Afstelling Suzuki GS1000 naar flinke opknapbeurt

Eguliker

MF'er
10 jul 2017
109
28
Zeewolde
Goedendag

Ik ben de laatste maanden (6,5) druk bezig geweest met het opknappen van een 38 jaar oude suzuki gs1000 (cafe racer)

toen ik de motor kocht starte hij nog wel maar daar was ook echt alles mee gezegd. dus ik heb op motorisch gebied de kleppen gesteld, carburateurs opgeknapt, kabelboom vervangen en als laatste de complete ontsteking vervangen (bobines,bougies,en orginele ontsteking vervangen voor een Dyna S)

Afgelopen zondag heb ik de motor gestart en netjes warm gereden en daarna het benzine mengsel stationair met een colortune afgesteld. De motor loopt nu heel netjes stationair en loopt heel goed tot 5000 toeren,dan lopen de toeren terug naar 4500 toeren en dan spuit hij er weer vandoor tot 11000 (max) toeren.

Al met al heb ik de motor voor 95% goed lopen en ik denk dat het probleem rond de 5000 toeren te maken heeft met een te arm mengsel, en dat ik de gasnaalden dus 1 stapje lager moet gaan zetten.

Nu was ik benieuwd of jullie ook deken dat het een te arm mengsel is of dat ik evt. iets over het hoofd zie?

met vriendelijke groet,
Edwin Guliker
 
Laatst bewerkt:
Effe een foto van mijn motor (weten jullie ook waar ik al 6,5 maanden druk mee ben en waarschijnlijk nog wel een poosje mee bezig ben)
full
 
maar goed dat je de foto nog plaatst, want het belangrijkste vergeet je te vermelden, KN filters of imi's daarvan.....
Je zult imho eerst een testrun moeten maken om er achter te komen of hij te arm is of te rijk, kost je 35-40 euro maar maakt een hoop duidelijk
 
Afgelopen zondag heb ik de motor gestart en netjes warm gereden en daarna het benzine mengsel stationair met een colortune afgesteld. De motor loopt nu heel netjes stationair en loopt heel goed tot 5000 toeren,dan lopen de toeren terug naar 4500 toeren en dan spuit hij er weer vandoor tot 1100 (max) toeren.

Is dat ongeacht hoeveel gas je geeft?

Knap ding trouwens :t
 
Mooi apparaat!

Maar ik ben het met K@W@ eens, die losse filters kunnen afstellen heel lastig maken.
Let wel: "kunnen"
Een dyno run, met eventueel verstellen van de naalden, laat je weten of het kan.

(oh, ik hoef er niet op te rijden, maar ik zou een ketting beschermer monteren. Alleen al vanwege het vet wat achter je oren slaat :-))
 
De gasnaald een tikje hoger zetten verrijkt het mengsel, je zou het kunnen proberen maar zoals gezegd: meten is weten.

Mijn projectje (gsx600f) ziet er lang niet zo goed uit maar heb ik technisch ook alles aan gedaan. Alleen de kappen zagen er niet meer uit dus is nu mat zwart.
 
Bedankt voor jullie antwoorden.

ik ga vanavond de naalden gewoon iets hoger zetten dan dan testen of het beter gaat. een maand geleden heeft de motor nog op de dyno gestaan en daar kwam uit dat hij veel te rijk stond. ik ben toen opzoek gegaan naar de juiste maat hoofdsproeier en op vol gas is die nu goed (dus de hoofdsproeier is nu perfect)

Ik ben toen met de gasnaalde op de hoogste stand (rijkste stand) begonnen en aangezien hij erg beroerd liep ben ik steeds een stapje naar beneden gegaan. toen ik op de 1 na laagste stand uitkwam (armste stand) toen dacht ik dit kan haast niet want met open lucht filters moet je altijd meer benzine toevoegen dan met normale luchtfilters en met de normale luchtfilters zitten de gasnaalden gemiddeld op de middelste stand.

dus toen ben ik verder gaan zoeken en kwam ik uit bij een verrotte ontsteking.

dus aangezien mijn gevoel en de colortune zeggen dat er te weinig benzine in komt ga ik het toch maar proberen.

ps. ik laat de uitkomst z.s.m. weten
 
Nou ik heb inmiddels de gasnaalden nog wat hoger gezet maar dan begint de motor op ongeveer alle toeren te bokken (te veel brandstof) dus ik ga weer snel naar mijn oude afstelling, want daar liep hij in alle toeren goed behalve dat hij dan iets terug liep van 5000 naar 4500 en dan weer door ging.


Met de te rijke afstelling deed hij rond 5000 a 4500 toeren nog steeds precies hetzelfde en tijdens het testen kwam ik erachter dat het op alle toeren gebeurde en dat ik het fenomeen op de toerenteller telkens zag gebeuren maar toen ik naar de kilometer teller keek zag ik dat de motor gewoon flink aan het versnellen was. dus misschien is het wel mijn toeren teller die niet helemaal lekker is en dan mijn gevoel een beetje uitgaat van wat ik zie haha
 
Terug
Bovenaan Onderaan