Inbus bouten XJ650 en inductive heater

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik heb hier een XJ650 staan voor een setje nieuwe inzuigrubbers. Een inbusbout heb ik al naar z'n grootje geholpen. Dus ik denk we gaan het anders aan pakken bij de overige 6, ik kijk de lokale garage lief aan en vraag of ik hun Inductive-heater mag lenen voor een avondje...
Dus met dat ding aan de gang, maar krijg absoluut GEEN hitte in de inbusbout.. Terwijl deze toch echt magnetisch werkt als ik er dus met een magneet langs heen ga.

Ra..ra... wat voor materiaal kan dit zijn? Magneet werkt er op, maar krijg er geen hitte in met dat inductiespiraal ding..

hqdefault.jpg
 
Goed gedaan. *O*

Als we nou met zijn allen, inclusief de producenten, deze dingen vast zetten met kopervet of iets wat geen chemische reactie geeft in de materialen.. kleine moeite, groot plezier. Alleen dan gaat alles te lang mee natuurlijk. :')

Om dan hier de ene na de ander post te krijgen....
( jankmodus aan) ..ik heb alles met de momentsleutel aangetrokken, maar heb de draad uit het aluminium getrokken, of de kop is er afgebroken ( jankmodus uit)
 
In opvolging van de laatste post: de kop van een bout komt doorgaans tegen het oppervlak van hetgene waar het schroefdraad in getapt zit.

De kop kan dus niet verder en kan je met een bepaalde kracht vastzetten. Die kracht word daarna deels overgedragen op het schroefdraad doordat dit "naar buiten word getrokken".

Waarom trek je dan eerder het schroefdraad kapot met vet alleen op het schroefdraad? De kracht zit tussen de kop en het oppervlak en het aanhaalmoment word doorgaans toch niet bepaald door het schroefdraad?

Of is het een samenspel van kop tegen oppervlak en schroefdraad welke samen een (maximaal) aanhaalmoment bepalen?

Zo ja Dan snap ik het, want van de 2 aanwezige factoren ga je bij 1 de frictie behoorlijk verminderen.
 
Laatst bewerkt:
Even om terug te komen op de inductor. Nu met een los boutje in de bankschroef nog eens geprobeerd. Zelfde positie en boutje wordt meteen gloeiend, hoef de spiraal nieteens helemaal over de kop te houden (zoals dus ook bij het motorblok) .
Misschien iets rond het motorblok wat het magnetisch veld verstoord? bougies? bobines?..... ..
 
dat valt mij ook altijd op, maakt eigenlijk niet uit wat je doet, losdraaien, verplaatsen, opladen, ingieten,....als het fout gaat is dat bijna altijd bij de laatste. wat zoude daar voor duistere krachten achter zitten :?

Dat heet intuïtie, je voelt van tevoren aan welke het moeilijkst gaat worden/zijn en die bewaar je automatisch tot het laatst - gaat zo vanzelf, je merkt het niet eens meer ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan