Yamaha FJR 1300 Part 5

Misschien een slag in de velg?
Dat zou mij ook aannemelijker lijken, maar die voel je met Michelins echt niet minder, en de trillingsfrequentie zou juist in functie staan van de snelheid: in welke versnelling je rijdt maakt dan niet uit.

@MFDucBMW ,

Ik voelde de trilling direkt na montage van de set Dunlop Roadsmart 3 . Deze band is veel
harder dan de voorheen gemonteerde MPR4 . De Michelins absorbeerden de trilling waarschijnlijk dusdanig dat het me niet opviel.
Maar het tijdelijke achterwiel met MPR4 deed dat niet, absorberen, als ik je verhaal goed gelezen heb.

Bij 100 km/u maakt het achterwiel een x-aantal omwentelingen per minuut, ongeacht de versnelling waarin je rijdt. Hetzelfde geldt voor alles dat het achterwiel aandrijft, dus: cardanas en uitgaande as van de versnellingsbak.

Dus als het zo is - zoals je eerst aangaf - dat de trillingsfrequentie stijgt met het toenemen van het motortoerental, dan zie ik geen relatie met de banden: bij 100 km/u is de rotatiesnelheid daarvan immers niet anders in 4e of 5e versnelling. Zodoende zou ik het zoeken in alles dat níet in verbinding staat met die secudaire aandrijving. Maar gelet op de km-stand lijkt me dat erg onwaarschijnlijk. Eventueel zou er ergens een blokbout los kunnen zitten of ontbreken, o.i.d., is daarnaar gekeken?

Hoedanook, vandaar mijn vraag of de trilling er ook is als je in een lagere versnelling rijdt: bijvoorbeeld met hetzelfde motortoerental als bij 100 in 5. Want als er iets niet snor zit in je motorblok/versnellingsbak, dan zou je dat imo moeten blijven voelen. Dat kun je dus eenvoudig testen (stukkie rijden), en op die manier verifieer je of jouw vaststelling m.b.t. frequentieverschillen kloppen. Dat maakt namelijk nogal wat verschil voor waar je de oorzaak van de trilling moet zoeken, alsook de financiële gevolgen. Helaas kun je een AS niet ontkoppelen bij 100 km/u, want dan was e.e.a. al een stuk gemakkelijker te duiden geweest.

Voor een monteur zou het stellen van een diagnose overigens een fluitje van een cent moeten zijn. Beaamde de monteur na zijn proefrit jouw ervaring m.b.t. frequentieverschil afhankelijk van de versnelling waarin gereden werd (motortoerental dus)?

De effecten van een wiel dat in onbalans is (bijvoorbeeld door hoogte- of dwarsslag, een verloren balanceerloodje, een slecht gemonteerde of gefabriceerde band, etc.) worden in mijn ervaring niet weggefilterd door het verschil in constructie tussen een Michelin en willekeurig welke andere band, en al helemaal niet bij 100 km/u.

Als er géén direct verband tussen motortoerental en trillingsfrequentie is, maar juist een verband met de draaisnelheid van de wielen (puur snelheid dus), dan kun je het idd zoeken in wielen, lagers, remschijven, banden en de eindaandrijving. Of het wegdek :+

Ben benieuwd wat Yamaha erover zegt :Y het blijft tenslotte gissen helaas, zo op een forum, maar ik verwacht dat ze de motor graag in een dealerwerkplaats verwelkomen voor inspectie.
 
@DucBMW, bedankt voor je uiteenzetting.
Het tijdelijke achterwiel met de MPR4 gaf al wel een duidelijke vermindering op van de trilling, waardoor ik het toen ik de motor kocht waarschijnlijk niet voelde .
Eigenlijk jammer dat men toen ook niet even het voorwiel heeft vervangen , dus terug
naar de oude situatie.
Ik merk de trilling eigenlijk pas vanaf de 4e versnelling , dus in 4 en 5 .
Ik neem eind van de week even weer contact op met mijn dealer , waar ik al jaren klant ben .
Men gaat het ook zeker oplossen . Waarschijnlijk moet de FJR dan een paar dagen naar Yamaha .
Ik heb iig het voordeel dat ik nog in de garantie periode zit . En er is mij ook al toegezegd dat wanneer er geen duidelijke oplossing komt en ik hiermee niet verder wil , omdat het niet goed voelt , de motor teruggenomen wordt . De motor is trouwens altijd bij deze dealer in onderhoud geweest , ook bij de vorige eigenaar , dus de geschiedenis is bekend .

Op het FJR clubforum vond ik nog een gelijkend probleem van een vorig lid genaamd Yardy.
Helaas is dit niet meer na te checken , want diegene zit niet meer op het forum :

Inloggen
 
Laatst bewerkt:
Keuze AE of AS.

Zijn er hier mensen met AS ervaring? Ik heb inmiddels een proefrit op de AE gemaakt, en dat schakelt opzich prima en soepel. Maar na wat filmpjes op youtube van de AS gezien te hebben, lijkt mij die toch ook wel aantrekkelijk. Maar ik hoor graag van anderen hoe dat nu eigenlijk rijdt in hun ervaring. En hoe rijdt het bijvoorbeeld als je er stapvoets mee moet rijden. Op mijn huidige motor ben ik dan gewend om de koppeling te gebruiken. Maar hoe gaat dat op de AS, moet je dan de (voet)rem gebruiken in combinatie met wat gas? Of gaat de automatische koppeling vanzelf slippen als je het gas (bijna) dicht draait?

En wat is de verwachting voor 2018? Zal Yamaha 2 jaar na de vorige update al met een nieuwe update voor de FJR komen, of zal dat nog wat jaren op zich laten wachten? Voor een eventuele officiele aankondiging zullen we wel moeten wachten tot de Tokyo Motor Show eind oktober. Maar mogelijk circuleren er al wat geruchten? ;)
 
Ik heb 2 maanden terug een AS 2007 ingeruild voor een AS 2015.

Het AS systeem vind ik een geweldige stap vooruit, al zijn er velen die daar een andere mening over hebben. Dat komt dan weer mede door onwetendheid en denken dat de AS een automaat is gelijk aan de DCT van Honda.

Verschil is denk ik ook dat ik van een scooter af kwam en niet zoals de meeste van een conventionele schakelmotor.
Stapvoets rijden doe ik op de AS dan ook gelijk als een scooter, net voldoende gas om trekkracht te voelen en naar behoefte de achterrem gebruiken.

Voordelen zijn o.a. dat je nooit verkeerd schakelt, sneller door de stuur flippers en voor mij het allerbelangrijkste, je staat nooit op groen licht te wachten met een geknepen koppelingshandel.
V.w.b. het schakel gedeelte hoef ik bij mijn nieuwe niet meer het AS apart in te schakelen d.m.v. een drukknop en is er een optie om bij het uitrollen automatisch terug te schakelen. Dat is ongeveer bij 25km/u van 3 naar 2 en 10km/u van 2 naar 1.
Al het overige regel je zelf waarbij ik de voetschakelaar nooit gebruik.

Proefrijden dus en ontdekken of het voor jou de meerprijs waard is. Ik schat in dat je na een kwartiertje om bent.

Succes
 
Ik heb zelf ook nog een vraagje aan de FJR rijders.

Op mijn 'oude' FJR had ik een aparte schakelaar om mijn scherm te bedienen. Op de display kon ik de omgevingstemeratuur EN koelwatertemperatuur aflezen.
Nu heb ik menu en een 'bladerknop' maar ik zie het niet zitten om tijden het rijden daarmee bezig te zijn. Heb nu schermbediening geselecteerd maar wil eigenlijk ook de andere zien.
Is daar een oplossing?
 
Ik heb zelf ook nog een vraagje aan de FJR rijders.

Op mijn 'oude' FJR had ik een aparte schakelaar om mijn scherm te bedienen. Op de display kon ik de omgevingstemeratuur EN koelwatertemperatuur aflezen.
Nu heb ik menu en een 'bladerknop' maar ik zie het niet zitten om tijden het rijden daarmee bezig te zijn. Heb nu schermbediening geselecteerd maar wil eigenlijk ook de andere zien.
Is daar een oplossing?
Je kan de 3 informatie schermen zelf indelen.

Zie bijvoorbeeld dit youtube filmpje hoe dat moet.
 
Ik heb 2 maanden terug een AS 2007 ingeruild voor een AS 2015.

Het AS systeem vind ik een geweldige stap vooruit, al zijn er velen die daar een andere mening over hebben. Dat komt dan weer mede door onwetendheid en denken dat de AS een automaat is gelijk aan de DCT van Honda.
Daarvan ben ik op de hoogte. ;)
Verschil is denk ik ook dat ik van een scooter af kwam en niet zoals de meeste van een conventionele schakelmotor.
Stapvoets rijden doe ik op de AS dan ook gelijk als een scooter, net voldoende gas om trekkracht te voelen en naar behoefte de achterrem gebruiken.
Vooral een kwestie van wennen dus.
Voordelen zijn o.a. dat je nooit verkeerd schakelt, sneller door de stuur flippers en voor mij het allerbelangrijkste, je staat nooit op groen licht te wachten met een geknepen koppelingshandel.
En ook niet met een ingeknepen rem?

En als je eens vlot wilt wegrijden, hoef je alleen maar de gashandel (flink) open te draaien? ;)
V.w.b. het schakel gedeelte hoef ik bij mijn nieuwe niet meer het AS apart in te schakelen d.m.v. een drukknop en is er een optie om bij het uitrollen automatisch terug te schakelen. Dat is ongeveer bij 25km/u van 3 naar 2 en 10km/u van 2 naar 1.
Al het overige regel je zelf waarbij ik de voetschakelaar nooit gebruik.

Proefrijden dus en ontdekken of het voor jou de meerprijs waard is. Ik schat in dat je na een kwartiertje om bent.
Die 1000 extra is op het totaal bedrag minder een overweging, dan of ik (snel) kan wennen aan het rij gedrag. De proefrit is inmiddels aangevraagd. Het was alleen niet zeker of Yamaha Nederland hem in dit deel van het jaar nog beschikbaar had, maar dat hoor ik binnenkort.
 
Ik weet nog wel een modelletje 2007 te staan :)

  1. Oke
  2. Ja
  3. Als de brommer wilt rollen vanwege af- oplopende ondergrond gebruik ik de voetrem.
  4. Helemaal eens omdat het rijcomfort echt omhoog gaat.
Mijn eerste proefrit was via Yamaha bij Gebben, een eind uit de buurt maar prima geholpen.
Aankoop en onderhoud bij vdKuinder sinds ik rij.
 
Ik weet nog wel een modelletje 2007 te staan :)
Als het doorgaat, wordt het een modelletje 2017 of 2018... ;)
Mijn eerste proefrit was via Yamaha bij Gebben, een eind uit de buurt maar prima geholpen.
Aankoop en onderhoud bij vdKuinder sinds ik rij.
De Yamaha dealer zit op 1 km van mijn werk en 5 km van mijn huis, dus een proefrit maken is logistiek gezien totaal geen probleem. ;)
 
Hoi allen :)

Even een vraag: een collega heeft een FJR (ik meen een 2005), waarvan de cardan af en toe een drupje olie verliest.
Hij vermoedt dat een keerring of iets dergelijks niet helemaal jofel meer is..
Nu meen ik mij te herinneren dat hier iemand is die dit kan oplossen? Is dat zo? Of herinner ik mij het verkeerd?

Bij voorbaat dank :)
Iemand een idee toevallig? :)
 
Laatst bewerkt:
Tijdje geleden de FJR '08 de deur uit gedaan, voor heel wat anders. Nu vind ik op zolder een nieuw in verpakking voorspatbord in Maroon Rood. Iemand interesse voor een mooi prijsje?

Heb ooit een tik van voren gehad door een achteruitrijdende auto, en van de verzekering een nieuw spatbord gekregen. Alleen nooit de moeite genomen om hem te monteren aangezien het enkel een krasje was.
 
Ik denk dat je de kleur Red Sky bedoeld....

Groet,

Vlegel

Tijdje geleden de FJR '08 de deur uit gedaan, voor heel wat anders. Nu vind ik op zolder een nieuw in verpakking voorspatbord in Maroon Rood. Iemand interesse voor een mooi prijsje?

Heb ooit een tik van voren gehad door een achteruitrijdende auto, en van de verzekering een nieuw spatbord gekregen. Alleen nooit de moeite genomen om hem te monteren aangezien het enkel een krasje was.
 
Hallo!

Vanaf vandaag ben ik een blije bezitter van een 2002 fjr1300!
Wilde er al heel lang een hebben, en na er een rondje mee gereden te hebben was ik helemaal verkocht.

Nu missen alleen de koffers. Is er een plek waar ik voor een enigzinds fatsoenlijke prijs koffers kan aanschaffen? Imitatie koffers zijn ook een optie. Mocht ik echg niets vinden voor een redelijke prijs dan zet ik er een universele topkoffer op maar liever rijd ik met de zijkoffers.

Groeten Sander
 
Hallo!

Vanaf vandaag ben ik een blije bezitter van een 2002 fjr1300!
Wilde er al heel lang een hebben, en na er een rondje mee gereden te hebben was ik helemaal verkocht.

Nu missen alleen de koffers. Is er een plek waar ik voor een enigzinds fatsoenlijke prijs koffers kan aanschaffen? Imitatie koffers zijn ook een optie. Mocht ik echg niets vinden voor een redelijke prijs dan zet ik er een universele topkoffer op maar liever rijd ik met de zijkoffers.

Groeten Sander

Beste ,
Bij Boonstra.nl hebben ze alvast zijkoffers rechterkant FJR model 2002 in 2de hands prijs tussen de 50 a 75 euro , en dan nog wat rondzoeken online naar een linkerzijkoffer , kan je dan eventueel laten spuiten in kleur van uw FJR , succes alvast ;) :]
 
Hallo!

Vanaf vandaag ben ik een blije bezitter van een 2002 fjr1300!
Wilde er al heel lang een hebben, en na er een rondje mee gereden te hebben was ik helemaal verkocht.

Nu missen alleen de koffers. Is er een plek waar ik voor een enigzinds fatsoenlijke prijs koffers kan aanschaffen? Imitatie koffers zijn ook een optie. Mocht ik echg niets vinden voor een redelijke prijs dan zet ik er een universele topkoffer op maar liever rijd ik met de zijkoffers.

Groeten Sander

En Givi maakt een hele mooie ruime topkoffer... (V47)
 
Laatst bewerkt:
Beste ,
Bij Boonstra.nl hebben ze alvast zijkoffers rechterkant FJR model 2002 in 2de hands prijs tussen de 50 a 75 euro , en dan nog wat rondzoeken online naar een linkerzijkoffer , kan je dan eventueel laten spuiten in kleur van uw FJR , succes alvast ;) :]
Voor dat geld zul je zeker een exemplaar hebben dat gerepareerd en gespoten moet worden.
 
Hallo allemaal,

Ik sta op het punt om ook naar een FJR over te stappen. Nu heb ik vanavond een bezichtiging en zou graag even willen weten waar ik zo al op kan/moet letten.

Het is een model 6/2006 met ABS ongeveer 53000Km. Ik heb een op verschillende sites gezocht en heb wat vragen.

De kleur van de motor is niet zoals ik op de FJR club site kan vinden. Dus kan ik er van uitgaan dat die overgespoten is?
Er zitten geen koffers bij, dacht dat dit vananf 2006 standaard was.

Verderer tips zijn zeker welkom. Ik vind de prijs redelijk aan de lage kant dus dat maakt dat ik extra alert ben. Ik gebruik de motor dagelijks dus het is een beetje jammer als ik een probleemloze motor ga vervangen door 1 waarmee ik meer stilsta als rij.
 
Beste ,
Bij Boonstra.nl hebben ze alvast zijkoffers rechterkant FJR model 2002 in 2de hands prijs tussen de 50 a 75 euro , en dan nog wat rondzoeken online naar een linkerzijkoffer , kan je dan eventueel laten spuiten in kleur van uw FJR , succes alvast ;) :]
Thnx! Ik heb hem meteen gekocht! Nu nog even op zoek naar een linkerkoffer:)
 
Volgens mij is het standaard model zonder koffer, alleen neemt bijna iedereen het model met koffers.
 
Volgens mij is het standaard model zonder koffer, alleen neemt bijna iedereen het model met koffers.
M.i.v. 2015 klopt dat, in Nederland, maar in 2006... :N

Hallo allemaal,

Ik sta op het punt om ook naar een FJR over te stappen. Nu heb ik vanavond een bezichtiging en zou graag even willen weten waar ik zo al op kan/moet letten.

Het is een model 6/2006 met ABS ongeveer 53000Km. Ik heb een op verschillende sites gezocht en heb wat vragen.

De kleur van de motor is niet zoals ik op de FJR club site kan vinden. Dus kan ik er van uitgaan dat die overgespoten is?
Er zitten geen koffers bij, dacht dat dit vananf 2006 standaard was.

Verderer tips zijn zeker welkom. Ik vind de prijs redelijk aan de lage kant dus dat maakt dat ik extra alert ben. Ik gebruik de motor dagelijks dus het is een beetje jammer als ik een probleemloze motor ga vervangen door 1 waarmee ik meer stilsta als rij.
In 2006 waren zijkoffers inderdaad standaard, op zowel de A als de AS. Waar zijn ze gebleven?

Je hebt het over model 6/2006... en dat bestaat niet: er is een modeljaar, of een datum afgifte kenteken. Aldus, betreft die 6/2006 het maand/jaar waarin het kenteken werd afgegeven, of betreft het daadwerkelijk het modeljaar? 2006 was het eerste jaar van de RP13, ofwel een ingrijpende facelift. Als je op de FJR-club-website plaatjes hebt gekeken, dan zou dat qua model erg herkenbaar moeten zijn. Om welke kleur gaat het überhaupt?!

Als het idd een RP13 betreft in een afwijkende kleur, dan is-ie ofwel opnieuw opgebouwd met onderdelen van een nieuwer exemplaar (mits het een Yamaha-kleur is), ofwel overgespoten. Redenen? weet ik niet. Er zou een schadeverleden kunnen zijn, of mss is het een ex-overheidsfiets. Daarnaast heeft firma Gebben ooit een bruine sensatie uitgebracht (met witte streep), maar dat was in 2012.

Waar op te letten? Je overweegt een motor van meer dan 10 jaar oud, let dus op onderhoudshistorie c.q. staat van onderhoud, en alles wat duidt op slecht herstelde schade.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan