Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
Mooi om te volgen heb zelf een draaibank met 300 tussen de centers .
een oud ding maar kan er wel op de honderdste mee draaien.
ook een bovenfrees waar ik een onderkast en kruistafel van hbm bij heb gekocht.
gebruik dit voor hobby, zelf nieuwe en betere onderdelen voor motoren maken.
Meeste spullen die er bij komen haal ik bij hbm.
 
wat een werkstuk, daar zit wel heel wat tijd in,als dat op een
ouderwetse draai en vrees bank moet worden gedaan,
ik vind het in ieder geval mooi om te zien al
 
wat een werkstuk, daar zit wel heel wat tijd in,als dat op een
ouderwetse draai en vrees bank moet worden gedaan,
ik vind het in ieder geval mooi om te zien al

:Y ik zou het zelfs op een conventionele nooit voor elkaar krijgen. Nu op mijn cnc bank is het ook een goede dag.. Vandaag maak ik er nog een, gaat altijd een heel stuk sneller nummer 2.
 
[afbeelding]

zoals beloofd een foto van het draaibankje van mijn buurman, het draaibankje heeft een klauw van +/- 15 cm, is 220v, en hij heeft er een gigantische partij onderdelen, beitels houders enz enz bij , speciale hulpstukken....
het is geen grote, maar heel leuk en voor thuis....
vraagprijs was dus 500 euro
Omgeving Nijmegen dus?
Vraagprijs lijkt inderdaad erg hoog, maar dat kan natuurlijk komen door de gereedschappen.
Als je hem kan vragen of er nog wat onderhandelingsruimte is wil ik wel komen kijken, en eventueel gelijk meenemen. Maar ik wil hem dan wel ter plekke even proberen natuurlijk.
 
ik zal proberen een overzicht te maken wat er allemaal bij zit, prijs heeft ie al aangegeven niets mee te willen doen, maar daar ga ik me ook helemaal niet mee bemoeien
 
Omgeving Nijmegen dus?
Vraagprijs lijkt inderdaad erg hoog, maar dat kan natuurlijk komen door de gereedschappen.
Als je hem kan vragen of er nog wat onderhandelingsruimte is wil ik wel komen kijken, en eventueel gelijk meenemen. Maar ik wil hem dan wel ter plekke even proberen natuurlijk.

Frank, misschien nog even rondkijken en inlezen op: https://www.cnczone.nl/portal.php?sid=4d3e61c2c050194ba141aafc36f12fb8
Draaibank - Stoomgroep Holland

Dit eenvoudige draai-bankje (en de gereedschappen zullen niet anders zijn)
is te duur voor 500 €.
Zodra je het draaien onder de knie hebt loop je al snel tegen haar beperkingen aan.
(beperkingen van onder andere omvang werkstuk en nauwkeurigheid)

Moderne draaibank gereedschappen voor standaard gebruik vind je voor héél redelijke prijzen bij HBM Machines.
 
Laatst bewerkt:
Omgeving Nijmegen dus?
Vraagprijs lijkt inderdaad erg hoog, maar dat kan natuurlijk komen door de gereedschappen.
Als je hem kan vragen of er nog wat onderhandelingsruimte is wil ik wel komen kijken, en eventueel gelijk meenemen. Maar ik wil hem dan wel ter plekke even proberen natuurlijk.

500 euro is naar mijn mening érg veel voor een bank met dubbele buisgeleiding (véél minder stijf dan een bank met een gegoten bed) uit het jaar kruik. Veel gereedschappen is leuk, maar dat zit over het algemeen bij zo goed als iedere ouwe bank.

Ik zou kijken voor een Schaublin 102, Weiler LDZ, MyFord ML10 of een Emco Compact 8. Zal je misschien je budget moeten verhogen tot pak 'm beet 750 euro, maar dan heb je toch wel veel meer waar voor je geld.

En als je in de markt bent voor een draai-/freesbank is dit een hele handige site:
Lathes + Machine Tool Archive
 
Laatst bewerkt:
Echt schitterend werk wat ik hier voorbij zie komen.

Zo'n eigenbouw router staat ook nog op mijn verlanglijstje om heel eerlijk te zijn.

Alleen ben ik puur werktuigbouwer, dus mechanisch kan ik alles, electronica is een wat grotere uitdaging. Wat zijn de beste sites en communities om kennis & ervaring op te doen voor zo'n project?
 
Laatst bewerkt:
Echt schitterend werk wat ik hier voorbij zie komen.

Zo'n eigenbouw router staat ook nog op mijn verlanglijstje om heel eerlijk te zijn.

Alleen ben ik puur werktuigbouwer, dus mechanisch kan ik alles, electronica is een wat grotere uitdaging. Wat zijn de beste sites en communities om kennis & ervaring op te doen voor zo'n project?

Practicalmachinist.com
cnczone.com

dan heb je denk ik de twee grootste communities wel..
 
Terug
Bovenaan Onderaan