Stroef contactslot

JHW

MF veteraan
19 sep 2015
1.242
1.546
Goedemorgen,

Het contactslot van mijn Bandit uit '96 gaat wat moeilijk. Ik heb er een klein beetje olie in gespoten (niet slim begreep ik achteraf...) en nu is het slot redelijk gangbaar.

Als ik de sleutel uit het contact haal, komt er wat zwarte smurrie mee (olie + vuil). Is er iets wat is kan doen om het slot van binnen schoner te krijgen zonder het helemaal uit elkaar te halen of het te vervangen?
 
Enigste probleem is dat je de rotzooi uiteindelijk in het (electrische) contact spuit wat onder het (mechanische) slot zit.

Echte oplossing is de zaak loshalen en helemaal schoonmaken en smeren.
Klink moeilijker dan dat het is.
 
Uit elkaar halen is het beste, daarna slotspray (gamma/praxis) er in.

Wel kans dat het nog met breekboutjes vast zit: dan moet je ze uitboren en eventueel nieuwe breekboutjes of gewone bouten indraaien.
 
Noem me pietlullig maar bij mij gaat het gewoon uit elkaar, geen halve oplossingen.
Met wat zorg kan je ook meteen het elektrische gedeelte schoonmaken en invetten zodat je zeker weet dat het goed is.

Maar je moet het ook leuk vinden.
Ik doe dat liever dan bijv. een gescheurde ashoes van een aandrijfas (auto) vervangen :)
 
Ja en met een beetje fantasie zie je dat je de cilinder er uit hebt en deze nu perfect schoon kan maken, en zie je vaag rechts achter in beeld het contact gedeelte wat ook gewoon open kan en je dus ook perfect schoon kan maken :)
 
Laatst bewerkt:
Slotje is gewoon dicht, dus hoe moet dat bij de elektronica komen? :)
Slotje is niet dicht. WD40, olie of welk andere vloeistof kan samen met het vuil (grafietpoeder) langs de slotplaatjes naar buiten komen. Dan langs het slot omlaag en daarna langs de contactplaat van het elektrische deel de boel daar vervuilen en in het geval van grafietpoeder eeuwig kortsluiting geven.

Daarbij is elke cilinder (het draaiende deel) ook aan de onderkant open.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt het slot gewoon uit elkaar halen.

100_2794.jpg


Deze twee breekboutjes effe uitboren:

100_2789.jpg


Onder het zilveren plaatje zit de schakelaar.

100_2792.jpg


Hier is ie weg.
 
Bij mijn '96 bandit draaide het slot beter wanneer ik de sleutel eerst naar boven duwde.
Probeer maar eens, misschien helpt het bij jou ook

Confirmed

bandit slotje was erg gevoelig voor het precies plaatsen van de sleutel.
gepriegel.


Verder denk ik: Perslucht en grafiet. en niet te veel aan rommelen.
 
Laatst bewerkt:
Gáán we weer..

Wd40 is prachtspul om iets schoon te maken, maar je ontkomt er niet aan om het daarna te verwijderen en een specifiek middel aan te brengen. Al zou je maar ptfe gebruiken, dat plakt niet en kan je nog vele andere dingen mee smeren.

Ik heb ook lang niet alles in huis, maar de basis wel denk ik: ptfe, imal, witvet, witvet met ptfe, general purpose vet (voor in een vetspuit, vooral leuk voor huishoudelijke apparatuur zoals ventilator tandwielen), wiellagervet, siliconenspray, vaseline (zuurvrij), vet voor op glijpennen en achterzijde remblokken, remcupjes vet, mos2, slotspray en zo vast nog wel wat meer.

Kan geen kwaad, is vrij goedkoop aan te schaffen en gaat zeker als hobbyist lang mee.

Ik ben zeker geen expert en wil er wel eens wat meer over weten, maar dan ga je als snel richting chemicus.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan