BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Mooi verslag Ron. Ik denk steeds vaker: "Zou die Ron ook niet iets van geld uit dat leuke geschrijf van hem kunnen persen op 1 of andere manier?".

Dan nog een ietwat domme vraag waarvan ik hoop dat het antwoord "Ja!" zal zijn: die verbruik cijfers van jouw auto, da's toch wel diesel hè?

Zo'n hypercomfortabele Benz, als die op benzine zou lopen, enig idee van wat de verbruik cijfertjes dan zouden zijn? Anderhalf keer zo veel?
 
Laatst bewerkt:
VCE004.jpg


Afgelopen week zoonlief met zijn verkering meegenomen naar het werk.

"Wat heeft dat in 's hemelsnaam met dit forum te maken?" vraagt u zich terecht af. Daar kom ik echt op. Heus.

Enfin, gedoetje met onweer. Gelukkig zie je dat op de radar best aardig:
VCE003.JPG


Maar als de bril niet al te vettig is, dan kan je ze buiten ook wel met het blote oog zien hoor:
VCE002.jpg


Enfin, zoonlief met verkering dagje de toerist uitgehangen. Wist hij ook nog een geintje met een panorama foto uit te halen, ze staan er dus twee keer op...
PanoramaVCE.jpg


Terug nog grapje uitgehaald met de Fish Eye lens en de zelfontspanner (echt, het kon heus, we zaten niet in de buurt van verkeer of onweer of zo)
VCE001.jpg


En wat krijg ik dan zo net als dankje voor de leuke paar dagen?

MiniRT.jpeg


Schattig toch? Heb hem onder het beeldscherm staan alwaar ik nogal eens achter zit om stukkies op het MF te tikken. En . . . zo heb ik ook nog een RT in Thunderbolt Grey! Ha ha, kan ik nog eens zien hoe mijn Sidney (ongeveer dan hé, want tis geen DOHC variantje) er uit zag voordat ik haar uitelkaar had getrokken, naar Friesland verscheept en in blauwe onderdelen weer terug gehaald.

Een tevreden vader gaat nu kijken of de oranje meisjes de rode duivelinnen nog een beetje de baas kunnen. Moest dit ff kwijt.
 
En moet je eens na het tanken, resetten en dan de motor laten lopen. Dan zie je pas dat we een benzine slurper hebben :+

:Y

Tanken voor Sneek; op nul zetten.
Rondweg Sneek met 80 en verder via de Afsluitdijk tot afslag Middenmeer met 130 (en twee keer 70 bij de sluizen) gaf een brandstof verslindend getal te zien van 5,9.
Thuis aangekomen was het weer tot 5,2 verminderd. :X
 
Laatst bewerkt:
Je hebt een prachtbaan Jeroen.
Ik benijd je stilletjes.
Ben zelf vrachtwagenchauffeur dus heel iets anders dan de vliegerij waar jij je in vertoeft.
Om het gemis te compenseren vlieg ik al wel 17 jaar lang met alles wat kan vliegen op RC gebied.
Mijn hart ligt bij elektro RC helikopters in verschillende formaten.
De alom bekende drones mogen ook niet ontbreken en vlieg ze zowel op zicht als met FPV camera. ( First Person Vieuw )
RC vliegtuigen zijn ook zeer vermakelijk, maar behoeven vaak meer ruimte voor start en landingen.
De helikopters hebben mijn voorkeur ivm gemak van verticaal kunnen stijgen en landen.
Ook biedt het iets meer uitdaging omdat het besturen ervan tikkie lastiger is dan een vliegtuig.
Je hebt in elk geval een machtig mooie baan hoor.
Geniet ervan met volle teugen.
Vr Gr Erwin
 
...maar wist ik toen ook veel... :/

Tsja, zo wilde ik kapitein worden.
Lekker de wereld zeeën bevaren, dus naar de zeevaartschool.

Al gauw had ik door dat ook dat niet romantisch is: afgelegen havens, snel laden en lossen, en werktijden van 6 op 6 af.
Daarnaast vindt mijn gestel zo'n bewegende vloer niet zo leuk, zoals ik vorige week weer ondervonden heb. :/
 
Dan een verslagje van mijn Noorwegenreis.

Etappe 1:
Vertrokken uit het SjatOotje richting de eerste slaapplaats ergens in Denemarken.
Via de snelweg richting Westerstede om vervolgens via de Wesertunnel richting het Elbeveer bij Glückstad te rijden.
Lekker binnendoor via een Nederlands aandoenend landschap.
Voordringen bij het veer en gezellig met een Duitse MK2 rijder tijdens de overtocht gekletst.
Uiteindelijk in Denemarken in Bredebro getankt en de tent opgezet.
's Nachts begon de ellende al in de vorm van pluvatiel ongemak. :/

Etappe 2:
In de regen de tent opgeruimd en richting Hirtshals gereden. Dat was dus afzien, want de doorgaande wegen in Denemarken zijn vrij recht en saai. Combineer dat met regen en het plaatje is compleet. B|
De RT vond de 95 uit Bredebro niet echt lekker en liep voor geen meter; op toeren ging het wel, maar stationair gaf ie er vaak de brui aan. :(

Maar aan het einde van de tunnel wordt het weer licht en in Hirtshals kwam de zon door. :)
Bakkie thee gescoord, batterijen gescoord voor het fototoestel en lekker rond gelopen.


full

port of Hirtshals

Een uur voor de vertrektijd van de boot me gemeld en gezellig met (alweer) een Duitser op een K1600 gekletst en met Nederlanders op GSsen.
Ondertussen wakkerde de wind aan tot een stijve bries ik zag de bui wel weer hangen.
Uiteindelijk met een vertraging van 5 kwartier was de veerboot aangemeerd .....

full


..... en konden we aan boord om de motoren te parkeren en goed vast te sjorren.

full


Met golven van een meter of drie, drie en een half, werd het een reis waarbij weinig gegeten werd en de daarvoor bestemde zakjes gretig aftrek hadden. :r
Flink schommelen dus en af en toe flinke klappen. :X
Enigszins verontrust en katterig gingen we in Kristiansand weer op zoek naar de motoren. Gelukkig stond alles nog op de wielen. :)
De Hollanders hadden een budget hotel geboekt en dat leek mij een uitstekend idee.
Gelukkig was er nog een kamer vrij en na een heerlijke douche en wat heen en weer whatts-appjes met het thuisfront, heerlijk in slaap gevallen. :Z

- wordt vervolgd -
 
Laatst bewerkt:
Dag 3:

Vroeg wakker, droog, dus vroeg weer op pad.
Richting noord via weg nr.9.
Gelijk het Noorwegen gevoel: je voelt je nietig tussen die grote bergen.
Overal stroomt water; kleine en grote watervallen storten van grote hoogten bijna loodrecht naar beneden.
De geuren van uitgestrekte naaldwouden en rust.

Weg nr.9 gaat licht glooiend met lange doordraaiers, afgewisseld door scherpe bochten richting noord. Langs lang gerekte meren, waarvan je de foto 2x moet bekijken om te zien wat nou boven en beneden is. De hoogte meter loopt langzaam op en rond Hovden gaan de Noren blijkbaar skiën. Een afdaling met korte bochten volgt naar de E134.
Even een bakkie thee en weer in het zadel. Twee Zweden komen de berg af getooid in kanarie gele regenpakken. De donkere wolken boven de bergen geven aan dat het echt nodig is om het regenpak maar weer aan te trekken.
De bedoeling was om geen tunnels te rijden, maar het weer was niet aanlokkelijk om de hoge slingerweggetjes te rijden. Dus via de tunnel naar Roldal en dan rechtsaf de steile pas op, met de eerste hairpins richting Odda. Vlak voor Odda lijkt het net of de Latefossen uit de berg spuit.

full


Het regende nog steeds en dus weer door richting Jondal. Ook hier een tunnel, maar het is leuker om om de berg heen te rijden via weg 550.
Smal met prachtige uitzichten en soms zo smal dat je op de motor moet stoppen voor tegenliggers.
In Jondal de Hardangerfjord over gestoken. Ook deze weg veel mooie uitzichten over de fjord en veel variee in breedte van de weg.
In Granvin een hotelletje gezocht; geen zin om de tent op te zetten in de regen. :/

full


Dag 4.
Bewolkt met blauwe venstertjes én droog. *D
Op richting Trollstiegen.
Op advies van de waardin langs de tunnel gereden, maar dat had ik natuurlijk al thuis zo gepland. Mooi weggetje om de tunnel heen met alweer een mooie waterval.

full


Door naar Voss in verhoogd tempo. Vlak voor Voss werd iedereen aangehouden voor alcoholcontrole. (om 9.00 's morgens) Geen probleem dus.
Door richting Vangsnes.

full


Typisch Noors: lange bochten, soms een stukkie recht en aan het einde een steile klim, zigzaggend de berg op en weer af.

In Vik even pauze bij de Stavkerk.

full
 
Laatst bewerkt:
Door naar Vangsnes en met de veerboot naar Dragsvik.

Via weg nr. 13 verder, via opvolgende bochten en flink stijgen en dalen.

full


Dat er wordt afgeraden om met de caravan te rijden werd al gauw duidelijk.

In Vassenden weer even pauze.

full

Gezellig zo'n plantje op tafel.

Door naar de Geiranger Trollstiegen.

full



Een steile afdaling met vele haarspeldbochten naar het vreselijk toeristische Geiranger ......

full


....... en aan de andere kant weer omhoog.

full


full


Zelfs een groot cruiseschip is hier klein.
Gelukkig was het rond etenstijd en waren de meeste toeristen niet op de weg.
Heerlijk rustig dus en een grote G van genieten.

Nog een klein stukje naar de Trollstiegen, bij Andelsnes.

full


full


Deze heen en weer gereden en een camping opgezocht.
Het doel was Andelsnes, maar die kant op leek het weer erg regenachtig.
 
Laatst bewerkt:
Zet het op de bucketlist !


Ook voor de vierde keer heeft Noorwegen mij verbaasd over zijn uitgestrektheid, natuur, schoonheid, rust, mooie wegen ........ *D



....... en prijzen :/ .
 
Laatst bewerkt:
dylanpilot vindt dat vliegen ook leuk:
Je hebt een prachtbaan Jeroen.
Ik benijd je stilletjes.
Ben zelf vrachtwagenchauffeur dus heel iets anders dan de vliegerij waar jij je in vertoeft.
Om het gemis te compenseren vlieg ik al wel 17 jaar lang met alles wat kan vliegen op RC gebied.
Mijn hart ligt bij elektro RC helikopters in verschillende formaten.
De alom bekende drones mogen ook niet ontbreken en vlieg ze zowel op zicht als met FPV camera. ( First Person Vieuw )
RC vliegtuigen zijn ook zeer vermakelijk, maar behoeven vaak meer ruimte voor start en landingen.
De helikopters hebben mijn voorkeur ivm gemak van verticaal kunnen stijgen en landen.
Ook biedt het iets meer uitdaging omdat het besturen ervan tikkie lastiger is dan een vliegtuig.
Je hebt in elk geval een machtig mooie baan hoor.
Geniet ervan met volle teugen.
Vr Gr Erwin

Dank je Erwin! Ik geniet eigenlijk bijna elke dag wel van mijn baan. Heeeeeel soms als de wekker om 01:00 gaat, passagiers lopen te muiten, er poepweer onderweg is, catering mijn maaltijd is vergeten en het budje naar het hotel vast raakt in de file terwijl de wekker een paar uurtjes later weer gaat, dan is de glamour er heel even af. Maar als dan met een gangetje van net geen 300 km/u ik zo'n ding van het beton mag trekken, maakt dat weer een heleboel goed.

Het RC spul heeft mij ook altijd wel getrokken. Ooit een ding meegenomen uit Hong Kong. Maar nooit langer dan 1 minuut in de lucht weten te houden ha ha..

In mijn jeugd woonde in de straat toenmalig Nederlands Kampioen RC helikopter vliegen (jaren '80). Wat die man allemaal met dat spul kon. Buurman Jan geloof ik, geen idee hoe die van achteren heet.
 
Mooi verslag Bart! Jammer van de nattigheid. Gelukkig heb je desondanks genoten. Ik mag ook graag in Noorwegen komen, vindt het adembenemend mooi en angstaanjagend duur.. toch staat een motortocht door dat mooie land ook op de bucket list.
 
Hoi Jeroen.
Wat fijn dat jouw baan zo goed bevalt.
Ik heb eigenlijk wel hetzelfde gevoel, maar dan op de vrachtwagen.
Heel ander vakgebied uiteraard, maar het gevoel kan hetzelfde zijn.
Wat de RC Hobby betreft, vlieg ik ook met FPV Multicopters. (FPV: First Person Vieuw )
In de volksmond ook wel de drones met camera genoemd.
Dit soort apparaten vliegen wonderwel goed en met een camera erop ervaar/beleef ik alsof ik net als jij achter de stuurknuppels zit maar dan virtueel, omdat het beeld dat ik in mijn FPV bril zie datgene is wat de drone voor zich ziet.
Het is een wonder der techniek omdat het gewoonweg goed werkt.
Als ik rondvlieg dan zie ik de wereld vanuit de hoogte en wat een eindeloos plesante belevenis.
Maar goed, weer On-Topic.
Dit weekend hopelijk schappelijk weer zodat we ook met de RT kunnen genieten.
Vr Gr Erwin
 
Biertje een tientje (in Euro's dan ongeveer). Pizzaatjes gaan nog wel, eurootje of 20. Colaatje rond de 5 euro. Benzine is dan weer wel een stukje goedkoper, maar goed, dat tappen ze daar geloof ik vlakbij af.
Wat ik er van begrepen heb: de salarissen in Noorwegen liggen behoorlijk aan de hoge kant, en dat werkt dan weer de hogere prijzen in de hand. Maar het is en het blijft een prachtig land (van wat ik er van heb mogen zien dan, dat is omgeving van de vliegvelden Bergen, Trondheim, Kristiansand, Torp/Sandefjord, Stavanger en Oslo)
 
Terug
Bovenaan Onderaan