Is mijn volgende motor elektrisch?

Grijs kenteken was een kenteken voor bedrijfswagens. Het kenteken zelf was niet grijs maar het papieren deel wel. Het was bedoeld voor busjes, caddy's etc... waar geen personen in vervoerd konden worden. Je betaalde minder belasting als je met zo'n bedrijfswagen reed. Het was vooral bedoeld om bedrijven een voordeel te belastingvoordeel te geven. Maar omdat het hebben van een bedrijf geen voorwaarde was deden best veel particulieren dat ook. Ik heb zelf ook een poos met een grijs kenteken wagen gereden. Die collega van mij had geen kinderen maar wel twee grote honden. Zo'n Transit was voor hem ideaal. Inmiddels kunnen particulieren (al jaren) niet meer op grijs kenteken rijden.
je kan als particulier nog prima op grijs kenteken rijden alleen zijn de meeste voordelen nu weg. je betaald nu gewoon BPM bij aanschaf en ook brandstof toeslag op de houderschapsbelasting maar nog steeds geen provinciale opcenten als ik het me goed herinner. alleen is daarmee zo geworden dat voor de meeste particulieren de voordelen (iets lagere kosten) niet meer opwegen tegen de nadelen (hoger gebruik vanwege de vorm, geen achterbank en grotendeels geblindeerde laadruimte).
 
Laatst bewerkt:
Grijs kenteken was een kenteken voor bedrijfswagens. Het kenteken zelf was niet grijs maar het papieren deel wel. Het was bedoeld voor busjes, caddy's etc... waar geen personen in vervoerd konden worden. Je betaalde minder belasting als je met zo'n bedrijfswagen reed. Het was vooral bedoeld om bedrijven een voordeel te belastingvoordeel te geven. Maar omdat het hebben van een bedrijf geen voorwaarde was deden best veel particulieren dat ook. Ik heb zelf ook een poos met een grijs kenteken wagen gereden. Die collega van mij had geen kinderen maar wel twee grote honden. Zo'n Transit was voor hem ideaal. Inmiddels kunnen particulieren (al jaren) niet meer op grijs kenteken rijden.
A ja, dat systeem. Bestaat bij ons nog steeds. Al is er wel wat veranderd.

Bij ons heet die categorie "lichte vracht".

Meestal bij camionettes en jeeps. Doorgaans enkel vooraan 2 of 3 stoelen (bank). Er bestaan echter ook types "dubbel gebruik", die hebben dan wel 4 of 5 of zelfs 6 (2x3) zitplaatsen maar dan MOET de laadruimte fysisch gescheiden zijn van de zitplaatsen. Belasting voordeel is iets minder dan bij enkel een voorste rij zitplaatsen.

Ook als gewone particulier kan je een lichte vracht rijden.
Vroeger kon je ook een gewoon tweedehands voertuig kopen en laten ombouwen, nu niet meer. Nu kan je enkel een nieuw voertuig laten ombouwen. Maar als je een tweedehands voertuig koopt dat al omgebouwd is door de vorige eigenaar kan het weer wel.

Verzekering is meestal iets duurder, maar ee taks eindeloos veel lager.
Bij voorbeeld een Dodge Ram 5.7 Hemi, van 2500€ taks per jaar naar 125€ _O-
al ben ik van die 2500€ in originele status niet zeker, als lichte vracht ligt ie wel rond de 125€ per jaar
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tegen 2040 is de technologie al zo ver, dat je net zo snel een batterij oplaad als jij nu benzine tankt.

Er wordt te negatief gedacht over elektrisch rijden. Ja er zijn zeker problemen die opgelost moeten worden. Maar daar is de mensheid erg goed in :) Als dat niet zo was rende we nog met scherpe stokken achter zwijnen aan. Beetje hoop op de toekomst dus.

Ik rijd ook nog niet elektrisch, simpelweg wegens de kosten. Maar de industrie is erg druk bezig om die kosten te drukken. De eerste resultaten zijn al duidelijk zichtbaar met de Tesla model 3 bijvoorbeeld.
Was misschien wel beter geweest.
Minder uitstoot van fabrieken.
Minder mensen last van obesita je verbrande eten om eten te vangen tenslotte.
Zie geen nadelen :+
 
:^

En je hebt ook nog dat waterstof vervoerd moet worden. Het is gevaarlijker in opslag. Heb liever dat de tijd en geld geïnvesteerd word in betere accu's, heb je veel meer toepassingen voor. Grootste probleem van energieopwekking is ook niet de opwekking zelf maar de opslag. Als je al die energie die bijvoorbeeld zonnepanelen overdag produceren kan opslaan worden ze een stuk efficiënter en bruikbaarder. :)
Opslag is idd het probleem. Fossiele brandstoffen gooi je in een tank en basta.
Met elektriciteit ligt dat heel anders.

Maar de tijd zal wel voor oplossingen zorgen.
Kijk maar naar de filmrolletjes van vroeger, 24 of 36 stuks. Werd toen vervangen door geheugenkaartjes in digitale toestellen, en we hadden het toen over kaartjes in het beste geval tot 512mb. Niemand had er toen aan gedacht dat de nu véél kleinere kaartjes zelfs tot 256gb en meer zouden kunnen gaan ... dus
 
Ik kan met de actieradius prima overweg, het accelereren ook. Ik zoek er alleen nog eentje die bij mijn bijna 2 meter lengte past. Ik vind de huidige electrische motoren nogal klein. Anders zou ik er voor won-werk verkeer graag een hebben en de benzine motor als hobbymotor erbij houden.
Actieradius is er voor mij ook al meer dan genoeg.

Het is de aanschafprijs die me tegenhoud ...
Net als zonnepanelen ... dankzij de Belgische politiek kan een minder bemiddelde mens als ik er zelfs niet aan denken ...
 
Actieradius is er voor mij ook al meer dan genoeg.

Het is de aanschafprijs die me tegenhoud ...
Net als zonnepanelen ... dankzij de Belgische politiek kan een minder bemiddelde mens als ik er zelfs niet aan denken ...
Zonnepanelen zou i, nu of niet willen hebben.
Panelen gaan 20 jaar mee of zo omvormer maar een jaar of 8 ofzo en die is het duurt.
En vraag me af of het wel zo rendabel is dan dat het beweert word.
 
Zonnepanelen zou i, nu of niet willen hebben.
Panelen gaan 20 jaar mee of zo omvormer maar een jaar of 8 ofzo en die is het duurt.
En vraag me af of het wel zo rendabel is dan dat het beweert word.
Wind energie is, als je op een daarvoor goed gelegen plaats zit, rendabeler.
Ik zit er goed voor ... maar van vadertje staat mag ik er geen zetten. Maar als Infrax er eentje in de weide achter ons zou willen zitten mogen zij dat wel ... dan pakken ze van die boer gewoon een stukje grond af en planten ze er ene ...

die boer gaat niet klagen hoor, die krijgt de waarde voor ghet afgenomen stuk en ziet ze graag afkomen. In Wallonië is het zelfs al gebeurt dat een bepaalde boer contact opnam met Infrax omdat het veld naast een van zijn velden bestemd was voor een windmolen en hij bood een gelijkaardig stukje aan van zijn veld voor 10% minder. Maar de overheid kijkt daar niet naar, en plaatst de windmolens naar plan, gevolg, die ene boer boos en jaloers op de andere _O- :')
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zonnepanelen zou i, nu of niet willen hebben.
Panelen gaan 20 jaar mee of zo omvormer maar een jaar of 8 ofzo en die is het duurt.
En vraag me af of het wel zo rendabel is dan dat het beweert word.
dat hang er van af wat je koopt. het wordt hier binnenkort op het dak geplaatst en ik kan op de hele installatie minimaal 25 jaar garantie krijgen (soms tegen een geringe meerprijs) de basisgarantie op de omvormer is al 12 jaar en je kan voor een paar honderd euro bijkopen naar 20 of 25 jaar. en zo duur zijn die omvormers niet meer. een goede voor 8 panelen koop je op het ogemblik voor zo'n 650 euro.
panelen van goede kwaliteit zit gewoon 25 jaar garantie op en op dubbelglas panelen 30 jaar. dat doen ze niet als die dingen het massaal gaan opgeven over 20 jaar. en ik zie het maar zo als ik het geld op de bank zet krijg ik geen rendement en als ik het op het dak leg gaat elke maand voorlopig de energie rekening met de helft omlaag en dat is een stuk beter als bij de bank. en ja dan heb ik in het begin een stuk afschrijving (ik ga uit van afschrijving in 12 jaar vanwege de garantie) maar als de salderings regeling nog verder verlengt wordt als de 2023 van nu dan heb ik veel eerder mijn geld weer terug maar blijf nog wel steeds besparen. en wordt de salderingsregeling niet verder verlengt dan gaat er tegen die tijd een thuis accu tussen. en ja dat kost dan nog een keer geld maar dan kan ik eigenlijk volledig onafhankelijk van het net draaien. en als dat lukt ben ik het vast recht ook nog kwijt van de rekening.
 
dat hang er van af wat je koopt. het wordt hier binnenkort op het dak geplaatst en ik kan op de hele installatie minimaal 25 jaar garantie krijgen (soms tegen een geringe meerprijs) de basisgarantie op de omvormer is al 12 jaar en je kan voor een paar honderd euro bijkopen naar 20 of 25 jaar. en zo duur zijn die omvormers niet meer. een goede voor 8 panelen koop je op het ogemblik voor zo'n 650 euro.
panelen van goede kwaliteit zit gewoon 25 jaar garantie op en op dubbelglas panelen 30 jaar. dat doen ze niet als die dingen het massaal gaan opgeven over 20 jaar. en ik zie het maar zo als ik het geld op de bank zet krijg ik geen rendement en als ik het op het dak leg gaat elke maand voorlopig de energie rekening met de helft omlaag en dat is een stuk beter als bij de bank. en ja dan heb ik in het begin een stuk afschrijving (ik ga uit van afschrijving in 12 jaar vanwege de garantie) maar als de salderings regeling nog verder verlengt wordt als de 2023 van nu dan heb ik veel eerder mijn geld weer terug maar blijf nog wel steeds besparen. en wordt de salderingsregeling niet verder verlengt dan gaat er tegen die tijd een thuis accu tussen. en ja dat kost dan nog een keer geld maar dan kan ik eigenlijk volledig onafhankelijk van het net draaien. en als dat lukt ben ik het vast recht ook nog kwijt van de rekening.
Mooi verhaal en idd best mogelijk voor mensen die goed voorzien zijn.
Ook onafhankelijk vannhet net leven is in principe en in de toekomst mogelijk.
In B is men er nu al uit dat mensen die onafhankelijk van het net leven en dus niets ofte niets, nee, niet eens 1€-cent aan de elektriciteits maatschappij (en dus ook aan de staat) moeten betalen, onderworpen zullen worden aan een of andere taks waar nog zowel een naam als een reden voor verzonnen gaat worden. Het klinkt gek, maar het is gewoon zo.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mensen overschatten technishe ontwikkel snelheid nogal eens, een kort tijdlijntje: in 1991 oid werd de eerste commerciele lion batterij verkocht, sinds dien, dus in 26 jaar tijd is de capaciteit van lion cellen ongeveer verdubbeld tot verdrievoudigd tot een moderne whopping 800-1000 Wh/liter ! ( watt uur per liter)

En nu even met beide benen op de grond: de energie dichtheid van bv diesel: 10.000 Wh/l -O-

En in 20 jaar gaan we dat wel ff weg ontwikkelen? _O-

Ook vaak bemerkt is de volgende reactie: ja maar vroeger ( 1991 is kennelijk "vroeger") was de wetenschap helemaal niet zo goed, dat gaat vandaag de dag veel sneller, maw: de mensen die de spaceshuttle ontwikkeld hebben waren eigenlijk maar een stel achterlijke bavianen vergeleken met de wetenschappers van nu :')
 
Laatst bewerkt:
Mensen overschatten technishe ontwikkel snelheid nogal eens, een kort tijdlijntje: in 1991 oid werd de eerste commerciele lion batterij verkocht, sinds dien, dus in 26 jaar tijd is de capaciteit van lion cellen ongeveer verdubbeld tot verdrievoudigd tot een moderne whopping 800-1000 Wh/liter ! ( watt uur per liter)

En nu even met beide benen op de grond: de energie dichtheid van bv diesel: 10.000 Wh/l -O-

En in 20 jaar gaan we dat wel ff weg ontwikkelen? _O-

Ook vaak bemerkt is de volgende reactie: ja maar vroeger ( 1991 is kennelijk "vroeger") was de wetenschap helemaal niet zo goed, dat gaat vandaag de dag veel sneller, maw: de mensen die de spaceshuttle ontwikkeld hebben waren eigenlijk maar een stel achterlijke bavianen vergeleken met de wetenschappers van nu :')
Elke idioot krijgt toch zo'n ding de lucht in :+

_O-


Net als dat ik laast nationale geographic er op had.
Kwam er een stukje voorbij van ja deze beer eet de termieten uit het dode hout op zo helpt hij ook onbedoeld de rest van het bos.

Dacht echt hoe kortzichtig is de persoon die die tekst bedacht.

Vond het zo tenen krommend heb het er gelijk afgedrukt.

Onbedoeld als een dier zich al ergens onbedoeld bevind dan hebben wij het wel weer ergens gedumpt en niet de aarde zelf. :')
 
dat hang er van af wat je koopt. het wordt hier binnenkort op het dak geplaatst en ik kan op de hele installatie minimaal 25 jaar garantie krijgen (soms tegen een geringe meerprijs) de basisgarantie op de omvormer is al 12 jaar en je kan voor een paar honderd euro bijkopen naar 20 of 25 jaar. en zo duur zijn die omvormers niet meer. een goede voor 8 panelen koop je op het ogemblik voor zo'n 650 euro.
panelen van goede kwaliteit zit gewoon 25 jaar garantie op en op dubbelglas panelen 30 jaar. dat doen ze niet als die dingen het massaal gaan opgeven over 20 jaar. en ik zie het maar zo als ik het geld op de bank zet krijg ik geen rendement en als ik het op het dak leg gaat elke maand voorlopig de energie rekening met de helft omlaag en dat is een stuk beter als bij de bank. en ja dan heb ik in het begin een stuk afschrijving (ik ga uit van afschrijving in 12 jaar vanwege de garantie) maar als de salderings regeling nog verder verlengt wordt als de 2023 van nu dan heb ik veel eerder mijn geld weer terug maar blijf nog wel steeds besparen. en wordt de salderingsregeling niet verder verlengt dan gaat er tegen die tijd een thuis accu tussen. en ja dat kost dan nog een keer geld maar dan kan ik eigenlijk volledig onafhankelijk van het net draaien. en als dat lukt ben ik het vast recht ook nog kwijt van de rekening.
Ligt natuurlijk ook aan wat je koopt net als met alles betaal je weinig krijg je weinig.
Kan de link ook even niet weer vinden waar ik dit heb gelezen trouwens anders had ik hem er graag bijgezet.

Zoals jij het noemt valt het nog wel mee qua inverstering.
Wat kost een paneel dan nog als ik vragen mag.
Je heb verschillende wattages eb toch ok nog de manier waarop die panelen zijn opgebouwd qua cellen.
 
Mensen overschatten technishe ontwikkel snelheid nogal eens, een kort tijdlijntje: in 1991 oid werd de eerste commerciele lion batterij verkocht, sinds dien, dus in 26 jaar tijd is de capaciteit van lion cellen ongeveer verdubbeld tot verdrievoudigd tot een moderne whopping 800-1000 Wh/liter ! ( watt uur per liter)

En nu even met beide benen op de grond: de energie dichtheid van bv diesel: 10.000 Wh/l -O-

En in 20 jaar gaan we dat wel ff weg ontwikkelen? _O-

Ook vaak bemerkt is de volgende reactie: ja maar vroeger ( 1991 is kennelijk "vroeger") was de wetenschap helemaal niet zo goed, dat gaat vandaag de dag veel sneller, maw: de mensen die de spaceshuttle ontwikkeld hebben waren eigenlijk maar een stel achterlijke bavianen vergeleken met de wetenschappers van nu :')
Ja.
In 1991 bestonden de helft van de accu's die we nu hebben nog niet of waren niet commercieel produceerbaar. Het is een beetje flauw om alleen Lion als voorbeeld te gebruiken. De wet van Moore zal niet volledig toepasbaar zijn, maar de ontwikkeling van opslag volgt wel een gelijksoortig patroon.
Leuk dat diesel zo'n hogere energie dichtheid heeft, we weten het op de weg niet te benutten.
En ja, degenen die de Space Shuttle ontwikkeld hebben waren inderdaad achterlijke Bavianen. Want Amerikanen. Het is techniek uit de jaren '60 met voortstuwing uit 1945 met twee vuurpijlen er aan waarvan Von Braun altijd al gezegd heeft dat het onveilig was.
De Space Shuttle is een dom ding.

Het gaat er niet om dat wetenschappers van nu slimmer zijn. Mannen als Simon Stevin, Galileo Galilei en Blaise Pascal waren de slimme mensen. Daarna is kennis verdiept en uitgebreidt. Hierdoor is meer mogelijk in kortere tijd. Wet van Moore.
 
Ligt natuurlijk ook aan wat je koopt net als met alles betaal je weinig krijg je weinig.
Kan de link ook even niet weer vinden waar ik dit heb gelezen trouwens anders had ik hem er graag bijgezet.

Zoals jij het noemt valt het nog wel mee qua inverstering.
Wat kost een paneel dan nog als ik vragen mag.
Je heb verschillende wattages eb toch ok nog de manier waarop die panelen zijn opgebouwd qua cellen.
om vervuiling tegen te gaan zie PB
 
Mijn volgende motor zal een 2-takt zijn, fuck het milieu! :W :]
 
Ik vind het toch wel een mooi ding, die Tesla 3.

4913ec9ede_de-tesla-model-3-is-hier-6.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mijn volgende motor wordt zeker geen elektrische en die daarna, daarna etc. ook niet.
Dat sommige van de huidige regeringen roepen dat er vanaf 2040 geen auto's met verbarndingsmotoren mogen worden verkocht :') ...ach tussen nu en 2040 zitten (afhankelijk per land) zo'n 5 a 6 algemene verkiezingen, de eerste politicus met ruggegraat moet ik nog tegenkomen dus er kan nog een hoop veranderen. 8-)
Tot de tijd dat ik verplicht wordt om op een stofzuiger rond te rijden blijf ik genotzaam koolwaterstoffen omzetten in voortbeweging :] *O*
 
Laatst bewerkt:
Foei` Ouwe troll... })

Net of die batterijbakken zo milieuvriendelijk zijn. Ja, dat wordt ons wijsgemaakt. Maar men heeft geen idee. En zoals elders al besproken: Heeft er überhaupt iemand een idee wat er gebeurd met ons elektriciteitsnetwerk als iedereen zo'n batterijbak / Foutlander heeft en we hem allemaal tegelijk opladen? :') :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan