Trekt de aansluiting van de Zumo de accu leeg?

midlifecrisis

MF veteraan
4 jan 2011
23.499
7.010
Enkhuizen
goedenavond,
aan de vooravond van een weekend Eiffel heb ik vanmiddag nog even de accuspanning gemeten,
normaal ligt deze altijd rond de 12,6 Volt (in rust), afgelopen vrijdag heb ik de Zumo-bedrading geïnstalleerd en vanmiddag lag de accuspanning op 12,37 Volt.
De bedrading is de standaard die bij de Zumo 350 geleverd wordt, gewoon met 2 oogjes op de plus en min, de zekering zit in de kabel verwerkt.

Nu zit er een soort omvormertje voor de 5,2 Volt die de Zumo voedt in de kabel verwerkt en de Zumo heeft er niet opgezeten.
Ze zeggen dat de telefoonoplader die nog in het stopcontact zit ook nog steeds een verbruiker is als er geen telefoon aanhangt,
zou het dus kunnen dat de bedrading en dat omvormertje nog steeds stroom pakt uit de accu, dus zonder de Zumo?
 
Welke Zumo gebruik je ? een zumo 350 / 390 trekt de accu niet leeg. Mits de gps wel van de motor genomen wordt. Ik heb de rust stroom gemeten en die bedraagt 4 uA in rust zonder gps op de houder. Dat kan de oorzaak dan niet zijn. Voor andere types GPs houders weet ik de rust stroom niet.
 
Welke Zumo gebruik je ? een zumo 350 / 390 trekt de accu niet leeg. Mits de gps wel van de motor genomen wordt. Ik heb de rust stroom gemeten en die bedraagt 4 uA in rust zonder gps op de houder. Dat kan de oorzaak dan niet zijn. Voor andere types GPs houders weet ik de rust stroom niet.
Ik heb bij een Zumo 220 gemeten wat de omvormer voor stroom trekt als de Zumo niet aangesloten is en dat was ongeveer 1 mA. Je kan het zelf meten door de zekering uit de houder te trekken en daar een amperemeter (multimeter in stroomstand) op aan te sluiten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb bij een Zumo 220 gemeten wat de omvormer voor stroom trekt als de Zumo niet aangesloten is en dat was ongeveer 1 mA. Je kan het zelf meten door de zekering uit de houder te trekken en daar een amperemeter (multimeter in stroomstand) op aan te sluiten.

Ook een verbruiker die 1 maA trekt zal niet de oorzaak zijn dat de accu leeg loopt. Het klokje in de motor verbruikt meer :)
 
Bedankt voor de reacties, beiden, ik ga er na het weekend wat mee doen.

Maar ik denk dat het wel een schakelaar gaat worden onder de kont, anders moet ik waarschijnlijk in de kabelboom te knoeien en dat wil ik liever niet.

Ik heb mijn navigatie aansluiting van 12V geschakeld via de achter-(dim)licht bedrading.
Wat ik gedaan heb (wilde ook geen beschadiging of verandering in de originele kabelboom):
Tussen het einde van de kabelboomdraden van het achter-dim-licht (de stekker aan het eind) en de stekker van het achterlicht, heb ik een male-female stukje ertussen gezet. Dit gedaan met een andere connector van een 2e achterlicht wat ik nog thuis had liggen, en 3 kleine female stekkertjes van de Halfords (kleinste maat, van die rechthoekige) die pasten precies op de 3 male pinnetjes van mijn achterlicht.

M.a.w. ik heb er iets -tussen- gezet en de verbinding zit goed geklemd en is storingsvrij. Kabelboom onaangetast (niets ingeknipt, niets gesoldeerd, niets ingesneden of iets dergelijks).
Misschien voor jou ook een oplossing ?
 
Laatst bewerkt:
Ok jongens, allen bedankt voor de reacties.

Gister aan het eind van de middag thuisgekomen van een geslaagd weekend Eiffel, vanmiddag de accuspanning gemeten.
Die bedraagt nu 12,8 Volt(na 24 uur stilstaan dus) de steekzekering van de Zumo eruit getrokken en via de zekeringhouder het Amperage gemeten, dit is .179 (milli?) Ampere.
Wat is nu wijsheid, toch een schakeling maken of is dit verbruik van dien aard dat het de accu niet zal leegtrekken?
De accu is overigens een Varta 14Ah CCA230A, door mij gekocht en net met zijn 3e seizoen begonnen.
 
Ik heb bij een Zumo 220 gemeten wat de omvormer voor stroom trekt als de Zumo niet aangesloten is en dat was ongeveer 1 mA. Je kan het zelf meten door de zekering uit de houder te trekken en daar een amperemeter (multimeter in stroomstand) op aan te sluiten.

Das leuk, toch leert ervaring dat het 9 van de 10 keer de oorzaak is van een niet-startende motor na een paar dagen stilstand.
 
Nog even een terugkoppeling,

De accuspanning was op 15-5, zonder zekering, 12,75 Volt, na plaatsen van de zekering was de accuspanning op 24-05 gezakt naar 12,66 Volt, vanavond de spanning nogmaals gemeten en deze is nu 12,71 Volt.
Nu denk ik dat de temperatuur in dit geval een grotere rol heeft gespeeld dan de aansluiting van de Zumo, ik blijft het even in de gaten houden maar zoals het er nu uitziet is een schakelaar (naar mijn idee) niet noodzakelijk.

Nogmaals iedereen bedankt voor zijn input.

Edit,
De motor is na het Eiffel weekend niet meer gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Nog even een terugkoppeling,

De accuspanning was op 15-5, zonder zekering, 12,75 Volt, na plaatsen van de zekering was de accuspanning op 24-05 gezakt naar 12,66 Volt, vanavond de spanning nogmaals gemeten en deze is nu 12,71 Volt.
Nu denk ik dat de temperatuur in dit geval een grotere rol heeft gespeeld dan de aansluiting van de Zumo, ik blijft het even in de gaten houden maar zoals het er nu uitziet is een schakelaar (naar mijn idee) niet noodzakelijk.

Nogmaals iedereen bedankt voor zijn input.

Edit,
De motor is na het Eiffel weekend niet meer gebruikt.
Enige nadeel van een contact dat continue onder spanning staat is dat bij hoge luchtvochtigheid en vervuiling er corrosie op kan treden van de contacten, bijv. bij koper groene aanslag. Dat kan je tegengaan door de contacten goed schoon te borstelen en in te smeren met zuurvrije vaseline.
 
Na een rit van zo'n 250km vorige week zondag heb ik vanmiddag nog eens de accuspanning gemeten,
deze was weer gezakt naar 12.3V, ik had eigenlijk besloten om er dan toch maar een schakelaar tussen te zetten toen mijn oog viel op de "sigarettenaansteekplug" met een omvormertje naar 5V erin geprikt.
Als ik het 5V piepeltje eruit haal is er niks aan de hand, stop ik deze erin trekt dat ding bijna 23 milliampère.
Dus ik kom tot de conclusie dat niet de Garmin-voeding maar dit spul de boel saboteert.
Ik gebruik deze 5V aansluitingen voor de Go-Pro en de telefoon.

@ Jaap43, ga ik doen.
 
Nog een laatste reactie,

Ik heb de hele mikmak nu vervangen voor een geschakelde unit met daarin een digitaal voltmetertje en 2 USB aansluitingen om de Garmin en de Go-Pro te voeden tijdens het rijden.
Omdat ik mijn stadslichten heb omgebouwd naar knipperlichten had ik de stekkertjes van deze "over", en het stekkertje van de unit is 1 op 1 met die van het stadslicht. Plug and play zeg maar.
Deze unit is nu dus via het contact/lichtschakelaar geschakeld.
 
Laatst bewerkt:
Nog een laatste reactie,

Ik heb de hele mikmak nu vervangen voor een geschakelde unit met daarin een digitaal voltmetertje en 2 USB aansluitingen om de Garmin en de Go-Pro te voeden tijdens het rijden.
Omdat ik mijn stadslichten heb omgebouwd naar knipperlichten had ik de stekkertjes van deze "over", en het stekkertje van de unit is 1 op 1 met die van het stadslicht. Plug and play zeg maar.
Deze unit is nu dus via het contact/lichtschakelaar geschakeld.


Ik heb mijn tomtom ook op achter de lichtschakelaar zitten, ik rij toch altijd met licht aan. En zo hoef je ook geen lange draad door je motor naar je accu te rijgen, en je hoeft ook je kabelboom niet te beschadigen.
 
Yep. Helaas ervaring mee. Zumo 550 bij vriendin op de motor + oplader. Na een ritje zo laten staan, hij blijft dan doorladen omdat hij direct op de accu zit. Paar dagen later was de accuspanning nog maar 6 volt..

Maar dat is dan met de zumo erop, dat maakt nogal verschil.

Zonder zumo er op heb ik er geen problemen mee, maar gaat dan ook max om 24u stilstand ofzo.
Thuis staat hij aan de druppelaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan