyntheet en dat altijd op tijd, zodra de olie zichtbaar donker begint te worden. En dat is vaker dan de voorgeschreven interval...
 
Linkerophanging vd radiateur wil afbreken, vocht id koplamp, weigerende relais vd ecu en benzinepomp, lucht in het koppelingssysteem via de slave cylinder, afbrekend achtertandwiel voor terugroep.
Topfiets om naar te kijken :P. Helaas heb ik hem vorige week verkocht, want het rijdt machtig
 
De Duc doet het weer :). Op Brno hadden we de zekeringen nog gecheckt, helaas niet goed genoeg. Zekering van de brandstofpomp was kapot maar was toch wel vrij lastig te zien. Leermomentje weer om de volgende keer gewoon de zekeringen uit te wisselen met de reserves, puur om het 100% zeker uit te kunnen sluiten. Gelukkig geen enorme kostenpost en gebeurd op de laatste rijdag en niet de eerste. Aangezien die zekering waarschijnlijk niet zomaar kapot gaat kan de root oorzaak heel goed bij de pomp zelf nog liggen denk ik, of elektrisch.

Desalniettemin ploft ie voorlopig weer lekker. Hierbij even wat foto's. Hij ging toch wel als een kanon hoor :)

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Gave baan !! staat ook zeker nog op mijn lijstje :]
Volgende week naar Spa, maar zoals de weergoden nu gezind zijn heb ik er weinig zin in _O-
 
Laatst bewerkt:
Ik ben info aan het vergaren om eventueel een 1098 aan te kopen in de toekomst.
Wat zijn de voor- en nadelen van een 1098.
Serviceintervals, pijnpunten en met welke aanpassingen kan je een verschil maken.
Op hoeveel km moeten welke belangrijke/dure onderdelen,riemen... vervangen worden? Vind ik redelijk belangrijk bij aankoop.
Volledige uitlaatlijn of enkel dempers veranderen?
Rijdbaar in stadsverkeer of continue koppeling inhouden?
enz...


[afbeelding]

Ik heb sinds februari een 1098, mijn eerste motor. Heeft een beurtje gehad van €500,- tot nu toe maar alles was dan ook goed onderhouden (net 24.000 km beurt gehad, banden splinternieuw etc). Dus qua kosten kan ik er weinig van zeggen, in ieder geval zorgen dat je het bij een goede motorzaak of betrouwbare particulier aankoopt. Ik heb zelf bij een particulier gekocht die alle bonnetjes keurig had bewaard en aan zijn huis en andere voertuigen te zien is er nooit een cent bespaard op auto's en motoren.

Qua rijden: ik woon zelf in de binnenstad en dat rijdt absoluut niet fijn. Het grootste deel rijd je dan in de 1e versnelling. Dit soort motoren zijn erg bokkig in de eerste versnelling, dat kost dus even tijd om goed en soepel onder de knie te krijgen. Maar dat is niet gek, deze machines zijn niet gemaakt voor in de binnenstad uiteraard. Zodra je op wegen zit die 50+ km/h zijn dan rijdt 'ie heerlijk. Superveel vermogen, stuurt lekker scherp en remt goed aan. Ik heb tot nu toe elke seconde nog genoten!
 
Goedemiddag allemaal!

Afgelopen zaterdag trotse eigenaar van een 848 :). hartstikke blij mee helemaal omdat het één van de mooiste motoren is die er is naar mijn mening.

Ik heb wel een kleine vraag. Rijden jullie ook voornamelijk in de eerste versnelling over de rotonde en langzame afslagen? Ik heb constant het gevoel in de 2 namelijk dat hij me af zou kunnen slaan. De toeren zijn vrij laag (beetje bokkend) en ik wil wel trekkend blijven in de bochten (dus niet teveel koppeling erbij in zetten) dus lijkt de eerste versnelling mij de perfecte oplossing. Ervaren jullie dat ook zo? Of zie ik dit helemaal verkeerd?
 
Gisteren volgens mij Giel0 gespot in Alkmaar
Dat zou heel goed kunnen, was een keer met de motor naar het werk. Was er een lekker dagje voor. Valt me elke keer weer op hoeveel bekijks je trekt met de motor :+ Waar zag je me?

Vanmorgen ook nog in Alkmaar een 1198S of SP gespot. Het geluid viel nog wel mee wat eruit kwam met Akra's.
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag allemaal!

Afgelopen zaterdag trotse eigenaar van een 848 :). hartstikke blij mee helemaal omdat het één van de mooiste motoren is die er is naar mijn mening.

Ik heb wel een kleine vraag. Rijden jullie ook voornamelijk in de eerste versnelling over de rotonde en langzame afslagen? Ik heb constant het gevoel in de 2 namelijk dat hij me af zou kunnen slaan. De toeren zijn vrij laag (beetje bokkend) en ik wil wel trekkend blijven in de bochten (dus niet teveel koppeling erbij in zetten) dus lijkt de eerste versnelling mij de perfecte oplossing. Ervaren jullie dat ook zo? Of zie ik dit helemaal verkeerd?
Klopt, je zit vaak te klooien tussen ze 1 en 2. Oplossing; kleiner voortandwieltje, dan kun je hem in zn 2 nemen.
 
Dat zou heel goed kunnen, was een keer met de motor naar het werk. Was er een lekker dagje voor. Valt me elke keer weer op hoeveel bekijks je trekt met de motor :+ Waar zag je me?

Vanmorgen ook nog in Alkmaar een 1198S of SP gespot. Het geluid viel nog wel mee wat eruit kwam met Akra's.
Vondelstraat, richting kooimeerplein. Reed je op een zwarte S1000RR tegemoet.

En Akra's zijn meestal niet zo luid indd.
 
Koppeling gebruiken.

Of beter achter van een 39 naar 41 gaan, heb je ook geen last van het voorwiel,dat alsmaar de lucht in wil bij 14 tandjes voor.

Welk merk tandwiel je gebruikt maakt niets uit. Ze zijn allemaal even goed.
 
Koppeling gebruiken.

Of beter achter van een 39 naar 41 gaan, heb je ook geen last van het voorwiel,dat alsmaar de lucht in wil bij 14 tandjes voor.

Welk merk tandwiel je gebruikt maakt niets uit. Ze zijn allemaal even goed.

39 --> 41 achter is bijna hetzelfde als 15 --> 14 voor. Voor een tandje minder betekent achter 3 tanden meer. Bovendien zijn die achtertandwielen duur.
 
Damn, die omschrijving van dat tandwiel is echt exact waar ik mee zat in mijn eerste post...

Ik ga er ook even naar kijken
 
Ik had vandaag het wilde plan om even naar Motortoer te gaan in Amsterdam, waar m'n Duc altijd in onderhoud is geweest. Even kijkje en een mooie Ducati-vest scoren of zo. Aangekleed en al, Duc in het steegje gezet. Wil ik hem starten; doet gewoon he-le-maal niets. Startmotor geeft een heel kort geluidje maar slaat verder niet rond. Accu uitgewisseld met de accu van zijn motor en vervolgens slaat ie prima aan. Aanduwen hielp ook niet.

Wordt dus weer een nieuwe accu aanschaffen, en geen meter dus gereden. ;(

Iemand een accu-aanrader? Ik zie lithium-ion accu's van 180 euro, dat gaat me iets te ver. :+
 
Laatst bewerkt:
Een Lithium accu heeft toch een andere manier van opladen nodig?


Ik heb zelf de lithium ion accu van het merk Shido op mijn 1098 .

Hij is maar liefst 3.5 kg lichter dan een normale accu , net iets onder de 1000 gram .
In rust heeft die 1 volt extra en tijdens het starten zakt die tot maar 11.5 Volt , met een normale accu is dat 10.5 volt .
Opladen gaat gewoon met mijn Optimate 2 lader .

Bedenk ook dat het laadsysteem van een motorfiets echt niet zal herkennen of er een normale accu of Lithium Ion accu gemonteerd is , dus waarom moet je dan voor een Lithium ion accu een speciale acculader hebben ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan