Lekkende benzineleiding: waarom?

Maartenn

Die hard MF'er
30 jul 2015
287
1
Warmond
Ik heb een probleempje met mijn benzineleiding, sinds gisteren sproeit het eruit als de motor op choke of gas hoog toeren draait. Het lekt aan beide uiteinden van de slang tussen benzinepomp en carburateurs. Ik heb de slang gisteren toen ik het zag los gehaald, pijpjes schoon gemaakt, en weer aangedraaid met de slangklem op een ander stukje slang (in feite 1 cm aan beide einden ingekort zonder afsnijden. Toen was het opgelost, maar vanmorgen lekte het weer.

Dat een oude benzineleiding of een verbinding een keer gaat lekken kan ik me voorstellen, maar 2 tegelijk? Dan zou ik verwachten dat de druk (blijkbaar ineens) is toegenomen.
Als je het dan over druk hebt, er is dus sprake van een benzinepomp, die bouwt druk op voordat de motor start. Maar dan lekt het nog niet. Het lekt pas als de motor loopt. En stationair eigenlijk niet, alleen bij flinke toeren. Dan wordt benzine afgenomen, dus zou ik verwachten dat de druk juist iets afneemt... Tenzij door de trillingen de piekdruk net iets hoger is.

Het gaat trouwens om een Yamaha FZX700 uit 1986, alle cylinders lopen goed, en hij rijdt prima (gisteren tenminste, vandaag heb ik m maar laten staan).

Mijn vraag is dus of er een onderliggend probleem kan zijn waardoor die leiding is gaan lekken. Ik snap trouwens niet waarom de leiding nu weer is gaan lekken na een nachtje stilstand. (of gisteren tijdens het rijden het weer is verslechterd, ik heb niet gecontroleerd toen ik parkeerde)

Iemand een idee?
 
Wellicht de benzine die je tankt teveel aan ethanol bevat en je oude benzineslag aan het oplossen is .

Ik heb op vakantie braaf de e10 gemijd, maar oplossende/droge/gescheurde slang is niet uitgesloten voor zo'n oude motor. Zo'n oude slang opnieuw monteren wordt ie ook niet beter van, dus vervangen helpt vast. Dank voor de reacties!
 
De uiteinden zijn net zo oud...
En door t frutten aan één kant, is t aan de andere kant ook gaan wrikken.

Oude leiding is broos.
 
Vaak worden leidingen voor benzine/koelvloeistof/vacuum vergeten na een aantal jaren te vervangen.
Heb toevallig gisteren voor de VT1100C2 alle rubberen leidingen en O ringen opnieuw besteld aangezien er een lekkage was ontstaan van een O ring in het blok v/d koelvloeistofpijp, de motor is uit 1997 is en hoogstwaarschijnlijk nooit de leidingen/ O ringen vervangen zijn . En er zitten behoorlijk wat rubber leidingen/O ringen in zo`n VT Ace :/ . (kosten OEM parts rond de 250 $ ). aangezien veel leidingen bepaalde voorgevormde krommingen hebben. :t
 
Heb ik vorig jaar ook gedaan bij mijn RSV Mille. De aanleiding was toen dat een van de koelvloeistof slangen iets begon te zweten en er een druppeltje onder de kuip hing. Alleen een heel moeilijk bereikbare slang is blijven zitten voor als ik later een keer in dat stuk van de motor moet zijn.

Het grootste voordeel is dat je er piece of mind mee hebt. Iets kleinere kans op storingen.
 
Om antwoord te geven op je topic titel: Omdat het stuk is.

Nieuw stukje brandstofleiding koop je wel bij een automateriaalzaak en kostte mij laatst 5 euro voor 2 meter (7mm binnenmaat), in mijn geval van Gates.
 
Laatst bewerkt:
Leiding vervangen, lekt nu niet, even aankijken of het goed blijft. Verwacht ik wel, want het past veel beter. Ook slangklemmen vervangen, de schroefjes waren niet zo goed meer. (ik haat zaagsnede (platte) schroeven)

ik denk geen bericht is goed bericht, want dan ben ik 't vergeten :)

:] :] :]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan