Brake Free helm remlicht

Altijd interessant om wat meer op te vallen wanneer je remt.
Ik heb zelf deze gemonteerd : Hyperlites, flashing LED motorcycle brake lights

Knipperen de eerste seconden dat je remt, gaan daarna over naar permanent branden. Komen opgestuurd uit de USA op ongeveer dezelfde prijs.
Ik had dit op mijn vorige motor ook al, rijd er dus al zo'n jaar of 7 meer rond. Nooit een negatieve opmerking gehad, wel positieve.
Trouwens, op de nieuwste BMW's zitten ook actieve remlichten, dus zo erg verboden zal het wel niet zijn.

-O- Dat geknipper in het donker voor mijn neus, vind ik altijd zó gruwelijk irritant.Beetje in dezelfde categorie als die melodieclaxonnetjes.
 
Ik vermoed dat dit is om weggebruikers allemaal een eerlijke kans te geven om op te vallen. Al heeft voertuig #1 een shitload aan lampen, dan zal voertuig #2 minder opvallen.

Nadeel is weliswaar dat moderne auto's vaak beter opvallen voor die idioot sterke led-lampen (of xeon), dus dat gaat al niet meer op |(

Vind ik overigens net zo irritant met die geanimeerde knippers van Audi. Lijkt wel een kermis _O-
 
Altijd interessant om wat meer op te vallen wanneer je remt.
Ik heb zelf deze gemonteerd : Hyperlites, flashing LED motorcycle brake lights

Knipperen de eerste seconden dat je remt, gaan daarna over naar permanent branden. Komen opgestuurd uit de USA op ongeveer dezelfde prijs.
Ik had dit op mijn vorige motor ook al, rijd er dus al zo'n jaar of 7 meer rond. Nooit een negatieve opmerking gehad, wel positieve.
Trouwens, op de nieuwste BMW's zitten ook actieve remlichten, dus zo erg verboden zal het wel niet zijn.

Het active gedeelte is niet eens het grootste probleem. Je hebt met drie remlichten één remlicht te veel. Artikel 5.4.51 en 5.4.57 van de Regeling Voertuigen gebieden namelijk maar één verplicht remlicht en bieden optie voor nog één.
Dat wil niet gezegd hebben dat je daar een bekeuring voor krijgt. Allereerst is verkeer niet het sterkste punt en de hobby van de meeste agenten, en dan heb ik liever honderd motorrijders met één lampje te veel als één plat gereden door een auto.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het idee op zich wel goed. Ik denk ook dat iets dergelijks de toekomst is, nu nog verboden, vanaf een bepaald jaar gaat zoiets verplicht worden.
De werking ben ik echter niet kapot van. Je zag in het promofilmpje ook dat het nogal traag reageerde als er geremd werd, beetje verwarrend. Zoals ik het zie gaat dat in de toekomst draadloos verbonden zijn met je motor. Op het moment dat je je motor start verbindt je helm automatisch met de motor en zo zullen tal van functies geactiveerd worden. Denk hierbij inderdaad aan ingebouwde verlichting, radio, communicatie, etc...
 
Een helm of pak met extra verlichting mag gewoon, want het is niet verboden. De eisen aan de verlichting hebben alleen betrekking op het voertuig. Nergens is iets geregeld over de kleding (behalve dat je een goedgekeurde helm op je kop moet hebben). En als iets niet is verboden, dan mag het. Er is dus ook geen strafbepaling op basis waarvan een bekeuring kan worden uitgeschreven. Artikel 5 WVW is in dit geval niet van toepassing (geen ernstige gevaarzetting).

Ik heb met dit vraagstuk professioneel te maken gehad als beleidsmaker bij V&J. Conservatieve geesten (o.a. bij I&M) willen het voeren van extra verlichting op de kleding verbieden. Probleem: dit verbod is er nu nog niet. Een agent kan dus ook niet bekeuren. Er is ooit wel een misleidende brief geweest van I&M waarin stond dat de wet niet zo bedoeld was, maar dat doet niet ter zake. We schrijven geen bekeuringen op bedoelingen van de wetgever. Als er bekeurd moet worden, dan moet je een fatsoenlijk verbod hebben en een artikel met de daarbij behorende sanctie bij overtreding. Zoals gezegd, dat is er dus niet. Dus ik zou zeggen, leef je uit met experimenteren.
 
Laatst bewerkt:
Een helm of pak met extra verlichting mag gewoon, want het is niet verboden. De eisen aan de verlichting hebben alleen betrekking op het voertuig. Nergens is iets geregeld over de kleding (behalve dat je een goedgekeurde helm op je kop moet hebben). En als iets niet is verboden, dan mag het. Er is dus ook geen strafbepaling op basis waarvan een bekeuring kan worden uitgeschreven. Artikel 5 WVW is in dit geval niet van toepassing (geen ernstige gevaarzetting).

Ik heb met dit vraagstuk professioneel te maken gehad als beleidsmaker bij V&J. Conservatieve geesten (o.a. bij I&M) willen het voeren van extra verlichting op de kleding verbieden. Probleem: dit verbod is er nu nog niet. Een agent kan dus ook niet bekeuren. Er is ooit wel een misleidende brief geweest van I&M waarin stond dat de wet niet zo bedoeld was, maar dat doet niet ter zake. We schrijven geen bekeuringen op bedoelingen van de wetgever. Als er bekeurd moet worden, dan moet je een fatsoenlijk verbod hebben en een artikel met de daarbij behorende sanctie bij overtreding. Zoals gezegd, dat is er dus niet. Dus ik zou zeggen, leef je uit met experimenteren.

Dit kan wel degelijk als verboden gezien worden, in de regels staat dat rood licht alleen aan de achterzijde gevoerd mag worden, en alleen naar ACHTEREN licht mag uitstralen, dus elke beweging die je met het lichaam maakt, zorgt er voor dat het rode licht in principe niet meer recht naar achteren uitstraalt
 
Maar die regels uit de Regeling Voertuigen zijn alleen van toepassing op het voertuig, en daar is de berijder geen onderdeel van. Theoretisch gezien kan je dus zelfs met groene (of een andere kleur) lampen op je pak rijden. Alleen trek je daarmee eerder negatieve aandacht.
 
Hii, dit is het enige topic wat ik kan vinden over de brake free. Zijn er al mensen die hem hebben uitgeprobeerd en is er intussen nog iets veranderd kwa regelgeving?
 
Ik had eens een kapotte rem-schakelaar waardoor het remlicht steeds op en af ging, dat geeft veiligheid en afstand achter je 8-)
Toch maar vervangen want mijn vrouw was er niet happy mee.
 
Ik had eens een kapotte rem-schakelaar waardoor het remlicht steeds op en af ging, dat geeft veiligheid en afstand achter je 8-)
Toch maar vervangen want mijn vrouw was er niet happy mee.

Vervangen voor een geel licht schijnt nog beter te werken heb ik ergens gelezen 8-) })_O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan