#VFR Topic Deel 12, de zomer in knallen met V4

Of is het een canadees, met zo'n brons-zandkleurig carterdeksel?
Honda-VFR750-VFR-750-RC24-1986-1987-Engine-Clutch-_1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Winderrijders gebruiken de tectyl wel eens als bescherming tegen de pekel, de semi beschaafde winterrijder gebruikt blanke tectyl en de lompe winterrijder die er een motor speciaal voor de winter bij heeft boeit het vaak niet en spuit erop wat voorhanden is wanneer hij er überhaupt wat op spuit.
Probeer eens met een wasbenzine o.i.d. en een kwast want dan zou het los moeten laten al dan niet met enige tegenzin.
 
Het is duidelijk die zandkleurige coating. Carterdeksel, koppelingshuisdeksel, en de kleppendeksels zijn allemaal in die rare kleur.
 
Afgelopen zaterdag met 3 generaties door de Eifel wezen rijden,
wat is die V4 toch heerlijk om mee te rijden over die kronkelwegen.
Het frapante is dat we alle drie zweren bij ons eigen model :) Al weet iedereen dat de RC46 het beste is onder alle VFR modellen O-)
full
 
Nou, zo ziet die van m'n maat er niet meer uit. _O-
Technisch is de motor in goede staat, loopt zoals een vfr hoort te lopen. Rijdt ook zoals het moet.
Maar optisch is er niets van over, ál het plastic is kapot. Er is letterlijk geen enkel stuk plastic meer heel.
 
Nou, zo ziet die van m'n maat er niet meer uit. _O-
Technisch is de motor in goede staat, loopt zoals een vfr hoort te lopen. Rijdt ook zoals het moet.
Maar optisch is er niets van over, ál het plastic is kapot. Er is letterlijk geen enkel stuk plastic meer heel.
Maak er een naked van! :)
 
Goedemiddag allemaal
Vandaag een vfr uit 99 gekocht als tweede motor
En ik vroeg me af of iemand een vervangings uitlaat demper heeft waar die van af wil
 
Je kunt je vraag ook stellen op www.vfroc.nl.
(Je moet je daar wel eerst even aanmelden en voorstellen. Daarna kun je posten en reageren op andere posts. Er zijn geen kosten aan verbonden).
 
Laatst bewerkt:
Hoi Oma, je kleinkindjes schrijven hier niet erg vaak.... misschien allemaal aan het rijden ?

Moesten er toch een pààr de tijd hebben om dit te lezen :

Hallo, ik woon in het noorden van Antwerpen en zou er een wintermotor bij willen, omdat die p*kkestad met het koekblik gewoonweg onbereikbaar is geworden.

Nu meet ik 1,92 m en weeg ik ...euh... véél...

Is die VFR een beetje doenlijk qua zitpositie voor iemand met mijn figuur en verteert hij , naast woon-werk, ook stadsritten goed ?

Degene die ik op het oog heb, is een tiental jaren oud, met minder dan 10.000 km op de teller... speaking of which, ik meen mij te herinneren dat zo'n VTec-motor wel een aardige cent kost qua onderhoud... klopt dat ?

Alvast dank voor jullie wijze antwoorden.
 
Ben zelf 1.94 en ook niet de kleinste, rij een VFR VTEC 2002
Zit heerlijk en zeker goed te doen, in de stad (vooral bij warmer weer) kunnen de ventilatoren best snel aanslaan. Maar niks ernstig, maakt alleen wat meer geluid.

Kwa onderhoud heb ik de afgelopen 5 jaar weinig kosten gehad.
Voornamelijk het normale onderhoud: bandjes, vloeistoffen

Kleppen stellen was het enigste grote onderhoud en dat is ook gelijk het enige echt dure onderhoud wat ik gehad heb. Dit voornamelijk omdat de hele motor bijna uit elkaar moet om bij de kleppen te komen. En je hebt dubbele aantal kleppen wat nagekeken moet worden.
 
Je hebt geen dubbel aantal kleppen maar wel een dubbel aantal cilinderkoppen waarvan er 1 naar achteren gericht staat en daardoor wat lastiger bereikbaar is.
Dan komt nog bij dat je normaal alleen de nokkenas los hoeft te halen wanneer er daadwerkelijk iets gesteld moet worden maar door het VTEC systeem moet dit dus al 2 keer om te controleren en dus na het controleren nog een keer.
Dit loshalen van de nokkenassen is nodig om een zogenaamde slide pin stopper te plaatsen en weer te verwijderen, dit is een schijfje (M4 moertje werkt ook) die je in een uitsparing in de valve lifter moet stoppen zodat de VTEC kleppen met de hand te bedienen zijn want anders zou je 7000 rpm (6800 vanaf '06)moeten draaien voor het controleren.
Het is dus meer plus extra werk, ergo meer uurloon.
 
Bij mij zijn nu twee keer de kleppen nagekeken, bij beide keren was er 1 klep die volgens het boekje minuscuul afweek.
Stellen was bij beide keren eigenlijk totaal niet nodig, maar dat zie je pas als het gedaan wordt

Maar gezien het blok sinds ik de motor heb altijd goed onderhouden is en dat kleppen zich nog altijd goed gehouden hebben na bijna 40.000km.
Sla ik een volgende keer over en neem dat dan weer mee met een andere grote beurt daarna
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan