KTM deeltje 9, ze roken nog steeds

:j
Dat hoort volgens mij niet.
Een rfs hoort oerbetrouwbaar te zijn.
Is ie dat niet, is er wat stuk (duh)

Het schijnt dat ik een motor heb waarbij alles aan vervanging toe is.
Ik dacht eerst dat er alleen na nog ~50 uur nieuw zuigertje in moest..
Maar inmiddels zit er alweer een paar honderd euro in, en ik kan wel rekenen op de hele top end binnenkort en missch nieuwe nicasil en drijfstang.
Meer sleutelen dan rijden op deze manier
 
RFS is zeker betrouwbaar, maar alles heeft onderhoud/liefde nodig.
Die dingen zijn nu allemaal 10-15 jaar oud, hebben regelmatig een eigenaar of 3-4 gehad, dus ja, er zal zeker het nodige aan achterstallig onderhoud zijn.
Onthou wel, die dingen waren en zijn pittig qua vermogen, dat houdt in dat het ook gewoon slijt in de loop der jaren :)
 
RFS is zeker betrouwbaar, maar alles heeft onderhoud/liefde nodig.
Die dingen zijn nu allemaal 10-15 jaar oud, hebben regelmatig een eigenaar of 3-4 gehad, dus ja, er zal zeker het nodige aan achterstallig onderhoud zijn.
Onthou wel, die dingen waren en zijn pittig qua vermogen, dat houdt in dat het ook gewoon slijt in de loop der jaren :)

idd dit..

Ik heb een 2004 450exc. Ding rijd als een kanon.

Maar bezuinig niet op onderhoud. Als je m eenmaal open maakt pak het dan goed aan.
Half reviseren heb je niets aan daar kloot je alleen jezelf mee. Gewoon goed onderhoud geven. En dan heb je er mega lang plezier van.
 
Ja ik zit wel enorm te twijfelen op het moment,
Ik kan hem helemaal uit elkaar halen en ik gok rond de 1000 eurie in het blok pompen en dit jaar op rijden.
Of ik kan een 300exc zoeken die een stuk simpeler en goedkoper in onderhoud is., maar niet echt goed is op de weg, en aangezien ik ook af en toe op de weg een stukje wil rijden, is dat niet ideaal.
En als laatste optie,
Toch weer een CRF450R 2008 halen, op kenteken zetten en heel mooi opbouwen.
 
Ja ik zit wel enorm te twijfelen op het moment,
Ik kan hem helemaal uit elkaar halen en ik gok rond de 1000 eurie in het blok pompen en dit jaar op rijden.
Of ik kan een 300exc zoeken die een stuk simpeler en goedkoper in onderhoud is., maar niet echt goed is op de weg, en aangezien ik ook af en toe op de weg een stukje wil rijden, is dat niet ideaal.
En als laatste optie,
Toch weer een CRF450R 2008 halen, op kenteken zetten en heel mooi opbouwen.

laatste optie is denk ik dan ook meteen de duurste optie.
moet je eerst een motor zien te vinden. dan op kenteken laten zetten en dan dus nog dat mooi maken wat je wilt doet.
En dan is de gok nog maar in welke staat die is ;)

Ik zeg dan altijd: Voor de prijs van een revisie heb je geen nieuwe motor. En eenmaal gereviseerd dan weet je wel weer wat je eraan hebt. dan is alles weer lekker fris. [ofja motorisch dan]

300 lijkt mij ook wel ideaal. :D
 
Elke motor die je koopt moet je in principe open halen om te controleren.
Als je dat meteen doet als je m koopt, heb je er ook plezier van (start normaal, loopt goed)
Als je hem dan na 100 uur verkoopt kun je ook zeggen "net gereviseerd".
Als alles in orde is hoeft het niet heel veel te kosten.

Ik vindt een 300 geweldig, zijn ook oerbetrouwbaar.
Het afstellen is vaak een probleem, zeker als je zelf niet handig bent.
Een derdehands 300 gaat je net zoveel kosten (of meer zelfs).
Ook daar kunnen veel dure dingen versleten zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ja ik zit wel enorm te twijfelen op het moment,
Ik kan hem helemaal uit elkaar halen en ik gok rond de 1000 eurie in het blok pompen en dit jaar op rijden.
Of ik kan een 300exc zoeken die een stuk simpeler en goedkoper in onderhoud is., maar niet echt goed is op de weg, en aangezien ik ook af en toe op de weg een stukje wil rijden, is dat niet ideaal.
En als laatste optie,
Toch weer een CRF450R 2008 halen, op kenteken zetten en heel mooi opbouwen.

Ja dat is kloten als je motor niet gewoon doet. Maar nu ik een crosser (SXF) heb weet ik wel dat ik hier geen SM van zou willen maken. Je kunt dat beter van een enduro model ombouwen. Heb je ook een meer geschikte versnellingsbak. Ook verlichting enzo.

De mijne krijgt een topend revisie. Gewoon revisie set besteld, daar zou alles in moeten zitten. Geen flauw idee hoeveel mijn motor heeft gelopen. Ik ben de derde eigenaar. De vorige eigenaar heeft hem naar Curacao gehaalt toen die een jaar jong was en erg weinig mee gereden.

Ik heb hem nu 55 uur op de teller gereden en ik schat een 20 uur er voor. Eerst niet zo hard gereden maar mijn kwaliteiten ( op de bike) zijn hard vooruit gegaan. Nu gaat tie regelmatig de toeren begrenzer in. Moet ook wel anders haal ik de sprongen niet :P



Voor de scherpe onder u, de eerste eigenaar heeft er enduro's mee gereden en er zit dus een verlichtings kabelboom extra op. Daar werkt niets meer. Ik laat het maar zo omdat ik een klein stukje over de weg moet naar de baan toe (1,5km) en geen auto heb.

Aan de rechterkant van de cilinder zit een gatje naast de uitlaatpijp (expansie ding). Daar zweet tie een klein beetje olie. Wat is daar waarschijnlijk aan de hand?

*D
 
Iemand een idee waar dit vandaan komt? :?
Koelingprobleem is gefixt, alleen ik zag opeens dat er olie aan de achterkant van de carburateur zat..
Vervolgens de ontluchtingsslang eraf gehaald, waar toen een hoop olie uitkwam..
Net weer gestart met het opvangbakje eraan, alleen maar een restje erin tot nu toe.
Vreemd dit, vorige keer ook testritje gemaakt met het bakje en toen was er niks meer aan de hand.

Maar het viel dus op dat hij een kloppend geluid maakt.
 
Vandaag lekker naar motodrome Emmen geweest, dat is toch doorbikkelen met zo'n enduro.
Na een tijdje was mijn koppeling zo goed als weg( alleen als ik de hendel helemaal introk koppelde hij nog.

Nu heb ik niet zo vaak de verkleuring etc gezien op een koppeling. Maar ik heb hem uiteengenomen en de voeringplaten opgemeten die voldoen nog. (Kleur??)
Alleen de tussenplaten.... wat is jullie advies bij het zien/horen van dit verhaal. Alleen tussenplaat vervangen of alles.

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
KLeur van de platen zegt alleen dat ze heet zijn geweest. Als ze nog vlak zijn, gewoon laten zitten.
Slechte platen gaan slippen, niet ontkoppelen ligt aan iets anders, bv lucht in de leiding of lekke slave afdichting.
 
Iemand een idee waar dit vandaan komt? :?
Koelingprobleem is gefixt, alleen ik zag opeens dat er olie aan de achterkant van de carburateur zat..
Vervolgens de ontluchtingsslang eraf gehaald, waar toen een hoop olie uitkwam..
Net weer gestart met het opvangbakje eraan, alleen maar een restje erin tot nu toe.
Vreemd dit, vorige keer ook testritje gemaakt met het bakje en toen was er niks meer aan de hand.

Maar het viel dus op dat hij een kloppend geluid maakt.

Heb je de lagers van de tuimelaars bekeken?
 
Heb je de lagers van de tuimelaars bekeken?
Nope heb hem nog niet open gehad, maar heb hem laatst weer gestart en toen klonk hij prima,
Hij staat nu te koop, vorige kerel die kwam kijken vondt m ook prima klinken, dus ik zie wel..

Als hij verkocht is heb ik een XT660X op het oog, even wat rijervaring op de weg opdoen.
Waarschijnlijk koop ik er nog een crosser bij, maar heb ook nog een scrambler de ik af moet maken dus kan een tijdje duren..
 
KLeur van de platen zegt alleen dat ze heet zijn geweest. Als ze nog vlak zijn, gewoon laten zitten.
Slechte platen gaan slippen, niet ontkoppelen ligt aan iets anders, bv lucht in de leiding of lekke slave afdichting.

Thnx man, vandaag even langs brouwer geweest en toch maar een nieuwe set meegenomen alles was verglaasd. Net gemonteerd en rijdt weer als een zonnetje. Hij zat er ong 120uur in dus op zich mooi tijdje
 
Ik leg ze op de houtkachel, valt alles zo uit mekaar.
Of anders met de verfstripper.
 
Wel te doen met wat warmte dus, tk twijfel om het zelf te gaan doen.


Bij een 250/300 is het niet nodig om iets te verwarmen om de carterdelen los te krijgen. Het linkerlager is deelbaar, een vaste bus op de krukas en een los lagerdeel in het linkercarter.

Het is dan wel weer een uitdaging om dat gedeelde lager uit het linker carter te krijgen, je kunt namelijk nergens op slaan of duwen, omdat de binnenring van het lager dus op de krukas zit. Ik heb alle cilinders uit het lager gehaald, een plaatje achter het lager gelegd en daarna alle cilinders weer terug in het lager duwen. Op dat plaatje kun je wel kracht uitoefenen.

In het rechter carter zit wel een normaal kogellager als krukaslagering. Ik heb de losse carterdelen overigens wel ietsje verwarmd om alle lagers eruit te krijgen, maar die vielen er zonder problemen al vrij vlot uit.
 
Ik heb een bigend klusje staan maar heb voor nu besloten om het uit te stellen en dan over een poosje nog maar eens kijken of ik het zelf ga doen of laat doen.

Maar als het alleen gaat om de krukas er uit te halen, begrijp ik dan goed dat het linker lager deelbaar is, dus het buitenste gedeelte blijft in het carter zitten en het binnenste blijft om de krukas zitten? Is het nodig om voor een nieuwe drijfstang te monteren dat gedeelte van de krukas af komt en zo ja is dat makkelijk te doen? En betreft de rechterkant, dan valt zeker het lager uit het carterdeel en blijft dan om de krukas zitten. Om die er dan af te krijgen gebruik je een lagertrekker? En hoe het lager weer terug te monteren? Klopt het een beetje wat ik zeg of gaat het anders?
 
Terug
Bovenaan Onderaan