Aprilia SR Max 300cc

Hij heeft vroeger brommer gereden en begon nu op een snorfiets. Dat werd een snorscooter, toen een 45km scooter en daarna de MP3. We rijden samen en ik gaf wat tips met kijken, bochten, plaats op de weg. Maar ook de afspraak dat als de voorste een pootje uitsteekt dat er rommel op de weg ligt. Dat soort praktische dingen. Hij zegt zelf ook als je zo uit een auto stapt is een MP3 wel een stap. Maar hij heeft er inmiddels ruim 10k km mee gereden. Als hij nu een paar lessen zou gaan nemen is dat denk ik vergelijkbaar met motorrijders die gaan opfrissen.

Ook voor de meest ervaren rijder geldt, ken je beperkingen.
 
M'n Aprilia een week geleden weer opgehaald, na het olielampje drama.
Rijdt gelukkig weer als n zonnetje, maar over hoe dit nou mogelijk is dat dit gebeurd is, ben ik nog niet over uit.

- de scoot reed en was perfect bij t afzetten voor 30.000 km beurt
- bij ophalen en starten brandde meteen t olielampje, vooral bij stationair
- dealer zei dat ik er gewoon mee kon rijden, waarschijnlijk sensor/drukschakelaar
- na stuk te hebben gereden om te testen, begon t olielampje ook tijdens t rijden te branden en niet alleen bij stationair. Naar huis gereden en gewacht op nieuwe sensor
- na plaatsing sensor was t probleem niet verholpen.

Na onderzoek wel
IMG_20170709_231006.jpg


Speling op de krukas, nieuwe kost 500 euro. -O-
Ik als leek denk: komt de schade niet van n fout tijdens 30.000 km beurt?
Is er iets met bijvoorbeeld oliepomp niet goed gezet en daardoor schade krukas, omdat ze me er toch op hebben laten rijden.

Wat denken jullie?
 
Laatst bewerkt:
Hier tast ik ook in het duister.

Een aantal zaken vallen mij op. Een krukas is ongeveer het sterkste onderdeel van je blok. Speling op je krukas zal het lager zijn. Bij moderne krukassen kunnen ze niet een lager vervangen en het geheel weer op elkaar persen dus zit je aan een nieuwe krukas. De prijs van de krukas valt mij nog mee.

Als de oliepomp onvoldoende druk/flow levert zou ik als eerste verwachten dat je een smeer/koel probleem krijgt in de kop. Volgens de specs heeft je SR een wet-sump syysteem. Daarmee komt de olie nog niet vanzelf omhoog maar je big-end draait nog wel in de olie?

Daarbij blijft het toevallig dat dit probleem is ontstaat net na de onderhoudsbeurt.

Al met al blijf ik het een bijzonder verhaal vinden. Nu schat ik mijn kennis zeker niet hoger in dan de motorzaak waar je bent geweest. Maar als je het wilt weten zou ik toch bij hun op een rustig moment vragen hoe dit technisch kan.
 
Misschien een net iets minder perfect lager wat na 30.000 km problemen geeft.
dure pech. Er zij er ook bij die 60.000km erop hebben staan en daar geen last van hebben.
 
Inderdaad een vreemd verhaal. Het je al gegoogled op de kinderziektes bij de SR Max en dan vooral in landen waar de SR populair is. Misschien een constructiefoutje van ome Aprilia?

Bij speling op de krukas verwacht ik ook dat het blok extra herrie gaat produceren. Oliedrukproblemen kunnen wel speling op de krukas veroorzaken. Krukas draait 6000 keer per minuut rond en even te weinig smerig heeft vervelende gevolgen, metname voor de glijlagers.

Andersom lijkt mij onwaarschijnlijker, dat speling op de krukas de oliedrukproblemen hebben veroorzaakt. Als nu de krukas is vervangen en geen oorzaak is gevonden voor het olielampje zijn de verschijnselen wel weggenomen, echter aan de oorzaak is niets gedaan.
Weet de dealer waarom het olielampje nu niet meer brand? Heb je toevallig het luchtfilter gezien. Teveel aan olie komt vaak in het luchtfilterhuis terecht.

Heeft de SR een olieniveau- of een oliedruklampje?. Heb ooit op de snelweg gestaan met een lekkende krukaskeering (auto), waarbij er nog (net) geen oliedruklampje brandde. Volgens de helpende ANWB monteur was het uiterst twijfelachtig of er geen blijvende schade was ontstaan als het lampje al rijdend was gaan branden.

Tijdens een beurt wordt er niets aan de oliepomp gedaan. De oliepomp zit in het motorblok en wordt alleen bij een algehele revisie bekeken.
Wat een dealer verkeerd zou kunnen doen is: verkeerde olie, te veel olie, te weinig olie, starten zonder olie. Aan "kinderziektes" in het blok kan een dealer niet veel doen.
Je hebt geschreven dat er te veel olie in het motorblok zat. Ik heb maar heel kort gegoogled en dit forum gevonden.

SRmax 300 [Archive] - ApriliaForum sponsored by AF1 Racing, inc.
Op 11-10-2012 06:08pm ook iemand met problemen met een SR en teveel olie. Heeft maar 37km gereden en daarna een nieuwe gekregen.

Heb je de oude krukas ook nog in je bezit?
 
Laatst bewerkt:
Bij speling op de krukas verwacht ik ook dat het blok extra herrie gaat produceren. Oliedrukproblemen kunnen wel speling op de krukas veroorzaken. Krukas draait 6000 keer per minuut rond en even te weinig smerig heeft vervelende gevolgen, metname voor de glijlagers.
Als de SR glijlagers heeft klinkt dit aannemelijk. Een glijlager heeft meer wrijving en is gevoeliger voor een goede smering. Verder sluit ik mij ook aan bij DT125.
 
De SR heeft een oliedruk lampje.
Er was tijdens het rijden niets te merken, zowel qua geluid alsook trekkracht.

Er heeft nooit teveel olie ingezet, behalve toen ik wilde wegrijden en t olielampje bleef branden.
Hoewel hij precies op maximum stond, heb ik er toch wat bij gedaan.
Het lampje bleef toen uit, maar eenmaal thuis begon die bij stationair weer te branden.

Toen ik de volgende dag ging peilen zat er natuurlijk teveel in. Toen heb ik zelf de olie ververst.
Vreemd genoeg was deze na 1 rit van 15 km pikzwart.
Ik vond dat opmerkelijk.

Heb geen van de vervangen onderdelen meegekregen, maar ik had ook nooit verwacht dat de rekening zo hoog zou worden.
Gelukkig hoef ik "maar" de helft te betalen, maar dat is nog veel meer dan ik had gehoopt.

Ik vind zo'n rekening en zulke problemen gewoon absurd voor n motor van 30.000 km.
Heb m nieuw gekocht dus weet hoe die wordt onderhouden.

Waarom zou trouwens de as van de oliepomp vervangen moeten worden als de krukas(lager) stuk was?

Ikzelf dacht ook, ze komen bij zo'n standaard beurt niet in t blok dus er kan niks fout gegaan zijn.
Toen ik toevallig langs reed zag ik dat ze met m'n scoot bezig waren en hij zat weer bijna in elkaar.
Alleen de vario en riem moesten er weer op en daar zat ook n ketting en die was van....de oliepomp.
Aangezien de riem en rollen zijn vervangen is dat wel los geweest.
 
Laatst bewerkt:
Nu heerlijk met m'n vriendin in de Duitse Eifel.
Maandagochtend om 0915 vertrokken uit Soest en vanaf Venlo binnen door.

Het weerbericht was niet geweldig en op de heenweg 2 buien, maar die 2de was wel fors.

IMG_20170711_WA0000.jpg


Wat een geweldige wegen heb je hier toch :)

IMG_20170711_142127.jpg


Zoveel kastelen en burchten hier.

Vandaag was t weer echt bagger, dus heerlijk lui dagje in t hotel.

De motoren staan lekker droog

IMG_20170710_211325.jpg


Geweldig motor hotel met Nederlands stel.
Vorig jaar ook geweest, mooie kamers, heerlijk ontbijt en avondeten, prachtig uitzicht, lekkere bedden en heerlijke douche.
Het heet Vulkanberg en zit in Manderscheid
 
De SR heeft een oliedruk lampje.
Er was tijdens het rijden niets te merken, zowel qua geluid alsook trekkracht.

Er heeft nooit teveel olie ingezet, behalve toen ik wilde wegrijden en t olielampje bleef branden.
Hoewel hij precies op maximum stond, heb ik er toch wat bij gedaan.
Het lampje bleef toen uit, maar eenmaal thuis begon die bij stationair weer te branden.

Toen ik de volgende dag ging peilen zat er natuurlijk teveel in. Toen heb ik zelf de olie ververst.
Vreemd genoeg was deze na 1 rit van 15 km pikzwart.
Ik vond dat opmerkelijk.

Heb geen van de vervangen onderdelen meegekregen, maar ik had ook nooit verwacht dat de rekening zo hoog zou worden.


Gelukkig hoef ik "maar" de helft te betalen, maar dat is nog veel meer dan ik had gehoopt.

Ik vind zo'n rekening en zulke problemen gewoon absurd voor n motor van 30.000 km.
Heb m nieuw gekocht dus weet hoe die wordt onderhouden.

Waarom zou trouwens de as van de oliepomp vervangen moeten worden als de krukas(lager) stuk was?

Ikzelf dacht ook, ze komen bij zo'n standaard beurt niet in t blok dus er kan niks fout gegaan zijn.
Toen ik toevallig langs reed zag ik dat ze met m'n scoot bezig waren en hij zat weer bijna in elkaar.
Alleen de vario en riem moesten er weer op en daar zat ook n ketting en die was van....de oliepomp.
Aangezien de riem en rollen zijn vervangen is dat wel los geweest.

Het is ook absurd dat zulke problemen na 30000km optreden. Ik ben regelmatige lezer van Motorrad en heb bij langeduurtests van motoren (50000km) vaker mechanische problemen gezien. Gebroken drijfstangen (MV Agusta), in de poeier gelopen versnellingsbak (BMW GS1200), exploderende koppeling (BMW). Problemen zijn er dus wel vaker.

De SR heeft inderdaad een ketting om de oliepomp aan te drijven. Het lijkt mij vreemd dat deze constructie geopend moet worden bij het wisselen van een riem/rollen.
Over het wisselen van de riem bij de SR kon ik op Youtube weinig terugvinden. Wel van Vespa.
Ergens heb ik gelezen dat de SR en Vespa's gebruik maken van dezelfde motor. Hieronder een exploded view van de SR en inderdaad lijkt de constructie op die van de Vespa. Ook pos.24 heeft hetzelfde uiterlijk.
In de video blijft het oliecompartiment gewoon gesloten. Derhalve is het mij niet duidelijk waarom de dealer de pomp heeft geopend.
Misschien een foutje, onbekendheid met de motor en de verkeerde bouten losgedraaid, iets kapot gemaakt bij (de)montage.

EasyParts.nl - Onderdelen Aprilia SR Max 125 E3 2011-2014 (EMEA) Oil pump
 
Ik zag de fotos pas nadat mijn laatste reactie was gestuurd. Een mooie manier om de
problemen te vergeten.
 
Laatst bewerkt:
Woensdag in t heerlijke hotel gebleven, omdat t tot 1500 zou regenen.
Donderdag was n prachtige dag

IMG_20170713_115916.jpg


IMG_20170713_120220.jpg


IMG_20170713_184159.jpg


Vandaag weer op de weg terug en veilig thuis.

IMG_20170714_144348.jpg
 
Ja nog lang zitten napraten over wat er gebeurd is.
Baal er nog van.
Gelukkig doet de Duitse Eifel alles vergeten.

Nu de derde keer met z'n tweetjes. Iedere keer stoppen we ff bij n terrasje waar n heel vrolijke aardige Duits/Italiaanse ober loopt en hij herkende ons meteen.

IMG_20170714_WA0003.jpg
 
kreeg ook net vorige week mn ruitje binnen die ik besteld had en een paar stickers.
Dus toen ik thuis kwam van mn ritje heb ik die meteen erop gezet :)

origineel

[afbeelding]

[afbeelding]

nieuw ruitje

[afbeelding]

[afbeelding]

en daarna de stickers erop

[afbeelding]

[afbeelding]

Ruitje ziet er vet uit.
Stickers...misschien dat die originele 300 ie sticker eraf moet.
Wheelstriping vind ik erg geslaagd, blij mee



Mag ik vragen waar je dit scherm besteld hebt
 
Vario - riem - ketting - olie pomp ?
Eeeuuhhhh volgens mij heb daar nog nooit de ketting gezien......
Ze moeten alleen bij de ketting wezen, voor kleppen stellen maar dan hoeft de ketting niet los maar alleen de klepdeksel er af.

Heeeel erg raar, vreemd verhaal..... daarom doe zoveel mogelijk zelf.....
kleppen stellen heb ik nog niet gedaan

Als hardop denk......... gevalletje olie vergeten er in te doen na beurt?
Oeps.......... dan doen we even extra veel er in de hoop dat goed gaat.
Zal niet de eerste keer zijn of onbekende monteur werkte aan dit type blok?
Stagiaire ?
Maaarr misschien heb ik weer veeeeeeeeeel te snel een vooroordeel

Dat blok van de SR zit ook onder de Cube en al die andere 300cc scooters uit het huis van appie/vespa/piaggio/gilera

Als goed herinner zit er een heel klein zeefje bij oliefilter of bij de aftap plug.
deze is vergeten of verkeerd terug geplaatst bij olie wissel?
Stuk gedraaid tijdens olie wissel en de resten zijn toen in de pomp er achter terecht gekomen?
Gevolg daarvan pomp kapot?
Vervolgens zie jij die resten in de olie?

Ben wel nieuwsgierig welke motorzaak......
Vraag eens beetje door omdat toch vreemd en bijzonder verhaal vind.
 
Laatst bewerkt:
Heey Opabert!

Ja ik zat ook te denken aan t oliezeefje.
Ben er nog ziek van.

Wat gebeurt er eigenlijk als je dat oliezeefje er niet of niet goed in doet bij n oliewissel?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb trouwens nog iets meegemaakt.

Vanaf dag 1 ben ik heel blij met m'n SR 300 op 1 ding na...ik mis wat vermogen.
Ik was destijds op zoek naar n Nexus 500 maar die was toen niet meer verkrijgbaar.
Beetje wrang was dat toen ik de SR 300 nog niet zo lang had, de Nexus 500 heel ff opnieuw werd uitgebracht.

Oké, dus ik kom vermogen te kort en nu de Piaggio MP3 van m'n vriendin een Malossi heeft, hou ik haar niet meer bij.
Ineens viel m'n oog op n advertentie van chiptuning.
Dat bedrijf zit vlakbij m'n woonplaats en ze garanderen een vermogenstoets me van 22 pk naar 27 pk.
Kost wel 400 euro ...
Toevallig kwam ik op de Eifel vakantie 2 mensen tegen die hun auto hadden laten chiptunen en dat was erg goed bevallen.

Ik speelde n beetje met dat idee, totdat ik ineens een advertentie zag van n 2de hands Nexus 500! Ik kijk nog altijd naar gebruikte Nexus 500 advertenties.
Toch stond deze al n maand te koop, maar ik kijk eigenlijk nooit op speurders.nl
Nieuw model 2012, 44.000 km, altijd binnen gestaan en n uitgebreid onderhoud historie.
Vraagprijs 3200. En het is n witte :)

Nou hebben de reparatie aan de SR en de MP3 er nogal ingehakt, maar heb toch via een email wat info gevraagd.
Ik wilde weten waarom hij m weg deed en of er n Malossi onder zat.
(Had groot onderhoud gehad in mei 2017 met nieuw balhoofdlager).

Kreeg snel mail terug.
Reden was dat hij n snellere wilde, er zat geen Malossi onder.
Voor 2800 mocht ik m hebben.

Hm, dat werd interessant want waarom 400 uitgeven aan chiptunen 22 naar 27 pk, als ik voor niet veel meer geld naar n Nexus 500 kon met 40 pk!?
Afspraak gemaakt om te komen kijken en n proefrit.
Dat was vorige week vrijdag.

Inderdaad, hij stond altijd binnen.
Zag er prima uit op de rare extra leds aan de voorkant maar die konden er gewoon af.
Stuk rijden dan maar, ik op de Nexus, de eigenaar op m'n SR 300 en m'n vriendin op de MP3.

Hoe was t rijden?
Nou...de originele Vario maakt m traag en t blok trilt bij lage toeren...rauw.
Ik reed vaak 3.500 RPM...nou dat heb ik op m'n SR nooit hoor...zo laag.

Wat me ook irriteerde was t trage insturen.
Nou stond de hoogtevering op n heel lage stand en de schokbreker waarschijnlijk ook.
Dus het was geen super indruk, maar met goede afstelling en n Malossi vario moest dat wel goed komen.

Dit was m
IMG_20170722_WA0011.jpg


Oké zei ik, ik ga m'n SR proberen te verkopen dus je hoort zo snel mogelijk van me.
Hij zei, rustig aan maar over 2 weken ga ik met vakantie.
De volgende dag zette m'n vriendin m'n scoot te koop op "ikwilvanmnmotorfietsaf.nl

Binnen een dag of wat kregen we al een bod van 2.000 euro (dus dat zou betekenen 800 bijbetalen).
Die jongen uit Volendam dinsdag ge-appt dat de motor is verkocht en dat we de Nexus zaterdag komen ophalen.
Oké, schreef hij, dan zie ik jullie zaterdag.
Daarna de goedkeuring aan de verkoopsite gegeven dat we toestemden met de verkoop.

De volgende dag zitten inlezen over verbeteren van de wegligging van de Nexus, wat zijn goede banden, wat kost n Malossi.
Ook begonnen met t wisselen van het ruitje, want die had ik net en ging op de Nexus.

Donderdag komt m'n vriendin naar me toe en zegt dat die jongen uit Volendam heeft ge-appt en schrijft: tot m'n spijt moet ik meedelen dat ik de Nexus heb verkocht.
Eh wat??

Heb m gebeld en zei: dit moet n grap zijn.
Nou nee, er kwam iemand aan de deur en die bood meer dan jij en dus heb ik m verkocht.
Maar we hadden toch n afspraak? En jij wilde toch 2800 euro?

Hij probeerde zich er onderuit te praten, maar ik zei ook: ik heb m'n motor al verkocht man!
Als ik dat intrek moet ik n boete betalen (300 euro).
Nou, hij kon er niks aan doen.

Wat n ratten zijn er toch, ook onder motorscooter rijders.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad mario.
Dit was ook de allereerste keer dat ik zoiets van n verkoopsite zou kopen.
Normaal koop ik alleen van n motorzaak, maar de nexus is nergens te krijgen.


Gelukkig was degene die mn aprilia zou overnemen gewoon n motorzaak en geen particulier.
Heb die zaak wel gebeld om t uit te leggen en t was voor hun geen enkel probleem dat de verkoop niet door zou gaan.
Ook hij vond t n laffe streek en bedankte me dat ik had gebeld.
De verkoopsite gaat proberen of ik wat minder mag betalen dan de 300 euro boete maar kon geen garantie geven.

Ruco: lijkt die niet heel erg op t origineel dan?
Waarom zoek je n ander scherm dan? Ik dacht voor de looks, maar blijkbaar niet.
Voor mij is t origineel erg goed. Zelfs op de snelweg heb ik geen last van wind.

Mn Faco smoke laat natuurlijk meer wind door, maar niet vervelend.
Maar ik vind m geweldig staan.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan