Yamaha TDM 850 en 900 Topic Deel 6

Beste TDM-rijders,

Ik heb een mooie kofferset gezien voor de TDM. Nu vraag ik me af of ik een kofferrek dat van een model uit 2000-2001 af komt op mijn TDM uit 1991 zal passen. Weet iemand dit misschien? De set is van het merk Yamaha zelf.
 
Beste TDM-rijders,

Ik heb een mooie kofferset gezien voor de TDM. Nu vraag ik me af of ik een kofferrek dat van een model uit 2000-2001 af komt op mijn TDM uit 1991 zal passen. Weet iemand dit misschien? De set is van het merk Yamaha zelf.

Zover ik begrepen heb,is het wel mogelijk een rek van een jongere TDM op een oudere uitvoering te zetten,maar die van een oudere uitvoering zou niet op een jongere TDM passen.
Hoe en wat precies weet ik helaas niet :? .
 
4TX heeft bredere kappen aan de achterkant en voorkant, maar bevestigingspunten zijn gelijk, zodoende past een kofferrek bijv wel op de 3VD maar andersom niet :+
 
Laatst bewerkt:
Paar weken geleden, net voor mijn vakantie, de carburateurs gereviseerd. De volgende dag naar het werk en ook toen de motor warm was bleef deze beroerd lopen, alsof hij nog koud was. Alles nagelopen en kon alleen vinden dat de chokekabel onder spanning stond. Dit verholpen en nog 2 keer probleemloos naar het werk gereden. Toen had ik 3 weken vakantie en het laatste (afgelopen) weekend zou ik met een maatje nog een een paar dagen Ardennen doen. De heenweg over de snelweg geen enkel probleem, maar eenmaal de snelweg af begon het gesodemieter. Met name in lage toerentallen bokt de motor als een malle, alsof de motor verzuipt. Toen mijn vriend achter me reed, rook hij de motor enorm en kwamen er naar zijn zeggen bij het optrekken zwarte pluimen uit de uitlaat. Na wat gesleutel langs de weg, konden we niet zo snel niets vinden. Het slecht lopen van de motor werd steeds erger en hebben daarom het weekend maar wat ingekort. Terugweg over de snelweg, wederom geen enkel probleem, maar wel een verbruik van 1/10 :X
Bedoeling was om deze week met de auto naar het werk te gaan en aankomend weekend de tdm onder handen te nemen. Alleen had afgelopen dinsdag mijn vrouw de auto nodig, dus ben toch op de motor gegaan. Heenweg op het bokken in lage toeren geen probleem, maar terugweg was anders. Was nog geen 100 m weg bij mijn werk, toen de motor begon te pruttelen en zelfs uitviel. Diverse reanimatiepogingen gedaan zonder resultaat en uiteindelijk door mijn vrouw opgehaald. Gisteren de motor bij het werk aan de lader gehangen en 's avonds de bougies vervangen, die uiteraard pikzwart waren, en zowaar startte hij direct. Nu de motor weer thuis staan en as zaterdag alsnog uitzoeken waardoor hij veels te rijk loopt. Ik heb alles volgens het Haynes handboek gedaan onder supervisie van een ervaren monteur, maar zal toch ergens iets fout zijn gegaan.
 
heb je de vacuum-benzinepomp ook gecontroleerd op werking en lekkage?
als het membraan lek is, zuigt hij via het vacuumslangetje rechtstreeks benzine in de inlaat.
Wat ook kan is dat bijvoorbeeld het O-ringetje om de hoofdsproeier lek is.
dan loopt er benzine om de sproeier heen. Maar dan krijgt alleen je linker cilinder teveel benzine. rechts moet dan goed zijn.

Heb je complete revisiesetjes gebruikt? of alleen een afdichtingsetje?
Hoe heb je de mengsel schroeven afgesteld?
carburateurs ook synchroon gesteld?

groet,

Pieter
 
Net de vakantie achter de rug. Aansluitend nog vijf dagen naar Oostenrijk geweest met de 900. Lekker gereden daar met ook nog eens goed weer :)
Nu heb ik voor de reis de kleppen laten checken en daar was geen probleem mee, maar ik heb nu het idee dat de motor wat onrustiger loopt. Ik kon altijd goed omgaan met de wat onrustige loop van de TDM, maar nu kan ik amper 50 rijden zonder heen en weer te hotsen en ik heb ook het idee dat wanneer ik 80-90 km per uur rijd de motor ook wat hort en stoot. Nu heb ik het luchtfilterslangetje al langere tijd afgedopt, irridiumbougies erin en de CO2 instellingen goed staan. Kan er ook nog wat anders zijn dat er speelt? Soms ook het idee dat er wat minder power is bij optrekken, maar misschien is dat verbeelding, je let op een bepaald moment overal op.
 
Heb onderstaand setje van Tourmax gebruikt:
500_bild2_7241292.jpg

Ik heb de mengselschroeven afgesteld zoals het handboek het aangeeft, 3 slagen uit.
Benzinepomp is goed werkend.
Carburateurs zijn gesynchroniseerd.
Morgen ga ik bij de motorkelder aan de slag en hopelijk vinden we het probleem.
 
Vandaag de complete carburateurs uit elkaar gehaald en alles opnieuw afgesteld en aangesloten. Konden niet iets vinden wat verkeerd was, maar de motor draait nu weer normaal. Ik heb een klein rondje gedaan om te testen en kan weer normaal een rotonde over. Nu zal de tijd uitwijzen of het probleem is verholpen.
 
Vandaag de complete carburateurs uit elkaar gehaald en alles opnieuw afgesteld en aangesloten. Konden niet iets vinden wat verkeerd was, maar de motor draait nu weer normaal. Ik heb een klein rondje gedaan om te testen en kan weer normaal een rotonde over. Nu zal de tijd uitwijzen of het probleem is verholpen.
Dat zou mooi zijn *O*
 
Ik had laatst een TDM900 ingekocht, okee hoge km stand, maar hij liep niet lekker..
inhouden en te weinig trekkracht..

Onze monteur Thomas is ermee aan de slag gegaan, toch ook maar even de klepspeling controleren. Blijkt de inlaatnokkenas 3 tandjes fout te staan... tja, dan loopt het nooit lekker.

dus nu alles weer bij de tijd! morgen proefritje maken, zal wel een stuk beter lopen!
Welke beunhaas daar met zijn poten aan heeft gezeten....?
 
Nee, ik snap ook niet dat iemand het accepteerd dat zijn motor na een onderhoudsbeurt niet lekker meer loopt.. wat hoger in toeren ging hij echt inhouden.
we dachten eerst aan defecte injectors.
maar dit is wel een erg domme fout.. daar denk je normaal niet eens aan.
een tandje fout komt wel eens voor, zeker bij de 3VD, maar 3 tandjes fout..
 
Ik had laatst een TDM900 ingekocht, okee hoge km stand, maar hij liep niet lekker..
inhouden en te weinig trekkracht..

Onze monteur Thomas is ermee aan de slag gegaan, toch ook maar even de klepspeling controleren. Blijkt de inlaatnokkenas 3 tandjes fout te staan... tja, dan loopt het nooit lekker.

dus nu alles weer bij de tijd! morgen proefritje maken, zal wel een stuk beter lopen!
Welke beunhaas daar met zijn poten aan heeft gezeten....?
Kwam niet toevallig uit het westen van het land he? Want dan heb ik wel een idee welke beunhaas er zijn vingers aan gehad heeft... :(
 
Vandaag de complete carburateurs uit elkaar gehaald en alles opnieuw afgesteld en aangesloten. Konden niet iets vinden wat verkeerd was, maar de motor draait nu weer normaal. Ik heb een klein rondje gedaan om te testen en kan weer normaal een rotonde over. Nu zal de tijd uitwijzen of het probleem is verholpen.


Kan goed zijn dat bijvoorbeeld een O-ringetje om een sproeier niet goed afdichtte..
dan verzuipt hij op een kant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan