KTM Duke 690 IV Topic Zwei

Status
Niet open voor verdere reacties.
:? dat is alweer snel.. de superduke 990 die je hiervoor had was je ook al binnen een week of wat beu? Misschien een idee om een uitgebreide proefrit te maken in het vervolg?
 
:? dat is alweer snel.. de superduke 990 die je hiervoor had was je ook al binnen een week of wat beu? Misschien een idee om een uitgebreide proefrit te maken in het vervolg?

Ja klopt, ben nog op zoek naar een motor die echt bij me past. De leukste motor die ik tot nu toe heb gehad was de Lc4 640 supermoto. Ik had verwacht dat deze motor als hij ontgrensd was hetzelfde zou rijden als die lc4, maar dat is niet helaas. Dus denk dat het SM gedeelte het stukje is dat ik mis(Lekker wheelieën). Ook vind ik het leuk van motoren te wisselen. En als ik er hetzelfde voor kan krijgen als wat ik betaald heb of iets minder vind ik het allemaal prima.

Beste motor waar ik tot nu toe op gereden had was de superduke 1290R(2017), maar daarvoor moet ik nog even sparen :)
En de superduke 990 lijkt daar niet eens op qua rijeigenschappen

Qua merken weet ik in ieder geval dat ik fan ben van BMW, KTM en Husqvarna, Wie weet wordt mijn volgende motor wel een nuda 900 ipv sm990
 
Laatst bewerkt:
vraagje aan Duke IV bezitters. Als je zoals ik 1,84 bent met relatief lange benen hoe is dan de zithouding? Te doen of is de Duke dan te klein? Is er iemand van een zwaardere motor met meer vermogen overgestapt en hoe bevalt dat?
 
Dag Senna, ik ben 1.88 en zit gewoon heel goed op mijn Duke. Ook lange ritten zijn geen probleem (ik krijg wel wat last van mijn knieen maar dat had ik op mijn vorige motoren ook wel).

Wat betreft het vermogen, ik heb een getunede FZ-1N gehad (165pk), een 2008 R1 (180pk) en een VTR SP1 gehad. Ik had oorspronkelijk schrik voor het lage vermogen maar ik moet zeggen dat de motor zeker niet teleurstelt.
Wanneer ik met de R1 ging rijden kwam ik altijd thuis met een vervelend gevoel (zouden ze me geflitst hebben, het zal toch niet ...). De R1 deed 169km/u in 1e versnelling dus je moest al erg hard gaan om van de motor te kunnen genieten.
De Duke is net tegenovergesteld, je hebt alle fun op een veel lagere snelheid. In bochtige situaties moet ik niet "onderdoen" voor al mijn vrienden met hun racers. Op rechte stukken is dat anders, dan is het gewoon wachten tot je er terug bij bent, maar goed, dat is het offer dat je maakt om de fun op lage snelheid te hebben ;-)

Ik ben nu aan het overwegen om de Duke nog ietsje korter te vertanden om het speelse karakter nog wat te benadrukken.

Ik kan wel zeggen dat ik de Duke waarschijnlijk geen 5 of 10 jaar zal bijhouden. Er zal in de toekomst waarschijnlijk wel een Superduke komen. Maar vandaag heb ik er nog geen nood aan !
 
Senna46, ik ben ook 1,84 en zit erg goed op m'n Duke.
waar je rekening mee moet houden als je van een (super)sport komt is dat je natuurlijk veel meer rechtop zit.
ik persoonlijk vind dat wel fijn en hou het op de Duke lang vol, als het moet.

vóór m'n Dukes had ik een MM Corsaro, erg mooi, erg snel, heel opwindend, maar wat joris818 ook zegt: moeilijk om (in Nederlandje) zonder straf van de power te genieten.
voor mij is m'n full Akra R bijna de ideale motor, omdat ie veel uiteenlopende kwaliteiten in zich verenigt.

maar ga er eens op zitten, maak eens een proefrit....... zegt zoveel meer dan de tekst van een ander :t
 
Honey im home 🤗

Ik heb van het weekend weer een duke gekocht ik kon het niet laten.
Nadat ik hem verkocht had diverse andere Ktm' gehad
Maar geen een had dezelfde fun factor
Dus het is een 2017 duke R geworden.
Nog even wachten en we kunnen de boel weer Pimpen 😋
 
Hoi Huskyboy,

Bij mij is de koplamp hoogteverstelling ook afgebroken (losse plastic stukjes in de koplamp). Nu kwam ik onderstaande bericht van jou tegen toen ik aan het zoeken was of meer mensen dit probleem hadden en hoe hun dit hebben opgelost. Alleen de beloofde foto ;) kan ik niet vinden. Zou je deze misschien alsnog willen delen aub? Ben wel benieuwd hoe jij dit hebt gerepareerd.

Alvast bedankt!

Regelmatig wheelies en alles binnendoor. Ik kwam erachter omdat ik iedereen ging verblinden. Op ktm forum eu zie ik het nog wel eens voorbij komen. Heb er nu een gat in geboord en een stalen moer in gezet. Zal morgen wel wat fotoos plaatsen.
 
Hey jongens

Ik ben erachter waarom ik deze motor niet zo leuk vind. Heb hem laten ontgrenzen, en ze hebben er op mijn verzoek de Evo mapping ingezet omdat ik een open demper heb. Heb alleen niet de evo nokkenas, en daardoor mist hij een hoop vermogen. Ik ga er volgende week de normale mapping op laten zetten.
Ben vandaag geslaagd voor de upgrade naar A trouwens :)

Als 'ie dan wel weer vlugger is houd ik hem lekker :+
 
Heb hem laten ontgrenzen, en ze hebben er op mijn verzoek de Evo mapping ingezet omdat ik een open demper heb. Heb alleen niet de evo nokkenas, en daardoor mist hij een hoop vermogen. Ik ga er volgende week de normale mapping op laten zetten.

is pas verschillende keren gezegt... :Z

een akra mapping wordt in de 690 pas geladen als je ook het luchtfilter en de 'race' nokkenas geplaatst hebt. Enkel de cat vervangen wordt de akra map niet voor geladen heb ik me laten vertellen door de dealer tzt.
 
is pas verschillende keren gezegt... :Z
excuus, had die gemist! Komt vooral omdat ik zocht naar een mapping voor 32KW.

Ik ga de andere mapping maandag laten laden, hoop dat ik dan wél veel plezier kan hebben van de motor, zou echt een wereld van verschil moeten zijn
 
Laatst bewerkt:
Is hij met de EVO mapping trager dan met de standaard mapping?
Ik heb momenteel een open demper (geen cat) en binnenkort K&N filter. Dus geen nokkenas.
Ik heb er ook de Akra mapping op maar vond hem ook niet super snel...
 
Ik heb trouwens een 2016-2017 model, ik weet niet of dat relevant is ... (want die heeft standaard wel meer vermogen dan het vorige model).
 
Ik heb 2012-15 model. En als je niet de juiste nokkenas hebt is hij inderdaad langzamer, omdat met die andere nokkenas je kleppen langer openstaan ofzo, als je mapping daarop niet aangepast is, heb je inderdaad minder vermogen.

Ga er volgende week maandag achterkomen, dan wordt het allemaal geregeld. Ik zal jullie op de hoogte houden
 
Laatst bewerkt:
vandaag een michelin pilot power rs achterop gelegd
IS ERG GOED
voor de eerste meters in ieder geval
ik kan nu vol gas de bocht uit (terwijl je nog schuin ligt)
waar ik vroeger nog wel voorzichtig was omdat ie achter begon te "kruipen"
heb ik dat gevoel nu echt niet meer
is echt een aanrader!!
 
euhh
gister avond rijden met mijn nieuwe achterband
wou eerst al slecht starten
(ging langzaam rond )
zit net nieuwe accu in (april dit jaar)
en is tijdens het rijden paar keer af geslagen
het afslaan doet ie alleen bij stationair draaien
nu beetje aan het kijken
ik zat te denken aan wat slechte contacten 39.000km gelopen en van januari 2013
dus zou zomaar kunnen, maar niets gevonden
nu zit ie wel net voor een beurt en ik hoor de klepjes beetje tikken
er zit natuurlijk een soort van kleplichter op om makkelijker te starten
zou teveel klepspeling er voor kunnen zorgen dat de kleplichter niet goed werkt ??
en het afslaan heb ik ook geprobeerd, ik kan de motor af laten slaan als ik op het goede moment gas geef
als je een keer gas geeft en daarna in toeren laat zakken en dan net voor stationair een keer gas geeft slaat ie af ???
iemand een idee
 
Hoi emil,

Dit heb ik ook (als de motor koud is) sinds de nieuwe, verkeerde mapping. Kan het zijn dat jij de verkeerde mapping hebt?

Morgen gaat bij mij de juiste mapping erop, en dan beoordeel ik of ik deze motor wil houden of niet. Ik hoop echt heel erg dat hij bevalt, want dit is naar mijn mening de mooiste motor in zijn prijsklasse.
 
Laatst bewerkt:
nee geen andere mapping
standaard mapping
maar ik heb net even op youtube gekeken
daar laten ze zien hoe je kleppen moet stellen
alleen bij een duke zit de frame buis er midden boven
valt tot nu toe tegen om het kleppen deksel er af te krijgen
krijg een vaag gevoel dat dit bij de dealer niet altijd gebeurd
 
shit
toch nog even kleppen deksel er af gehaald
ik hoopte op wat meer klep speling (nalatige dealer)
maar nee
rol van tuimelaar uitlaatzijde naar de @#$%^!!!
nok lijkt nog wel goed
jammer maar met dit mooie weer niet rijden
is een domper
maar symptomen dus
wat meer lawaai ( tikken)vooral stationair
en langzaam rondgaan met starten
verder niet merkbaar minder vermogen
ik heb dit voorjaar al de accu vervangen omdat het starten wat slechter ging
maar waarschijnlijk was de rol toen al slecht
balen !!
 
Bij mij is in en uitlaatrol vervangen. Duke van 2012 en 30 000km.
Nieuwe rollen hebben nieuwe onderdeelnummers. Waarschijnlijk waren de eerdere niet goed.
Als de speling te groot wordt door een versleten lager kan de decompressie niet werken waardoor de startmotor hem niet rond kan krijgen.
Mogelijk zijn er ook nieuwe shims nodig. Er zit altijd wat verschil in door de tolerantie.

Ruil geen shims om bij Dipi in Gilzen rijen. die vragen nog bijna 10 euro per shim , ook al ruil je ze.
Nieuw kosten ze ongeveer 5 euro!
 
Heb de standaardmapping er weer op laten zetten, hij mist naar mijn idee alleen nog steeds veel vermogen. Kan zijn dat ik er gewoon een andere vertanding op moet leggen.. Ik zou het anders ook niet weten
 
inderdaad huskyboy
andere onderdeel nummers
75 e per stuk
ik heb de inlaat tuimelaar er nog niet uit maar doe er wel een nieuwe in
is jammer maar er is verder gelukkig niets kapot gelopen (dat ik nu weet)
maar kleppen stellen dat snap ik , heb ik ook al overlegd met de dealer en willen ze mij wel mee helpen
alleen klepspeling tussen 0.07 en 0.13??
heb alleen voeler maten die met 0.05 op lopen ???
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan