BMW F650gs lekt olie

Double-D

Rookie
24 jul 2017
4
0
Breukelen
hallo mf'ers,

ik ben de trotse eigenaar van een BMW F650GS uit 2001, mijn motor heeft sinds dat ik hem gekocht heb heerlijk gelopen en heb ik alleen wat kleine dingen moeten vervangen. Nou was ik van de week klaar met werken en wou mijn motor starten om naar huis te rijden en zag ik dat er witte rook van het motorblok vandaan kwam, gelijk uitgezet. vervolgens met iemand van werk naar gekeken die dacht dat het koelvloeistof was en dat het geen kwaad kon, wij hebben snachts water bijgevuld en ik ben naar huis gereden, de volgende dag toen ik de motor starte merkte ik dat deze meer rookte dan de avond daarvoor, toch gaan rijden en onderweg geen last gehad, totdat ik stil stond bij het stoplicht! grote witte rookwolken vanaf het motorblok, nu is zag ik dat het motorblok vol met olie zat (aan de buitenkant) te zien aan waar het droog en nat is komt het uit de kleppendekselpakking, maar kan je dit dan oplossen door doodgewoon een nieuwe pakking er op te zetten of moet ik rekening houden met een groter probleem?

hoop dat iemand mij kan helpen.

grtz
 
Van een lekke klepdekselpakking gaat je uitlaat niet roken, tenzij het op de uitlaat(bocht) komt.

Als de pakking de oorzaak is dan gewoon vervangen ja. Even goed kijken naar eventuele tips (zoals soms een heeeeel klein beetje vloeibare pakking gebruiken).

Als er rook uit je uitlaat komt en je vriend zegt dat het kvs is en geen kwaad kan dan zou ik ook geen verder technisch advies van diegene aannemen :p

Witte rook (afgezien van de gebruikelijk verdampend water na stilstaan) duid op kvs, blauw op olie wat verband.
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit het dan met je oliepeil? is dat al gezakt?
En je koelvloeistof? Je zegt die bijgevuld te hebben, was die dan zo laag dat er heel wat in moest?

Altijd regelmatig je vloeistoffen controleren.
De olielekkage zou misschien een gevolg kunnen zijn van te weinig koelvloeistof waardoor de motor iedere keer net iets te warm werd.

Maar als je denkt gezien te hebben dat hij lekt langs het kleppendeksel, zou ik als eerstvolgende stap er een nieuwe kleppendekselpakking in (laten) zetten.
 
Koelvloeistof was niet heel veel uit, echt een klein laagje. Olie peil is wel gezakt, had hem snachts nog bijgevuld en volgende dag weer op min, dus het is zeker olie. Ik ga zo met een vriend hem openschroeven, ben heel benieuwd.
Kan het zijn dat door het trillen van het blok het kleppendeksel los Komt?
 
De kleppendekselpakking is een rubber ding. Dat gaat wel zweten als hij oud wordt, maar hij ploft er niet zomaar uit.
Peil je de olie wel warm? Als je hem overvuld gaat hij de olie via je luchtfilter on de motor pompen.
Witte rook uit de uitlaat? Dan verdenk ik je koppaakking, maar dan wordt je olie melkkleurig en zakt je koelvloeistof peil.
Heeft de GS nog een frame aftappunt tussen de uitlaatbochten? Dan kan het heel goed dat je aftapboutje lekt, dat komt op de onderste uitlaatbocht. Maar als ik Google krijg ik de indruk dat er een losse olitank op de GS zit. Ik kom op oil tank leak [Archive] - BMW F650 Forums iemand tegen met een gescheurde olietank.
 
Koelvloeistof was niet heel veel uit, echt een klein laagje. Olie peil is wel gezakt, had hem snachts nog bijgevuld en volgende dag weer op min, dus het is zeker olie. Ik ga zo met een vriend hem openschroeven, ben heel benieuwd.
Kan het zijn dat door het trillen van het blok het kleppendeksel los Komt?
Het is een dry-sump dus let op. Heel veel mensen hebben geen flauw idee hoe en wanneer ze dat moeten peilen. Er zit tien keer vaker te veel olie in die dingen dan te weinig. Ik zou eerst eens het oliepeil controleren op de juiste manier.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren de motor opengehaald, er zat inderdaad olie in de luchtinlaat en het luchtfilter. Pakkingen zien er nog heel erg goed uit, dus zo te zien te veel olie gehad.

Misschien beetje dom, maar ik dacht altijd dat je de olie koud moest peilen, dat deed ik bij mijn auto tenminste wel. Gaan hem schoonmaken en gelijk een beurt geven en zien we of die start.
 
Hij doet het weer, na 2 dagen sleutelen en alles schoongemaakt te hebben kwamen we er achter dat er veel te veel olie in zat (beetje domme fout) moet normaal 2,3liter inzitten en kwam ongeveer 3,5 liter uit.... oeps!

Hij heeft gelijk een beurt gekregen en alles loopt weer zoals het hoort. Bedankt voor het meedenken allemaal
 
Terug
Bovenaan Onderaan