Yamaha FJR 1300 Part 5

V-stream scherm zit erop en ik rij er nu voor de derde dag mee. Voor mij voldoet dit prima.
Zo zie je toch hoe iedereen dit anders ervaart. Anyway, bedankt voor het delen van de ervaringen.
 
topkoffer heeft er iemand het binnenwerk losgehaald het lint is losgegaan en de deksel klapte heel hard op de buddy nu zijn er kleine scheurtjes bij de scharnieren
Wil dit nu verstevigen door het op binnenwerk vast te zetten
 
Kan er mij soms iemand helpen met duidelijke foto's van hoe men alle kuipdelen verwijderd van de Yamaha FJR model RP 13 , en hoe zit het met de lichten vooraan ? Waar zitten deze eigenlijk aan vast ? Aan de kuipdelen rond de lichten ? Of waar juist ?
Graag zou ik duidelijke foto's willen hierover , dank alvast , motor zal worden herspoten in ander kleur , daarmee

Foto's kunnen me soms bezorgd worden via messenger , of mail , indien iemand deze heeft

Mvg Panky
 
Kan er mij soms iemand helpen met duidelijke foto's van hoe men alle kuipdelen verwijderd van de Yamaha FJR model RP 13 , en hoe zit het met de lichten vooraan ? Waar zitten deze eigenlijk aan vast ? Aan de kuipdelen rond de lichten ? Of waar juist ?
Graag zou ik duidelijke foto's willen hierover , dank alvast , motor zal worden herspoten in ander kleur , daarmee

Foto's kunnen me soms bezorgd worden via messenger , of mail , indien iemand deze heeft

Mvg Panky
Heb er geen foto's van, en helaas is er geen online workshop manual te vinden. Maar e.e.a. wijst zich allemaal vanzelf als je even goed kijkt en voelt waar schroeven/bouten/snelsluiters zitten. Niets forceren en een beetje geduld hebben, zeker de eerste keer ben je wel een uurtje aan het schroeven. Als je bezig bent en denkt "WTF, hoeveel schroefjes kun je überhaupt kwijt in zo'n kuip", dan ben je ongeveer halverwege :+

Zoek anders even met google-afbeeldingen met zoektermen zoals "yamaha fjr 1300 fairing removal 2006" of bekijk foto's van kuippanelen die op advertentiesites worden aangeboden: je ziet dan vrij snel waar schroeven en bouten zitten (want als gedemonteerd, dan zitten daar gaten...).

Als je nou gewoon in NL woonde, dan stak ik wel even een handje toe, maar helaas.

De handigste volgorde, althans, dat vond ik destijds:

Eerst de zwarte panelen aan weerszijden van de radiateur verwijderen.

Dan de onderkuip demonteren. Onderaan (bij de puntbak) beginnen met los schroeven en naar boven toewerken. In essentie zijn het twee panelen: links en rechts, ze zijn met elkaar verbonden (via de topkuip natuurlijk) en het driehoekje onder de radiateur. Let op: er zit óók een schroefje aan de onderzijde t.h.v. de uitlaatbochten. Het driehoekje onder de radiateur zit vast aan het rechter paneel (meen ik) en hoef je dus niet los te halen. Volgens mij moeten wel de verstelbare "lowers" eraf, want daar zit aan weerszijden nog een bout achter. Denk eraan dat je de stekkertjes van de RAW's moet ontkoppelen, want die RAW's blijven zitten aan de kuippanelen; je kunt ze er nadien wel afhalen natuurlijk, want ze zitten aan de binnenzijde tegen de panelen geschroefd.

Als de onderkuip verwijdert is begin je aan de binnenkuip: alle zwarte panelen aan de binnenzijde van de topkuip eruit. Het staat in je instructieboekje hoe dat moet (als ik me niet vergis op pagina's 6-8 t/m 6-10), maar is erg eenvoudig bij een 2006. Tip: er zit nog een boutje onder het deksel van het opbergvakje.

Demonteren van de topkuip wijst zich vervolgens vanzelf. Let erop dat je de knoppen voor de koplampverstelling los moet halen: er zit een schroefje in de zijkant van elke knop, raak die schroefjes niet kwijt! Natuurlijk moeten ook de stekkers van de koplampen ontkoppeld worden, en beide spiegels en de kuipruit moeten eraf. Het ruitverstelmechanisme blijft zitten aan het kuipframe, idem dashboard.

De koplampunit (die 2 lampen zijn 1 geheel) zit vast aan de topkuip. Je kunt deze demonteren als de topkuip eraf is. Probeer het niet met de topkuip nog op de motor, want dat lukt je niet (je kunt dan niet alle schroeven bereiken).

Veel sleutelplezier :W
 
Laatst bewerkt:
@ DucBMW ,
Bedankt voor uw vlugge reactie

Gelukkig kan ik rekenen op uw ervaring , want toen ik zonet uw reactie las , lijkt dit me toch een hele klus voor iemand die niet zo ervaren is zoals ik zelff ben , ik ga dit allemaal rustig nalezen enkele malen , maar heb nu al paar vragen

1 , wat zijn verstelbare lowers ?
2 , wat zijn stekkertjes van de R A W' s die ik moet ontkoppelen die aan de kuipdelen blijven zitten
3 , dus de knoppen van de koplampverstelling mogen afgenomen worden , en dan de stekkers van de koplampen ontkoppeld worden , maar ik las zonet in het instructieboekje die je aanraadde te lezen op pag 6-7 dat de kabel voor de koplampafstelling best niet verwijderd word , of is dit verkeerd begrepen van mij

Mvg Panky
 
1 , wat zijn verstelbare lowers ?
Dat zij de kapjes aan weerszijden op de kuip t.h.v. je onderbenen (als je op de motor zit) die je bij een model 2006 kunt verstellen. Je kunt ze er ook af halen, en dan zit er nog een bevestiging van het grote zijpaneel achter.

2 , wat zijn stekkertjes van de R A W' s die ik moet ontkoppelen die aan de kuipdelen blijven zitten
RAW = richtingaanwijzer.

3 , dus de knoppen van de koplampverstelling mogen afgenomen worden , en dan de stekkers van de koplampen ontkoppeld worden , maar ik las zonet in het instructieboekje die je aanraadde te lezen op pag 6-7 dat de kabel voor de koplampafstelling best niet verwijderd word , of is dit verkeerd begrepen van mij
De kabels blijven zitten, maar als je de knoppen niet verwijderd kun je niet de volledige binnenkuip demonteren, en dat is weer nodig om in een latere stap de topkuip te kunnen verwijderen.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk ben ik volgend jaar wel toe aan een nieuwe(re) motor en stiekem hoop ik genoeg budget te hebben voor een FJR met <30.000km erop. Wat verbruikt zo'n toerbuffel als je gewoon rustig rijdt? (+/-100 binnendoor en +/-120 op de snelweg?)
 
Waarschijnlijk ben ik volgend jaar wel toe aan een nieuwe(re) motor en stiekem hoop ik genoeg budget te hebben voor een FJR met <30.000km erop. Wat verbruikt zo'n toerbuffel als je gewoon rustig rijdt? (+/-100 binnendoor en +/-120 op de snelweg?)

Ik heb een 2014 FJR 1300 AE en die gebruikt gemiddeld 1 op 17 en dan mag je gewoon doorrijden. Bij rustig rijden kun je 1 op 19 halen.

Groet,

Vlegel
 
Rijdt wel iets duurder dan mijn huidige Div600 dus, maar voor zo'n zware fiets is dat nog wel te begrijpen. Budget zal waarschijnlijk eerder bij een '05-'07 liggen dan bij een '14 ::)
 
Waarschijnlijk ben ik volgend jaar wel toe aan een nieuwe(re) motor en stiekem hoop ik genoeg budget te hebben voor een FJR met <30.000km erop. Wat verbruikt zo'n toerbuffel als je gewoon rustig rijdt? (+/-100 binnendoor en +/-120 op de snelweg?)

Ik heb een 2007 model RP 13 en ben heel tevreden over verbruik en onderhoudskosten , ik ben eerder een rustige rijder , maar bij het inhalen van een auto of zo gaat het gas ook open natuurlijk , en op autosnelweg rijd ik ook aan 120 , mijn verbruik is gemiddel 5 a 5,5 liter per 100 km
Heb al veel verhalen gehoord over andere zware motoren waarvan het verbruik alsook onderhoudskosten hoger uitkomen

:] ;)
 
Laatst bewerkt:
gemiddeld 1 op 16 met fjr 2007 , aangeschaft voor 7500,- had 49250 op teller.

Ga zaterdag naar italie :)

nu komt er zo'n 20kilo extra bagage bij + buddy koffer met wat kilos en de rijder ongeveer 110 kilo.

Nu las ik dat je beter een hogere bandenspanning kunt aanhouden, maar bij de achterband niet over de 3 bar moet gaan.

rij michelin pr4 gt

hou voorlopig 2.7 voor en 2.9 achter aan.
en vering op hard.

iemand nog tips. behalve gaan genieten.
 
Ik weet het verbruik niet zo nauwkeurig. Meen dat 1:18 wel te doen is. Kmstand? 115000km. Olieverbruik minimaal en ik trek zo af en toe best door. Opvallend is dat verbruik in de bergen afneemt tov verbruik in NL.

Mijn ervaringen met MPR4 zijn niet zo best. Rustig rijdend in de bebouwde kom en dan een haakse hoek omgaan waarbij ik het gas open doe, bleek motor achter flink uit te stappen. Niet fijn. Maar bijzonder is dat ik ook compleet andere geluiden hoor van mensen die uiterst tevreden zijn met mrpr4. Ik ben terug gegaan naar mpr3.
 
Heb er geen foto's van, en helaas is er geen online workshop manual te vinden. Maar e.e.a. wijst zich allemaal vanzelf als je even goed kijkt en voelt waar schroeven/bouten/snelsluiters zitten. Niets forceren en een beetje geduld hebben, zeker de eerste keer ben je wel een uurtje aan het schroeven. Als je bezig bent en denkt "WTF, hoeveel schroefjes kun je überhaupt kwijt in zo'n kuip", dan ben je ongeveer halverwege :+

En als je halverwege denkt, jeemig wat zit dat ingewikkeld bij een FJR. Dat klopt.
En had dat niet wat makkelijker gekund? Jazeker!
Ik heb veel motoren met vergelijkbare volle kuipen gehad en de FJR is verreweg meest gecompliceerde wat demontage betreft.........maar ook de fijnste om op te rijden hoewel de ST2 ook echt fantastisch was.
 
Laatst bewerkt:
Hoi allen :)

Even een vraag: een collega heeft een FJR (ik meen een 2005), waarvan de cardan af en toe een drupje olie verliest.
Hij vermoedt dat een keerring of iets dergelijks niet helemaal jofel meer is..
Nu meen ik mij te herinneren dat hier iemand is die dit kan oplossen? Is dat zo? Of herinner ik mij het verkeerd?

Bij voorbaat dank :)
 
Waarschijnlijk ben ik volgend jaar wel toe aan een nieuwe(re) motor en stiekem hoop ik genoeg budget te hebben voor een FJR met <30.000km erop. Wat verbruikt zo'n toerbuffel als je gewoon rustig rijdt? (+/-100 binnendoor en +/-120 op de snelweg?)
Mijn langetermijngemiddelde +/- 1300 km/week 95%autosnelweg = 5,4L @ 130km/u (1/18,5)
 
Laatst bewerkt:
@ DucBMW

Zie prive' discussie ,

Mvg Panky
Check, lekker op tijd |( sorry, is die kuip er inmiddels al vanaf :+

Kleine edit t.o.v. voorgaande "handleiding": knoppen koplampverstelling moeten los - niet zozeer vanwege binnenkuip, maar - omdat de kabels (waarop ze gemonteerd zijn) vast blijven zitten aan de koplampunit. Zonder de knoppen te verwijderen kan de topkuip er niet vanaf, want die kabels zitten met een platte bout t.h.v. die knoppen aan het kuipframe verankert. Bij het terug monteren van de topkuip heb je lenige vingers nodig om de kabels weer juist terug te plaatsen.
 
Check, lekker op tijd |( sorry, is die kuip er inmiddels al vanaf :+

Kleine edit t.o.v. voorgaande "handleiding": knoppen koplampverstelling moeten los - niet zozeer vanwege binnenkuip, maar - omdat de kabels (waarop ze gemonteerd zijn) vast blijven zitten aan de koplampunit. Zonder de knoppen te verwijderen kan de topkuip er niet vanaf, want die kabels zitten met een platte bout t.h.v. die knoppen aan het kuipframe verankert. Bij het terug monteren van de topkuip heb je lenige vingers nodig om de kabels weer juist terug te plaatsen.

@ DucBMW ;) :t
Bedankt alvast voor duidelijke info over de knoppen koplampverstelling , alsook de kabels die verankert zijn met platte bout aan het kuipframe
Ondertussen datum afgesproken met Carroserie Vandenbussche Rudi uit Wevelgem-Gullegem ( Belgie ) alsook de juiste kleurcodering ( D N M G ) gekregen van die persoon
Alle delen die herspoten worden gaan eraf eind September begin Oktober , na de Zomer dus , maar ben iemand die graag alle info heeft op voorhand om dit rustig te kunnen bekijken vooraleer we hieraan beginnen , en goeie tip van u om die boutjes en plastiek vijsjes in aparte kleine zakjes te steken en te noteren welke juist waar zitten
Indien er nog leden zijn hier die bepaalde info hebben omtrent verwijderen of demonteren van de kuipdelen , is altijd welkom :} :] alvast nog veel rijplezier iedereen hier *D :]
 
zo een week later, ik ben veilig terug van een tripje italie met Horizon motorreizen.
in totaal bijna 4000 kilometer gereden in 9 dagen.

Motor heeft zich goed gehouden geen problemen op 2 kapotte achterlicht lampjes na.
gelukkig zijn deze makkelijk te vervangen.

via binnen doorwegen en autoban naar oostenrijk gereden. en vanuit daar via een aantal passen naar italie Dolemieten Arabba.

Op de autoban werd de motor voor het eerst op de staart getrapt echter bij 220km/u werd de motor onstabiel en begon het stuur zo te wibbelen dat ik gas terug heb genomen en de rit vervolgd heb met 140 op de teller.

wat me verder de reis op viel was het toch wel zware gas en aan/uit reactie in de bergen.
ben zondag thuis gekomen en heb helaas nog last van een slapende duim. Waar ik last van had is een hoge trilling waardoor me vingers gevoelloos werden. met de groepsreis ben ik er niet achter gekomen waar dit nu aan kan liggen, de banden zijn uitgebalanceerd en waren op 1000 km na nieuw. gebeurt alleen bij de rechterkant , links geen probleem met trillen en dove vingers

heb al zwaardere stuurgewichten (TravelLock) en een (Booster Cruise-help)

elke dag tussen de 250 en 350 km gereden, elke dag rond de 8 uur op de motor gezeten.
waar ik verder last van had was net onder de bilpartij en mijn rechter voet waar de voet buigt en dus mijn pols/handen. misschien eens kijken naar andere vering of TravelComfort stuurverhogers.

Ik had eigenlijks geen ervaring met zoveel uren achterelkaar op de motor zitten dus al met al een heel erg mee gevallen ondanks de kleine dingen.

Het rijden in italie op de passen was uitdagend en zeker veel geleerd, in het begin rustig begonnen en uiteindelijk met de stepjes door de bocht.

en heel erg genoten van de uitzichten.

y4mT_djTciQIb2JiR1HdefHK6nSE1kqCcgtLafzNpU-htvUxBRxAYt85qnX3vo0UQEIVNsPCXx9WpwSbQYeUYdPe7K9xV0D5LCgeoiBEfQnMtfsmIWuJfFsnNm1ton23Qvg8lGAHqRhLxCZVUiU4-OsEDP2oUVPnG3ZAqq8aNVX82EUHyGGiipCJz5spvPfr10Tzw0CyzJFEHD4Geka-9C8tg


y4m-_dNnQBY1D4IxoX1kIreicOflRHBGBZCysSvLFfdX74iV_sjaxoz8V9IDbjsVt9NAV2tIH2RNUUYqxvbBaFH00JJgsb8HCuJWOaUZGk_AFp1po5rbBTHujyR58UuzYBrMi7NpJYjMmU9tT4Kv0F7zA_vCKsPVuf8IsgX8Q7ysmyRshDyPUNqhuPPpzBnMRAz6c4esO_I3Wq81t0Kh7QwNw






MF Journalist: Test de TomTom Rider 450!

ik zag verder dat MF ook een tester zocht, na aanleiding van mijn vakantie had ik de nieuwe 450 aangeschaft. In totaal dus bijna 4000 km gereden dus kan mijn ervaring wel delen.

De tomtom aanschaft omdat ik in eerste instantie de tomtom go android versie wou gebruiken echter met mydrive heb de gpx routes die ik wou importeren ging dit helaas niet via de website zoals het hoort, de gpx route die aangeleverd waren, staan zo’n 90 routepunten in.

De online versie kan helaas niet omgaan met zoveel punten, hierdoor kan er geen route van gemaakt worden. Als je een aantal tussen punten verwijderd krijg je alsnog een vreemde route. Soms maakt mydrive online van een rondje een vreemde route waarbij je ergens linksaf gaat en na 500 meter weer mag omkeren. Ook heb ik bij een aantal routes die ik heb geïmporteerd, dat een doorgaande weg waarbij heel duidelijk te zien is dat er een weg is, mydrive aangeeft dat er geen route mogelijkheid is.

Helaas heeft mij dit laten besluiten om toch maar de nieuw tomtom 450 te kopen.
voor mij is dit de eerste nieuwe tomtom. De tomtom zelf verschild niet veel van de vorige versies op de gevoeligheidsniveaus en voor geïnstalleerde routes na. Omdat ik geen gebruik heb gemaakt van deze routes kan ik hier weinig over vertellen. Het Hotel waar ik in zat tijdens mijn reis was wel te vinden als POI helaas was deze niet goed op de map gezet waardoor als je hier naar toe zou navigeren je op een hoger gelegen weg terecht zou komen dan waar het hotel lag, erg slordig helaas.

Tijdens het af leggen van de routes kwam je wel regelmatig de poi’s tegen die voor geïnstalleerd staan zoals een begin van een motorroute ook poi’s zoals waar je een mooi uitzicht had om een foto te maken vind ik handig om te zien.
Langs de grote wegen krijg je in de rechterbalk te zien over hoeveel km er een rustpunt of benzine station te vinden is op de route. Erg handig in de bergen omdat je niet weet als er na een pass een tank mogelijkheid is.
De routes heb ik uiteindelijk rechtstreeks geïmporteerd met de pc. Zodra je de tomtom aansluit krijg je de mogelijk om routen te importen met de normale verkenner van Windows. Zodra je dit hebt gedaan krijg je op de tomtom de keuze om de routen te selecteren. Hier mis ik echter een optie om alles ineens te selecteren je moet dus elke route apart selecteren. Vergeet niet 1 want er is geen mogelijk om terug te gaan zonder de tomtom opnieuw aan te sluiten en de procedure opnieuw te doen. Probeer ook niet gelijk 10 routes tegelijk te importeren de tomtom loopt hierop vast en sluit zich af.
De tomtom zelf vind ik gebruiksvriendelijk en erg gemakkelijk in het vinden van alle opties, echter zijn er ook een aantal punten de mij tegenvallen.

Ik heb meerdere keren meegemaakt dat de tomtom niet meer reageert, de tomtom gaat hier door opnieuw opstarten en doet dit dan 2x achter elkaar wat je dan ook probeert het scherm reageert dan niet.
In de verticale stand heb ik vaak genavigeerd ivm de passen, helaas loopt de tomtom wel eens vast met het draaien van het scherm, dan blijft de tomtom in deze stand terwijl je de tomtom zelf al hebt terug gedraaid naar horizontaal.
In de verticale stand heb je een mogelijk om te switchen tussen 2d en 3d op de 1 of andere manier lukt dit vaak niet je ziet wel dat de knop ingedrukt word alleen reageert deze niet. Pas wanneer je de tomtom terug zet in de horizontale stand reageert de tomtom weer.
Eerst dacht ik dat dit lag aan het gevoeligheidsniveau echter dit heeft geen effect gehad.

Het scherm is soms zo gevoelig dat je het scherm niet eens hoeft aan te raken of de tomtom reageert al, vooral met regen rechtstreeks op het scherm is dit een probleem hij ziet de druppels als aanrakingen.

Ik heb de tomtom aangesloten met de geleverde rammount met 12v accu aansluiting en een ncom nolan helm dit alles werkt goed.

In het binnen en buitenland kan via een bluetooth en tetterig je mobiel gebruikt worden voor live time verkeersinformatie. Dit werkt zoals ik gewend ben en nu roaming in de EU gelijk is gesteld aan NL is dit alleen nog maar voordeliger geworden met vakantie files.

Ik geeft de tomtom een 7 in het algemeen.

Als verbeter punt vind ik dat de tomtom niet zo vaak moet vastlopen en beter moet reageren als ik in de verticale stand wil wisselen tussen 2d en 3d.

1 keer ben ik met een gpx route tegen gekomen dat er een weg afgesloten was, ik kon helaas nergens vinden hoe ik met mijn track een omleiding/vermijd opstakel 500meter kan selecteren, de tomtom probeerde mij elke keer terug te sturen. uiteindelijk maar net zolang een andere weg op gereden tot dat de tomtom mij wel weer terug stuurde naar de route

y4mQIjZHbqRCunnuusO0zauQuwImxLJA1nnFwqRN2ydhnGXMJj6ofVG6PF2rcyNhbIeLte7Soxb6YxxbFT77UKfnmlzCLiYcEJzRqOkE9VyCLI8dBCJZxQUQ34HZo7J7w-ebEo5lCWLcx6qIXWQSPXEKDD0QjTNuggTJ1To2hzridu-m8yuzzBkZ9ZSidhMu5EuHfGi8lAFapWS3tt9We9wzg


Ik ben helaas geen taalwonder typ en taalfouten zijn er dus genoeg te vinden.
 
Laatst bewerkt:
DUIDELIJK VOELBARE TRILLING NA MONTAGE DUNLOP ROADSMART 3 BANDEN

Beste leden ,

Ik heb 27 mei een FJR 1300 AS aangeschaft met 32000 km die was voorzien van Michelin banden PR4 . Na ongeveer 5000 km was de de voorband aan vervanging toe en omdat ik zeer tevreden was over de Dunlop Roadsmart 3 op mijn vorige motor , heb ik zowel voor als achter vervangen door de Roadsmart 3 banden . Direkt nadat ik ben gaan rijden met de nieuwe banden merkte ik dat de motor veel makkelijker stuurde , vooral in de haakse bochten . Ik constateerde echter ook een repeterende trilling die ik voorheen nooit gevoeld had . Vooral in de 5e versnelling bij een constante snelheid tussen de 70 en 90 km per uur . Door een monteur bij mijn dealer werd de trilling ook duidelijk gevoeld en er werd besloten om de achterband te vervangen omdat deze ook wat leek te "slingeren". Ook met de nieuwe band bleef de trilling aanwezig en ik heb toen afgesproken eerst eens wat km's te rijden met de nieuwe banden en dan eens weer te kijken . Donderdag ben ik weer naar mijn dealer geweest en hebben er weer diverse mensen op gereden . Er stond op dat moment op een andere brug ook een FJR met een MPR4 achterop en men heeft toen dat achterwiel even compleet in mijn FJR geplaatst om hiermee even proef te rijden . De trilling was duidelijk minder , maar nog wel aanwezig . Iemand die het op dat moment niet weet zal het zeer waarschijnlijk niet eens merken . Dat was dus voor mij ook nog niet de oplossing . De monteur heeft de de injectie ook nog even netjes synchroon gezet , maar dat was ook geen oplossing . Ik ben ook bang dat de trilling uit de aandrijving wegkomt en versterkt wordt door de
hardere Dunlop banden . De trilling die ik voel repeteert in de 4e versnelling namelijk veel
sneller dan wanneer ik doorschakel naar z'n 5 . Als het probleem alleen in de band zou zitten
zou dat niet uit mogen maken volgens mij . Mijn dealer heeft afgesproken om contact op te nemen
met Yamaha of die dit probleem herkennen , dat wacht ik dus nog even af . Maar ben ondertussen wel
benieuwd of er meer FJR rijders zijn die iig hier iets van herkennen .
Alvast bedankt voor eventuele reacties .

p.s.: ik heb het bericht ook al geplaatst op het forum van de FJR Club .
full
 
Herken het niet, en zie obv wat je beschriijfr ook niet direct een relatie met banden of wielen.

Wat je beschrijft - en dan vooral het verschil in trillingsfrequentie tussen 4e en 5e versnelling - doet vermoeden dat het toerental-afhankelijk is en dus uit de versnellingsbak, of bij de krukas (lagers, primaire aandrijving?) vandaan komt. Koppeling? Tegelijkertijd lijkt me dat onwaarschijnlijk, want dat soort problemen zijn er meestal niet ineens, en al hemaal niet bij zo'n maagdelijke km stand. Voorheen had je er geen last van, toch?

Wat doet-ie in lagere versnellingen, evt. bij een lagere snelheid, is de trilling er dan ook?

Wat voor trilling hebben we het eigenlijk over? Trilling in het stuur, zoals bij een dwarsslag in het wiel? Gestamp, zoals bij een hoogteslag? Of instabiliteit? Of voel je het alleen in de voetsteunen? Etcetera.
 
Laatst bewerkt:
@MFDucBMW ,

Ik voelde de trilling direkt na montage van de set Dunlop Roadsmart 3 . Deze band is veel
harder dan de voorheen gemonteerde MPR4 . De Michelins absorbeerden de trilling waarschijnlijk dusdanig dat het me niet opviel . Het is een beetje het gevoel (sterk overdreven) dat je over betonplaten rijd . Als ik gewoon flink gas geef of over een dijkje rij waar ik veel moet schakelen en remmen valt het nagenoeg helemaal niet op . Het is vooral als ik op een recht stuk ongeveer 80 rij in z'n 5 .
 
Terug
Bovenaan Onderaan