Het grote Yamaha Diversion topic deel 21

Status
Niet open voor verdere reacties.
De XJ900S heeft geen normale dynamo met een losse spanningsregelaar zoals de xj600s er veel andere motoren.

Deze heeft een alternator, net als in een auto. De spanningsregelaar zit dan ook in deze alternator gebouwd. Er komen twee draden uit deze alternator. Eentje die de stroom afgeeft en eentje die meet hoeveel stroom er nodig is. De oranje draad is degene die meet. Deze gaat eerst helemaal richting het contactslot voordat deze meet. Dus onderweg komt deze weerstanden tegen, zoals stekkers en het contactslot zelf. Hierdoor gaf mijn alternator ongeveer 0,5-0,6 volt teveel. Door rechtstreeks het oranje draad via een relais door te verbinden richting de accu, zal deze altijd de accu meten en de bedoelde 14,4-14,6 volt leveren zoals yamaha dat bedoeld heeft.
 
EDIT: Haha gereageerd op pagina 1 _O- Silly me!

Maar afgezien daarvan heb ik ook een vraag. Ik heb mijn '96 900 al enige tijd, maar nog altijd geen knappe middenbok. Is er wellicht iemand hier die van de zijne af wil? ;)
 
Laatst bewerkt:
EDIT: Haha gereageerd op pagina 1 _O- Silly me!

Maar afgezien daarvan heb ik ook een vraag. Ik heb mijn '96 900 al enige tijd, maar nog altijd geen knappe middenbok. Is er wellicht iemand hier die van de zijne af wil? ;)

De middenbok roest snel door. (Vangt veel vocht en vuil...) Dus tweedehands zijn ze slecht verkrijgbaar.

Maar een doorgeroeste middenbok is wel heel goedkoop te lassen en te verstevigen.

Of heb je nu helemaal geen middenbok?

middenbok-oud_resize.jpg


middenbok-nieuw_resize.jpg


middenbok-nieuw2_resize.jpg
 
Wow.. Ja, dat is heftig :/

Maar.. tegen de vangrail gereden, daar op de snelweg.. Onwel geworden tijdens het rijden ofzo? De vraag 'hoe?' komt bij zoiets altijd boven..
 
Da's vreselijk. Ik denk wel dat het een hartaanval of iets dergelijks is geweest. Op een rechte weg, en niet eens zo heel veel schade.

Volgens mij zat de vorige eigenaar hier in dit topic. Ik meen me te herinneren dat 'ie met de zijspan te koop is aangeboden.
 
Laatst bewerkt:
wow heftig... Verschrikkelijke ervaring ook voor het jongetje '(

Tijd weer niet gepost in dit topic, en dan gelijk zo'n bericht...



Bij deze weer eens een update van mijn Diversion 900 perikelen.
Kort samengevat, ik geef het op :+

Ik mis de tijd, kennis en juiste gereedschap om het naar mijn idee zeker oplosbare probleem op te lossen. Daarnaast heeft mijn vrouw ivm een nieuwe baan behoefte aan een motor die voor haar prettiger is (lees: minder zwaar), dus hebben we bijna een deal rond voor een V-Strom.

Dat betekend dus wel dat er een niet goed lopende diversion 900 voor de deur staat.
Naar mijn idee is hij zeker voor de sleutelaar nog steeds aantrekkelijk en weer helemaal tip top te krijgen, vandaar dat ik hem in eerste instantie op MF te koop ga zetten.
Vanavond wel nog even recente foto's maken

Voor het geval dat er in dit topic iemand op zoek is naar een leuk projectje, een korte omschrijving van de motor:

- Motor loopt momenteel niet goed, zodra hij warm is gaat hij bokken. Lijkt op slechte benzinetoevoer. Mogelijke oorzaken die oa. hier werden genoemd: Vacuum probleem tank, hangende choke stiften, kleppen stellen
- Motor start verder prima, en rijdt ook prima (totdat hij warm is)
- het is een werkpaard, en zeker geen sierpaard, heeft dus de nodige krasjes en roestplekjes
- de buddy is bij het stuk dat tegen de tank rust gescheurd
- er zit een grote topkoffer bij
- voorzien van onderkuip, wat echt scheelt bij de regen

Zoals gezegd, voor de sleutelaar.

Mocht er interesse zijn, stuur even een PB (of gewoon in het topic is ook prima)
Ik noem geen prijs, dus bieden mag.
 
ik hen nog wel een boel spul liggen van de 4km
onder andere buddy, blok, electra, uitlaat bocht en collector.

mischien voor het bovenstaande bericht?
 
Omdat mijn zoon nu ook wel eens een weekendje mee wil op tour (achterop) ben ik op zoek naar een setje zijkoffers, eventueel compleet met topkoffer, zodat we beetje bagage mee kunnen nemen.

Heeft toevallig nog iemand een gebruikte set, compleet met beugels, liggen waar hij / zij graag van af wil??

Ik rij een diversion 900 van 1994 (4KM).

Groet, Rob
 
Omdat mijn zoon nu ook wel eens een weekendje mee wil op tour (achterop) ben ik op zoek naar een setje zijkoffers, eventueel compleet met topkoffer, zodat we beetje bagage mee kunnen nemen.

Heeft toevallig nog iemand een gebruikte set, compleet met beugels, liggen waar hij / zij graag van af wil??

Ik rij een diversion 900 van 1994 (4KM).

Groet, Rob

8 posts hoger -> http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/28430120#28430120
 
Omdat mijn zoon nu ook wel eens een weekendje mee wil op tour (achterop) ben ik op zoek naar een setje zijkoffers, eventueel compleet met topkoffer, zodat we beetje bagage mee kunnen nemen.

Heeft toevallig nog iemand een gebruikte set, compleet met beugels, liggen waar hij / zij graag van af wil??

Ik rij een diversion 900 van 1994 (4KM).

Groet, Rob
Topkoffer + 2 zijkoffers + wingrack met alles erop en eraan = 100€ + verzendkosten of afhalen in Brasschaat (BE)
 
Zoals beloofd, nog wat foto's van de Div

Voor het geval dat er in dit topic iemand op zoek is naar een leuk projectje, een korte omschrijving van de motor:

- Motor loopt momenteel niet goed, zodra hij warm is gaat hij bokken. Lijkt op slechte benzinetoevoer. Mogelijke oorzaken die oa. hier werden genoemd: Vacuum probleem tank, hangende choke stiften, kleppen stellen
- Motor start verder prima, en rijdt ook prima (totdat hij warm is)
- het is een werkpaard, en zeker geen sierpaard, heeft dus de nodige krasjes en roestplekjes
- de buddy is bij het stuk dat tegen de tank rust gescheurd
- er zit een grote topkoffer bij
- voorzien van onderkuip, wat echt scheelt bij de regen
- bij aankoop werkte de 2de versnelling niet goed. Hans van Wijk heeft er toen een 30K jonger blok in gezet. Trek dus 30K van de stand af in de foto.
- RVS uitlaatbochten

Zoals gezegd, voor de sleutelaar.

Mocht er interesse zijn, stuur even een PB (of gewoon in het topic is ook prima)

full

full

full

full

full


Ik noem geen prijs, dus bieden mag.
 
Verder nog iemand op zoek naar een Div 600 '95 ?

Ik kan hem hier niet binnen zetten en krijg het idee dat dat niet goed is voor de motor. Hij staat wel onder een tent. Dus staat niet de hele tijd nat te regenen.

Heel veel goeds aan, afgelopen paar jaar aardig opgeknapt door vorige eigenaar. Daar heb ik bonnetjes etc bij.
Paar dingen wat minder. Het is mijn eerste motor en ik heb er nog niet veel weet van. Voor een van jullie vast een super ding.

full
 
Laatst bewerkt:
Tussen het eerste model Diversion (XJ900 S Diversion) <1995 en die van 1997 t/m 2003 zitten maar hele kleine verschillen.

Bij de oude was er een aparte choke knop en bij de nieuwe een hendeltje op het stuur. De cockpit heeft wat andere symbooltjes. Maar het grootste verschil is toch wel dat het eerste model geen alarmlichten heeft. Bij filerijden vindt ik alarmlichten wel belangrijk.

Het is niet zo heel erg moeilijk om alarmlichten er op te maken:

Demonteer de schakelunit op het stuur. (Links!) Een kwestie van twee schroefjes losmaken.
Volg de kabel en maak alle connectors los. (Ook die van de koppelingshandel en claxon)
Je kan dan de hele unit van de motor afhalen.

Schuif de hoes zo ver mogelijk terug. Je dient dan aftakkingen te maken van de volgende draden:
- Bruin/Wit
- Donker bruin
- Donker groen

full


Een connector solderen aan de drie draden.
full


De drie draden solderen aan de alarmlichtschakelaar. En aan de kabel weer een connector.
full


De schakelaar vastgezet met een paar kabelbinders.
full


Schema:
full



That's all!
 
Laatst bewerkt:
Nog een tip:

De plastic schroefjes waarmee de kuipruit vast zit, kosten bij Yamaha ongeveer 4 euro per stuk.
(Ze zijn van plastic zodat bij een val of aanrijding de schroefjes afbreken en de kuipruit niemand verwond.)

Gezien het totaalbedrag (€24) loont het de moeite om de plastic schroefjes bij Hornbach te halen (€0,60) Ze zijn alleen wit en hebben geen kruiskop maar een sleuf. Maar door even met een spuitbusje over de koppen heen te gaan zijn ze weer mooi zwart.
 
Ik weet niet beter dan dat het gebruik van alarmlichten tijdens file-rijden afgeraden wordt. Zelf gebruik ik ze niet tijdens het file-rijden maar alleen bij gevaarlijke situaties.
 
Ik weet niet beter dan dat het gebruik van alarmlichten tijdens file-rijden afgeraden wordt. Zelf gebruik ik ze niet tijdens het file-rijden maar alleen bij gevaarlijke situaties.

Ik vindt het persoonlijk wel beter. (Zeker in de winter en bij slecht weer) Maar dat moet iedereen voor zich maar uitmaken.

Maar je kan natuurlijk niet één kant aanzetten. Dat zou verwarrend zijn.
 
Na veel meelezen, hierbij mijn eerst post. Rij sinds 2 jaar weer motor een leuke xj600s uit 2003. Bevalt mij prima, meeste kilometers zijn tourkilometers soms wat werk kilometers.

Eerste snelheidsboete ook al binnen maar ja dat mag de pret niet drukken. Ik ben eigenlijk op zoek naar wat " mooiere" spiegels, de standaard spiegels vind ik wat saai en ze trillen redelijk boven de 100km Tja over smaak valt niet te twisten.

Met welke maat schroefdraad ( linkse draad of rechtse draad, M10 of M12)moet ik rekening houden? En wie heeft ervaring met leuke spiegels?

Gr
Frank
 
Beste forumers van de Div900 topic
Ik ben zelf aan het twijfelen om een div900 te kopen en mijn sv650 te verkopen wegens cardan en meer tourgerichte motor (ook voor met duo ritten)
Ik ben aan het zoeken voor een testrit maar heb een vraagje, ik ben 1.70cm dus zou deze motorte groot zijn of nog doenbaar zijm voor mijn hoogte?
Mvg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan