Tips gevraags SV650 opnieuw opbouwen vanaf frame

SvB

MF veteraan
21 nov 2007
1.348
313
Hallo allemaal,

Laatst had ik pech met m'n sv650 (gebroken ketting die het e.e.a. stuk heeft gemaakt) en ik heb ervoor gekozen om de motor een compleet opnieuw op te bouwen. Hij is uit 2001 en veel moeren zijn verroest en het blok (+alles hier omheen) is enorm smerig. Als ik zo blijf doorrijden wordt dit alleen maar erger en ik heb een hekel aan vastroestende en smerige onderdelen. De motor bevalt me erg dus ik ga er een projectje van maken. Ik ben hem aan het strippen en kom veel tegen. Ik heb enkele vragen

- Hoe kan ik het frame het beste beschermen tegen roest? Ik ga hem niet verven of coaten maar wat is een basismiddel om hem mee in te spuiten na een grove schoonmaakbeurt?

- Welke type bouten en moeren kan ik het beste kopen ter vervanging van degene verroest zijn? Waar koop je dat makkelijk online? Of moet ik echt naar de suzuki dealer voor wat simpele boutjes? Dat gaat dan veel kosten denk ik..

- Kan ik alle bouten gewoon weer vastzetten met lagervet? Ik heb het idee dat ze dan later makkelijker los te krijgen zijn en dat het vastroesten tegengaat

Alvast bedankt!!
 
Laatst bewerkt:
1. waarom niet (poeder)coaten als je 'm toch helemaal gaat af- en opbouwen?
Kost misschien 75-100eu voor frame (en evt achterbrug/schetsplaten etc) en ben je wel van alle gezeik af. Wel even alle gaten afdoppen of boutjes erin draaien voor het coaten.

2. weet ik niet.
Ik heb destijds mijn Duc gestript tot op het blok en weer opgebouwd en kon alle bouten (na een goeie schoonmaakbeurt) weer hergebruiken

3. lagervet is niet bedoeld voor montage, het is (what's in a name?) vet voor in lagers
Voor montage heb je speciaal montagevet, maar ik gebruik bv ook vaak lithiumvet, en als het warm wordt gebruik ik kopervet
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Top, ga ik meteen keramisch vet halen.

Voor het frame is siliconenspray misschien het beste? Het frame is nog best heel netjes en ik ben nou ook niet zo rijk dat ik dan maar voor de "volledigheid" maar de boel laat zandstralen en coaten. Daarnaast heb ik geen auto en is vervoer van het frame dus lastig, etc. etc.
 
Laatst bewerkt:
Geen siliconespray gebruiken wanneer niet voorgeschreven, is onwijs kudt achteraf om te verwijderen of als je er iets anders op wil spuiten, bv ander vet of verf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als er een iets anders op moet komen kwa verf/lak zal de boel toch eerst gezandstraald worden dus dan maat de silicone ook niet uit? Daarnaast vind ik de kleuren helemaal prima (metalen frame en zwart subframe). Dan vind ik het tegengaan van roest en evt. vuil belangrijker.
 
Laatst bewerkt:
Frame is nog vrij van roest idd, dan zal ik die gewoon zo laten. Maar het subframe heeft wel wat plekjes.. Misschien is dat toch ander metaal?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan