Het Buelltopic van MF deel 3

ik had ergens gelezen dat e10 minder goed is voor kunstof tanks. Die kunnen op den duur gaan lekken. Beter 98 tanken.
 
Vandaag weer iets wijzer geworden: Aangezien er op de Buells gewerkt wordt met engelse maten, gisteren geprobeerd een inbus 7/8 inch te kopen, nergens op voorraad dus bestellen en ongeveer 2 weken levertijd. Dus maar van grote mm inbus haaksleutel een passende gemaakt voor voor-en achteras t.b.v. bandenwissel. Ik maak de sleutel passend en probeer of ik het achterwiel ermee loskrijg ja hoor. Vandaag maar aan de slag en ik begin met het voorwiel, tjonge wat zit dat vast, flinke pijp op de inbussleutel en pfff wat zit dat vast !!! offfffffff zou het linkse draad zijn ? Wie verzint zoiets voorwiel linkse draad, achterwiel gewoon rechtse draad. Zal wel een reden voor zijn.
 
Vandaag weer iets wijzer geworden: Aangezien er op de Buells gewerkt wordt met engelse maten, gisteren geprobeerd een inbus 7/8 inch te kopen, nergens op voorraad dus bestellen en ongeveer 2 weken levertijd. Dus maar van een grote mm inbus haaksleutel een passende gemaakt voor voor-en achteras t.b.v. bandenwissel. Ik maak de sleutel passend en probeer of ik het achterwiel ermee loskrijg ja hoor. Vandaag maar aan de slag en ik begin met het voorwiel, tjonge wat zit dat vast, flinke pijp op de inbussleutel en pfff wat zit dat vast !!! offfffffff zou het linkse draad zijn ? Wie verzint zoiets voorwiel linkse draad, achterwiel gewoon rechtse draad. Zal wel een reden voor zijn. :N
 
Dit soort tips staan ook in het wphb. Heeft me vaak al geholpen. Gaan de klusjes een stuk sneller en zonder schade...
 
Linkse draad voor omdat anders het wirl los loopt. Maar inderdaad, logischer had geweest als de bout vanaf de andere kant had geweest, zoals bij het achterwiel.
 
Gewoon super+ 98 tanken indien 95 niet beschikbaar is.
In Nederland blijft 95 naast E10 gewoon aan de pomp verkrijgbaar...

Grt.
 
Vers rubber (Conti Attack) ligt eronder en trillen bij remmen lijkt minder maar niet helemaal weg. Ik heb tijdens het ''opbokken'' de voorremschijf min of meer gecontroleerd op krom zijn, maar om dit goed te doen moet ik dit nog eens met een meetklokje doen (van de week). Blijkbaar geeft een afwijking van 0,10 - 0,15 mm in de schijf al dit effect. Weten jullie of een evt. kromme schijf te richten is ?
 
Laatst bewerkt:
Zo'n kleine afwijking wordt wel opgevangen en gedempt door de verende montage van de schijf als die veertjes nog vrij zijn.
Ik zou eerst eens kijken naar die veren en voelen of de schijf kan bewegen.
 
Hallo Buell fanaten. Ik had vroeger altijd een poster van een (witte/blauwe decals) XB9R in de garage hangen omdat die bij zn introductie nogal controversieel was. Ik heb dit altijd een mooi model gevonden maar heb gek genoeg nooit een koopintentie gehad. Nu zie ik ze bijna weggegeven worden op Marktplaats. Waarom? Iemand wat pro's en con's of aankooptips uit eigen ervaring?
 
Vrijwel niemand kiest een 9, bijna iedereen gaat voor de 12. Dat verklaart de prijs.
Aankooptips hetzelfde als bij alle andere XB's.
 
Typische Nederlandse mindset inderdaad. Altijd voor meer pk's willen gaan. De lichte bouw van de 9 spreekt me juist aan. Heb nu een beetje verbouwde 900ss met vergelijkbare stuurkuip, ook een lichte v-twin met vergelijkbaar vermogen. Maar de Buell heeft nog een bak meer karakter. Misschien toch eens gaan kijken/rijden bij zo'n machine!

Niemand een simpel lijstje/opsomming met een paar eigen ervaringen of dingen die vaak stuk gaan?
 
Typische Nederlandse mindset inderdaad. Altijd voor meer pk's willen gaan. De lichte bouw van de 9 spreekt me juist aan. Heb nu een beetje verbouwde 900ss met vergelijkbare stuurkuip, ook een lichte v-twin met vergelijkbaar vermogen. Maar de Buell heeft nog een bak meer karakter. Misschien toch eens gaan kijken/rijden bij zo'n machine!

Niemand een simpel lijstje/opsomming met een paar eigen ervaringen of dingen die vaak stuk gaan?

Aankooptip: koop die van mij ;-) (is wel een xb12ss)

Even zonder gekheid. Let op onderhoud. Deze dingen zijn betrouwbaar tenzij iemand hem heeft misbruikt. Warm rijden en op tijd de oliewissel met de juiste olie verlengt de levensduur van dit apparaat. De rest is eigenlijk hetzelfde als bij andere motoren.
 
Laatst bewerkt:
Lichte bouw?
De 9 is qua bouw en gewicht precies hetzelfde als de 12.
Daarnaast vind ik persoonlijk de donkere kleur van de 1 mooier dan het lichte van de 9.

Let ook even op de voetpakking, die wil wel eens zweten, mag niet te erg worden.
Verder staan er op de afgelopen pagina's veel tips, deze vraag komt geregeld terug. ;)
Succes met de zoektocht!
 
Hoi Shift00,

persoonlijk zou ik altijd voor een 12 gaan en dan een Lightning.
Niet dat deze enorm beter rijd, maar een 12 is wat standvastiger in waarde en rijd nét iets soepeler in vergelijk met een 9.

Nu vind ik de zithouding van een Firebolt door z'n clip-ons zelf wat minder omdat ik een Buell méér een tour- als een racemachine vind en bij een Lightning zit je wat meer rechtop.
Natuurlijk kan je met een Buell wel knallen, maar als je (alleen) wilt racen kan je beter een jap kopen, die zijn betrouwbaarder, sneller, lichter en goedkoper.

Maar als je overweegt een Buell aan te schaffen is een XB9 Firebolt inderdaad een leuke binnenkomer want dat zijn prijstechnisch gezien wel de goedkoopste, en mocht je portemonnee het niet toelaten om meer uit te geven zou ik liever die machine komen als een motor zónder karakter

succes
 
Mannen/vrouwen, mijn eerste post op dit geweldige toppic.

Ik ervaar sinds vorige week problemen met het opladen van mijn accu. Aangezien ik niet verder keek dan mijn neus, heb ik direct een nieuwe accu aangeschaft. Dit betrof een lithium ion accu van JMT. Na 3x starten van de accu alweer leeg en stond ik stil bij de benzinepomp (3 min rijden van mijn huis).

Twin motorcycles gebeld en die gaven aan bekend te zijn met de JMT accu's en de bijheorende problemen. Heb de oude accu maar weer gemonteerd, maar blijf laad problemen houden. Bij draaiende motor meet ik net geen 12v op de accu. Ik heb begrepen dat je minimaal tussen de 13/14v moet zitten. Als ik met de multimeter op de uitgaande draden van de spanningsregelaar meet, dan komt er niks uit. Nu geeft Twin motorcycles aan dat de spanningsregelaar alleen spanning uitgeeft mij een belasting (als er stroom nodig is). Ik meet op de polen van de dynamo een nette 28v bij stationair draaiende motor.

Diverse testen met de multimeter gedaan en het lijkt erop dat de spanningsregelaar het loodje heeft gelegd. Nu zag ik dat die dingen erg duur zijn en vroeg mij af of iemand er nog eentje heeft liggen voor een Buell XB 12 Scg uit 2008.

Ps. ik moet voor een grote beurt op 26 oktober naar Twin motorcycles toe, maar durf het niet aan vanuit Leiden met een accu die niet bijgeladen wordt.
 
Er is een stekker tussen de spanningsregelaar en je accu die bij velen lostrilt.
Bij mij ook, een week na aankoop. Was even schrikken, maar ik kreeg direct deze tip en een helpende hand toegestoken.

Check die stekker, hij loopt ergens langs de voorste poelie. Even uit losmaken, goed schoonmaken en daarna goed aandrukken en desnoods even met een ty-rap naar elkaar toe trekken, zodat het niet nog eens gebeurt.
Zie deze foto, het is die grote grijze stekker:
http://froggypwns.com/images/2008-08-18/slides/IMG_3668.JPG

Als je even zoekt op 'battery charging problem buell' vind je meer foto's, maar die werken niet met linkjes vanaf hier helaas.


Ik denk namelijk dat de spanning die je meet bij draaiende motor gewoon de accuspanning is.
Met een volgeladen accu kun je net geen halfuur rijden, is mijn ervaring.
 
Laatst bewerkt:
Mannen/vrouwen, mijn eerste post op dit geweldige toppic.

Ik ervaar sinds vorige week problemen met het opladen van mijn accu. Aangezien ik niet verder keek dan mijn neus, heb ik direct een nieuwe accu aangeschaft. Dit betrof een lithium ion accu van JMT. Na 3x starten van de accu alweer leeg en stond ik stil bij de benzinepomp (3 min rijden van mijn huis).

Twin motorcycles gebeld en die gaven aan bekend te zijn met de JMT accu's en de bijheorende problemen.
Wat je niet bij hen kan kopen = problemen. Typisch... . :Y




Heb de oude accu maar weer gemonteerd, maar blijf laad problemen houden. Bij draaiende motor meet ik net geen 12v op de accu. Ik heb begrepen dat je minimaal tussen de 13/14v moet zitten. Als ik met de multimeter op de uitgaande draden van de spanningsregelaar meet, dan komt er niks uit. Nu geeft Twin motorcycles aan dat de spanningsregelaar alleen spanning uitgeeft mij een belasting (als er stroom nodig is). Ik meet op de polen van de dynamo een nette 28v bij stationair draaiende motor.

Diverse testen met de multimeter gedaan en het lijkt erop dat de spanningsregelaar het loodje heeft gelegd. Nu zag ik dat die dingen erg duur zijn en vroeg mij af of iemand er nog eentje heeft liggen voor een Buell XB 12 Scg uit 2008.

Ps. ik moet voor een grote beurt op 26 oktober naar Twin motorcycles toe, maar durf het niet aan vanuit Leiden met een accu die niet bijgeladen wordt.

Ik had net hetzelfde voor. Inderdaad, je moet zo'n 14V op de batterij meten als ie draait.

Bij mij deed ie dat dus ook niet... . B|

 
Terug
Bovenaan Onderaan