Is mijn volgende motor elektrisch?

Lijkt mij een zware opdracht. Die dingen wegen een ons, en ze moeten lange afstanden aankunnen.

Maar, onmogelijk is het niet.
Stadsbussen gaan momenteel als een jekko over op accu's Laden via een soort pantograaf, schoon en stil. Voor vrachtwagens zie ik inderdaad nog even een actieradius probleem.
Ondanks het elektrisch rijden in Azië nog steeds geen prioriteit heeft, is men er ook aan het testen met elektrische Jeepneys.
Op de Philipijnen misschien niet, maar China zet vol in op elektrisch. Die worden schijtziek van de smogdagen.
 
Stadsbussen gaan momenteel als een jekko over op accu's Laden via een soort pantograaf, schoon en stil. Voor vrachtwagens zie ik inderdaad nog even een actieradius probleem.Op de Philipijnen misschien niet, maar China zet vol in op elektrisch. Die worden schijtziek van de smogdagen.

Het werkt inderdaad erg goed. Het paradepaardje is nu een inductieve plaat die tot 150kW kan opladen op de begin en eindhalte. Binnen 5 minuten heb je dan genoeg energie om het gehele traject te rijden van 25km, of ongeveer 50 minuten, 24/7. Op een volle lading kan deze overigens 100km ver komen.

Het is een hybride zodat ik geval van wat voor probleem dan ook, er een backup is.

full
 
Laatst bewerkt:
Een ander, parallel project wordt hier mooi uitgelegd:

ABB to charge Scania electric buses in Östersund, Sweden

Dit is vergelijkbaar met bovenstaand bericht, maar dan met een volautomatisch pantograaf systeem die zakt op de bus op de begin en eindhalte. Ook 150kW - binnen 5 minuten kan die weer de retourtocht maken, al is dat niet per se nodig qua accu capaciteit.
 
Laatst bewerkt:
Voor wat betreft vrachtwagens wordt er verschil gemaakt tussen de lange afstand trajecten en de binnenstad distributie vrachtwagens.

In de binnenstad worden de vrachtwagens uitgerust met veel accu's, terwijl op de snelweg vooral wordt ingezet op een helaas minder elegante maar zeer effectieve "trein" pantograaf systeem.

full


Werkt allemaal al prima. Je ziet ze binnenkort wel verschijnen, eerst in duitsland. Overigens loopt Europa inderdaad hopeloos achter op China. Daar zijn al honderdduizenden elektrische bussen, vrachtwagens, vuilniswagens etc etc
 
Laatst bewerkt:
Gaan straks nog hele oorlogen aan vooraf , voordat we van de brandstof(petrol) boeren af zijn ...
duurt nog een eeuwigheid .. infrastuctuur en opslagbronnetjes in de karretjes zijn er nog lang niet klaar voor .

Alleen wat doordravers in elektrotechnologie zijn tussen de oren zo ver dat ze denken dat het morgen feest is .. ;)
Nou ja ... nu zowat alle steden de emisiezone hype volgen ... blijkt dat ook al meteen achterhaald.

Nu wil men totaal diesel verbod, ook voor de laatste nieuwe, dus echt geen diesel, niet 1 meer, in de steden.

Reken maar dat dat er ook daadwerkelijk doorkomt.

Dan zullen de meeste mensen maar al te graag op elektriciteit willen gaan rijden ... want ja, ze willen toch nog steeds in het centrum van die pokkedrukke stad recht voor de ingang van die ene winkel kunnen staan ... om dan door te rijden naar eie andere leuke winkel in die straat parallel ... of nee, nog even terug naar die eerdere straat want ze zijn die ene andere winkel die ook zo leuk is nog even te bezoeken ...

De politiekers spelen met onze voeten, en geen klein beetje. Maar we hebben als mens ook onszelf de das omgedaan door de auto als vrijheids symbool en status aan te trekken ...
 
Mooi verfilmd en Prima reclamestunt!

Ze laten de waarheid zien, maar verdraaien ze een beetje.

Die Audi, 23 gallons??? Dat is ruim 90L! Heeft die echt zo een grote tank?

Ik heb ooit een Audi 80 gehad met een tank van 70L en een autonomie van 1300 tot maar liefst 1700km.

Indien ja, hij is er nog steeds mee weg op 5minuten. En bij normaal rijden een autonomie van pakweg 1500km. Daar komt die Tesla lang niet aan. Beiden compenseren elkaar dus wel.

Maar toch, verwisselbare batterijen zijn gewoon hét gerief!

Maar dan moet elk merk en type dezelfde maat (maten) van batterijen toepassen en kunnen ze niet bij de auto zelf horen. Dan zouden die tot de "tankstations" horen. Handig voor de gebruiker, omslachtig voor die stations.
 
Ik lees hier trouwens een hoop "bweehh ik wil benzine verbranden, fuck het milieu, het is helemaal niet milieuvriendelijk" .. maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het helemaal niet voor het milieu doe. Ik heb echt niet de illusie dat ik met die 10 a 11 duizend km die ik per jaar rijdt enig verschil maak. Een cruiseschip dat zijn motoren een uurtje stationair laat lopen verbruikt waarschijnlijk al meer dan ik in mijn hele leven. Nee ik doe het om 2 redenen:

1. Omdat het nu kan
2. Voor de pret

Ik zou de boze mannen hier dan aanraden om het gewoon eens te ervaren, gewoon voor de gein. Ik ben helemaal geen gelovige en zal een aanschaf ook zeker niet aanraden voor een toerrijder, maar voor woon-werk is het echt heerlijk rijden :]
 
Ik lees hier trouwens een hoop "bweehh ik wil benzine verbranden, fuck het milieu, het is helemaal niet milieuvriendelijk" .. maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het helemaal niet voor het milieu doe. Ik heb echt niet de illusie dat ik met die 10 a 11 duizend km die ik per jaar rijdt enig verschil maak. Een cruiseschip dat zijn motoren een uurtje stationair laat lopen verbruikt waarschijnlijk al meer dan ik in mijn hele leven. Nee ik doe het om 2 redenen:

1. Omdat het nu kan
2. Voor de pret

Ik zou de boze mannen hier dan aanraden om het gewoon eens te ervaren, gewoon voor de gein. Ik ben helemaal geen gelovige en zal een aanschaf ook zeker niet aanraden voor een toerrijder, maar voor woon-werk is het echt heerlijk rijden :]
:^

Hier van hetzelfde. Ik voel mij zelfs met mijn ongeveer 30.000km per jaar niet schuldig met mijn benzine motor.

Zoals je zegt, de scheepvaart, vliegtuigen ...
Persoonlijke voertuigen maken slechts een klein deel uit van de door fossiele brandstoffen uitgestoten co2. En daar komt nog bij dat slechts ongeveer de helft van de co2 uitstoot van fossiele brandstoffen komt, de andere helft zou naar verluidt door de overmatige veeteelt komen.

Dat ik elektrisch wil rijden is dus ook voor het gemak. En omdat ik binnen korte tijd wellicht bijna nergens meer mag komen op mijn benzine gevoede motor.
Op het werk kan ik (voorlopig nog) gratis opladen.
En dat ding heeft geen versnellingen en rijdt dus als een automaat 8-)

Edit: gelukkig voel ik mij niet schuldig ... anders zat ik al in het stadium "het wordt tijd mijzelf om het hoekje te brengen" want, ik verwarm thuis nog op steenkool ...
En neen, ook daar voel ik mij niet schuldig om.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Rond 1900 reden er al vele elektrische auto's.
Het probleem van toen is eigenlijk nog steeds niet opgelost, namelijk zoveel mogelijk energie meenemen in een zo klein mogelijke accu.
Vandaar dat ze het verloren van de brandstofmotor auto's, omdat die makkelijk kunnen tanken.

In 1994 kocht ik mijn eerste [Motorola] mobieltje.
Je kon aan de verwisselbare accu zien dat hij uit 4 AA [NiCad?] cellen bestond.
Hij kon wel 26 uur stand-by staan en 30 minuten bellen.
De huidige smartfoons hebben een hele kleine accu welke vele dagen stand-by kan zijn en vele uren kunnen internetten etc.
De laatste echte Nokia kon wel ruim 2 weken stand-by staan op één acculading.
 
Het duurt nu nog een paar uur om een elektrische auto/motor op te laden en dan heb je een actieradius van op zijn best 200km.

Dat gaat de komende jaren ongetwijfeld sterk verbeteren, maar met fossiele brandstoffen zit je op een "oplaadmoment" van een paar minuten en een bereik van pakweg 500km. Dat evenaren lukt de elektrische auto/motor niet binnen de komende 20 jaar.

Dat betekent dat het niet voldoend is om op tankstations een aantal oplaadpunten te zetten, zoals er nu een beperkt aantal pompen staat, maar dat je op een tankstation tientallen tot honderden (snelwegen) voertuigen parallel moet kunnen opladen. Dat gaat geen eenvoudige klus zijn, en wie wil daar in gaan investeren?

Beleidsmakers maken de fout die beleidsmakers altijd maken, ze zien een klein succes en realiseren zich niet dat de uitdaging zit in het opschalen, niet in dat ene kleine succesje.
 
Het duurt nu nog een paar uur om een elektrische auto/motor op te laden en dan heb je een actieradius van op zijn best 200km.

Dat gaat de komende jaren ongetwijfeld sterk verbeteren, maar met fossiele brandstoffen zit je op een "oplaadmoment" van een paar minuten en een bereik van pakweg 500km. Dat evenaren lukt de elektrische auto/motor niet binnen de komende 20 jaar.

Dat betekent dat het niet voldoend is om op tankstations een aantal oplaadpunten te zetten, zoals er nu een beperkt aantal pompen staat, maar dat je op een tankstation tientallen tot honderden (snelwegen) voertuigen parallel moet kunnen opladen. Dat gaat geen eenvoudige klus zijn, en wie wil daar in gaan investeren?

Beleidsmakers maken de fout die beleidsmakers altijd maken, ze zien een klein succes en realiseren zich niet dat de uitdaging zit in het opschalen, niet in dat ene kleine succesje.
Maar vanwaar die focus op de bereik van 500+ km en bijtanken in 5 minuten? Ik snap dat dat voor sommige mensen van belang is, maar ik ben toch niet de enige die nooit meer dan 200 km rijd? En het laden is voor mij volgens mij in 2 uur wel gepiept, maar het mag ook wel 6 of 8 zijn, who cares, ik slaap dan toch :z :P
 
Voor sommigen zal dat gelden, maar zeker niet voor iedereen. En zeker niet dat álle ritten onder die 200km op een dag blijven.

Daarnaast is er de vraag welk probleem die elektrische auto oplost. Elektriciteit moet ook worden opgewekt en dat zal in toenemende decentraal moeten gebeuren om aan die vraag te voldoen. Maar wie wil er wind-/zonneparken in zijn omgeving.

De cirkel is weer rond, ooit werd de verbrandingsmotor gezien als de ideale oplossing voor het milieuprobleem veroorzaakt door paardenmest. Nu zien we het elektrische voertuig als dé oplossing voor het milieuprobleem van de verbrandingsmotor maar die creëert gewoon weer een nieuw probleem, zodra die op grote schaal wordt ingevoerd.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, ik ga ongeveer 1 keer per jaar naar familie aan de andere kant van 't land, dat doe ik met de auto. Mocht ik ooit een rit moeten maken van 260 km met de motor... sja dat gaat dan niet met de elektrische, maar 99,99% van de tijd heb ik dat helemaal niet nodig.

Welk probleem het oplost? Mij geeft het rust. Zoals gezegd, over het milieu maak ik me geen illusies. Al wek ik toevallig wel weer stroom op met zonnepanelen, maar dat is ook alleen maar omdat de vorige huiseigenaar die erop had liggen :P
Nee, ik vind het heerlijk om trillingvrij te rijden. Om 's ochtends in alle vroegte, vlak voor de drukke stad, nog even door de polder te zoeven. Stilstaan bij het stoplicht en de vogels horen kwetteren, ipv dat stomme gebrom van die motor.
En dan deel twee: gebruik makend van de bizarre acceleratie door de drukte laveren: ook mooi! :]
En 's avonds dan precies omgekeerd :)
 
Daarnaast is er de vraag welk probleem die elektrische auto oplost. Elektriciteit moet ook worden opgewekt en dat zal in toenemende decentraal moeten gebeuren om aan die vraag te voldoen. Maar wie wil er wind-/zonneparken in zijn omgeving.
Ik!
Wij zitten nu onder de rook van de Hemwegcentrale en mogen inademen wat dan ding uitkotst. Dan ruik je het goed als er weer een diesel voor je rijdt en op een windstille dag hangt de stad vol met benzinedamp.
Zet mijn hele omgeving maar vol met woesh, woesh windmolens en leg elk dak verplicht vol met zonnepanelen.
Alsof die centrales, hoogspanningsleidingen en transformatorstations zo mooi zijn. Maar zolang die centrales niet in hun voortuin staan vinden de polderbewoners het prima.
 
.....Voor sommigen zal dat gelden, maar zeker niet voor iedereen. En zeker niet dat álle ritten onder die 200km op een dag blijven......

Nee, niet voor iedereen. Maar dat hoeft ook helemaal niet. Waarom zou de elektrische auto/motor meteen al voor iedereen geschikt moeten zijn, er zíjn er nog maar een paar....
De ontwikkeling gaat heus wel door, tegen de tijd dat jij wilt overstappen ziet het er heel anders uit.

Het gaat jou misschien niet hard genoeg maar de nieuwste generatie elektrische auto's is echt voor 95% van alle gebruik prima geschikt.
Sowieso is die actieradius schromelijk "overrated", is het nu echt een probleem om na 500 km een keer te moeten stoppen ?
Dan wil ik er wel graag even uit om de benen te strekken....

Ik las een test vergelijk tussen de Ampera E en de Golf E. De Golf heeft een veel kleinere actieradius maar won de test, en terecht denk ik.

.....Daarnaast is er de vraag welk probleem die elektrische auto oplost.....

Wat dacht je van een enorme energiebesparing....

De energie díe we nodig hebben kan uit allerlei (schone) bronnen worden gehaald in plaats van met laag rendement alleen maar uit olie.
En wat er aan elektriciteit nodig is is maar een schijntje bij wat er aan fossiele brandstoffen wordt bespaard.

Voertuigen worden eenvoudiger omdat heel veel componenten, echt teveel om op te noemen, komen te vervallen en toch krijgen ze meer mogelijkheden.
Wat er niet aan zit kan niet stukgaan en hoef je niet onderhouden, dat scheelt in de garagekosten.
Zo kun je bij afremmen op de motor energie terugwinnen, zo sterk zelfs dat je de rem niet eens meer nodig hebt (nieuwe Nissan Leaf). Dat rijdt helemaal perfect, moet je meemaken.
 
Laatst bewerkt:
Voorlopig komt een hele hoop van al die stroom gewoon uit centrales en die hebben ook moeite met een rendement van >50%.
Een moderne diesel doet 30-35% , je haalt nogal wat aan de hand voor 15% waar nog het elektrische opslag en vervoer rendement vanaf gaat...
 
Laatst bewerkt:
...Een moderne diesel doet 30-35% ....

Die modern diesel KAN maximaal een rendement halen van 30-35%... In theorie. Dat is heel wat anders dan wat jij zegt.

Dat KAN alleen als alles optimaal is, dus bij precies het juiste toerental, de juiste temperatuur van inlaatlucht, omgeving, olie, schone filters, de juiste luchtdruk, de juiste belasting etc.

Dat komt dus ongeveer nooit voor, ik denk zelfs helemaal nooit.

Wat wel heel vaak voorkomt is koud starten, fileverkeer, stationair draaien, deellast draaien; dan blijkt dat het werkelijke rendement er heel anders uit ziet... Ik denk dat je schrikt hoe laag het werkelijke rendement is bij een gemiddelde stadsrit.
 
Laatst bewerkt:
Voorlopig komt een hele hoop van al die stroom gewoon uit centrales en die hebben ook moeite met een rendement van >50%.
Een moderne diesel doet 30-35% , je haalt nogal wat aan de hand voor 15% waar nog het elektrische opslag en vervoer rendement vanaf gaat...
Wat blijft er van het rendement over van fosiele brandstof als je alle benodigde energie meetelt van beginproduct diep in de aardkorst totdat het in je tank zit?

Wat mij betreft zit het grootste voordeel in toenemende energie onafhankelijkheid. Niet meer volledig afhankelijk zijn van rare olie sjeiks, olie van ISIS of een boze buurman die kan dreigen het met dichtdraaien van de gaskraan.
 
Voorlopig komt een hele hoop van al die stroom gewoon uit centrales en die hebben ook moeite met een rendement van >50%.
Een moderne diesel doet 30-35% , je haalt nogal wat aan de hand voor 15% waar nog het elektrische opslag en vervoer rendement vanaf gaat...
Ten eerste is dit geen milieu discussie. Als je elektrisch rijdt voor het milieu heb je allang zonnepanelen en groene stroom. Ten tweede is grijze stroom niet allemaal van kolencentrales. Daar zitten ook (zwaar gesubsideerde) huisvuilverbranders en houtsnipper centrales tussen.
En het rendement van een diesel komt niet in de buurt van de 30%. Hoogstens een stationair motor van een aggregaat, niet op de weg. Hou maar 25% aan.
Maar haal er vooral meer kul argumenten bij als je wil blijven betalen, schakelen en roken, vooral volhouden. En vergeet niet jaarlijks je olie te verversen en carburateurs uit te soppen, vooral doen.
 
Ik snap dat argument niet: Mensen die zeggen "straks wordt de elektriciteit duur" of "het netwerk kan dat nooit aan" of " er gaat niet genoeg stroom zijn voor alle voertuigen".

Deze argumenten zijn net alsof je geen internet hebt willen hebben toen internet opkwam. De eerste computers kostten een vermogen. Niemand begreep het hele internet. Deze zelfde mensen zeiden: "het netwerk kan het nooit aan". "de grondstoffen worden een probleem". Nu heeft iedereen internet. Bestanden zijn groter geworden, computers kleiner. Wow!

Laat de markt de problemen oplossen. Want als je, omdat je 'bang' bent voor deze dingen, geen elektrisch rijdt denk ik niet dat je het principe begrijpt. Fossiel rijden is wst mij betreft geen probleem, maar laten we eerlijk zijn: Het is ouderwets aan het worden.

Maar dat is ook maar mijn standpunt.......
 
Deze argumenten zijn net alsof je geen internet hebt willen hebben toen internet opkwam. De eerste computers kostten een vermogen. Niemand begreep het hele internet. Deze zelfde mensen zeiden: "het netwerk kan het nooit aan". "de grondstoffen worden een probleem". Nu heeft iedereen internet. Bestanden zijn groter geworden, computers kleiner. Wow!

Laat de markt de problemen oplossen. Want als je, omdat je 'bang' bent voor deze dingen, geen elektrisch rijdt denk ik niet dat je het principe begrijpt. Fossiel rijden is wst mij betreft geen probleem, maar laten we eerlijk zijn: Het is ouderwets aan het worden.

Je verhaal gaat mank met de opmerking dat de markt die problemen maar moet oplossen. Dat gaat de markt niet doen. Je vergelijking met Internet is interessant omdat juist het Internet is ontstaan uit technische innovaties die decennia hebben geduurd en in die tijd door de overheid werd gefinancierd. Met name vanuit defensiebudgetten, ruimtevaart en de telecomwereld (toen nog door overheden gefinancierd). Denk aan chipstechnologie, IP, GPS, UNIX, vaste en mobiele communicatie, etc.

Pas toen die technologieën rijp waren is de markt er op gesprongen en heeft verder gebracht dan datgene waar de onderzoekers het ooit voor bedoeld hebben. Dat is zeker een hele waardevolle stap geweest, maar zonder die eerste fundamentele stap gebeurt er niets, en die stap is voor marktpartijen niet interessant, die investeren niet in iets wat over 40 jaar misschien iets oplevert.

En daar gaat het mis met elektrisch rijden, de overheid roept allerlei dingen, maar is niet bereid te investeren in de ontwikkelingen die nodig zijn om dat voor elkaar te krijgen in de illusie dat de markt dat wel doet. En dan wordt er naar Tesla gekeken, maar de technologie van Tesla is ook al decennia oud, uit een door de Amerikaanse overheid gefinancierd programma om een elektrische auto te ontwikkelen. Alleen is dat programma toendertijd door een lobby van de olie-industrie de nek omgedraaid.

Economiehoogleraar Marianna Mazzucato heeft daar een pakkend boek over geschreven "The Entrepreneurial State" en legt daarin de vinger op de zere plek dat veel westerse overheden hun verantwoordelijkheid niet nemen.

In plaats van het boek lezen, kun je ook de Tegenlicht Talk bekijken :)
De Slimme Staat - VPRO Tegenlicht
 
Ik snap dat argument niet: Mensen die zeggen "straks wordt de elektriciteit duur" of "het netwerk kan dat nooit aan" of " er gaat niet genoeg stroom zijn voor alle voertuigen".
Ik denk dat het voor velen ook niet echt argumenten zijn, maar meer gemakkelijke uitwegen om de comfortzone niet te verlaten. En dat is ook gewoon menselijk en logisch. Mensen blijven ook over de actieradius praten, terwijl het gros gewoon max 60 a 100 km per dag rijdt, wat volgens mij met ieder elektrisch voertuig van 2017 te doen is.
Zelfs als leveranciers er gratis een x keer per jaar een huurauto bij geven voor die ene keer dat je naar tante Truus wil, is het nog niet goed.

Overigens huur je al een auto voor een paar tientjes per dag, dus echt rationeel om te allen tijde een voertuig voor de deur te hebben staan waarmee je op ieder gewenst moment de wereld rond kan is het niet.

Mbt het milieu: wij gaan het verschil niet maken. Of heel MF nou elektrisch gaat of niet: maakt niks uit. Nee, het enige dat je je zou moeten afvragen, als je een nieuwe motor moet hebben is:
- kan ik bij mijn normale gebruik uit de voeten met de actieradius?
- wil ik de fors hogere aanschafprijs betalen?
- vind ik het leuk om elektrisch te rijden? (wel effe proberen voor je antwoordt!)

Da's alles!
 
:^ met Gilles :Y

En inderdaad, "de markt" gaat niets oplossen. De markt is gericht op rendement in het volgend kwartaal en aandeelhouders blij maken. Wij als consumenten moeten het verschil maken maar nog liever de overheid. Helaas staat de westerse overheid ernstig onder druk van de fossiele lobby. Dit soort energie omslagen kan je eigenlijk het best aanpakken zoals de Chinese staat dat doet. Maar wij in het westen denken dat onze democratie een beter systeem is.
De markt zijn Shell en Volkswagen, die gaan niets oplossen zonder ernstig gedwongen te worden
 
Overigens huur je al een auto voor een paar tientjes per dag, dus echt rationeel om te allen tijde een voertuig voor de deur te hebben staan waarmee je op ieder gewenst moment de wereld rond kan is het niet.

Daarom heb ik ook Greenwheels abonnement. Wat ik overigens bijna nooit gebruik, maar daarom is het ook een interessante optie.

En zo'n Greenwheels auto zou prima elektrisch kunnen zijn, moet er alleen wel een laadpaal komen op elke Greenwheels plek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan