Temperatuur

Saalk

MF veteraan
13 sep 2012
1.197
95
Drenthe
Bij mijn Honda CX500E loopt af en toe de temperatuurmeter en de benzinemeter gelijktijdig op tot aan het rode gebied en de benzinemeter tot het maximum. Na een x aantal km zakken ze weer terug naar het normale niveau. Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn?
 
Klopt, lopen beide over één weerstand. Maar bedrading controleren bij dit type kan nooit kwaad.
Dat kan toch nooit?
Hoe kan een benzinemeter nou over dezelfde sensor werken als die van de temperatuur? Je hebt een potenciometer in de tank voor je benzinemeter en een ntc in de radiateur voor de temperatuur.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik mij niet vergis zit daar ook de bewuste weerstand bij, die vaak de oorzaak is.
Waardoor de spanningsregelaar soms wel en soms niet de juiste 7 V spanning krijgt.
En schommelde/uitvallende meters het gevolg is.
Zijn meters vallen niet uit maar gaan vaak in het rood. Het kan bijna niet anders dan dat de spanning te hoog wordt. Dit kan gebeuren doordat er sluiting komt in de regelaar waardoor de spanning ver boven 7 volt komt.
 
een CX500 heeft een aparte 7 volts spanningsregelaar voor de temp en benzinemeter.
die zit achterop de meters gebouwd.
Is dat dit blokje ? Zit voor onder de tellers.
full
 
Het omlaag brengen van de voedingsspanning voor deze 2 meters heeft tot doel antijd de goede aanwijzing te geven, onafhankelijk van de accuspanning.

Als toelichting: ik ben bezig om voor mijn motor (BMW R65) in de aftapplug een voeler te maken die een water/olie-temperatuurmeter aanstuurt. Getest met een laboratoriumvoeding en kokend water. Bij 12 V 80o C en bij 13,4 V de 100o C aanwijzing op de meter.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan