Compressor kopen..

Koeno

MF veteraan
14 feb 2008
2.456
170
Oost-Vlaanderen/België
Hoi,

Ik vond niet direct een recent topic en dus bij deze:

Ik zou graag een compressor kopen voor thuis gebruik,
max budget van +/-250 a 300euro.

toepassingen:
- (auto/motor)bandjes oppompen.
- velgenwissels
- kleine sodastraal projectjes.

ik had zelf onderstaan model gevonden:
Compressor | Hecht 2353 - 1eKeus.nl

TECHNISCHE GEGEVENS:

Voltage: 220 V ~ 50Hz
Vermogen: 2,2 Kw 3 PK
Aanzuighoeveelheid 400 L/min
Lucht uitlaat 319 L/min
Ketel inhoud 50 liter
Bedrijfsdruk 8 bar
Gewicht 44 kg
UITRUSTING:

2 Cylinder V compressor
Drukschakelaar met veiligheids ventiel
Transportgreep
2 Snelkoppelingen
50 Liter tank
Ontwateringsventiel
2 manometers
Olie niveau controle met kijk glas
Grote wielen met massieve banden
Electro motor
Terugslagventiel en drukverminderaar voor regelbare werkdruk

ik vermoed dat vooral de sodastraal dingen nogal wat lucht nodig hebben,
(JWL Soda Blaster 2 Straalpistool + 1kg soda).

En ik vraag mij af of deze compressor dat wel trekt?

mocht iemand alternatieven weten in de prijsklasse: shoot!
 
Voor kleine soda straal projectjes kan het net, voor grotere projecten is hij denk ik net te krap bemeten. Het zandstraal setje op dezelfde site geeft een luchtverbruik aan van 350 l per minuut, de compressor levert 319 l.
 
De soda blaster waar jij naar verwijst, geeft een verbruik van 180 L per minuut op, de compressor levert er 319. dus volgens specs zou dat moeten lukken.
 
Een tank van 50l is eigenlijk te klein om lekker te stralen. Zelf heb ik het alleen met een conventioneel straalpistool voor de consument geprobeerd, met straalgrid en een beker onder en heb ik 120l (2 tanks) staan en kon ik een velg al niet lekker stralen. Dit heb ik dan ook heel snel opgegeven.

Ik heb overigens geen specs van mijn compressor, ooit gekregen. Maar hij is voor continu gebruik en 10 bar. Slangen zijn allemaal 10mm binnenmaat.
 
Dat scheelt wel, maar wat krijg je weg met soda?
Misschien dat eens proberen.

Is Velgen van vuil en lak ontdoen een optie met soda? En gaat er dan letterlijk zout in? Haha
 
Laatst bewerkt:
Een tank van 50l is eigenlijk te klein om lekker te stralen. Zelf heb ik het alleen met een conventioneel straalpistool voor de consument geprobeerd, met straalgrid en een beker onder en heb ik 120l (2 tanks) staan en kon ik een velg al niet lekker stralen. Dit heb ik dan ook heel snel opgegeven.

Ik heb overigens geen specs van mijn compressor, ooit gekregen. Maar hij is voor continu gebruik en 10 bar. Slangen zijn allemaal 10mm binnenmaat.

wil alleen maar zeggen dat je compressor niet genoeg debiet had voor je klusje. vat dient tot niks bij langdurig gebruik en is enkel maar een buffer. een "wegencompressor" heeft niet eens een vat en toch kan je daar alles mee doen, gewoon omdat die massa's debiet heeft.
 
Een algemene tip voor mensen die een compressor zoeken voor dit soort hobby toepassing waarbij de eisen aan de perslucht niet hoog gesteld worden:

koop liever een
- 2e handse compressor met olie (zolang deze geen ratelende geluiden maakt, gaat zo'n 2e handsje langer mee dan een nieuwe olievrije
- 2e hands tandartscompressor. Vaak zijn ook de 20+ jaar oude al olievrij en soms zelfs al voorzien van een droger.
Resterende levensduur van een compressor die een vergelijkbare nieuwprijs gehad heeft van 3500 tot 5000 Euro is vaak nog prima voor de hobbyist.
Tip merken wat dit betreft zijn Kaeser, atlas copco, Airtask en Dürr Dental
 
. vat dient tot niks bij langdurig gebruik en is enkel maar een buffer. een "wegencompressor" heeft niet eens een vat en toch kan je daar alles mee doen, gewoon omdat die massa's debiet heeft.
Maar ook met een kleine compressor (debiet) kun je stralen, als je de buffer maar groot genoeg maakt.
Ik gebruik een aircopomp welke met gemak 12 bar haalt.
Stel ik zet 250 liter op 12 bar, dan heb ik gereduceerd naar 6 bar (aanname, is dat wat stralen moet hebben?) 250 liter te gebruiken voor de voorraad ook op 6 bar staat. In de werkelijkheid zal hij vanaf 6.5 voorraad al niet meer 6 bar aan de gebruiker kunnen krijgen maar zelfs uitgaande van 7 bar is het ongeveer 200 liter nuttige lucht.

Oftewel voor stralen heb je een grote sterke compressor nodig, een buffer help op lange duur niet maar hoe groter de buffer hoe langer de korte duur kan duren.

Of sla ik de plank volledig mis? Ik ben tenslotte geen expert dusnin dat geval solly
 
ja je vergroot de tijd dat je kunt werken op de buffer maar je hebt ook een compressor die vol continu aan het draaien is en daar kunnen de meeste huis tuin en keuken compressoren helemaal niet tegen die lopen veel te heet en gaan kapot. de meste goedkope compressoren hebben maar een dutycicle van hooguit 30%. dat houd dus in dat ze per uur maar zo'n 18 minuten mogen werken. dus tegen de tijd dat je die hele grote tank vol hebt ben je 2 uur verder en dan kan je 5 minutuen stralen.
 
Zeker waar.
Al zit ook daar een veiligheidsmarge op.
De contimac die eigenlijk op 8 bar ingesteld stond pompt nu tot 9,75 ongeveer.
Die zal de 20 jaar niet halen maar een stille die 10 bar haalt zal niet netzo goedkoop zijn
 
Ja leuk zo,n tandartscompressor....
Maar dat ding van die link heeft 0,33 pk.
Veel luchtopbrengst zal dat niet zijn.

Leuk om een computer of andere electronica schoon te blazen, maar verder.......
 
Ja leuk zo,n tandartscompressor....
Maar dat ding van die link heeft 0,33 pk.
Veel luchtopbrengst zal dat niet zijn.

Leuk om een computer of andere electronica schoon te blazen, maar verder.......

het is dan ook voor tandartsen en niet voor in de werkplaats gemaakt.
maar ze zijn ongelooflijk stil : als de kleine kindjes/vrouw al slapen, kan je nog steeds lucht à volonté verbruiken. niemand die er van zal wakker liggen :)
 
Laatst bewerkt:
Aanzuighoeveelheid 400 L/min
2 cilinders | 400 l/min
Luchtopbrengst 319 liter / minuut
Zuigvermogen 395 liter / minuut

"Hij heeft een directe aandrijving, voor werkzaamheden waar veel lucht voor nodig is"
:N
Ik zou een partij overwegen die op zijn minst een kleine beetje een idee hebben wat ze nu eigenlijk verkopen. Een machine als deze doet NETTO niet meer dan +/- 250 L/m @ 7 bar.

Verder lijkt dit ding heel erg op De Airpress HL425/50, maar die is een niveau beter afgewerkt met o.a betere luchtfilters en carter ontluchting, terwijl hij niet echt duurder is.

Tot slot, klik hier voor een dikke informatie PDF in Jip&Janneke taal.
 
Laatst bewerkt:
Yep...dat soort compressors kun je wat mee. Oliepeil checken en hoe die klinkt (metalige tikken wil je niet horen). Na aanschaf olie verversen en een nieuw aanzuigfilter erop, kun je jaren mee verder. Stil zijn ze niet echt maar maakt een bak minder bokkeherrie dan de chinese oilless zooi die tegenwoordig standaard is.
 
Ik zou bij een tweedehandse wel even met een endoscoop kijken hoe erg de roestvorming in de ketel is. Je zal niet de eerste zijn waarbij een oude compressor ontploft.

Tja en de machines op 230V hebben meestal geen bedrijfsuren teller. Dus het criterium "als er geen metaal-achtige geluiden uit komen" is ook nog best riskant.. Als je pech hebt koop je een jaar later alsnog een nieuwe.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan