Honda XR 600 R rebuild

Chineesboer

MF veteraan
29 apr 2006
1.403
470
Frl
Hallo allemaal!

Ik zat even te twijfelen of ik dit in brikken en klassiekers moest gooien, maar vind toch dat dit project hier beter thuis hoort.

Een aantal maanden geleden weer mn oude hobby opgestart. Vroeger altijd veel bezig geweest met oude honda's. Aangezien ik sleutelen/rijden 50/50 vind qua plezier en ik het liefst een motor heb die ook een periode in het hok kan staan zonder dat ik hoef te denken aan de maandelijkse kosten was de keuze simpel gemaakt. Het moest weer een XR600 worden. Inmiddels staan er 2 van 1986 in het hok. De een heb ik behalve de versnellingsbak al uit elkaar gehad en die gebruik ik nu voor offroadritjes.

De ander is een SM die naar nog een hoop aandacht verdient. Hij liep niet bij aanschaf. Dat was vrij snel verholpen maar ik had moeite om het TDC te vinden met de kickstart terwijl je daar op moet kunnen staan zonder decompressie. Ook had het blok een heel licht suizend geluid, ben er wel mee aan het afstellen geweest en de motor liep verder prima daarna. Geen dipjes te merken.

Maargoed ik ben van plan hem opnieuw op te bouwen omdat ik gewoon niet tevreden ben met hoe dingen gedaan zijn.


Plannen:

Frame opnieuw in de lak
Blok herbouwen/reviseren. Hoop zoveel mogelijk te redden zolang het echt goed is.
Tank aanpassen/herbouwen/benzinekraan+toevoer
Rest netjes maken.


Carbs gereviseerd/afgesteld.

Dit is allemaal hobbymatig en vind het leuk om dit wat bij te houden in dit topic en zo kan ik ook meteen wat tips/hulp/ideeen van jullie krijgen. :)


Zo stond hij er gisteren bij

full
 
Laatst bewerkt:
Leuke plannen dit ga ik zeker volgen.

Ga je de revisie zelf doen?

Ja ik ga zoveel mogelijk zelf doen :)

Vandaag begonnen met demonteren, ik had hulp uit onverwachte hoek. Helaas bleef het bij steeksleutels in de uitlaat drukken :+



Ik moet nog even kijken hoe ik meerdere fotos in een reactie zet vanaf mn telefoon.
 
Laatst bewerkt:
Ja ik ga zoveel mogelijk zelf doen :)

Vandaag begonnen met demonteren, ik had hulp uit onverwachte hoek. Helaas bleef het bij steeksleutels in de uitlaat drukken :+



Ik moet nog even kijken hoe ik meerdere fotos in een reactie zet vanaf mn telefoon. [afbeelding]

Schoenen voor de 2e monteur op de groei gekocht? 😂
 
Hahaha ja die heeft het liefst wat ruimte in de schoenen :9
Goed, gelukkig is zo'n blok er zo onderweg. Olie aftappen, carbs/uitlaat eraf, olieslangen/leidingen los en dan de blokbouten. Een dik uur en hij staat op de werkbank. Wat meteen opvalt is dat niet alle boutjes origineel zijn. Vaak een slecht teken :X

full
 
Laatst bewerkt:
Nou het eerste aanzicht ziet er niet al te best uit.:/ kleppendeksel er af getrokken. Dit is het eerste wat ik zag. Nokkenaslager zit verkeerd om gemonteerd.... moet met de dichte kant naar buiten. Vanaf de rechterkant wordt de olie de nokkenas in gestuurd...

Slijtsporen te zien op de tuimelaars(niet voelbaar) en nokkenas. Ook het glijlager is zichtbaar ingesleten. Deze kop heeft (ooit) zonder of met te weinig olie gelopen. Weet niet of dit het gevolg is van dat lager verkeerd om. Olietoevoer naar de cilinderkop had ik zat voor de demontage.

Zal eerst eens kijken hoe het zit met de toleranties op de nokkenas, maar het lijkt erop dat de kop in ieder geval een revisie kan gebruiken. Tuimelaars ben ik nog niet zeker van.
full
 
Hahaha ja die heeft het liefst wat ruimte in de schoenen :9
Goed, gelukkig is zo'n blok er zo onderweg. Olie aftappen, carbs/uitlaat eraf, olieslangen/leidingen los en dan de blokbouten. Een dik uur en hij staat op de werkbank. Wat meteen opvalt is dat niet alle boutjes origineel zijn. Vaak een slecht teken :X

[afbeelding]

Blokt komt uit een 1989 er (magnesium carter) en een 86-er heeft dubbele carbs.

Herken je situatie geheel :Y :Y :Y heb nu een xr 600 staan voor de revisie en een dominator 650 voor de extra onderdelen... omdat ik ook vroeger te veel plezier heb gehad met een xr! En ja 50% sleutelen en 50% rijden :P _O-

Mijn Xr mist de 3de versnelling, ingelopen klepsleper/ nokkensas en een gesloopte distributie kettingspanner.
Dominator heeft iig een aangelopen zuiger.... Die ga ik de komende weken maar eens demonteren.

Probeer de dominator versnellingsbak in de xr te zetten (langere eerste en vijfde versnelling) en hoop dat de nokkensas spullen goed genoeg zijn. Voordeel van Honda is dat het allemaal uit te wisselen is :Y

Is en blijft een eenvoudige motor om aan te sleutelen, zo'n xr!
Veel plezier er mee. Volgmodus aan :+ *D
 
Blokt komt uit een 1989 er (magnesium carter) en een 86-er heeft dubbele carbs.

Herken je situatie geheel :Y :Y :Y heb nu een xr 600 staan voor de revisie en een dominator 650 voor de extra onderdelen... omdat ik ook vroeger te veel plezier heb gehad met een xr! En ja 50% sleutelen en 50% rijden :P _O-

Mijn Xr mist de 3de versnelling, ingelopen klepsleper/ nokkensas en een gesloopte distributie kettingspanner.
Dominator heeft iig een aangelopen zuiger.... Die ga ik de komende weken maar eens demonteren.

Probeer de dominator versnellingsbak in de xr te zetten (langere eerste en vijfde versnelling) en hoop dat de nokkensas spullen goed genoeg zijn. Voordeel van Honda is dat het allemaal uit te wisselen is :Y

Is en blijft een eenvoudige motor om aan te sleutelen, zo'n xr!
Veel plezier er mee. Volgmodus aan :+ *D

Klopt inderdaad dat delen van het blok van een later model zijn, de kop/cilinder zijn zeker van een 85-87 model. (Dubbele carbs en 8 mm bouten).

Van een dominator is een hoop over te zetten alleen ik meende dat de cilinders niet zomaar uitwisselbaar zijn (verschillende slag).


Ik weet niet of JSPP nog koprevisies doet, maar dat was vroeger wel een bekend adresje voor de ingelopen lagers.

En ja :) zeker eenvoudige motoren om aan te sleutelen, enige nadeel is dat je vaak een hoop ellende tegenkomt als je alles uit elkaar haalt ;) maargoed wat wil je na 30 jaar. Dat blijf ik geweldig vinden aan de XR, als je ze goed hebt en je doet regelmatig je onderhoud heb je er een levenlang plezier van!

Ben benieuwd of het wat gaat lukken met t overzetten van de dominator delen, succes :t


full
 
Laatst bewerkt:
Klopt inderdaad dat delen van het blok van een later model zijn, de kop/cilinder zijn zeker van een 85-87 model. (Dubbele carbs en 8 mm bouten).

Van een dominator is een hoop over te zetten alleen ik meende dat de cilinders niet zomaar uitwisselbaar zijn (verschillende slag).


Ik weet niet of JSPP nog koprevisies doet, maar dat was vroeger wel een bekend adresje voor de ingelopen lagers.

En ja :) zeker eenvoudige motoren om aan te sleutelen, enige nadeel is dat je vaak een hoop ellende tegenkomt als je alles uit elkaar haalt ;) maargoed wat wil je na 30 jaar. Dat blijf ik geweldig vinden aan de XR, als je ze goed hebt en je doet regelmatig je onderhoud heb je er een levenlang plezier van!

Ben benieuwd of het wat gaat lukken met t overzetten van de dominator delen, succes :t


[afbeelding]


Jan Smit doet dat volgens mij nog steeds!
Mijn Xr cilinder is bijna nieuw, en de drijfstang is een nieuwe prox! dus vorige eigenaar heeft een halve revisie gedaan (en de 3de versnelling vergeten :? :z :X :X ) nokkenas spanner verkeerd terug geplaatst en gare tuimelaars terug geplaatst '( B|

Ik hoop op een goede dominator kop en nokkenas! zou me aardig wat geld en moeite kunnen schelen.
Mocht je nog onderdelen zoeken/ nodig hebben..... ik heb dus waarschijnlijk een hele bende over :+
deels xr / deels dominator. Pm me anders maar. Als XR liefhebbers moeten we elkaar helpen toch :P :t *O* *O*
 
Ingelopen koppen.. Hebben ze dat ondertussen niet gewoon allemaal?

En blijven ze niet gewoon toch draaien?
 
Ingelopen koppen.. Hebben ze dat ondertussen niet gewoon allemaal?

En blijven ze niet gewoon toch draaien?

Voor mijn kop zou ik het met die slijtage ook niet doen.
De buitenste twee lagers moeten goed zijn. Daar komen de meeste krachten op. De middelste is minder relevant (niet overbodig!!).
Zou alleen nieuwe buitenste lagers plaatsen met nieuwe keringen. Wel ff de bramen weg halen in het glijlager.
De tuimelaars zou ik vervangen. De twee linkse op de foto vertonen een vlak stuk op de bolling van het glijvlak. Daar zit niet veel gehard metaal meer op. Die zullen dus snel gaan inlopen.
Hoe ziet de nokkenas er uit? Zijn de nokken van die kant wel nog goed?

Het type van voor 86 (met de zwarte cilinderkop) had 3 glijlagers in de cilinderkop (als ik niet vergis). Die koppen zijn wel gevoelig voor slijtage :Y
 
Laatst bewerkt:
Dit ga ik zeker volgen heb plannen om ook weer eens een XR op te knappen heb 21 jaar XR gereden en bij het zien van zo'n topic gaat het toch weer jeuken, veel succes en ik ga je volgen.
 
Jan Smit doet dat volgens mij nog steeds!
Mijn Xr cilinder is bijna nieuw, en de drijfstang is een nieuwe prox! dus vorige eigenaar heeft een halve revisie gedaan (en de 3de versnelling vergeten :? :z :X :X ) nokkenas spanner verkeerd terug geplaatst en gare tuimelaars terug geplaatst '( B|

Ik hoop op een goede dominator kop en nokkenas! zou me aardig wat geld en moeite kunnen schelen.
Mocht je nog onderdelen zoeken/ nodig hebben..... ik heb dus waarschijnlijk een hele bende over :+
deels xr / deels dominator. Pm me anders maar. Als XR liefhebbers moeten we elkaar helpen toch :P :t *O* *O*

Goed om te weten :) .
Hoe hebben ze die NAKS verkeerd teruggeplaatst dan? Ik krijg de pen er nog niet uit, bij mn andere XR was dat zo gepiept.
In deze XR zit ook een PROX drijfstang alleen ik voel minimale speling op het big-end. Maar dit kan ook nog een van de krukaslagers zijn. Dus dat gaan we nog maar eens bekijken als de krukas eruit is.

Ik weet je te vinden als ik iets nodig heb :t Eerst maar eens kijken wat ik allemaal nog meer tegenkom.

Voor mijn kop zou ik het met die slijtage ook niet doen.
De buitenste twee lagers moeten goed zijn. Daar komen de meeste krachten op. De middelste is minder relevant (niet overbodig!!).
Zou alleen nieuwe buitenste lagers plaatsen met nieuwe keringen. Wel ff de bramen weg halen in het glijlager.
De tuimelaars zou ik vervangen. De twee linkse op de foto vertonen een vlak stuk op de bolling van het glijvlak. Daar zit niet veel gehard metaal meer op. Die zullen dus snel gaan inlopen.
Hoe ziet de nokkenas er uit? Zijn de nokken van die kant wel nog goed?

Het type van voor 86 (met de zwarte cilinderkop) had 3 glijlagers in de cilinderkop (als ik niet vergis). Die koppen zijn wel gevoelig voor slijtage :Y


Hmm dat is nog het overwegen waard dan, zal het glijlager nog eens nader inspecteren. De buitenste nokkenaslagers hadden in ieder geval speling.
Over de tuimelaars, het is duidelijk dat er slijtsporen te zien zijn, maar ik moet zeggen dat ik ze nauwelijks voel.
full

full

Ze zijn zeker niet vlak, dus graag heb ik nog een keer jullie mening hierover nodig.

Over de nokkenas. De in- en uitlaatnokken vallen binnen de toleranties van het WPHB, maar er is wel slijtage te zien, met name op de randen van de nokken
full

full


Hier twijfel ik ook nog over.

Ook meteen maar even een kleine test gedaan om te zien of de kleppen heel erg lekken.
full


Die zijn dus zo lek als een mandje (de uitlaatkleppen in ieder geval. Binnen 5 minuten zat er geen diesel meer in :N ) Dit is denk ik de grootste oorzaak van mn compressieverlies. Inlaatkleppen staan nu vol met diesel, ik weet het dit is niet als afpersen maar kan een indicatie geven.

Maar ook de slotspeling van de zuigerveren viel buiten de tolerantie.
full


Oorzaak van het compressie verlies is dus gevonden.

Dit ga ik zeker volgen heb plannen om ook weer eens een XR op te knappen heb 21 jaar XR gereden en bij het zien van zo'n topic gaat het toch weer jeuken, veel succes en ik ga je volgen.

:) 21 jaar is niet niks. Blijft toch mooi die oude Honda's. Doet me toch meer als al het nieuwe spul.

Ook maar even snel een paar plankjes in elkaar geschroefd om de boel een beetje overzichtelijk te houden. Gaat na de revisie uiteraard weer er af. Heb nog genoeg werkbank over gelukkig *D
 
valt idd wel mee met de slijtage van de slepers. Op de eerste foto zag het er veeeeeel slechter uit.
Nokkenas ziet er ook nog wel aardig uit.

Het is lastig om vanaf de foto te zeggen of het vervangen moet worden en kan ook niet in je portemonnee kijken. Het wordt snel duur al je alles naar nieuwwaarde/ toleranties wil reviseren.

Voordeel nokkenas en slepers is dat je deze kan vervangen als het blok nog in het frame zit :-) dus dat kan je later ook nog doen. Je moet tenslotte 50% rijden en 50 % sleutelen.
 
valt idd wel mee met de slijtage van de slepers. Op de eerste foto zag het er veeeeeel slechter uit.
Nokkenas ziet er ook nog wel aardig uit.

Het is lastig om vanaf de foto te zeggen of het vervangen moet worden en kan ook niet in je portemonnee kijken. Het wordt snel duur al je alles naar nieuwwaarde/ toleranties wil reviseren.

Voordeel nokkenas en slepers is dat je deze kan vervangen als het blok nog in het frame zit :-) dus dat kan je later ook nog doen. Je moet tenslotte 50% rijden en 50 % sleutelen.


Het hangt er ook een beetje vanaf wat ik voor de rest allemaal aan ga treffen ;) Als ik alles met enige vorm van slijtage zou vervangen ben ik zeker 1500+ verder voor alleen het blok waarschijnlijk.
En inderdaad het topend kan altijd nog.

Eerst maar eens kijken wat ik in de bak aantref. Iemand tips voor het blokkeren van de tandwielen? Ik weet dat er een speciale tool voor is maar kan hem nergens vinden op internet, net als de tool voor het klemmen van het binnenhuis van de koppelingmoer. Maar ik denk dat deze ook wel loskomt met de luchtsleutel.

Dan wordt het eerst even de balans opmaken maar ben in ieder geval van plan de bak helemaal na te kijken (inpittingen/dogs) en waar nodig te vervangen. Alle lagers/keerringen/pakkingen. Indien nodig een nieuwe drijfstang/bigend. Cilinder+zuiger nokkenasketting en cilinderkop nog even bekijken wat daar nodig is. En natuurlijk de oliepomp :+
 
Het hangt er ook een beetje vanaf wat ik voor de rest allemaal aan ga treffen ;) Als ik alles met enige vorm van slijtage zou vervangen ben ik zeker 1500+ verder voor alleen het blok waarschijnlijk.
En inderdaad het topend kan altijd nog.

Eerst maar eens kijken wat ik in de bak aantref. Iemand tips voor het blokkeren van de tandwielen? Ik weet dat er een speciale tool voor is maar kan hem nergens vinden op internet, net als de tool voor het klemmen van het binnenhuis van de koppelingmoer. Maar ik denk dat deze ook wel loskomt met de luchtsleutel.

Dan wordt het eerst even de balans opmaken maar ben in ieder geval van plan de bak helemaal na te kijken (inpittingen/dogs) en waar nodig te vervangen. Alle lagers/keerringen/pakkingen. Indien nodig een nieuwe drijfstang/bigend. Cilinder+zuiger nokkenasketting en cilinderkop nog even bekijken wat daar nodig is. En natuurlijk de oliepomp :+

ik heb het ooit gedaan met een dikke koper ring tussen de tanden te steken (dan met luchtsleutel los draaien..... het werkt.... maar of het goed is... :N )
ga nooit op de lippen van de koppeling proberen tegen te houden! die breken snel af. -O-
 
ik heb het ooit gedaan met een dikke koper ring tussen de tanden te steken (dan met luchtsleutel los draaien..... het werkt.... maar of het goed is... :N )
ga nooit op de lippen van de koppeling proberen tegen te houden! die breken snel af. -O-
Dat heb ik vaker voorbij zien komen, maar t liefst loopt ik geen risico natuurlijk om de boel af te breken. Vandaag ook maar ff een luchtsleutel gehaald :) dat had ik veel eerder moeten doen.

[afbeelding]
Dit moet je hebben.

Voor het blokkeren van het koppeling hart heb je wel wat anders nodig..
https://www.datona.nl/blokkeersleutel.html

Ze gebruiken 'm op de eerste foto verkeerd trouwens.. :')

Die hadden me zeker een hoop tijd gescheeld! Ik was een beetje koppig vandaag en had geen zin om een paar dagen te wachten op een pakketje dus heb zelf een koppelingsleutel gemaakt van jawel een blok hout :+ maar dat werkte prima

De moer op de krukas en de vliegwielbout kwamen zo van de krukas los met de drijfstang in de hand en de luchtsleutel erop.

Ik heb alleen een hoop weerstand van de blokbouten, van 50% is de imbuskop dol dus ben een poos aan het boren geweest alleen mn boortjes zijn zo afgesleten dat ik niet meer verder kom nu :/

Pluspunt is dat de koppelingsplaten nagenoeg nieuw zijn.

Heb alleen wel minimale speling op mn bigend dus daar moet een nieuwe in geperst worden.

Ohja en t lager van de koppeling tikt ook flink op en neer maargoed alle lagers worden toch vervangen.

Wordt wel lekker rommelig zo :P
 
Laatst bewerkt:
Vandaag ging helaas niet zoals gepland.

Carterhelften gesplitst.

4 tandwielen gevonden met inpittingen, ook een aantal dogs die wat afgerond zijn. Goed dit had ik wel verwacht tegen te komen. Zeker een van die tandwielen kan ik nog niet vinden op internet (cmsnl heeft em ook niet)

Dus ben nog even in twijfel of ik op zoek ga naar een goede 2de hands bak of dat het nog even sneupen wordt.

Balansas eruit en toen was de krukas aan de beurt, ik had het vliegwiel er nog opzitten en ik zag in het xr how to topic dat een bosch puch vliegwieltrekker ook past. Dit is inderdaad het geval alleen ik kreeg het vliegwiel niet los van de krukas.

Heetgestookt, luchtsleutel erop maar hij kwam niet los. Heb vanalles geprobeerd. Totdat ik bij mn laatste poging zag dat de vliegwieltrekker uit het vliegwiel kwam zetten. Schroefdraad van de trekker af maar ook die in het vliegwiel beschadigd -O- :N

Ik heb dus het idee of is die spie misschien verzet dat hij daarom niet los wil. Dus moet hier nog maar even over brainstormen want wil mn krukas liever heel houden
 
Dat bosch ding voor in je vliegwiel, is die lang genoeg dat je m helemaal tegen de krukas kon aan draaien?

Ik heb destijds van motion pro een vliegwiel "tool" besteld voor mn XR, en dat was gewoon een hele grote bout (zal wel gehard zijn) die je simpelweg in het vliegwiel draaide, tegen de krukas aan, en dan gewoon met kracht zetten verder draaien kwam het vliegwiel los.
 
Terug
Bovenaan Onderaan