KTM 690 SMC (-R) DEEL 8 Let the sun shine!

Het eerste wat men moet checken bij een slippende koppeling is het reservoir op het stuur.
Als er olie uit komt lopen wanneer je het deksel los draait had je overdruk in je systeem waardoor hij niet helemaal ontkoppelt.
Mijne bouwt langzaam druk op, schijnt veelvoorkomend te zijn. Oplossing is een Oberon koppelingpomp, of gewoon regelmatig vloeistof verversen.

Hiervoor kun je Kroon-Oil ATF-F classic gebruiken. Motorex clutch fluid kost 12 euro voor 75ml _O-

Hoeveel KM heb je erop staan? Mijne staat op 31K (met veel 3e versnelling koppel wheelies) en heb nog de originele platen. knock on wood
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het reservoir ook inderdaad los gehad, er zat mijn inziens niet teveel olie in. Wel was de olie zwart/grijs dus heb ik alles schoon gemaakt. Natuurlijk de O-ring van de slave cilinder kapot gemaakt... niet los leverbaar... Gelukkig kon ik bij de dealer een gebruikte zuiger met O-ring meenemen:).

Het vloeibare goud van Motorex voor het hydraulische systeem heb ik ook meegenomen, vanavond de boel weer in elkaar en testen.
De motor heeft 15K erop zitten. De koppeling heeft gewoonweg niet zoveel 'bite' zoals ik gewend ben van m'n andere motoren.. Wel doe ik clutch-up wheelies, kon bij m'n XR geen kwaad, moet ik dit bij de SMC vermijden?
 
Ik heb het reservoir ook inderdaad los gehad, er zat mijn inziens niet teveel olie in. Wel was de olie zwart/grijs dus heb ik alles schoon gemaakt. Natuurlijk de O-ring van de slave cilinder kapot gemaakt... niet los leverbaar... Gelukkig kon ik bij de dealer een gebruikte zuiger met O-ring meenemen:).

Het vloeibare goud van Motorex voor het hydraulische systeem heb ik ook meegenomen, vanavond de boel weer in elkaar en testen.
De motor heeft 15K erop zitten. De koppeling heeft gewoonweg niet zoveel 'bite' zoals ik gewend ben van m'n andere motoren.. Wel doe ik clutch-up wheelies, kon bij m'n XR geen kwaad, moet ik dit bij de SMC vermijden?

Ik heb ook een slippende koppeling gehad met de smc. De gevoerde platen waren op en de stalen platen zagen er prima uit, zeker niet blauw. Als ze blauw zijn ze vaak ook krom en moeten zeker vervangen worden.

Ook ik dacht goedkoop klaar te zijn met aftermarket platen en aftermarket verenset. Helaas na alles weer in elkaar gezet te hebben nog een slippende koppeling in 5e en 6e versnelling.

Weer open gemaakt en alles nog eens goed bekeken. De buitenste dunnere gevoerde plaat sloot niet goed aan op de drukplaat. In deze gevoerde plaat liggen 2 dunnen ringen. 1 ervan is iets conisch. Deze was echter te ver verbogen waarschijnlijk toch oververhit geweest. Alsnog nieuwe originele stalen platenset met de 2 ringen besteld en originele veren, toen was het over. Achteraf goed spijt van ebc set.

Had beter een complete originele koppelingset kunnen kopen. Deze is duur, maar achteraf goedkoper en beter.
Bij dealer waar ik uiteindelijk de originele spullen vandaan heb hebben ze me terecht wat uitgelachen en vertelde dezelfde ervaringen te hebben...
 
Kijk op het koppelings-handle deksel of er minerale olie of rem vloeistof in moet. Dit kan verschillen.
Bij minerale olie, gebruik "Magura blood" is net wat dunner als ATF.
 
Er staat 'use mineral oil only' dus heb ik die ook maar gekozen.

Gisteren alles weer gemonteerd en ontucht. De koppelingshevel voelt goed maar helaas toch een hele lichte slip bij hoge toerentallen in hoge versnellingen.

Deze week krijg ik de stalen platen nog binnen (die had ik al besteld) deze ga ik nog even proberen. Mocht dit ook niet het gewenste resultaat geven, dan ga ik ook voor een originele set zoals jij voorstelt, XR600SM.
Ik meen me alleen te herrrineren dat ik maar één ietwat conische plaat in de dunne buitenste koppelingsplaat heb, dit zal ik controleren als ik het zaakje weer open heb.

Wat kost zo'n complete koppelingsset van KTM? Als dat uiteindelijk de oplossing is om het volle vermogen op het achterwiel te krijgen, zal het zeker het geld waard zijn :)
 
Er staat 'use mineral oil only' dus heb ik die ook maar gekozen.

Gisteren alles weer gemonteerd en ontucht. De koppelingshevel voelt goed maar helaas toch een hele lichte slip bij hoge toerentallen in hoge versnellingen.

Deze week krijg ik de stalen platen nog binnen (die had ik al besteld) deze ga ik nog even proberen. Mocht dit ook niet het gewenste resultaat geven, dan ga ik ook voor een originele set zoals jij voorstelt, XR600SM.
Ik meen me alleen te herrrineren dat ik maar één ietwat conische plaat in de dunne buitenste koppelingsplaat heb, dit zal ik controleren als ik het zaakje weer open heb.

Wat kost zo'n complete koppelingsset van KTM? Als dat uiteindelijk de oplossing is om het volle vermogen op het achterwiel te krijgen, zal het zeker het geld waard zijn :)


Minerale olie moet er zeker. Er liggen als het goed is 2 dunne platen in de buitenste koppelingsplaat. 1 is er iets conisch. Dit is de 'RONDELLA ANTIVIBRAZIONE SET' op onderstaande site.

Ps.wel ff juiste bouwjaar selecteren.

KTM Onderdelen
 
Laatst bewerkt:
Nou baal dag vandaag, ik dacht lekker te gaan rijden maar helaas. 10 km van mijn huis breekt de ketting.

Welke ketting en tandwielen zouden jullie aanraden voor de smcr van 2014, origineel of een betere? En hoe strak moet ik de ketting zetten als ik heel veel wheelies doe? Losser dan in het boekje is mij aangeraden waar ze mijn ketting tijdelijk aan elkaar hebben gezet om thuis te komen.

Ik zie de originele set staan voor 167 euro, met 16T/42T Maar ik dacht dat 14/46 standaard is?
( Op deze website )
 
Laatst bewerkt:
16-42 is standaard.
16-44 is ideaal. Daar kun je ook nog normaal snelweg mee rijden zonder al te veel toeren te draaien.

KTM powerparts met KTM/Regina Z-ring is een goeie combo. Mooi oranje.
Gaat 20K km mee, daarna worden de schakels stroef.
Profi dry lube, en je velg en alles blijft netjes schoon :)

edit: kettingspanning volgens het boekje.
Dus de ketting naar boven duwen bij de uitsparing in de kettinggeleider, net achter het voortandwiel. 5mm afstand tussen ketting en plastic.
 
Laatst bewerkt:
Nou baal dag vandaag, ik dacht lekker te gaan rijden maar helaas. 10 km van mijn huis breekt de ketting.

Welke ketting en tandwielen zouden jullie aanraden voor de smcr van 2014, origineel of een betere? En hoe strak moet ik de ketting zetten als ik heel veel wheelies doe? Losser dan in het boekje is mij aangeraden waar ze mijn ketting tijdelijk aan elkaar hebben gezet om thuis te komen.

Ik zie de originele set staan voor 167 euro, met 16T/42T Maar ik dacht dat 14/46 standaard is?
( Op deze website )

Mooi balen!!! Verder geen schade?

Ik rij met 17-45
 
Bedankt voor de reacties weer! Gelukkig geen schade nee, echt heel blij om haha.

Heb de nieuwe ketting besteld, Regina Z-ring maar dan niet de oranje, die vond ik toch iets te duur. Wel het oranje tandwiel 42T en gewone voor 16T. Lekker bij twee webshops zodat ik alles morgen binnen heb.

Mij is aangeraden om deze winter alle bouten los te halen en in te vetten omdat ze al beginnen te roesten. Wordt ook een leuk klusje.
 
Laatst bewerkt:
Oneven aantal tanden, niet deelbaar door elkaar.

Loopt rustiger, slijt mooier.

De ketting heeft altijd een "even" aantal rollen.
 
Oneven aantal tanden, niet deelbaar door elkaar.

Loopt rustiger, slijt mooier.

De ketting heeft altijd een "even" aantal rollen.

Dat moet je me even uitleggen :? er zit toch nagenoeg geen verschil tussen 16-42 en 17-45? Of snap ik het nou niet?

Ketting kun je altijd met of zonder even aantal rollen uitvoeren. Kan zijn dat je dan wat spanningsruimte op de achteras inlevert. toch?
 
Dat moet je me even uitleggen :? er zit toch nagenoeg geen verschil tussen 16-42 en 17-45? Of snap ik het nou niet?

Ketting kun je altijd met of zonder even aantal rollen uitvoeren. Kan zijn dat je dan wat spanningsruimte op de achteras inlevert. toch?

Er zijn inderdaad wel speciale verbindings schakels om op een oneven aantal schakels uit te komen, maar die verzwakken de ketting behoorlijk.
Ik heb ze bij motor kettingen nog nooit gezien (vraag me ook af of ze voor motor kettingen wel bestaan)
 
iemand toevallig zijn originele knippers al veranderd voor ledjes
en vind dat zijn schuur wat extra ruimte nodig heeft ? O-)
 
Zag gisteren een 690 SMC op de parkeerplaats bij Castlefest. Iemand van hier?
 
Als ik m'n ketting vlgs het boekje stel, moet ik hem heel vaak na-stellen.
Laat ik de ketting "te slap" blijft hij zo; nooit meer stellen dus.

Zowel bij m'n Enduro als bij m'n SMC.

Rij met SMC; 17:45 Enduro; 15:47 X-ring ketting & Sealt tandwielen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan