Drijfstangen balanceren

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.539
10.580
Andere kant van de evenaar
Heren, ik heb iets waar ik even niet uit kom...

Ik ben met een motorblok bezig, en omdat ik de boel toch los heb alles gelijk maar "even" uitwegen.

Ik heb 2 weegschaaltjes gekocht, en die zijn nauwkeurig genoeg tot op 0.2 gram, beide zijn even nauwkeurig.

Zuigers heb ik uit gewogen, tot op 0.2 gram nauwkeurig, geen problmen hier.

Maar nu wil ik de drijfstangen ook uitwegen, maar ik krijg geen 2 waardes gelijk, zelfs niet in de buurt van elkaar..

Ik gebruik mijn pers als stand, mooi stevig en stabiel, daar heb ik een vast punt in gemaakt, vast punt op de weegschaal gemaakt, dus je zou denken dat het redelijk moet lukken..

Als ik een gewicht pak en ik zet dat op verschillende plaatsen op de weegschaal, dan geeft ie iedere keer dezelfde waarde aan.

Ook als ik niet de vaste punten gebruik en de drijfstang plat leg krijg ik continu verschillende waardes.

Iemand een idee waar het fout gaat?

full


Dank u
 
Laatst bewerkt:
Ik demk dat je de drijfstangen op een of andere manier beter "hangend" kan meten.
Als ik het goed zie heb je nu niet alle gewicht op de weegschaal liggen.
Drijfstangen rechtop zetten gaat niet?
 
Laatst bewerkt:
Het deel dat op de steun rust kan door wrijving weerstand hebben. Dat beïnvloedt het gewicht. Je zou de drijfstang aan die kant op moeten hangen aan b.v. vissnoer, of een as je met heel licht lopend lager, dan worden de meetresultaten veel constanter.
 
Het deel dat op de steun rust kan door wrijving weerstand hebben. Dat beïnvloedt het gewicht. Je zou de drijfstang aan die kant op moeten hangen aan b.v. vissnoer, of een as je met heel licht lopend lager, dan worden de meetresultaten veel constanter.

Ik begon ook een beetje die kant op te denken, maar er zit soms 5 gram of meer verschil tussen.
Volgens mij komt de onregelmatigheid ook door de voorste ophanging.

Een andere jig maken dus.
 
Laatst bewerkt:
Men neme een boor en haalt van de zwaarste drijfstangen materiaal weg, totdat de gewichten gelijk zijn. Wel heel voorzichtig, je moet niet met gaten kaas eindigen.
 
Men neme een boor en haalt van de zwaarste drijfstangen materiaal weg, totdat de gewichten gelijk zijn. Wel heel voorzichtig, je moet niet met gaten kaas eindigen.

Zo heb ik dat wel met de zuigers gedaan, zo ga ik dat niet met de drijfstangen doen.
De drijfstangen hebben extra materiaal op beide einden, dat slijp ik er af.
 
Ik denk dat het uitwegen van big-end en small-end voor jouw doeleind iets te moeilijk zal zijn en ook niet nodig zal zijn.

Het totale gewicht van de drijfstang is onderhevig aan massa-traagheid bij het versnellen en vertragen. Als je daarop gaat werken zal je aardig in de buurt komen van het eindresultaat dat je wil hebben.
 
En meteen ff het waarom.

Hoe gelijker de gewichten zijn van de drijfstangen en zuigers hoe minder trillingen een blok zal hebben en hierdoor houdt je meer vermogen over. Immers trillingen kosten vermogen en zorgen er ook nog eens voor dat een blok onbetrouwbaarder wordt want door trillingen kunnen dingen breken of scheuren.

En dan wel een lichter gemaakte en gebalanceerde krukas en vliegwiel (mits van toepassing) gebruiken want dat is de basis.
 
Ik denk dat het uitwegen van big-end en small-end voor jouw doeleind iets te moeilijk zal zijn en ook niet nodig zal zijn.

Het totale gewicht van de drijfstang is onderhevig aan massa-traagheid bij het versnellen en vertragen. Als je daarop gaat werken zal je aardig in de buurt komen van het eindresultaat dat je wil hebben.

balanceren/blue printen kan nooit kwaad.
en het totale gewicht van de drijfstang is inderdaad onderhevig aan massa-traagheid, maar :

het big-end doet eigenlijk niets anders dan ronddraaien en hoort dus bij het balanceren van de krukas. als je de krukas balanceert en er dan drijfstangen met verschillende bigend-gewichten op monteert, heeft het balanceren van de krukas tot niets geleid
het small-end deel van de drijfstang gaat eigenlijk alleen maar op en neer en hoort dus eigenlijk bij het gewicht van de zuiger. ook hier eenzelfde verhaal.
 
balanceren/blue printen kan nooit kwaad.
en het totale gewicht van de drijfstang is inderdaad onderhevig aan massa-traagheid, maar :

het big-end doet eigenlijk niets anders dan ronddraaien en hoort dus bij het balanceren van de krukas. als je de krukas balanceert en er dan drijfstangen met verschillende bigend-gewichten op monteert, heeft het balanceren van de krukas tot niets geleid
het small-end deel van de drijfstang gaat eigenlijk alleen maar op en neer en hoort dus eigenlijk bij het gewicht van de zuiger. ook hier eenzelfde verhaal.


Daar heb ik nog nooit bij stilgestaan. Maar het klinkt wel ontzettend logisch. :t
 
balanceren/blue printen kan nooit kwaad.
en het totale gewicht van de drijfstang is inderdaad onderhevig aan massa-traagheid, maar :

het big-end doet eigenlijk niets anders dan ronddraaien en hoort dus bij het balanceren van de krukas. als je de krukas balanceert en er dan drijfstangen met verschillende bigend-gewichten op monteert, heeft het balanceren van de krukas tot niets geleid
het small-end deel van de drijfstang gaat eigenlijk alleen maar op en neer en hoort dus eigenlijk bij het gewicht van de zuiger. ook hier eenzelfde verhaal.

Dat ja. Ik zou dan ook nooit zomaar ergens gewicht verwijderen. Ook het gewicht van de zuiger is onderdeel van een totaal draaiend / op en neer gaand gewicht, wat allemaal met elkaar in evenwicht moet zijn. Ik weet niet of jouw blok balansgewichten of assen heeft, want ook die maken daarvan onderdeel uit.
 
Ik heb gebalanceerde drijfstangen van een SP1 liggen, die zijn door Thorsten Durbahn gedaan. Meen dat op zijn site ergens een beschrijving stond hoe hij dat deed, maar kan het zo niet terug vinden.
 
Laatst bewerkt:
Dat ja. Ik zou dan ook nooit zomaar ergens gewicht verwijderen. Ook het gewicht van de zuiger is onderdeel van een totaal draaiend / op en neer gaand gewicht, wat allemaal met elkaar in evenwicht moet zijn. Ik weet niet of jouw blok balansgewichten of assen heeft, want ook die maken daarvan onderdeel uit.
Mooi bij een getuned blok.
Maar een fabrieksblok is gewoon op toleranties gebouwd. Zuigers, pistonpennen en drijfstangen die in een bepaalde gewichtsklasse vallen. Als je deze gaat uitwegen blijf je echt wel binnen deze klasses.
Op elke zuiger en drijfstang zit voldoende materiaal om weg te vijlen. Je kunt gietgallen verder wegfrezen en radiussen vergroten. Net zo lang tot ze allemaal exact hetzelfde gewicht hebben.
Krukassen worden gebalanceerd op een ideaal toerental/verwacht gebruik. Dat is geen exacte wetenschap. Het gaat hier natuurlijk niet over het balaceren van de kruk maar als je de balansfactor van 68 naar 65% brengt veranderd het trillingspatron maar richt je geen schade aan.
Ik vraag me af of je het effect zult merken, maar aals je toch bezig bent, waarom zou je niet uitwegen? Ik weet dat je bij BMW boxers het verschil wel degelijk merkt, maar dat is lomp en in theorie, ontwerp perfect in balans.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me dat je BMW niet moet onderschatten als het gaat om het bouwen van blokken. Waarschijnlijk kiezen ze bij de fabriek uit een serie zuigers en drijfstangen de beste combinaties. Geen kostbare tijd verloren aan finetunen, wel de gewichten 'gelijk'.

Gaaf om te zien dat je er zelf mee aan de slag gaat Reinhoud. Zeker bij ouder spul lijkt me dat je het echt zelf beter kunt krijgen. Zijn de drijfstangen gecontroleerd op rondheid van het big-end? Bij TL's kunnen ze ovaal worden, heb ik gelezen. Lijkt me dat als ze weer rond gemaakt moeten worden, je opnieuw kunt beginnen met balanceren.

En misschien leuk om te kijken of je kunt bepalen waar het massa zwaartepunt van een zuiger ligt.
 
Lijkt me dat je BMW niet moet onderschatten als het gaat om het bouwen van blokken. Waarschijnlijk kiezen ze bij de fabriek uit een serie zuigers en drijfstangen de beste combinaties. Geen kostbare tijd verloren aan finetunen, wel de gewichten 'gelijk'.
Dt zeg ik. De fabrieken delen de onderdelen in in tolerantieklassen. Daarmee kan je dus de pech hebben dat jouw twee zuigers net aan de verschillende uiteinden van een klasse zitten.
En misschien leuk om te kijken of je kunt bepalen waar het massa zwaartepunt van een zuiger ligt.
Op zich moet dat wel lukken. Een beetje balanceren met een brievenwegertje. Maar wat gaat het je brengen?
 
Precies vanwege die toleranties zou ik er zelf niet aan zitten. Blijkbaar worden de toleranties vanuit het ontwerp al goed genoeg gevonden. Een betere verdeling zou iets minder trillingen kunnen opleveren, maar eigenlijk alleen nuttig als je meer toeren wit draaien.
Daarnaast geldt dus ook dat die iets zwaardere zuiger misschien wel gekoppeld is aan een iets lichtere drijfstang, of een wat zwaarder balansgewicht. Een verandering aan één daarvan hoeft voor het geheel geen verbetering te zijn. Kortom, als je het doet moet je alle onderdelen doen, anders is de kans dat het beter wordt net zo groot als de kans dat het slechter wordt.
Specifiek in het geval van de drijfstang is dat ook nog eens extra lastig omdat die verschillende bewegingen combineert, dus gewicht alleen niet zoveel zegt. Maar goed, het is niet mijn topic dus tot zover mijn twee centen.
 
Precies vanwege die toleranties zou ik er zelf niet aan zitten. Blijkbaar worden de toleranties vanuit het ontwerp al goed genoeg gevonden. Een betere verdeling zou iets minder trillingen kunnen opleveren, maar eigenlijk alleen nuttig als je meer toeren wit draaien.
Daarnaast geldt dus ook dat die iets zwaardere zuiger misschien wel gekoppeld is aan een iets lichtere drijfstang, of een wat zwaarder balansgewicht. Een verandering aan één daarvan hoeft voor het geheel geen verbetering te zijn. Kortom, als je het doet moet je alle onderdelen doen, anders is de kans dat het beter wordt net zo groot als de kans dat het slechter wordt.
Specifiek in het geval van de drijfstang is dat ook nog eens extra lastig omdat die verschillende bewegingen combineert, dus gewicht alleen niet zoveel zegt. Maar goed, het is niet mijn topic dus tot zover mijn twee centen.

leuk geschreven maar draagt niets bij aan het topic.
misschien vind jij nokkenassen demonteren/plaatsen al moeilijk ?
is balanceren moeilijk ? niet als je het aan een "balanceur" vraagt, wel als je het aan een koorddanser vraagt.
is koorddansen moeilijk ? niet als je het aan een "balanceur" vraagt ... (heb je'm?)
 
Laatst bewerkt:
in een fabriek wordt niets bij elkaar gezocht, alles wordt binnen een bepaalde tolerantie gemaakt, en daar wordt verder niet meer naar gekeken..
Als de carterhelften en lagerschalen eenmaal zijn gematched, dan komen de andere onderdelen zo uit de voorraad....
Daarom kunnen 2 dezelfde motoren ook zomaar 4-5 pk verschil hebben...
 
Terug
Bovenaan Onderaan