Is mijn volgende motor elektrisch?

Als je met de actieradius overweg kan, tanken niet je hobby is, je van waanzinnig accelereren houdt en je hoeft niet perse sneller dan 160, dan zou ik het doen. Anders niet.
Ik wil niet meer terug naar benzine in ieder geval.

Gelukkig...heb ik meer...
 
Dit is het grootste probleem inderdaad.
CBS cijfers juni 2016: bijna 1000 miljoen liter (lpg / benzine / diesel) (wegverkeer, niets anders!)
Even alleen benzine: 436 miljoen liter. (rendement 30% verbrandingsmotor: 130 miljoen effectief)
per dag door 30 maakt: 4,36 miljoen liter p/d ongeveer gelijk aan 43 miljoen kwh verbruik :o
(Bij de verbranding van 1 liter benzine komt ca. 35 MJ (= 9,7 kWh) energie vrij)

Kortom sprookje op dit moment, 2 kerncentrales, maak er maar een heel nest van.
En de hele infra moet ook aangepakt worden.

Kortom, er moet veel meer gebeuren.
electro motor moet echt nog zuiniger en slimmer in gebruik. Betere accu's
Veel eigen energie opwekken inderdaad, hang je auto/motor aan je eigen zonnepanelen.

We zijn er nog lang niet, het zal ook wel duidelijk zijn dat we met die 30% verbrandingsmotor ook helemaal verkeerd zitten. 3 miljoen liter verstoken aan verliezen per dag gaat ook werkelijk nergens over B|
Dus een oplossing moet er komen, linksom of rechtsom.
(en we hebben nog scheepvaart/luchtvaart, we hangen toch aan die olie)


We gaan het merken, in 10 jaar kan er veel gebeuren. En het zal wel moeten.
Grondstoffen verbranden is een doodlopende weg we hebben maar 1 aarde en weg is weg.

Heel foute berekening. Je gaat er van uit dat elektrische motoren hetzelfde kwh verbruiken dan verbrandingsmotoren, en dat is niet het geval. Een zero dsr bijvoorbeeld kan 13kwh in zijn batterij opslaan. Daarmee rij je 200km. Verbruik is dus 6,5kwh per 100km.

In jouw redenering ga je uit van het tienvoudige.
 
..... Zal ik een minder dure gebruikte kopen of doorrijden op mijn huidige tot er genoeg elektrisch aanbod is, of toch een nieuwe kopen?...
Geen paniek, maar dat was al gezegd...

Het komt over alsof je noodgedwongen, dan maar met tegenzin elektrisch moet gaan rijden omdat het niet anders kan; dat vind ik verkeerd.
Voorlopig moet je helemaal niets, je kunt nog heel lang met je benzinemotor vooruit.

Ondertussen zou ik je wel aanraden om een keer een proefritje te maken met een elektrische motor; niet te lang want anders ben je meteen verkocht en wil je er meteen eentje.
Het is namelijk geen straf of zo; sinds ik elektrisch rijd heb ik er weer helemaal lol in, kan hem niet laten staan.
 
Laatst bewerkt:
Dit is het grootste probleem inderdaad.
CBS cijfers juni 2016: bijna 1000 miljoen liter (lpg / benzine / diesel) (wegverkeer, niets anders!)
Even alleen benzine: 436 miljoen liter. (rendement 30% verbrandingsmotor: 130 miljoen effectief)
per dag door 30 maakt: 4,36 miljoen liter p/d ongeveer gelijk aan 43 miljoen kwh verbruik :o
(Bij de verbranding van 1 liter benzine komt ca. 35 MJ (= 9,7 kWh) energie vrij)
Leuk al die energie die vrijkomt. Helaas zet een benzine motor daar 70 tot 75% van om in warmte. Slechts een derde Wordt gebruikt voor beweging.
We gaan het merken, in 10 jaar kan er veel gebeuren. En het zal wel moeten.
Grondstoffen verbranden is een doodlopende weg we hebben maar 1 aarde en weg is weg.
Dat is helemaal waar. Buiten het milieu geneuzel. Je kunt niet eeuwig doorgaan met de bodem leegtrekken, eens is het op. En net als we roken binnenhuis tegenwoordig belachelijk vinden, wie wil er voor een stoplicht nog verbrande Dino inademen?
 
Iedereen gaat nog even voorbij aan de allergrootste uitdaging:

Ons distributie (elektriciteitsnet) net kan al die electrische autos ( EN het toegenomen eletrische verbruik omdat we gas af willen schaffen, vlak die ook niet uit) bijlange na niet aan.

Eer dat we dat op rit hebben.......hebben we nog wel effe :]
Zie de stroom prijs al vervijfvoudigd door middel van belastingen :X
 
Er staan in de straat 20 autos buiten.
De bewoners hebben geen garage.
Mogen er dan 20 verlengsnoeren over het voetpad van hun huizen naar hun wagens? Of komen er 20 laadpalen voor die straat?

Batterijen gaan misschien een uitdaging zijn maar dat hele oplaad-gedoe en het elektrisch net ook.

HOTEL met 20 kamers....20 laadpunten voorzien voor hun gasten?? enz...

Stof genoeg tot nadenken
Laadpalen.......?
Het is nu al mogelijk je telefoon contactloos op te laden.
Kwestie van tijd dat dat ook kan met grotere stromen. Je plaatst de auto op een exacte plek en de volgende morgen zit je accu weer vol.

Nog een stap verder gedacht wordt je auto onderweg tijdens het rijden van onderaf opgeladen. Als je dan op een landweggetje komt, ga je verder op je eigen accu.
Van onderaf? Mss ook wel gelijktijdig van bovenaf met zonnepanelen die nog nauwelijks als zodanig te herkennen zijn met daarbij een veeeel hoger rendement als vandaag de dag.

Technologie die in 1980 niet of nauwelijks bekend was, zijn vandaag de dag algemeen in gebruik. Denk aan internet of aan de mobiele telefoon..............
Dat was 35 jr terug. Maw als we 35 jr verder zijn, hebben we allemaal nieuwe technieken waar we nu nog niet eens weet van hebben.

Ik weet nog dat ik voor het eerst iemand een mailtje stuurde......Was een wonder!
 
Laatst bewerkt:
Ik moet zien hoe hard het allemaal gaat. De voorraad lithium is ook niet onbeperkt. Dat zou best een beperkende factor kunnen worden.
 
De overheid is nu bezig te verzinnen hoe ze het verlies van de benzine en diesel tax kunnen opvangen als de meerderheid elektrisch gaat rijden.
En bereid je maar voor want dat gaat op korte termijn gebeuren ook met je huisaansluiting ga je het merken
 
Lijkt mij hier een topic om naar het subforum Elektrische motoren te verplaatsen ;)
 
Ik moet zien hoe hard het allemaal gaat. De voorraad lithium is ook niet onbeperkt. Dat zou best een beperkende factor kunnen worden.

Fout. Lithium kan je gewoon winnen uit pekel. Meer nog, het is zelfs randabeler dan uit erts.

De voorraad is dus quasi onbeperkt.
 
Lijkt mij wel leuk elektrisch rijden. Rij nu een motorscooter dus niet schakelen ben ik gewend. Alleen is het nu nog veel voordeliger om een verbrandingsmotor te rijden, vooral qua aanschafprijs, op het moment dat het lonend is overweeg ik het wel.
 
Heel foute berekening. Je gaat er van uit dat elektrische motoren hetzelfde kwh verbruiken dan verbrandingsmotoren, en dat is niet het geval. Een zero dsr bijvoorbeeld kan 13kwh in zijn batterij opslaan. Daarmee rij je 200km. Verbruik is dus 6,5kwh per 100km.

In jouw redenering ga je uit van het tienvoudige.

Jij gaat ook uit van fabriekscijfers ;)
Ik heb serieus naar de Zero gekeken en ik rij 160 km per dag (snelweg, doe eens gek gewoon 120 dan maar)
Met powertank, echt niet dat je 160 km haalt bij 120 km/h.

Maar ok deel mijn cijfers eens door 10 dan, dan heb je nog steeds een probleem wat moet worden opgelost.

Maar ik ben er wel van overtuigd dat dat probleem opgelost gaat worden hoor, het begint nu eindelijk goed op gang te komen.

Leuk al die energie die vrijkomt. Helaas zet een benzine motor daar 70 tot 75% van om in warmte. Slechts een derde Wordt gebruikt voor beweging.

Had ik rekening mee gehouden, 436 miljoen liter verstookt bij 30% rendement hou je dus effectief 130 miljoen liter over die ik gebruikt hebt voor de berekening. Dat heb je dus nodig aan vermogen wat op dit moment verbruikt wordt.
(en ja er gaat echt 70% verloren dat is echt '( )

En ik las dat op dit moment het rendement van de elec. motor ook lang geen 100% is, dat moet ook beter.

Kortom uitdagingen genoeg.

Ik ben wel van plan elektrisch te gaan rijden zodra dat voor mijn situatie mogelijk is.
De proefrit leert mij dat ik het prettig vind rijden dus mijn uitdaging zit in de actieradius, ik heb er wel vertrouwen in dat dat niet meer zolang duurt voordat dat goed komt.
 
Ik wacht nog steeds op waterstof.
Persoonlijk zie ik dat meer zitten dan die elektrische shit, maar helaas zullen er wel weer belangen van grote bedrijven meespelen, vooral ook omdat de politiek mij een beetje te enthousiast is.
 
Ik vrees dat waterstof een afslag is die we al gepasseerd zijn, immers heb je elektriciteit nodig om waterstof te maken, dus indirect electro-gebruik.
Men is er intussen achter dat stroom rechtstreeks gebruiken efficienter is..

Ook ik zie (ondergrondse?) tegelpads oid op parkeerterreinen verschijnen die je auto gaan opladen, zoals je dat nu al met mobieltjes hebt...dus weg laadpalen (en de ergenis omdat er te weinig zijn of omdat er al een auto bij geparkeerd staat).

De toekomst zal het leren, tot die tijd verstook ik gewoon 'zwart goud'.
 
Laatst bewerkt:
... omdat de politiek mij een beetje te enthousiast ...
En daar draait het nu net om. Eigenlijk draait alles daar gewoon om.

Voor diegenen die een beetje op de hoogte zijn over de automobiel geschiedenis, nog vóór het jaar 1900 werd daar over gedebatteerd, van "wat gaan we doen, elektrisch gaan, of fosiele brandstof?" Toen heeft men om politieke redenen gekozen voor fosiele brandstoffen. Elektrisch rijden bestond toen immers al, en een brandstof motor presteerde toen niet beter dan een elektrische. Actieradius was ook al niet veel beter op brandstof die tijd.

Nota bene, de eerste auto die de kaap van 100km/u overschreedt, was een elektrische.

"Ja, maar als je nu ziet hoe een brandstofmotor voertuig doorontwikkeld is in tegenstelling tot een elektrische ..." kan je wel gaan denken.
Wel, als we toen elektrisch gingen, hadden we nu wellicht auto's met een actieradius van 500 tot 750km of misschien wel meer, en kon je die voor 100% herladen in misschien wel minder dan een half uurtje. Zou leuk zijn he, op reis gaan, na 500km een stop, benen strekken, hapje eten en drinken, korte rust, en tadaaa ... batt is weer goed voor een andere 500km.

Maar serieus, ik geloof echt als de mens toen voor elektrisch had gekozen, we hadde nu doorontwikkelde elektrische voertuigen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat denk ik ook........maar aan de andere kant kan ik mij nog heel goed een vloekende collega herinneren die net een splinternieuwe Transit had aangeschaft op grijs kenteken. En dat werd vervolgens vrij radicaal afgeschaft. Maar daar zaten natuurlijk geen auto en oliemaatschappijen achter met een lobby.
Wat is een grijs kenteken?
Is dat een letterlijk grijze kentekenplaat? En wat was de betekenis daarvan?
Ik ben ze nog nooit tegengekomen in ieder geval, maar veronderstel dat ze niet meer bestaan?
 
Klopt helemaal.
Ik heb ergens gelezen dat we hier in Nederland 2 (kern)energiecentrales extra nodig hebben als we al het vervoer electrisch gaan doen.
Electrisch rijden is leuk maar dan wel in combinatie met milieuvriendelijke duurzame energiewinning.
Niet te veel van geloven. Ook dit is allemaal politiek gespeel. Ons wat wijsmaken om de burger te laten opdraaien voor veel kosten die niet nodig zijn. De hoge politiekers varen er wel bij. Die steken veel in hun zakken. Het is weinigen geweten, Aziatische politiekers zijn corrupt, op een manier die je ZIET, de Europese politiekers, en vooral die van de BeNeLux, zijn eigenlijk veel corrupter, maar op een niet zichtbare manier.

Er is trouwens meer geld nodig om de Emiraten te sussen dan voor extra energie. Jaja, ook daar denken de politiekers bij na. De rijke olie landen mogen niet "geraakt" worden door de ommezwaai naar elektriciteit. En ja, daar vloeit dus veel geld naar toe, nu, en in de toekomst nog meer. Het zijn ook die rijke olielanden, die door de hulp van onze politiekers, van de late jaren 60 tot einde jaren 90 er de hand in hebben gehad dat veel elektrische projecten plots verdwenen, terwijl die voor hun tijd eigenlijk al goede resultaten haalden. De sterke vermindering van olievoorraden en de daardoor sterk verhoogde prijzen icm de klimaat problemen dwingen nu ook hun om mee richting elektrisch te gaan. Maar uiteraard mag er aan hun rijkdom niet geraakt worden ... dus ...
 
10 jaar geleden werd de Tesla Roadster 'geroast' door Top Gear. Hij zou erg slecht sturen ivm het gewicht en kwam niet verder dan 150 km om vervolgens een hele dag bij te moeten laden.
Wel, als we toen elektrisch gingen, hadden we nu wellicht auto's met een actieradius van 500 tot 750km of misschien wel meer, en kon je die voor 100% herladen in misschien wel minder dan een half uurtje. Zou leuk zijn he, op reis gaan, na 500km een stop, benen strekken, hapje eten en drinken, korte rust, en tadaaa ... batt is weer goed voor een andere 500km.
De huidige model S P100D heeft een range van 500+ km en met een snellader is die met een uur al aardig bij getankt.
 
Ik wacht nog steeds op waterstof.
Persoonlijk zie ik dat meer zitten dan die elektrische shit, maar helaas zullen er wel weer belangen van grote bedrijven meespelen, vooral ook omdat de politiek mij een beetje te enthousiast is.
Waterstof is alleen een energie drager. Daar heeft de fossiele industrie nog even mee geprobeert om hun productiemodel van onderhoud en tankstations mee in leven te houden. Waterstof is gewoon bestaande technologie waar je eenvoudig een benzinemotor voor kunt aanpassen.
Helaas is voor de splitsing van water een hoop energie nodig, heb je lompe gastanks nodig, het is dus niet rendabel voordat benzine 3 euro de liter kost.
 
Ik ben benieuwd hoe het met de vrachtwagens zal gaan.
Het kan stom klinken, maar vrachtwagens op lange afstanden zoals snelwegen zou je aan een soort van dubbele bovenleiding koppelen. Zoals de trolleybussen (of zoiets) die vroeger bestonden.

Wat scheepvaart betreft: er zijn al experimenten gedaan met (grote) schepen met hoge "kolomventilatoren" want op zee is er al5ijd wind en de snelheid van een boot is niet hoog.
Maar zolang die nog mogen varen op de vuilste (afval)brandstoffen is het veel goedkoper.

Vliegtuigen ... tja, ik denk dat die nog het verste verwijderd zijn van elektrisch vliegen.
Ik zie nog niet meteen een A380 aan 950km/u van Schiphol naar Singapore vliegen op elektromotoren ...

Zie je, allemaal politiek gedoen. Onze auto's MOETEN op elektriciteit want WIJ burgers maken de Aarde kapot ... de auto van de gewone me maakt slechts een klein deel uig van de wereldwijde co2 uitstoot. Een heel klein deel ...
 
Ik vrees dat waterstof een afslag is die we al gepasseerd zijn, immers heb je elektriciteit nodig om waterstof te maken, dus indirect electro-gebruik.
Men is er intussen achter dat stroom rechtstreeks gebruiken efficienter is..


Ook ik zie (ondergrondse?) tegelpads oid op parkeerterreinen verschijnen die je auto gaan opladen, zoals je dat nu al met mobieltjes hebt...dus weg laadpalen (en de ergenis omdat er te weinig zijn of omdat er al een auto bij geparkeerd staat).

De toekomst zal het leren, tot die tijd verstook ik gewoon 'zwart goud'.
:^

En je hebt ook nog dat waterstof vervoerd moet worden. Het is gevaarlijker in opslag. Heb liever dat de tijd en geld geïnvesteerd word in betere accu's, heb je veel meer toepassingen voor. Grootste probleem van energieopwekking is ook niet de opwekking zelf maar de opslag. Als je al die energie die bijvoorbeeld zonnepanelen overdag produceren kan opslaan worden ze een stuk efficiënter en bruikbaarder. :)
 
Waterstof is alleen een energie drager. Daar heeft de fossiele industrie nog even mee geprobeert om hun productiemodel van onderhoud en tankstations mee in leven te houden. Waterstof is gewoon bestaande technologie waar je eenvoudig een benzinemotor voor kunt aanpassen.
Helaas is voor de splitsing van water een hoop energie nodig, heb je lompe gastanks nodig, het is dus niet rendabel voordat benzine 3 euro de liter kost.
om een verbrandingsmotor voor waterstof te gebruiken is een beetje onzinnig. dat haalt een veel te slecht rendement en verliest veel te veel energie aan warmte, geluid en frictie. dan kan je veel beter een brandstofcell gebruiken. grootste probleem met waterstof is ook niet de techniek maar de opslag. het spul is nogal instabiel en explosief. en het heeft een lage energie dichtheid (weinig energie per liter / kilogram). maar bij de omzetting van overtollige elektriciteit naar waterstof gaat maar heel weinig energie verloren. je kan het dus wel goed als buffer accu gebruiken waar je overdag overtollige energie uit zonnepanelen in kan stoppen die je dan 's nachts weer kan gebruiken om stroom te maken. en als je het dan toch al maakt als batterij/energiebuffer kan je het ook prima gebruiken om een voertuig op te laten rijden als we een goede veilige manier vinden om het in een auto te transporteren met voldoende energie per kilogram inclusief opslagtank.
 
Wat is een grijs kenteken?
Is dat een letterlijk grijze kentekenplaat? En wat was de betekenis daarvan?
Ik ben ze nog nooit tegengekomen in ieder geval, maar veronderstel dat ze niet meer bestaan?

Grijs kenteken was een kenteken voor bedrijfswagens. Het kenteken zelf was niet grijs maar het papieren deel wel. Het was bedoeld voor busjes, caddy's etc... waar geen personen in vervoerd konden worden. Je betaalde minder belasting als je met zo'n bedrijfswagen reed. Het was vooral bedoeld om bedrijven een voordeel te belastingvoordeel te geven. Maar omdat het hebben van een bedrijf geen voorwaarde was deden best veel particulieren dat ook. Ik heb zelf ook een poos met een grijs kenteken wagen gereden. Die collega van mij had geen kinderen maar wel twee grote honden. Zo'n Transit was voor hem ideaal. Inmiddels kunnen particulieren (al jaren) niet meer op grijs kenteken rijden.
 
Als je met de actieradius overweg kan, tanken niet je hobby is, je van waanzinnig accelereren houdt en je hoeft niet perse sneller dan 160, dan zou ik het doen. Anders niet.
Ik wil niet meer terug naar benzine in ieder geval.

Ik kan met de actieradius prima overweg, het accelereren ook. Ik zoek er alleen nog eentje die bij mijn bijna 2 meter lengte past. Ik vind de huidige electrische motoren nogal klein. Anders zou ik er voor won-werk verkeer graag een hebben en de benzine motor als hobbymotor erbij houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan