versnellingen overslaan bij terugschakelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

martijnmoi

MF veteraan
In memoriam
30 jan 2016
1.298
0
winsum
Opgelost

Beste medetweewielstrijders,

rond februari kreeg ik het probleem met mijn Suzuki GS500E straatklinkertrekker dat hij bij het terugschakelen versnellingen over ging slaan.
voorbeeld: als ik van zijn 6 terug schakelde naar de 5e versnelling schoot hij in de 2e versnelling.
Ook gebeurde het wel eens dat hij van een hogere versnelling naar hij neutraal schoot. (maar nooit door naar de 1e versnelling)
ik heb ondertussen een tweede GS500 gekocht, want we moeten natuurlijk wel kunnen blijven rijden.
Als ik het schakelgedrag van de tweede brommer vergelijk met de eerste dan valt mij op dat ik echt té hard moest schakelen met mijn eerste GS (soms letterlijk met alle gewicht op het schakelpedaal om hem er doorheen te krijgen).

Ondertussen ben ik zelf op onderzoek uit geweest, heb ik bij bekenden met wat meer ervaring rond gevraagd en kreeg ik antwoorden als 'controleer de schakelklok' of 'je schakelvork is waarschijnlijk krom'.

toevoeging: bij opschakelen deed dit probleem zich niet voor!

Ik heb het hele blok uit elkaar getrokken en door de hele schuur heen liggen. Echter kan ik niks vinden wat er mis zou moeten zijn met de onderdelen.

schakelvork:
Q0Bvvbg.jpg

de veer / andere onderdelen zijn ook nog in goede staat.

versnellingsbak:
2w5p61O.jpg

dit middelste tandwiel heeft inkepingen op alle tanden.
YcqvX1t.jpg


versnellingsbak vorken:
Xopdmsu.jpg


schakelklok:
6dW2liE.jpg

U9GUB58.jpg

61twCGS.jpg

nW9s2vY.jpg

U40RHL8.jpg



lager houder? (de schroef moet ik nog uitboren - gekke jappen met hun kruiskoppen)
jg0N65k.jpg



ik had gehoopt dat er iets zichtbaar 'kapot' was zodat ik het kon vervangen en voila.. maar helaas.

ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen of tips hebben :}

Edit:
Mischien is het nog wat waard om te vermelden dat het hele blok + beide oliefilters vol zaten met gruis. - naar mijn idee komt dit weg bij het 'lager houder?' onderdeel.
IIJAZGA.jpg


edit2:
'Lager houder?' goed verzonnen Martijn.
Ik bedoel natuurlijk gewoon de 'countershaft bearing plate'. nummertje 14:
transmission_bigsue0048fig-16_6e0d.gif
 
Laatst bewerkt:
Hoi oma :W

Vandaag de eerste 150 meter op de teller gezet met de nieuwe(2e handse) versnellingsbak. Ze schakeld zoals ze nog nooit gedaan heeft, zo lief, zo ligt maar toch ook zo solide. Nu de boel nog even afstellen en ze is als nieuw!

Dank voor jullie hulp, ik heb enorm veel geleerd van dit project *O*



dat is zo te zien de veer die zorgt dat het schakelpookje terug omhoog komt als je het omlaag duwt, en terug omlaag wil als je het omhoog duwt?

Ja
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan