Vliegwiel komt niet van krukas

Chineesboer

MF veteraan
29 apr 2006
1.405
476
Frl
Ik zit dus weer met een leuk probleempje.

Ben bezig met de revisie van een xr blok.

Ik heb enkel nog de krukas in de linkercarterhelft hangen met het vliewiel eraan en deze wil niet los komen.

Inmiddels is de draad van de poulietrekker en het vliegwiel beschadigd. Met een nieuwe poelietrekker zou ik nog een poging kunnen doen, maar ik ben even op van ideeen dus vandaar dit topic.

Wat ik heb geprobeerd (voordat de draden stuk gingen)

Vliegwiel heetstoken, kruipolie, luchtsleutel op de vliegwieltrekker (zo ging uiteindelijk de boel ook stuk) klappen met rubber hamer en t carterhelft op 2 hoge blokken en dan klappen op de krukas (met rubberen hamer) in de hoop dat de krukas uit t vliegwiel valt.

Het vliegwiel moet toch een nieuwe voor komen alleen de krukas wil ik uiteraard heel houden.

Iemand nog ideeen? Ik weet niet of het mogelijk is dit eruit te persen.

Het vliegwiel wordt geborgd met een bout
full
 
Bij mijn brommertjes gaf ik 3 rake klappen,om de ca 60 graden, op het vliegviel met een rubber hamer.
Kwam altijd los :P .
Ik neem aan dat het vliegwiel op een conische as zit
 
Laatst bewerkt:
Vliegwieltrekker flink op spanning zetten en dan met een zware stalen hamer,moker oid., een stevige klap op de kop van de trekker geven.

Succes.
 
dus je hebt de poulietrekker er inmiddels uitgetrokken :? dat is wel een beetje einde boodschap.

zo als ik het heb geleerd zet je de trekker op spanning en geef met een lichte harde hamer diverse tikken om te laten schrikken en dan 45-60 graden verder aantrekken etc etc.

als je hitte hebt voor het vliegwiel koop dan ook lucht(dust)cleaner om de andere zijde te koelen. (bus op zijn kop gebruiken). doe dit terwijl het onder spanning staat van de trekker.
 
Laatst bewerkt:
In de gaten die in het vliegwiel zitten schroefdraad tappen (denk m8) en dan een nieuwe trekker maken die mbv m8 bouten in de gaten vast komt te zitten. En een vulstukje in het boutgat van de krukas zodat je wel af zet tegen de kruktap en niet tegen de bodem van het gat in het vliegwiel want dan kun je er kracht op zetten totdat je een ons weegt maar dan komt het nooit los.
 
Laatst bewerkt:
Misschien kun je de oude poelietrekker er nog in draaien en dan paar lasjes erop leggen en dan gelijk de spanning erop zetten (aandraaien binnenste bout van de poelietrekker en zoals gezegd met een metalen hamer op de kop van de poelie trekker bout een paar raken tikken geven en dan weer stukje verder op spanning zetten etc etc.

Als dat niet gaat lukken. door slijpen met dremel of haaks slijpertje zonder de as te beschadigen.
Als je hem rondom op 2 plekken bijna door hebt, kun je alsnog de poelietrekker het trekwerk laten doen.

Als je vliegwiel nu al zodanig beschadigd is dat je toch moet vervangen, kun je misschien beter gelijk beginnen met in te slijpen en dan pas de poelietrekker eventueel een beetje vastlassen.

Gebruik wel oog -en gehoorbescherming :+

Succes!
 
Met Damted. Het vliegwiel is al afgeschreven. Poelietrekker vaslassen, spanning er op en een klap met een moker verkopen.


Dit lijkt me inderdaad dan het beste om te proberen.


Ik zal ff een nieuwe poulietrekker bestellen zodat die er in ieder geval recht in komt en dan laat ik het wel ff weten.

Vliegwiel heeft al de nodige klappen gehad maar ding zit echt vast als een huis.

Eraf slijpen is echt de laatste optie waar ik liever niet aan begin natuurlijk.
 
Hij is eraf *O* *O*

Nieuwe poulietrekker gehaald, kon ik nog best aardig op spanning krijgen. Eerst weer goed heetgestookt en toen met moker meerdere tikken gegeven. Poulietrekker op spanning met luchtsleutel (kort) en weer los.
Dit heb ik 4x herhaald voordat hij eraf kwam (30 minuten klooien)

Blij *D
 
Het is trouwens ook handiger dit te doen als het blok nog in het frame zit..

Ik heb dit laatst ook nog gehad met mijn cl360, trekker flink op spanning, en dan een klap(je) met de hamer op te trekker..

En dan het vliegwiel 30 cm weg zien springen, net niet op het keiharde beton :+

Volgende keer maar wat kleed of doek eromheen wikkelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan