Moto Guzzi Norge 1200 GTL

Status
Niet open voor verdere reacties.
Olie koud of warm meten, hetlijkt nagenoeg niets uit te maken :? . Behalve dan het riskeren van blaren op m'n hand. Misschien wel eerder in het topic ad orde geweest, maar het valt me nu pas op...
 
Ik meet het meestal warm, maar het was me ook al opgevallen dat het koud eigenlijk nooit verschilt. En of je vijf minuten, een kwartier, een halfuurtje etc. kan wachten....

Het lijkt me met een hete motor en zonder het TLM peilstokje best wel een gepiel. Kan dat wel zonder blaren?
 
Tja ik kan n peilstok halen....of met koude motor peilen. 100% afvullen wordt niet aangeraden, ik hou m op75 /80%. Dan heb ik altijd voldoende marge.
 
Vandaag eindelijk eens het scherm eraf gehaald om te kijken waarom het elektrisch verstellen niet meer lukt. Ik hoorde het motortje wel draaien, maar het scherm bewoog niet meer.

Eenmaal open was er eerst goed nieuws; het motortje draait en is dus niet stuk. Ik had ergens gelezen dat een vervangend MG motortje 400 euri moest kosten!!!

De constructie is wat eigenaardig. Het motortje draait een messing houdertje aan, in die houider zit de pen met het schroef profiel en die rust boven ook weer in een messing houder. Als het scherm dus aan het einde van UP of DOWN is, draait de schroef vrij in de messing bussen er gaat het motortje vrij lopen. Geen elektronica of andere zaken dus!

Het probleem van het niet meer draaien kregen we echter niet boven water. Het lijkt erop dat de schroef net genoeg weerstand moet hebben om UP/DOWN te kunnen regelen, zonder te slippen. Bij mij slipt hij echter continue.

Wellicht is de hele constructie ruim geworden?

Op de eerste en laatste foto zie je dat we een gaatje geboord hebben om de imbus te bereiken in het messing houdertje dat op het motortje zit. Het motortje zit namelijk vanaf de andere zijde vast; dan moet er fiks meer weg gesleuteld worden. We kregen het desondanks niet los...

full


full


full


full


We zijn er dus nog niet uit. Het motortje werkt, de constructie die de ruit bedient lijkt visueel in orde. Het slipt echter als je het bedient. Geen idee waarom...
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de trotse eigenaar geworden van een Norge 1200GTL. De motor is wel een opknapper, maar daar was de prijs ook naar. De eerste rit van Den Bosch naar Friesland verliep eerst goed, maar na 150 km ging de rode driehoek branden met oil. Na het tanken was hij weer weg en bijna thuis gebeurde het weer. met name bij het minderen van snelheid als de motor warm is lijkt het te gebeuren. Nu had ik gezien dat de linkerkant van het blok wat zweette, dus ik denk dat de oliedruk wat te laag is. Hij rijdt verder goed. Behalve dan dat het middenstuk van de uitlaat scheurde bij de afrit (herrie!! :( )
Heeft er iemand wel eens last gehad van dit olielampje? Hij is ook aan een service beurt toe.
 
Welkom in de wondere wereld van Guzzi! Over het servicelampje is al veel geschreven. Met de zoekfunctie kan je dat wel vinden. Als je weet dat er achterstallig onderhoud is, zou ik idd de motor eens rustig nalopen. Ook kan je op de boordcomputer in de menu's evt foutmeldingen vinden. In dit topic, het breva topic of op guzzitech kom je meer info tegen dan je deze zomer kan lezen.😉
Proficiat en natuurlijk wachten we op de fotoos.
Misschien heb je al veel documentatie maar anders kan je dat hier via via ook wel krijgen.
 
Ja, welkom. En we zien graag foto's! Hoeveel km zit erop? Als de oliedruk laag is bij een warme motor en lage toeren kan het natuurlijk een serieus probleem zijn, maar bij een erg hoge km stand kan het ook meevallen. Misschien zit er verkeerde olie in. Waar heb je haar gehaald? Guzzidealer niet, denk ik.

@ ErnieBelurney: vervelende puzzel :(
 
Gisteren heb de Guzzi opgehaald bij vd Heijden in den Bosch. Er staat 62.000 km op de teller. Tijdens de proefrit was er niets aan de hand, maar na 120 km snelweg vlak voor te tankstop (tijdens vaart minderen) ging hij branden. Na het tanken was het lampje uit. Toen ik bijna thuis was ging hij weer branden bij vaart minderen.
 
Vandaag de hele dag aan het poetsen geweest speciaal voor dit forum ;-)

y4mVH4jTrA1DjQI15Mam52CVysTOGx-wlCQJ5lblBfslAzKu_hyVDWdhjZAuvwDs5Wm-APkcnLB7K9fCFsNaSRTcjg113LvrgAEZDcqAM9h41IumOggE7Ege8k4I22Te76nbloYcIXz_AVRc2APi2isMjljaZdZj1igf4RCgOlFLFWB9H7oz9spfMnK9WwnaQnMDzqnZR1YR7-fgHPjD0et-g


Topkoffer slot is kapot, met schroeven kon ik hem verwijderen
 
Ziet er netjes uit, 62000 km is geen probleem net ingelopen. Wat IJzervreter zegt, waarschijnlijk oliesensor. Op mijn Breva gaf die pas de geest bij 80000 km.... toen ik hem bij Lamers startte na de onderhoudsbeurt.... Kon meteen weer naar binnen om die te laten vervangen... is een bekend verschijnsel bij "onze" motoren geen groot of kostbaar probleem. Er staat in het Breva-topic wel wat over te lezen als je het zelf wilt vervangen eventueel.
 
Ziet er netjes uit, 62000 km is geen probleem net ingelopen. Wat IJzervreter zegt, waarschijnlijk oliesensor. Op mijn Breva gaf die pas de geest bij 80000 km.... toen ik hem bij Lamers startte na de onderhoudsbeurt.... Kon meteen weer naar binnen om die te laten vervangen... is een bekend verschijnsel bij "onze" motoren geen groot of kostbaar probleem. Er staat in het Breva-topic wel wat over te lezen als je het zelf wilt vervangen eventueel.

Ok, bedankt voor je reactie,
Ik ben van plan om hem weg te brengen naar HMI voor een grote beurt, kunnen ze dat gelijk doen als het nodig is. Ik bel nog wel even met van der Heyden in Den Bosch (de verkoper). De terugreis was niet helemaal wat ik voor ogen had...
 
Ok, bedankt voor je reactie,
Ik ben van plan om hem weg te brengen naar HMI voor een grote beurt, kunnen ze dat gelijk doen als het nodig is. Ik bel nog wel even met van der Heyden in Den Bosch (de verkoper). De terugreis was niet helemaal wat ik voor ogen had...

Als je garantie hebt kunnen ze mogelijk bij HMI onder garantie vervanging doen? Moet je wel met de verkoper overleggen natuurlijk.
 
Heb zelf de oliedruk sensor vervangen. Lees een paar pagina's terug (ook foto's erbij). Sensor kost een tientje, maar het is best een sleutel klus...(als je niet ervaren bent, zoals ik).

Als ze toch voor een beurt gaat (hè, dat klinkt niet zoals het is bedoeld...) zou ik dat gelijk laten meenemen...
 
Heb zelf de oliedruk sensor vervangen. Lees een paar pagina's terug (ook foto's erbij). Sensor kost een tientje, maar het is best een sleutel klus...(als je niet ervaren bent, zoals ik).

Als ze toch voor een beurt gaat (hè, dat klinkt niet zoals het is bedoeld...) zou ik dat gelijk laten meenemen...


Goede tip, ik zal het aan ze vragen..

Ik heb in ieder geval een onderdelenlijst gevonden, maar daar zie ik helaas geen slotmechanisme van de topkoffer, die lijkt wel afgebroken van binnen. Weet iemand of dat elders wel te bestellen is?
 
Vandaag contact gehad met v/d Heyden. Ze komen me tegemoet voor de kapotte uitlaat, ondanks dat ik de motor zonder garantie heb meegenomen, tot zover tevreden. Gelijk maar een nieuwe besteld en begonnen de oude weg te halen. Deze was helemaal doormidden.
y4mNWbUxicVOLr7JvazrmlzVXUvbuy7rq_S6um4V0MjeYb-gTE1EdSO4K6khftmU5NuHYDeGZ_dNclcu00hPFRVqdMeq-iWlJM3J37uItRJpWO23zz0nldWQgOO8VNnuBCH3_II6KuiikLi5XE-DrUnaaY95IisSOrJT393-Qadfbxwtaw6EvbVlrHhji_mXK4zgO45c6lZS6knjdCWmkLYTg


Ik ben alleen bang dat ik een van de twee uitlaatbochten moet verwijderen, maar die bouten in de cylinder zien er erg verroest uit. Kan ik de middendemper ook monteren zonder ze los te halen?
 
Rik, ik heb je Guzzi nog zien staan bij vanderHeyden. Ik schrik ervan dat de kilometerstand
"maar" 62.000 is. Zoals de Guzzi er buiten bijstond maakte het allemaal 'n wat afgeleefde indruk.
De Guzzi had erg weinig aandacht gehad van zijn vorige eigenaar! Heel veel rijplezier en succes
bij het herstel van de Guzzi glorie!
 
Rik, ik heb je Guzzi nog zien staan bij vanderHeyden. Ik schrik ervan dat de kilometerstand
"maar" 62.000 is. Zoals de Guzzi er buiten bijstond maakte het allemaal 'n wat afgeleefde indruk.
De Guzzi had erg weinig aandacht gehad van zijn vorige eigenaar! Heel veel rijplezier en succes
bij het herstel van de Guzzi glorie!


Haha, Het was ook wel een klus om hem weer schoon te krijgen. Gelukkig kwam de Guzzi goed onder het vuil vandaan.
 
Het lijkt wel besmettelijk. Ik zit alles van onderen te bekijken (bij de motor) valt me op dat er een scheurtje in diezelfde bocht zit maar dan aan de binnenkant.....
@ Rik: Waar heb je een nieuwe besteld? Zie dat TLM niet op voorraad heeft.

Misschien kan ik het nog laten lassen maar goed, of dat kan en hoe lang dat houdt....
 
De "midden demper" is geen demper maar een collector,waar de beide voor-bochten samenkomen en de lamda sonde in is gemonteerd en er vervolgens 1 pijp naar de uitlaat gaat.

Heb ik ook al een keer laten lassen, dat gaat prima! Moet er wel eerst af om dit te kunnen doen. Maar ben wel een keer aan een nieuwe toe.... Wordt erg dun...

Deze collector zit eigenlijk te laag, waardoor je gemakkelijk de bodem kunt raken, zeker als je ergens overeen rijdt, of scheef in de bocht hangt en een kuiltje moet nemen....

Een strakkere achterveer (heb ik laten monteren in Rijssen) geeft je ook hier iets meer bodemvrijheid.

De rode alarmlamp heeft meerdere functies en signaleert dat je moet stoppen vanwege : niet laden accu, te weinig oliedruk, of een lamda probleem. Uitlezen van de computer levert dan de echte melding op. Foutcodes gaan redelijk diep! Dus uitlezen moet wel even om zeker te weten of het de oliedruk, of lamda sonde is. Deze kunnen beiden voor aan / van de rode lamp zorgen. Bij een defect dynamo blijft de lamp echt wel branden...

Overigens heb ik de ECU software opnieuw laten laden zonder de lamda sonde parameter, deze had al een paar keer gezorgd voor een rode lamp. Dat gebeurd dus nu niet meer.
Merk je niets van , blijft mooi lopen en prima trekken.

De genoemde oliedruksensor is een erkend probleem. Ik heb al eens 2 maanden (!) gereden met een defecte oliedruksensor terwijl nergens een nieuwe te koop was... Bij Guzzi te Rijssen is in die tijd een alternatief bedacht dat inmiddels ook door TLM Nijmegen wordt gebruikt....

Het af en toe aangaan van deze rode lamp is dus 90% een oliedruksensor die niet goed werkt (als je tenminste voldoende olie hebt en dit ook de juiste olie is 10W60 !! of 5W60

Dus olie die bij warme motor relatief dik blijft, anders wordt er boven de 5000 toeren echt wel wat gebruikt...
 
Het is een net scheurtje dus voor het verder trekt, ga ik even bij een lasbedrijf langs....zit nog voor de lambdasonde.

En ik weet weer iets voor de winter: een lascursus! :P
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan