Is mijn volgende motor elektrisch?

Net of die batterijbakken zo milieuvriendelijk zijn. Ja, dat wordt ons wijsgemaakt. Maar men heeft geen idee. En zoals elders al besproken: Heeft er überhaupt iemand een idee wat er gebeurd met ons elektriciteitsnetwerk als iedereen zo'n batterijbak / Foutlander heeft en we hem allemaal tegelijk opladen? :') :X

Ooh` maar de aarde gaat veel eerder al op heel andere manier naar de kloten , door oorlog en geweld . O-)
Dus lekker stevig doorstoken met die olie hap, anders krijgen we het niet eens meer op . _O-
Mijn volgende auto wordt denk ik een 12 cilinder met twee benzine tanken. :t
 
De volgende regeringen gaan ervoor zorgen dat het harder waait, windenergie genoeg. :+

Feitje: een windmolenpark op zee kost momenteel 5 keer zoveel in onderhoud als het opbrengt aan elektriciteit, maar de politiek wil nu eenmaal schoon overkomen.
 
Laatst bewerkt:
De actieradiussen en laadsnelheden zullen vast wel verbeteren maar wat nou als je bv op een winderige dag woonwerk hebt gereden (altijd wind tegen natuurlijk) en je komt thuis met een lege accu. Vervolgens heb je met spoed je voertuig nodig maar hij moet nog laden. Ga je dan bij je buurman aankloppen voor z'n sleutels? Modulaire accu's zouden een harde eis moeten zijn.

Moet er ook niet aan denken wat een chaos het zou zijn bij de eerstvolgende EMP of stroomstoring. Ook zijn het leuke speeltjes hackers.
 
Laatst bewerkt:
Ooh` maar de aarde gaat veel eerder al op heel andere manier naar de kloten , door oorlog en geweld . O-)
Dus lekker stevig doorstoken met die olie hap, anders krijgen we het niet eens meer op . _O-
Mijn volgende auto wordt denk ik een 12 cilinder met twee benzine tanken. :t

So true, helaas!
 
De volgende regeringen gaan ervoor zorgen dat het harder waait, windenergie genoeg. :+

Feitje: een windmolenpark op zee kost momenteel 5 keer zoveel in onderhoud als het opbrengt aan elektriciteit, maar de politiek wil nu eenmaal schoon overkomen.

Klopt, want diezelfde politiek heeft ridicule klimaatafspraken gemaakt. En ons landje loopt zwaar achter, dus we moeten een inhaalrace beginnen of het nu rendabel is of niet. Saillant detail is dat een van de meest vervuilende landen zich helemaal niet houdt aan die klimaatafspraken. En als je erover nadenkt misschien wel terecht :X
 
De actieradiussen en laadsnelheden zullen vast wel verbeteren maar wat nou als je bv op een winderige dag woonwerk hebt gereden (altijd wind tegen natuurlijk) en je komt thuis met een lege accu. Vervolgens heb je met spoed je voertuig nodig maar hij moet nog laden. Ga je dan bij je buurman aankloppen voor z'n sleutels? Modulaire accu's zouden een harde eis moeten zijn.

Moet er ook niet aan denken wat een chaos het zou zijn bij de eerstvolgende EMP of stroomstoring. Ook zijn het leuke speeltjes hackers.

Battery pac van een Tesla weegt 540kg, veel plezier met wisselen ;)

en bij een beetje stevige EMP is de ECU van mijn huidige brommer ook toast, gelukkig heb ik nog een eerlijke trapfiets
 
Battery pac van een Tesla weegt 540kg, veel plezier met wisselen ;)

en bij een beetje stevige EMP is de ECU van mijn huidige brommer ook toast, gelukkig heb ik nog een eerlijke trapfiets

Accu's van heftrucks wegen al gouw een ton, soms twee. Deze worden aan de lopende band gewisseld...

Edit: ook zonder een kraan oid ter beschikking te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Battery pac van een Tesla weegt 540kg, veel plezier met wisselen ;)

en bij een beetje stevige EMP is de ECU van mijn huidige brommer ook toast, gelukkig heb ik nog een eerlijke trapfiets
Ja bij auto's kan ik het me niet voorstellen maar volgens mij waren er al conceptuele elektrische motorfietsen met modulaire accu's. Knapperige ECU is wel een kleiner probleem dan een EMP op een volledige elektrische auto/motorfiets :+
 
Ja bij auto's kan ik het me niet voorstellen maar volgens mij waren er al conceptuele elektrische motorfietsen met modulaire accu's. Knapperige ECU is wel een kleiner probleem dan een EMP op een volledige elektrische auto/motorfiets :+
De Zero FX heeft toch verwisselbare accu's? Correct me if I'm wrong...
 
Ja.
In 1991 bestonden de helft van de accu's die we nu hebben nog niet of waren niet commercieel produceerbaar. Het is een beetje flauw om alleen Lion als voorbeeld te gebruiken. De wet van Moore zal niet volledig toepasbaar zijn, maar de ontwikkeling van opslag volgt wel een gelijksoortig patroon.
Leuk dat diesel zo'n hogere energie dichtheid heeft, we weten het op de weg niet te benutten.
En ja, degenen die de Space Shuttle ontwikkeld hebben waren inderdaad achterlijke Bavianen. Want Amerikanen. Het is techniek uit de jaren '60 met voortstuwing uit 1945 met twee vuurpijlen er aan waarvan Von Braun altijd al gezegd heeft dat het onveilig was.
De Space Shuttle is een dom ding.

Het gaat er niet om dat wetenschappers van nu slimmer zijn. Mannen als Simon Stevin, Galileo Galilei en Blaise Pascal waren de slimme mensen. Daarna is kennis verdiept en uitgebreidt. Hierdoor is meer mogelijk in kortere tijd. Wet van Moore.


De voorspelling werd in 1965 gedaan door Gordon Moore, een van de oprichters van chipfabrikant Intel. De wet gold nog tot 2011, maar deskundigen houden er rekening mee dat deze vooruitgang binnenkort langzamer zal gaan verlopen. De oorzaak daarvan is dat de steeds verder doorgevoerde miniaturisatie niet langer alleen afhankelijk is van technologische vooruitgang, maar ook gehinderd wordt door fundamentele fysische barrières
Bron:wiki

De "wet" van Moore is sinds 2011 gebleken geen "wet" te zijn maar een aanname die inmiddels niet meer geld, overigens geheel in lijn met wat moore zelf stelde: Eind 2006 kondigde de toen gepensioneerde Gordon Moore aan dat zijn wet niet eeuwig geldend zou zijn. "Er worden inmiddels limieten bereikt die niet overschreden kunnen worden"

De wet van Moore is een tijdelijk geldend fenomeen geweest die uitgesproken werd toen theoretisch al duidelijk was dat de eerste 30 jaar er geen fysische limiten bereikt zouden worden, bij batterijen ligt dat anders, men weet op dit moment al dat de fysische limiet van lion batterij technologie om de hoek ligt, nano technologie icm grafeen lijkt de oplossing te zijn maar ook dat verkeerd sinds de ontdekking om het te kunnen produceren in 2004 niet veel verder dan de enkele curiositeit toepassing en verder veel lab-werk en geen wetenschapper durft op dit moment te verklaren dat we het ooit praktisch werkend krijgen, het lijkt er op maar nul garantie en dat roepen we dus ook al weer 12 jaar.

Waar jij op doelt is "Technologische singulariteit" https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Technologische_singulariteit een aanname die inmiddels ook wel duidelijk niet geldend is, dat een tijdje cpu's iedere twee jaar verdubbelde in transistor aantal wil niet zeggen dat dit voor alle wetenschap en techniek geld, waar zijn anders de benzinemotoren die 1:100 lopen nu na 100 jaar motor ontwikkeling?
Als men binnen 20 jaar batterijen naar 10 KWh/L zou weten te ontwikkelen( factor X10) dan zou het ook wel lukken om binnen 20 jaar het rendement van een brandstof motor te drievoudigen?
Waarom rijden we dan al sinds een eeuwigheid met een schamele 35-40 % rendement in brandstofmotoren?

Ik neem lion als voorbeeld omdat dit op dit moment de enige relevante opslag techniek voor voertuigen en motorfietsen in het bijzonder( de vraagstelling van topicstarter) is, er word druk geknutseld in labaratoriums maar van 100% lab spul bereikt uiteindelijk slechts enige procenten ooit de post-lab staat en daarvan gaat wederom slechts enige procenten ooit de productie in, de rest sneuvelt op de weg van lab naar fabriek.
Zo riep men in 1970 ook dat fusie zeer waarschijnlijk na 2000 mogelijk zou zijn, fusie was op dat moment zo'n 20-30 jaar verwijdert van introductie en gebruik en die status is tot op de dag van vandaag exact hetzelfde: over 20-30 jaar bruikbaar.
Idemdito voor holografische opslag, quantum computer enz , allemaal met de status "in 20-30 jaar bruikbaar"

Ik schreef mijn opmerking om de tesla-hysterie een beetje te matigen en een tegen geluid te laten horen om enigszins aan te geven hoe veel er nog te ontwikkelen is en hoe relatief klein de ontwikkelingen zijn die we tot nu toe gemaakt hebben terwijl die ontwikkelingen eigenlijk al mijlpalen zijn.
Als wetenschappers,politici en industrie het over termijnen van 20-30 jaar hebben betekent dat "we gaan eens kijken of we er wat mee kunnen doen" maar tegen die tijd ben ik dood,weg,gepensioneert dus ik kan dat nu makkelijk zeggen want wie gaat mij daar ooit aan houden.

Ja de brandstof motor moet er op den duur uit en ja we hebben enorme problemen maar denken dat we over 10-20 jaar rondrijden in een elektrische wereld is nonsens, vergelijkbaar met de massa hysterie van de dotcom bubble.
 
Laatst bewerkt:
Heb vroeger een racebaan gehad (na veel zeuren) was dat na een paar keer zat laatst formule E gekeken hetzelfde geluid kreeg helemaal de rillingen we gaan die kant op gadverdamme.
Rijden met een motor hoort ook het geluid bij kan er gewoon van genieten lekker ploffend met mijn enfieldje s`morgens naar mijn werk of even doortrekken in de versnellingen van mijn triumph heerlijk driecilinder geroffel of met mijn yamaha div zijn stofzuiger geluid over de binnenwegen straks formule 1 kijken daar zijn ze het er ook wel over eens dat er wat geluid bijhoort.
Een paar maanden terug op zoek naar een andere auto een Renault zoe gereden even leuk maar na 5 minuten weet je het wel het zal allemaal wel maar elektrisch is niets voor mij
 
Heb vroeger een racebaan gehad (na veel zeuren) was dat na een paar keer zat laatst formule E gekeken hetzelfde geluid kreeg helemaal de rillingen we gaan die kant op gadverdamme.
Rijden met een motor hoort ook het geluid bij kan er gewoon van genieten lekker ploffend met mijn enfieldje s`morgens naar mijn werk of even doortrekken in de versnellingen van mijn triumph heerlijk driecilinder geroffel of met mijn yamaha div zijn stofzuiger geluid over de binnenwegen straks formule 1 kijken daar zijn ze het er ook wel over eens dat er wat geluid bijhoort.
Een paar maanden terug op zoek naar een andere auto een Renault zoe gereden even leuk maar na 5 minuten weet je het wel het zal allemaal wel maar elektrisch is niets voor mij


Gaan straks nog hele oorlogen aan vooraf , voordat we van de brandstof(petrol) boeren af zijn ...
duurt nog een eeuwigheid .. infrastuctuur en opslagbronnetjes in de karretjes zijn er nog lang niet klaar voor .

Alleen wat doordravers in elektrotechnologie zijn tussen de oren zo ver dat ze denken dat het morgen feest is .. ;)
 
Gaan straks nog hele oorlogen aan vooraf , voordat we van de brandstof(petrol) boeren af zijn ...
duurt nog een eeuwigheid .. infrastuctuur en opslagbronnetjes in de karretjes zijn er nog lang niet klaar voor .

Alleen wat doordravers in elektrotechnologie zijn tussen de oren zo ver dat ze denken dat het morgen feest is .. ;)

Mad Max wordt nog eens werkelijkheid :Y Hopelijk duurt het nog heel lang voor het zover is.
 
Mooi verhaal, en alles wordt heel rationeel bekeken. Maar het emotionele aspect wordt vergeten. En die zie je hier in een aantal reakties duidelijk naar voren komen.

Rationeel gezien wil ik ook een elektrische motor rijden (leuke Energica Eva) maar dit is (nog??) niet reëel om recreatief mee te rijden.
Paar dagen geleden lekker door de omgeving van Spa (Bel) gereden. Heerlijk 400 km touren. Alleen is in die omgeving, tenminste op veel weggetjes die ik heb gereden, vaak al moeilijk om een tankstation te vinden. Laat staan om een snellaadstation voor de accus te vinden. En dit is in de eifel al niet anders.

En dan heb ik het nog niet gehad over de aanschafprijs van zo'n motor, want dat is voor normale mensen ook al niet meer te betalen. Of ben ik dan niet normaal met een motor van 3000 euro?

Dus, al met al een leuk verhaal maar voorlopig nog (verre) toekomstmuziek.
 
Als je weinig rijdt of juist buitenlandse trips maakt moet je er voorlopig helemaal niet aan beginnen, je koopt toch ook geen diesel om 3000 km per jaar te rijden ?

Wacht het af, zolang je niet weet hoe goed het rijdt mis je het ook niet. Bovendien, de belasting moet ook niet teveel missen.

Voordeel is dat hoe langer je wacht de elektrische motoren alleen maar beter worden net als de laadmogelijkheden.



Iemand had het over de "Tesla hype"; dat vond ik een bijzondere opmerking.

Er is maar één reden dat Tesla vooroploopt met elektrische auto's; andere fabrikanten hebben zitten slapen.

Ze hadden zelf ook een Model S achtige auto kunnen uitbrengen maar dat durfden ze blijkbaar niet of ze hadden niet de visie.

Daarom haasten ze zich nu om hun achterstand in te lopen, kijk maar wat voor plannen ze nu ineens allemaal hebben, nu kan het ineens allemaal wél. De ene na de andere grote fabrikant komt nu alsog met Tesla achtige plannen maar achterstand hebben ze al en die wordt voorlopig alleen maar groter want Tesla zit ook niet stil.

Ik geloof dus niet in een hype, wel dat de industrie nu ruw wakker geschud wordt uit een langdurige coma.
 
Laatst bewerkt:
... Iemand had het over de "Tesla hype"; dat vond ik een bijzondere opmerking.

Er is maar één reden dat Tesla vooroploopt met elektrische auto's; andere fabrikanten hebben zitten slapen.

Ze hadden zelf ook een Model S achtige auto kunnen uitbrengen maar dat durfden ze blijkbaar niet of ze hadden niet de visie ...

Dat is deels waar, maar Tesla heeft vooral geluk gehad met de periode waarin zij doorgebeten hebben.

Er zijn na de jaren 50 tot eind jaren 80 redelijk wat elektrische projecten geweest, met auto's die voor hun tijd een goed voorkomen hadden, de nodige technologie, en zelfs richting betaalbaar gingen. Had toen meer met de oliecrisis(sen) te maken dan met milieu, dat dan weer wel.

Heel veel van die projecten zijn "verdwenen". Net wanneer ze zo goed als op punt stonden verdwenen ze erg plotseling. Ik weet niet meer welk merk het voorhad, maar er was er eentje en die hadden van een bepaald model zelfs enkele 100 stuks gemaakt om aan het publiek te verkopen, als bij wijze van test, ergens eind jaren 70 dacht ik. Ging niet door ... zeer plots gingen ze allen de schrootbak in, geweten is dat dit door een politiek besluit kwam, maar niemand (van de gewone man) weet er het fijne van. Dat er in de geschiedenisboeken weinig van terug te vinden is van al deze projecten EN hun plotse verdwijnen, is door de politiek geregeld. Het is op "Romeinse wijze" uit de geschiedenisboeken geweerd. Het mocht ook niet in schoolprogramma's worden opgenomen.

Veel merken zagen het niet meer zitten erin te investeren, en de oliecrisis nam af. De oliemarkt stabiliseerde zich weer.

En toen, op een dag, kwam daar Tesla, die hebben het risico wél durven nemen en zich erdoor gebeten. Mede gelukt door het feit dat de politiek EN de OPEC landen er op dat moment veel minder tegen konden inbrengen dan decennia voorheen, omdat nu het milieu ermee gemoeid ging, en niet zozeer een of andere oliecrisis.

Tesla heeft het goed aangepakt, doch één minpuntje, hadden ze van in het begin met betaalbare auto's op de markt gekomen, ik durf te geloven dat 15 à 20 % van het wagenpark nu uit Tesla's had bestaan.
 
Tesla heeft het goed aangepakt, doch één minpuntje, hadden ze van in het begin met betaalbare auto's op de markt gekomen, ik durf te geloven dat 15 à 20 % van het wagenpark nu uit Tesla's had bestaan.
Daar hadden ze de capaciteiten/technieken natuurlijk niet voor en nog steeds zijn er erg lange levertijden voor de model 3. Overigens is de Chevy Volt bijv. al een tijdje een betaalbaar alternatief, maar wie hoor je daar nog over.

Bovendien was de S binnen het segment van de luxere sedans niet eens zo gek veel duurder dan de concurrentie. Binnen die doelgroep vindt je ook veel meer pioniers die bereid zijn de gok te nemen om een nieuw merk te kopen.

De markt had een model S juist nodig had om in één klap alle vooroordelen van tafel te vegen en een nieuwe standaard te zetten.
 
Ik ben benieuwd hoe het met de vrachtwagens zal gaan.

Ik ben momenteel aan het werk bij Scania in Zweden, en houd me druk met de elektrificatie van bussen en vrachtwagens. Ik kan je vertellen dat dat er in rap tempo aan zit te komen. De vraag is enorm, de techniek is er al en werkt zeer goed, het is nu nog een kwestie van opschalen :]
 
Ik ben momenteel aan het werk bij Scania in Zweden, en houd me druk met de elektrificatie van bussen en vrachtwagens. Ik kan je vertellen dat dat er in rap tempo aan zit te komen. De vraag is enorm, de techniek is er al en werkt zeer goed, het is nu nog een kwestie van opschalen :]
Lijkt mij een zware opdracht. Die dingen wegen een ons, en ze moeten lange afstanden aankunnen.

Maar, onmogelijk is het niet.

Ondanks het elektrisch rijden in Azië nog steeds geen prioriteit heeft, is men er ook aan het testen met elektrische Jeepneys.

Normale Jeepneys zijn zulke dingen

Elektrische Jeepneys zijn uiteraard niet de achtergebleven jeeps van WWII, maar modernere dingen.

Ook in hun bekende tricycles komen er elektrische varianten.

Buy bajaj tricycle for sale in philippines in China on Alibaba.com

Zie, het is allemaal mogelijk, maar het blijft allemaal een uitdaging, en vooral, een politiek getouwtrek ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waterstof is alleen een energie drager. Daar heeft de fossiele industrie nog even mee geprobeert om hun productiemodel van onderhoud en tankstations mee in leven te houden. Waterstof is gewoon bestaande technologie waar je eenvoudig een benzinemotor voor kunt aanpassen.
Helaas is voor de splitsing van water een hoop energie nodig, heb je lompe gastanks nodig, het is dus niet rendabel voordat benzine 3 euro de liter kost.

Ze zijn er ruim 30 jaar geleden mee bezig geweest, als men dat had doorontwikkeld had het er ook heel anders uitgezien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan