2012 bmw maxi scooter

Vind je dat mooi qua geluid? Op een scooter klinkt een volledig open systeem snel irritant omdat je constant toerental draait met acceleratie. En ik weet níet of je dan een brief moet schijven aan de lambdasonde/injectie zodat ze weten dat er geen cat meer in zit.

Begrijp mij niet verkeerd, ik hou ook van een donker geluid. Maar dan wel donker en niet hard schel.

Gefeliciteerd met je aankoop.

Thanks :)

Ik haal de C600 zaterdag op, moest nog even een servicebeurt krijgen maar ik zal dan eens kijken hoe het bij de Cat zit maar ik dacht dat de Lambdasonde nog voor de Cat zit bij de C600 dus dan zou het dacht ik geen problemen geven 8-) zover ik er kennis van heb.

Op YouTube staan wel enkele filmpjes van de C600 met sportdemper en een Arrow en Malossi open Catpijp gemonteerd dat geluid klinkt opzich goed maar in die filmpjes staan ze stil op de bok en geven gas en rijdend trekken ze 50 meter op en remmen weer dus zegt ook nog niet zo heel veel.

Grt,
Stephan
 
Hi Stephan,

Ben wel benieuwd naar het geluid na het vervangen van de Catpijp, of het nog een beetje beschaaft is.
Hoor hier in de buurt vaak van die Piaggio MP3 motorscooters voorbij komen met open uitlaat maar vind dat beetje te..

Zelf sinds 2 weken een gelukkige eigenaar van een witte C600 uit 2015 met 2300 km op de teller.
Bij aflevering gelijk een Akra erop laten zetten maar qua geluid nog een beetje aan de tamme kant.

Verder op het wensen lijstje is ander Vario denk van JCosta en wil wel een lager ruitje erop zetten.
Had hiervoor een KTM Superduke ben wel wat gewend qua in de wind zitten...

Gr, Fabian
 
Hi Stephan,

Ben wel benieuwd naar het geluid na het vervangen van de Catpijp, of het nog een beetje beschaaft is.
Hoor hier in de buurt vaak van die Piaggio MP3 motorscooters voorbij komen met open uitlaat maar vind dat beetje te..

Zelf sinds 2 weken een gelukkige eigenaar van een witte C600 uit 2015 met 2300 km op de teller.
Bij aflevering gelijk een Akra erop laten zetten maar qua geluid nog een beetje aan de tamme kant.

Verder op het wensen lijstje is ander Vario denk van JCosta en wil wel een lager ruitje erop zetten.
Had hiervoor een KTM Superduke ben wel wat gewend qua in de wind zitten...

Gr, Fabian

Hallo Fabian,

Vandaag of morgen komt de Arrow demper binnen dus die ga ik komende week monteren tijdens mijn vakantie, dan eerst eens het geluid testen met en zonder DB Killer erin. Ik weet niet of jij de Akra met of zonder DB Killer gebruikt?

De Cat vervanger heb ik ook nog in de planning staan, eigenlijk alleen maar voor gewichts reductie.. ik heb een bevriende uitlaat fabrikant ik zal ook eens aan hem de mogelijkheden vragen.. misschien is een veel kleinere Cat / midden demper oplossing ook mogelijk?! Als dat wel veel gewicht bespaard en het geluid dan nog goed klinkt :)

Ja scherm zal ik t.z.t. denk ik ook vervangen door een laag scherm, ik had hiervoor een naked bike dus ben t ook wel gewend.

Jcosta vario is inderdaad een interessante toevoeging maar ik ga eerst de komende tijd eens flink toeren met de C600 om te zien of ik dat echt nodig heb zo,n Jcosta vario.

Grt,
Stephan
 
Hi Stephan,

Gewichtsbesparing is zeker ook één van de redenen voor het vervangen van de cat..
Bij mij zit de demper er niet meer in, nu zo een 200 km meegereden en wellicht dat het geluid nog veranderd na maten er meer km mee gereden wordt.

full
 
Pirelli's oh?
Fatsoenlijke foto trouwens ;)
Fabrieksaf toch Metzeler banden?
2300km. en andere banden?

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Hi Jan,

Zou eigenlijk niet weten wat er af fabriek onder moet zitten.
Volgens de verkoper van Motoport komt deze scooter van een vertegenwoordiger van BMW vandaan, en mag aannemen dat ze bij Motoport verder de status/ km controleren voordat ze de verkoop in gaan.

Maar goed, je weet het nooit helemaal zeker natuurlijk.

Gr, Fabian
 
Fabrieks-af staan ze op de Metzelers 'Feel Free'
dus een wissel voor 2300km. is een bewuste keuze geweest.
Dus vandaar dat mij (op de foto) de wissel naar de Pirelli Diablo's op viel.
Vanaf de fabriekskeuze is Pirelli het volgende merk dat banden aanbied voor de 15" wielen, heb zelf de Diablo's een paar jaar gereden (diverse setjes 'op' gereden) en pas weer overgestapt naar de Metzelers 'Feel Free", de Metzelers kosten precies de helft in aanschaf en lijken juist beter te functioneren, alhoewel ik de winter nog even moet afwachten, maar juist daar scoren de de Diablo's slecht... (lange opwarmtijd...als ze al warm worden?) dus mogelijk wordt het 'na mijn ervaringen met de Pirelli Diablo's' alleen maar beter met de Metzelers.

Cheers Jan
 
Laatst bewerkt:
Hallo Jan (WebEngine)

Ik probeer het voorwiel van m'n BMW los te halen, maar die zit ongelooflijk vast. Ik heb die kleine boutjes al los gemaakt maar aan de andere kant zit er geen. Klopt dat?
Jij hebt als het goed is de workshop manual. Dus als je dat zou willen nakijken.....dan ben je heel hartelijk bedankt.

Mvg
John
 
Klembouten (2X) zitten idd. bij BMW maar aan 1 kant.

Het zit gewoon allemaal kennelijk en zoals je zelf al aangeeft wat vast want in principe is dit klusje makkelijk te doen zonder technische uitleg.

Maar om het klusje nog wat professioneler te maken hier mijn persoonlijke tips en dat aangevuld met de originele uitbouw methode.

Persoonlijke tips:
Haal ook eerst je voor spatboard eraf dit voorkomt beschadigingen en het UIT/IN bouwen van het wiel gaat net wat relaxter, dit omdat je vaak wat heen en weer moet schuiven met wiel en de afstand-bus en steekas waarbij het wiel soms in eerste instantie niet direct helemaal recht op de plaats staat.
Pas te gelijktijdig zeer goed op dat je de 'wiel-toerental-sensor' niet raakt/beschadigd.

Niet vermeld in 'wphb' (zeer slordig) maar gebruik op de 4 bouten van de remklauwen bij montage semi-vast borgmiddel, b.v. van Loctite.
Remklauw bouten dienen namelijk i.v.b. met veiligheid "ALTIJD" vast te worden gezet met semi-vast borgmiddel!!

Pap voor montage van de steekas, eerst de steekas en ook de stofkeeringen aan wiel in met kogellager vet, na dat je klaar bent kun je het overtollige vet aan de stofkeeringen met een doek wegpoetsen.

Als laatste tip, de krik is niet echt noodzakelijk, ik flik het ook wel eens zonder.
Zet de motor gewoon op de middenbok en schuif een niet al te hoge krat of een blok hout na demontage voorwiel onder de vorkpoten.
(Voor je begint eerst even de krat of blok hout hoogte bekijken, te hoog is niet goed, te laag ook niet)
Zet de krat of het blokhout alvast klaar binnen handbereik naast je voorwiel, zodat je het er direct onder kan schuiven.
Linker hand het voorwiel er uit en met rechter hand voorvork iets omhoog houden, om vervolgens na het neerleggen van het wiel met de linker hand de krat of het blok er onder schuiven.

Om het 'wphb' verhaal professioneel compleet te maken heb ik toch ook nog even de PDF 'Motorkrik Uitbouwen' van de DVD omgezet naar leesbaar PDF format.

Voordat je begint dus eerst even het voor spatboard verwijderen en de remklauw bouten er uit, de remklauwen mag je aan de zijkant laten bengelen, maar pas op dat je de remleidingen niet laat knikken etc.

Uitleg t.b.v. Uitbouwen Voorwiel:

• 1- Motorkrik Inbouwen

• 2- Remklauwen uitbouwen

• 3- Voorwiel UIT-IN Bouwen

• 4- Aanhaal Momenten

Heb de custom PDF's (hierboven) zoals gebruikelijk op de MF server ge-upload want dat loopt super mooi, "Open, Download & Go" :Y


Succes gewenst :t

Met vriendelijke groet, Jan :)
 
Laatst bewerkt:
Het is weer TOP Jan. Bedankt :}
Alleen die krik die ga ik niet gebruiken want dan kan ik alles vd ombouw weer gaan uitbouwen.

Wat ik niet begrijp, alles is ingebouwd met kopervet en toch zit alles verschrikkelijk vast. Maar het aanhaal moment vd steekas, sorry die is echt niet met 30 Nm vastgezet. |(
Ik heb echt een verlengstuk moeten gebruiken om het los te halen.
 
Laatst bewerkt:
Ja motorkrik is nou eenmaal onderdeel van het stappen plan dus voel me verplicht wel alles te vertellen... maar goed zoals ik je al mede had gedeeld via de tips ga ik voor de 'lage krat' of blok hout en scooter gewoon simpel op den middenbok, en klaar is Klara ;)

Als er koper-vet op zat dan is de boel al eens uit elkaar geweest, fabrieks- af wordt er geen koper-vet gebruikt, normaliter doen ze op de steekas schroefdraad ook semi-vast borgmiddel, of een borgmoer, maar borgmoer die zit er bij jullie niet op, dus mogelijk zat er al borgmiddel op?
Weet alleen even niet meer precies of je de moto nou 2e hands of nieuw had gekocht, ik dacht 2e hands?
En juist omdat het maar 30N-m hoort te zijn is semi-vast borg middel wel oké om te gebruiken.
Goeie eigenschap van borgmiddel is overigens tevens dat het afsluit en er dus geen corrosie kan ontstaan op de schroefdraad.

Als je echt zo nodig een product als koper-vet wil gebruiken stap dan direct over op keramische-vet... daar pap je o.a. de 2 klembouten mee in.
Koper-vet is ouderwets, mag je zelfs niet eens meer gebruiken op b.v. remblokken van een ABS systeem.
Mijn hele moto staat in de keramische-vet.
Het vlekt als de hel dus dien je het wel heel schoon en secuur te verwerken... b.v. met een kwastje en niet met de vingers.
 
Laatst bewerkt:
Kopervet tast rubber aan, keramisch vet niet. Keramisch montagevet is actief smerend en roestoplossend. Wel oog- en huidcontact vermijden.
 
Voorwiel demonteren is gewoonlijk een vrij eenvoudige klus. Zo niet bij de mijne. Ten 1ste de steekas zat ongelooflijk vastgedraaid. Krasvrij de remklauwen uitbouwen is een onbegonnen zaak. Heb eerst de remschijf op één boutje na losgedraaid om zo de remklauw eraf te krijgen. Anders schuurde het gewoon tegen de velg. Monteren...bleek de draad vd vork kapot gedraaid te zijn. Gelukkig had ik nog een tapeind van 18 mm anders was het einde verhaal. Nu ging de steekas zonder problemen erin. Met momentsleutel vast gezet, lap, wiel draait niet meer. Remschijf schuurt tegen remklauw. Het wiel kwam gewoon niet meer in het midden. Afstandbusje maar 1 mm ingekort en het staat eindelijk goed. Nu snap ik ook waarom ze die steekas zo idioot hebben aangedraaid..... om ruimte te krijgen. Stelletje beunhazen zijn het geweest die hieraan gewerkt hebben. Binnenkort maar de remblokken vervangen want die zijn dus gewoon aan één kant versleten. 2de hands bij een dealer kopen heeft dus totaal geen garantie dat het allemaal goed zit.
Enfin tot de volgende ontdekking ben benieuwd.
 
Laatst bewerkt:
Ja idd. beunhazen genoeg.
Eigenlijk vindt ik me zelf de beste monteur, dit terwijl ik liever rij als er onder of naast lig te sleutelen.

Voor mij was 'in jou geval' het kwartje in principe al eerder gevallen , toen bleek dat het allemaal veel te vast zat en er kopervet was gebruikt.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Pfff wat een verhaal, wordt je niet echt vrolijk van..


Verder heb ik een nieuw laag ruitje besteld, merk Isotta. Alleen een tint donkerder dan afgebeeld op de foto. Ben benieuwd of het wat is..

f6285d8a9c2de945c130aa70bc64c08a_orig.jpg
 
Ben je in iedergeval van die slappe hap af, was mij een doorn in het oog dat het OEM scherm van de sport fragiel overkwam.
 
Ja idd. beunhazen genoeg.
Eigenlijk vindt ik me zelf de beste monteur, dit terwijl ik liever rij als er onder of naast lig te sleutelen.

Voor mij was 'in jou geval' het kwartje in principe al eerder gevallen , toen bleek dat het allemaal veel te vast zat en er kopervet was gebruikt.

Mvg. Jan

Bij het verwisselen vd remblokken en dus het schoonmaken vd remklauwen, zag ik dat ze met een slijpschijf bezig zijn geweest om ruimte te maken.
Ik begrijp het eigenlijk niet. Hoe kan het wiel uit het midden staan? Weliswaar maar 1 mm. De vorken kunnen niet draaien want die steekas zorgt daarvoor. De bevestiging vd klauwen zitten vast op de vorken. Fabrieksfout?

Grtn
John
 
Ook een nieuwe telefoonhouder geplaatst.
Heb de schade aan het kapje van de motor kunnen beperken door alles onder de BMW logo weg te werken...
full
 
Volgende modificatie kan weer van het lijstje af.
Halogeen lampen vervangen voor Led lampen.

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan