Is mijn volgende motor elektrisch?

:^ met Gilles :Y

En inderdaad, "de markt" gaat niets oplossen. De markt is gericht op rendement in het volgend kwartaal en aandeelhouders blij maken. Wij als consumenten moeten het verschil maken maar nog liever de overheid. Helaas staat de westerse overheid ernstig onder druk van de fossiele lobby. Dit soort energie omslagen kan je eigenlijk het best aanpakken zoals de Chinese staat dat doet. Maar wij in het westen denken dat onze democratie een beter systeem is.

Het staat los van wel of geen democratie. De grote technische vooruitgang in de westerse wereld van de vorige eeuw is door een democratische overheid gesponsord. Waar het mis gaat is dat onze beleidsmakers wordt verteld dat fundamentele technologische ontwikkeling aan het eind is gekomen en dat ze daarom alles aan de markt kunnen overlaten.

En wat de fossiele lobby betreft, die is juist pro-elektrisch vervoer op het moment. De olieprijs is zo laag, dat ze die olie liever in de grond laten zitten tot het moment dat de prijs gestegen is dan die nu tegen/onder kostprijs te verkopen.
 
En wat de fossiele lobby betreft, die is juist pro-elektrisch vervoer op het moment. De olieprijs is zo laag, dat ze die olie liever in de grond laten zitten tot het moment dat de prijs gestegen is dan die nu tegen/onder kostprijs te verkopen.
Daar ben ik het niet met je eens. Kijk even wat er bij de Shell aandeelhoudersvergadering is gebeurt. Die willen dat er vol wordt doorgegaan op fossiel. Net als de dieselconferentie vorige week in Duitsland. Bij een normale overheid en bedrijfstak zou dit als kartelvorming en kartelafspraken worden afgeschilderd, hier heeft een corrupte dieselindustrie de overheid gewoon in hun zak. Geen beleidsaanpassingen, geen straffen.
De klassieke auto industrie kan niet omvormen, de bestaande belangen zijn te groot. de toelevering van componenten is een miljarden industrie, net als reparatie en onderhoud. NGK, Bosal, Getrag kunnen hun poorten wel sluiten. Net als al die Bovag garages. Niet bedrijven denken niet over 50 jaar, die willen nu winst maken. Die lobbyen tegen elke beperkende maatregel.
Gelukkig zijn veel staten afhankelijk van de olie inkomsten en blijven ze domweg op pompen, dat houdt de prijs voor ons consumenten lekker laag. Maar waarom zou de olieprijs nog gaan stijgen? De vraag gaat alleen maar dalen. De verwerkers zoals Shell kunnen de prijs wel op willen drijven door af te knijpen maar de aanvoer blijft hoog. Rusland, Venezuela, Amerika en Isis hebben de muntjes nodig. Volgens mij gaat de prijs van ruwe olie nog verder onderuit.
 
Hm, elektrisch rijden. Ik heb wel eens nagedacht over een elektrische auto. De stilte tijdens de rit zou heerlijk zijn. Maar een motor berijden die geen geluid maakt, is toch een beetje halve pret?? Ik zou er enorm aan moeten wennen. Als je even flink wilt optrekken, dan wil je ook de toeren horen brullen (ik in ieder geval wel). Gelukkig is het nog niet zover, en zal ik zolang ik nog motor rijdt wel gewoon een verbrandingsmotor kunnen rijden.
 
Ten eerste is dit geen milieu discussie. Als je elektrisch rijdt voor het milieu heb je allang zonnepanelen en groene stroom. Ten tweede is grijze stroom niet allemaal van kolencentrales. Daar zitten ook (zwaar gesubsideerde) huisvuilverbranders en houtsnipper centrales tussen.
En het rendement van een diesel komt niet in de buurt van de 30%. Hoogstens een stationair motor van een aggregaat, niet op de weg. Hou maar 25% aan.
Maqqar haal er vooral meer kul argumenten bij als je wil blijven betalen, schakelen en roken, vooral volhouden. En vergeet niet jaarlijks je olie te verversen en carburateurs uit te soppen, vooral doen.

Typische reactie in dit soort discussies, ik ben niet voor dus dan moet ik wel tegen zijn.
Er bestaat zoiets als "het midden", ooit wel eens van gehoord?

Ik zou liever vandaag dan morgen elec gaan rijden maar ik zie het praktisch gezien niet gebeuren.
 
Laatst bewerkt:
Hm, elektrisch rijden. Ik heb wel eens nagedacht over een elektrische auto. De stilte tijdens de rit zou heerlijk zijn. Maar een motor berijden die geen geluid maakt, is toch een beetje halve pret??
Hm nee niet echt... voor mij niet althans.
Ik zou er enorm aan moeten wennen. Als je even flink wilt optrekken, dan wil je ook de toeren horen brullen (ik in ieder geval wel). Gelukkig is het nog niet zover, en zal ik zolang ik nog motor rijdt wel gewoon een verbrandingsmotor kunnen rijden.
 
Daar ben ik het niet met je eens. Kijk even wat er bij de Shell aandeelhoudersvergadering is gebeurt. Die willen dat er vol wordt doorgegaan op fossiel.

De aandeelhouders zijn niet de bestuurders. De strategen van oliemaatschappijen zijn al een tijdje op het pad dat nu het juiste moment is de switch naar elektrisch rijden te steunen. Die gaat namelijk op dit moment niet succesvol zijn en dat betekent dat er een terugval komt naar brandstofmotoren. Dat zal de olieprijs doen stijgen en dat is goed voor de olieindustrie. Op dit moment is er met de olie geen droog brood te verdienen. Dat de aandeelhouders daar anders over denken ligt voor de hand, die denken meestal niet in rendementen over 10-20 jaar.
 
Hm, elektrisch rijden. Ik heb wel eens nagedacht over een elektrische auto. De stilte tijdens de rit zou heerlijk zijn. Maar een motor berijden die geen geluid maakt, is toch een beetje halve pret?? Ik zou er enorm aan moeten wennen. Als je even flink wilt optrekken, dan wil je ook de toeren horen brullen (ik in ieder geval wel). Gelukkig is het nog niet zover, en zal ik zolang ik nog motor rijdt wel gewoon een verbrandingsmotor kunnen rijden.
Geen ervaring met elektrische motoren maar rijd wel regelmatig in een e-up!, niet eens heel snel maar die instant acceleratie is wel verslavend wat al een boel goed maakt naar mijn mening. Motorgeluid in de auto zou ik ook absoluut niet missen, meeste ecodozen zit toch niks qua gaaf geluid in. Ook op de motor zou ik geen geluid geen issue vinden, met een standaard legale pijp hoor je sowieso ook maar weinig.

Maar trouwens elektrische voertuigen maken ook wel wat geluid, geen vroem vroem maar zoem zoem ( :+ ) en vind dat eigenlijk ook wel wat hebben, je hoort het iig wel als je volop accelereert. Of ik wel zelf een e-moto zou willen? Nee, niet voor mijn gebruik, als ik op vakantie of op een mooie zondag een lang stuk achter mekaar wil rijden moet dat gewoon kunnen zonder lange pauzes. Auto zou ik maar al te graag willen, hoef maar 20km te rijden naar werk en zou dat veel liever doen in een elektrische auto. :)
 
Economiehoogleraar Marianna Mazzucato heeft daar een pakkend boek over geschreven "The Entrepreneurial State" en legt daarin de vinger op de zere plek dat veel westerse overheden hun verantwoordelijkheid niet nemen.

In plaats van het boek lezen, kun je ook de Tegenlicht Talk bekijken :)
De Slimme Staat - VPRO Tegenlicht
Net gekeken, interessant om te zien hoe Denemarken het aanpakt. Doet me denken aan een reportage over het Deens eiland Samsø, momenteel de grootste energie neutrale gemeenschap.

Als het daar kan zou het hier ook moeten kunnen, maar als de overheid achterover blijft leunen wordt het niet wat.
 
Typische reactie in dit soort discussies, ik ben niet voor dus dan moet ik wel tegen zijn.
Er bestaat zoiets als "het midden", ooit wel eens van gehoord?

Ik zou liever vandaag dan morgen elec gaan rijden maar ik zie het praktisch gezien niet gebeuren.
Als je het midden zoekt moet je niet met kul argumenten komen. Het zijn de argumenten van de fossiele industrie en compleet verdraaid.
Er zijn best argumenten om wel of niet elektrisch te rijden maar kom niet aan met:
Accu's zijn vervuilend
Stroom is net zo vervuilend als benzine
De actieadius is te klein
Ik mis het schakelen en of geluid.
Dat zijn kul argumenten.
En die actieradius. "Men" roept dat altijd, maar niemand zegt dat hij wekelijks een rit van meer dan 200km maakt. Ze dromen allemaal van Parijs maar 90% komt niet verder als de lokale Motoport.
 
Laatst bewerkt:
En die actieradius. "Men" roept dat altijd, maar niemand zegt dat hij wekelijks een rit van meer dan 200km maakt. Ze dromen allemaal van Parijs maar 90% komt niet verder als de lokale Motoport.

Als ik een rondje ga toeren is dat zelden minder dan 300 km, vaak dik over de 400. En gewoon ergens naar toe is ook al vaak 200km op en neer. Voor dichterbij huis pak ik de Transalp, die vervangen door een elektrische motor zou inderdaad een goede optie zijn. Alleen zit ik zelf dan met het obstakel dat ik thuis niet kan opladen, dan moet er een oplaadpunt komen in de parkeergarage. En om dat voor elkaar te krijgen is 2/3 meerderheid in de VVE nodig. Dat is wel een discussie die loopt, maar de grote vraag is hoe dat betaald moet worden, want de kosten zijn nogal hoog.
 
Als je het midden zoekt moet je niet met kul argumenten komen. Het zijn de argumenten van de fossiele industrie en compleet verdraaid.
Er zijn best argumenten om wel of niet elektrisch te rijden maar kom niet aan met:
Accu's zijn vervuilend
Stroom is net zo vervuilend als benzine
De actieadius is te klein
Ik mis het schakelen en of geluid.
Dat zijn kul argumenten
.
En die actieradius. "Men" roept dat altijd, maar niemand zegt dat hij wekelijks een rit van meer dan 200km maakt. Ze dromen allemaal van Parijs maar 90% komt niet verder als de lokale Motoport.

Wie ben jij om dit kul argumenten te noemen. Wat voor jou flauwekul is is voor mij een wezenlijk onderdeel van het motorrijden. En ook ik zou graag elektrisch willen rijden maar ik heb er het geld niet voor.
En ja, de fossiele brandstof lobby is sterk en ook ik zet mijn vraagtekens bij hun argumenten, maar de tegenbeweging maakt zich ook schuldig aan diezelfde praktijken.
 
Motor rijden is voor mij niet, en word ook nooit electrisch,daarvoor houd ik gewoon teveel van het geluid en t schakelen en t karakter, met een auto vindt ik het wat anders, dat is een emotieloos vervoermiddel voor mij.zou ooit kunnen dus.
 
Het geluid is wel een interessant punt, niet omdat ik het zo graag hoor, maar omdat je nu merkt dat het geluid van een brandstofmotor een teken is voor fietsers en voetgangers dat er iets aankomt. Een elektische auto of motor maakt nauwelijks geluid en dat is potentieel gevaarlijk. Hier in de binnenstad zie je dat al met pizzakoeriers op elektrische scooters die rijden als dollen en je hoort ze pas op het allerlaatste moment door wat bandengeruis.
 
Nou ik houd echt van het motorgeluid ,ik kan er nix aan doen,
pas schrok ik me helemaal de vlekken s morgensvroeg,toen ik met m n hond ging lopen.
gaat er in 1x zo n elec. Opel geval bewegen -O-
 
Het geluid is wel een interessant punt, niet omdat ik het zo graag hoor, maar omdat je nu merkt dat het geluid van een brandstofmotor een teken is voor fietsers en voetgangers dat er iets aankomt. Een elektische auto of motor maakt nauwelijks geluid en dat is potentieel gevaarlijk. Hier in de binnenstad zie je dat al met pizzakoeriers op elektrische scooters die rijden als dollen en je hoort ze pas op het allerlaatste moment door wat bandengeruis.

Sterker nog, dat is bij de moderne auto's en motoren datgene dat het meeste geluid produceert. En ook wezenlijk bijdraagt aan het fijnstof probleem.

En ik ben er echt wel voor hoor. Maar de 'holier-then-thou' figuren die alles klakkeloos van hun eigen lobby overnemen en die andere lobby afkraken, en dan ook hun zendelingenwerk voortzetten door andere mensen voor gek te verklaren, daar ben ik een beetje klaar mee.
 
Wie ben jij om dit kul argumenten te noemen. Wat voor jou flauwekul is is voor mij een wezenlijk onderdeel van het motorrijden. En ook ik zou graag elektrisch willen rijden maar ik heb er het geld niet voor.
En ja, de fossiele brandstof lobby is sterk en ook ik zet mijn vraagtekens bij hun argumenten, maar de tegenbeweging maakt zich ook schuldig aan diezelfde praktijken.
Hoe kan je in hemelsnaam beweren dat uilaatgeluid noodzakelijk om plezier in motorrijden te hebben? Zet dan lekker je MP3 speler op je hoofd. Geluid, net als schakelen is gewoon een vervelend bij-effect van een verbrandingsmotor. Je moet schakelen omdat het kreng geen vermogen levert bij lage toerentallen en niet voldoende toerenbereik heeft. schakelen is niet leuk of stoer, het is een noodzakelijk kwaad. Om de nadelen/handicaps van een verbrandingsmotor als argument vóór een verbrandingsmotor te gebruiken is natuurlijk pure onzin.
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan je in hemelsnaam beweren dat uilaatgeluid noodzakelijk om plezier in motorrijden te hebben? Zet dan lekker je MP3 speler op je hoofd. Geluid, net als schakelen is gewoon een vervelend bij-effect van een verbrandingsmotor. Je moet schakelen omdat het kreng geen vermogen levert bij lage toerentallen en niet voldoende toerenbereik heeft. schakelen is niet leuk of stoer, het is een noodzakelijk kwaad. Om de nadelen/handicaps van een verbrandingsmotor als argument vóór een verbrandingsmotor te gebruiken is natuurlijk pure onzin.


Dat is dus jouw mening.
 
Hoe kan je in hemelsnaam beweren dat uilaatgeluid noodzakelijk om plezier in motorrijden te hebben? Zet dan lekker je MP3 speler op je hoofd. Geluid, net als schakelen is gewoon een vervelend bij-effect van een verbrandingsmotor. Je moet schakelen omdat het kreng geen vermogen levert bij lage toerentallen en niet voldoende toerenbereik heeft. schakelen is niet leuk of stoer, het is een noodzakelijk kwaad. Om de nadelen/handicaps van een verbrandingsmotor als argument vóór een verbrandingsmotor te gebruiken is natuurlijk pure onzin.

Ik kan dat beweren net zoals jij kan beweren wat jij denkt.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen elektrisch rijden, ik heb iets tegen (mensen zoals) jou. Evangelisten die de zogenaamde waarheid hebben, en iedereen die anders denkt voor sukkel uitmaken.
 
Of de motor nou Electrisch, Petro-fuelled, Hydrogen of zelfs op stoom gaat zal me een zorg zijn.. Als Range en Overhead maar binnen de perken kunnen blijven..

Die uitwisselbare batterijen van de TUE motor die rond de wereld ging, lijken me wel wat.


Ik vind het eigenlijk minder leuk dat ik straks niet meer zelf mag sturen, of zelfs nog maar op de motor mag komen...

Eerst komen er assisted-control vehicles (lane-following en radar-following...handig als je tussen DH en Utr de krant wil lezen (rijdend) op de A12. En men gaat aantonen dat dat veeeeel veiliger is (klopt).

Dan worden vormen van "assist control" verplicht: verplicht stoppen voor verkeerslichten, snelheidsbeperking c.q. verklikking, inhaalverbod-bekrachtigd op de N57... en auto-software-stop voor electrobejaardenkarretjes die willen oversteken (ik gun het opa wel hoor, en het werkt alleen maar als hij zn intelligent-connected gele hesje aanheeft).

Maar Dan .. komt de verplichting: je mag alleen de Regio Eindhoven nog in als je een Autonomous Vehicle hebt...

En waar blijven we dan als motorrijders... ?
Moeten wij ook "Autonomous" gaan zitten ?
Leuk: kan je voortaan ook appen op de rijdende motor... maar toch. Is het dan nog Leuk ?


Fully Autonomous, op ongeveer 45 sec..
Verder ook wel leuk interview.
 
Laatst bewerkt:
Of de motor nou Electrisch, Petro-fuelled, Hydrogen of zelfs op stoom gaat zal me een zorg zijn.. Als Range en Overhead maar binnen de perken kunnen blijven..

Die uitwisselbare batterijen van de TUE motor die rond de wereld ging, lijken me wel wat.


Ik vind het eigenlijk minder leuk dat ik straks niet meer zelf mag sturen, of zelfs nog maar op de motor mag komen...

Eerst komen er assisted-control vehicles (lane-following en radar-following...handig als je tussen DH en Utr de krant wil lezen (rijdend) op de A12. En men gaat aantonen dat dat veeeeel veiliger is (klopt).

Dan worden vormen van "assist control" verplicht: verplicht stoppen voor verkeerslichten, snelheidsbeperking c.q. verklikking, inhaalverbod-bekrachtigd op de N57... en auto-software-stop voor electrobejaardenkarretjes die willen oversteken (ik gun het opa wel hoor, en het werkt alleen maar als hij zn intelligent-connected gele hesje aanheeft).

Maar Dan .. komt de verplichting: je mag alleen de Regio Eindhoven nog in als je een Autonomous Vehicle hebt...

En waar blijven we dan als motorrijders... ?
Moeten wij ook "Autonomous" gaan zitten ?
Leuk: kan je voortaan ook appen op de rijdende motor... maar toch. Is het dan nog Leuk ?


Fully Autonomous, op ongeveer 45 sec..
Verder ook wel leuk interview.
zsm je droommotor kopen en bewaren, zodat je dan zo nu en dan je ei kwijt kan ergens op circuit of op afgesloten en aangewezen terrein. Zelf zie ik dat toekomstbeeld ook niet echt zitten.
 
D'r wordt hier een hoop flauwekul verkondigd. De verbrandingsmotor is een heilig huisje :P
Maar dat gaat zichzelf wel oplossen denk ik, de jeugd van nu gaat met electrisch vervoer opgroeien en zit niet vastgeroest in nostalgisch geleuter.
Ik rijdt nog lekker op dinosap, maar als een electrische motor gelijkwaardig of beter wordt dan m'n huidige ros zie ik weinig reden niet over te stappen ;)
 
Hoe kan je in hemelsnaam beweren dat uilaatgeluid noodzakelijk om plezier in motorrijden te hebben?

Grappig..;meer dan de helft van alle sportmotoren, cruisers, H-D's, Duc's etc rijdt met een illegaal (lees; demper/db-killer loos) uitlaatsysteem, juist omdat men zelf geniet van het geluid.
De omgeving meestal minder...


..Geluid, net als schakelen is gewoon een vervelend bij-effect van een verbrandingsmotor. schakelen is niet leuk of stoer, het is een noodzakelijk kwaad.

Ik ken veel H-D rijders die het heerlijk vinden om puur op koppel te rijden, het 'elke lantaarnpaal een klap'- principe.
En dan het gas erop; magnifiek geluid, maar funnest voor big- en smallend..maar da's voor de volgende eigenaar..
 
Laatst bewerkt:
De HD rijders die ik ken... laat ook maar.

Maar HD is wel bezig om die "beleving" (experience) zo goed mogelijk naar E-bikes te brengen.
Dat worden dus dure duracells met sjoemelgeluid en sjoemel-trillingen (dildos...) bereden door patch-posers op zondagmiddag...
 
Terug
Bovenaan Onderaan