Shiver, Aprilia più bella, deel 5

Tas op het zadel heb ik nooit een probleem mee gekregen.
Hij moet alleen wel op het zadel blijven en niet hangen, dus niet een te brede tas en de tas vastzetten aan de handvaten. Dan gaat het prima hoor.
Ben 1,5 week mee in de Alpen en dolomieten mee weg geweest
 
Ik zit ook naar tassen te kijken, wil m'n shiver wat functioneler maken zodat ik hem vaker kan gebruiken. Zit nog te twijfelen tussen een tail bag, een rugzak die ik achterop vast zet met spanbanden of een opvouwbaar nylon rugzakje gewoon onder m'n zadel die ik vervolgens (mocht ik wat hebben) vast zet met spanbanden.

Vind de ruimte onder het zadel wel erg beperkt, heb zelfs twijfels of zo'n opvouwbaar rugzakje er past.

Het liefst heb ik een topkoffer zodat ik meteen niet meer met die helm loop maar ja dat ziet er niet uit :'(

Ik gebruik het C-Bow systeem. Vond ik persoonlijk het minst storend op de motor en geeft redelijke flexibiliteit ...
Mooi is niks wat je permanent op je motor moet vast zetten ...
 
Net 1,5 week door de Alpen gereden, met:
Tanktas, zijkoffers, bigbag met spanbanden achterop en een kleine rugtas voor flesje water enzo.
Voor de tanktas had ik de hele tank vol geplakt met tape zodat er geen krassen komen. eraf halen ging makkelijk op wat lijmresten na die makkelijk weg te halen waren.

Samenvatting van de reis:
Motor afgezet in Reschen (Noord-italie bij de grens met Oostenrijk) door Beta Expresse Motortransport. Scheelde week ruim 1000 km snelweg rijden.
Vanaf daar de StelvioPas op gegaan
k2BptgD.jpg

Stelvio naar Bormio

en door naar de Gaviapas (denk wel mooier dan de Stelvio, rustiger qua verkeer, maar wel slechter wegdek)
TcZpss4.jpg


Vervolgens aangekomen bij het Gargameer waar flink wat leuke tunnels zijn om herrie te maken O-)

Dag 2 van Gardameer naar Meer van Iseo via Stuwmeer van Valvestino en Meer van Idro:
DSiWVky.jpg

Stuks van 150/200 km en heb daar de hele dag over gedaan, zoveel bochten zaten erin

Dag 3 van Iseo naar Lago di Ortha, wat snelweg gepakt anders duurde de rit te lang

Dag 4 van Lago di Ortha naar Aorta, hier over allemaal onbekende wegen gereden. Reed bijna niemand op een enkele locals na. Wel stond er in een dropje opeens een classic rally met allemaal oude Lancia's, Alfa romeo's, Renault, Fiats, etc.

Dag 5 van Aorta naar Lausanne, Over de Grand St. Bernard pas
MHj1RJW.jpg

En daarna naar de dam van Mauvoisin
nAqXpNh.jpg


Dag 6 een dagje heen en weer naar Geneve, helaas was het een nationale feestdag dus het was een beetje saai helaas..

Dag 7 van Lausanne naar Bern,
Dag 8 door Bern gelopen en vooral veel in de rivier gezwommen (dat is wel tof daar)

Dag 9 naar Freiburg,
PLsnVKe.jpg

Tja, toch jammer, op de Tomtom leek dit nou precies de mooiste bochten te hebben..

Dag 10 werd in weer in Freiburg opgehaald door Beta Expresse, scheelde mij weer 700 km snelweg rijden.


Ik was (bijna) zonder plan heen gegaan, ik had alleen een startpunt en een eindpunt. Wel had ik al wat wegen/punten uitgezocht waar ik heen kon gaan. Helaas pas laat Zwitserland in gegaan en dus bijvoorbeeld de Gothardpas niet gehad. Maar ik had niet zo veel zin om de regen in te gaan. Heb mijn route dus zo ongeveer door het weer laten bepalen.
Rijdend heb ik alleen in Freiburg een klein beetje regen gehad. (wel 2 avonden dat ik in een hotel zat regen gezien door het raam).
Rest van de tijd was het zo ongeveer 30 graden, dat is eigenlijk ook niet echt leuk om mee te rijden, veel te warm

6 nachten in een tentje geslapen
4 nachten in een hotel/appartement

Bij de Stelviopas schoot de ventilator aan terwijl het maar 13 graden was.. Maarja wat wil je als je elke keer volgas omhoog gaat in zijn 1/2.
Verder bij bijna elk stoplicht schoot de ventilator wel aan, soms ook als ik achter langzame auto's reed.
Maar met 1.700km overal zo ongeveer volgas rijden heeft de Shiver geen krimp gegeven :}
(Een Zwitser vroeg nog of ik al veel pech gehad had, want ja, het is een Italiaan..)

Nu snel de volgende rit plannen :9~
 
Ojaa, wel 2(!) Shivers tegengekomen...
Aprilia is sowieso erg zeldzaam, heb meer Mv Agusta's gezien. En enorm veel Ducati.

De auto's die in Italië en Zwitserland rondrijden zijn wel wat leuker dan hier in NL.
Veel Fiat Abarth maar ook Ford Focus RS, Hyundai Genesis, Subaru Impreza STI/WRX, Audi RS/Mercedes AMG/BMW M, etc
 
Nice zeg, wel handig om je motor zo daar af te laten zetten daar heb ik eigenlijk nog nooit aan gedacht. Zie het ook niet zo zitten om 1000km snelweg te doen...

Ik weet dat er al e.a. over geschreven is maar ik vind dat mijn Shiver wat zenuwachtig langzame bochten pakt. Het is alsof het stuur snel te ver wilt sturen als ik niet genoeg vaart heb en het voelt alsof ik moeite moet doen om niet te hard in te sturen.

Ik dacht eerst dat het aan de afstelling(doorsteking) van de voorvork lag maar dat is gewoon standaard. Er zit nog wel zo'n 6mm speling dat ie omhoog kan. Zijn er meer die dit ervaren? Wellicht toch eens naar een HyperPro voorvering gaan kijken anders...

-edit- meteen maar even contact opgenomen, blijkt dat precies bij mijn model (2010-2012) een gesloten cartridge zit in de vorkpoot waardoor het vervangen van de veren niet mogelijk is. Achter kan wel maar dat helpt niet bij het sturen. Mijn verhaal was volgens hem overigens een bekend verhaal van de Shiver en goed te verhelpen met hyperpro vering...maar niet bij mij dus :(

Zal zo thuis eens kijken of ik er een typenummer op kan vinden. Eerste research op internet toont dat er drie verschillende zijn, Marzocchi, Sachs en Showa. Als ik het goed begrijp kunnen alleen in de Sachs en Showa vorken andere veren en zou ik dan een Marzocchi hebben.
 
Laatst bewerkt:
De Shiver moet zeker met originele vering best wel met enige dwang in een bocht gelegd worden. Met HyperPro (of iets vergelijkbaars) wordt dit een stuk beter maar ondanks dat blijft het motor die wat dwang nodig heeft.

Wat overigens ook helpt is domweg toeren maken. Dus in een lage versnelling rijden. De Shiver (en veel andere motoren) stuurt daar ook makkelijker van.
 
Laatst bewerkt:
Even gekeken en jep ik heb de Marzocchi er op zitten. Ik vind juist dat ie te makkelijk om gaat ofzo, juist met lage snelheid heb ik het gevoel zo om te vallen. Zal het eens proberen in hogere touren...
 
Even gekeken en jep ik heb de Marzocchi er op zitten. Ik vind juist dat ie te makkelijk om gaat ofzo, juist met lage snelheid heb ik het gevoel zo om te vallen. Zal het eens proberen in hogere touren...

Maakt je band -en de mate van slijtage- ook niet uit?
 
Als de banden vierkant beginnen te worden, wordt het stuurgedrag van de Shiver er niet prettiger op. Krijgt een duidelijk invalmoment.
 
Ben ik ook wel benieuwd naar. Volgens mij is zelf rijden echt het goedkoopst en de overige vervoersmethoden (trein, vliegtuig en vrachtwagen) lijken vergelijkbare prijzen t.o.v elkaar te hebben.
 
Zal wel duurder zijn maar ik zou eigenlijk wel eens een berekening zien waarbij ook banden en dergelijke meegerekend worden. Aangezien 2 x 1000 km snelweg = 2000 km laat zeggen 20 procent van je banden oprijden komt bij mij uit op 40 euro.
 
Dat zenuwachtig sturen kan ik wel begrijpen. Had in de bergen wel het idee dat de Shiver beter ging rijden, maar dat komt denk omdat ik meer in de toeren zat en vaker de motor meer trekkend had.

vierkante banden merkte ik inderdaad heel erg vlak voordat de nieuwe eronder kwamen. Echt dat omvallen
 
Hier de website

Shiver valt in Cat. A (Cat. C zijn Harley's en BMW GS'en wat die zijn groot, breed en zwaar)
Dus voor rond de €300 ben je al bij de retourtje Alpen.

Sprak nog iemand op vakantie die zijn motor met de trein wilde laten vervoeren: €500 enkele rit...
 
Hier de website

Shiver valt in Cat. A (Cat. C zijn Harley's en BMW GS'en wat die zijn groot, breed en zwaar)
Dus voor rond de €300 ben je al bij de retourtje Alpen.

Sprak nog iemand op vakantie die zijn motor met de trein wilde laten vervoeren: €500 enkele rit...

300 euro is zeker nog de moeite waard idd! Trein is duurder.

Hoe is het proces? Je levert je motor af, of komen ze hem ophalen? En rijdt je dan zelf naar de door jouw aangegeven plek? Of moet je hem op een centraalpunt weer ophalen?

:]
 
Dat zenuwachtig sturen kan ik wel begrijpen. Had in de bergen wel het idee dat de Shiver beter ging rijden, maar dat komt denk omdat ik meer in de toeren zat en vaker de motor meer trekkend had.

vierkante banden merkte ik inderdaad heel erg vlak voordat de nieuwe eronder kwamen. Echt dat omvallen

Ben dus niet de enige... jij hebt denk ik dezelfde vorken als ik, ook dat nieuwere model.

Als het goed is komt morgen m'n compressor binnen, zal eens gaan spelen met de bandenspanning kijken in hoe verre dat wat uitmaakt. Enerzijds voelt het heel wendbaar, anderzijds wat zenuwachtig en oncontroleerbaar.

Heeft er iemand (met 2010+ model) de doorsteek van de voorvork veranderd? Schijnt ook invloed te kunnen hebben. Dit is de standaard afstelling:
ZFNFYH4.jpg


Zit nog zo'n 7mm speling in om hem hoger te zetten waarna het sturen minder agressief zou moeten gaan, wellicht dat ik dat nog ga proberen.
 
Laatst bewerkt:
300 euro is zeker nog de moeite waard idd! Trein is duurder.

Hoe is het proces? Je levert je motor af, of komen ze hem ophalen? En rijdt je dan zelf naar de door jouw aangegeven plek? Of moet je hem op een centraalpunt weer ophalen?

:]

Je kan hem zelf naar hun loods brengen maar ze kunnen hem ook ophalen. (ze zitten zelf in Noord-Holland en hadden bijvoorbeeld een transport van Limburg naar Italië, dan halen ze hem op en rijden ze gelijk door. Zonde om heen en weer te rijden, ben je namelijk de hele dag bezig)

Motor wordt afgeleverd op de locatie die je wil: je camping/hotel (dus geen centraal punt). Als je hier zelf al ben dan kan je zelf de sleutels aannemen, anders kunnen ze de sleutels bij (bijvoorbeeld) de receptie afgeven.
Zelf moet je op eigen vervoer naar de bestemming toe (vliegtuig, auto+sleurhut en het hele gezin mee).
 
Ben dus niet de enige... jij hebt denk ik dezelfde vorken als ik, ook dat nieuwere model.

Als het goed is komt morgen m'n compressor binnen, zal eens gaan spelen met de bandenspanning kijken in hoe verre dat wat uitmaakt. Enerzijds voelt het heel wendbaar, anderzijds wat zenuwachtig en oncontroleerbaar.

Heeft er iemand (met 2010+ model) de doorsteek van de voorvork veranderd? Schijnt ook invloed te kunnen hebben. Dit is de standaard afstelling:
[afbeelding]

Zit nog zo'n 7mm speling in om hem hoger te zetten waarna het sturen minder agressief zou moeten gaan, wellicht dat ik dat nog ga proberen.

Jup, de mijne is 2011 en heeft dezelfde speling zo lijkt het.
Iemand hier heeft wel de voorvork aangepast, weet alleen even niet meer wie.


Voor ik de Shiver kocht had ik proefgereden op een BMW F800r, op die motor had ik bij de eerste bocht volgens mij al meer vertrouwen in de motor dan dat ik nu op de Shiver heb.
Bij mijn vorige motor, Ducati Monster 620ie, reed op rotondes wel eens met de stepje op het asfalt. Met de Shiver is me dat nog nooit gelukt, de stepjes zijn hoger maar door het wat zenuwachtigere gedrag durf ik het ook niet echt. Niet dat ik veel harder door de bocht hoef ofzo hoor, gaat al hard genoeg.

Het is natuurlijk een Italiaan dus eigenlijk moet het Karakter heten ipv zenuwachtiggedrag haha

Ondanks dat het rijwielgedeelte misschien wel beter kan hoef ik voorlopig nog geen andere motor :) heb samen met mijn pa in 2,5 jaar bijna 30.000 km erbij gereden
 
Heeft iemand een andere kentekenhouder, anders dan de plastic houders? Ik wil graag iets zoals de barracuda variant.
kentekenplaathouder_aprilia_dorsoduro_750_barracuda_ad7104_2.jpg
 
Wel veel bekijks gekregen mét de dempers erin nog wel, dat geknal en geplof doet blijkbaar toch wel indruk maken.

Plof en geknal was in de bergen pas erg, vooral bij een steile helling naar beneden en dan in een lage versnelling, dan bleef ie maar door pruttelen


Vandaag weer een stuk gereden, kwam in Santpoort gelijk een Shiver tegen!
 
Plof en geknal was in de bergen pas erg, vooral bij een steile helling naar beneden en dan in een lage versnelling, dan bleef ie maar door pruttelen


Vandaag weer een stuk gereden, kwam in Santpoort gelijk een Shiver tegen!


Mooie Rit Pedro! Heb er van genoten om het te lezen, krijg nu alweer zin om te gaan rijden..
Ik ben werkelijk waar volgens mij nog nooit in Shiver tegengekomen.. B|

Heb gisteren ook nog even gereden, 20 graden, geen zon ivm wolken, aardige grip. Per-fect! :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan