High-End Bluetooth comm. systemen: Een overzicht

Welk type bluetooth systeem heb jij?

  • Cardo Scala Freecom serie

    Stemmen: 6 7,4%
  • Cardo Scala Smartpack

    Stemmen: 3 3,7%
  • Cardo Scala Packtalk

    Stemmen: 14 17,3%
  • Sena 10 serie

    Stemmen: 14 17,3%
  • Sena 20S

    Stemmen: 15 18,5%
  • Interphone Sport

    Stemmen: 2 2,5%
  • Interphone Tour

    Stemmen: 1 1,2%
  • Interphone overig

    Stemmen: 3 3,7%
  • Uclear

    Stemmen: 6 7,4%
  • Anders

    Stemmen: 17 21,0%

  • Totaal aantal stemmers
    81

CoolCur

MF'er
29 mrt 2004
171
0
Den Haag
Hallo MFers,

Aangezien een paar buddies & ik op zoek zijn naar een high-end communicatie systeem, ben ik gaan speuren. Hier ook de nodige draadjes gelezen, maar besloten om een eigen topic aan te maken, zodat ik het (bij voldoende interesse & feedback) kan updaten. Want het leek me wel zo handig om die informatie ook hier te delen zodat anderen i.i.g. een goede basis hebben om een weloverwogen beslissing te kunnen nemen. Het is tenslotte best duur speelgoed.

Vooraf:
Ik heb zoveel mogelijk gelinked ipv alles hier op te sommen, leek me veiliger. In de basis kunnen ze allemaal hetzelfde, koppelen met telefoons, navi, mp3 spelers, enz. Waar je op moet letten is dat er een hoop verbeteringen zijn geweest in de afgelopen 1,5 jaar. Hierdoor zit je soms oude reviews te lezen/kijken waarin bv universal intercom nog niet standaard is.
Let op; ik heb zelf geen ervaringen met de Bluetooth comm systemen, dus dit is puur op basis van informatie die ik online kon vinden.

Termen:
  • PMR = portofoon, denk walkie-talkie, via radiokanalen via de 446 MHz band (PMR446 - Wikipedia). Daar gaat dit topic dus niet over.
  • PTT = Push to talk, een knop die je indrukt en dan pas kan praten (denk weer walkie-talkie)
  • Bluetooth = radiokanaal op de 2.4GHz band, afgekort tot BT. Des te hoger de versie, des te meer opties en beter batterij management. Versie 4.0 en hoger is de huidige standaard.
  • DMC = Dynamic Mesh Communications, BT met een extraatje. Het verschil in verbinding tussen Bluetooth en Bluetooth DMC wordt in dit filmpje weergegeven:
    . In het kort: communicatie is niet een “ketting”, maar echt een groep, waarbij je individuele rijders vanzelf weer terug in de groep komen, mochten een ervan buiten bereik zijn geweest. Bij Sena noemen ze het AMN
  • AMN = Adaptive Mesh Networking, zie DMC.
  • Audio multitasking/ Parallel audio streaming = Contact met meerdere BT apparaten tegelijkertijd. Dus praten met elkaar en tussendoor muziek blijven luisteren.
  • Universal intercom = koppelen met meerdere merken
  • Conference intercom = Ik denk (want ik weet het niet zeker) BT mogelijkheid om tegelijkertijd (full duplex) te praten in een groep i.t.t.;
  • Intercom toggling = waarbij je 1 op 1 praat (wat volgens mij het geval is met verschillende merken onderling). Of is het dat het alleen het schakelen tussen de rijders is?
  • VOX/ Voice Command Operations = dmv een spraakcommando een taak laten uitvoeren.


Onderzocht:
Cardo Scala Rider Freecom 4
  • Website producent: Freecom 4 — Cardo Systems
  • Samenvatting: Cardo ScalaRider Freecom 4
  • Prijs indicatie (single/duo): EUR 199/349
  • Leverbaar vanaf: Februari 2017 (bron: kieskeurig.nl)
  • App?: Ja, op papier wel, maar toch de nodige problemen gelezen. Maar dit kan ook liggen aan een niet geupdate Freecom, dat vertellen de recenties niet.
  • DMC: Nee

Cardo Scala Smartpack
  • Website producent: Smartpack — Cardo Systems
  • Samenvatting: ScalaRider Smartpack
  • Prijs indicatie (single/duo): EUR 259/449
  • Leverbaar vanaf: April 2016 (bron: kieskeurig.nl)
  • App?: Ja en behoorlijk uitgebreid, waaronder koppelen met andere rijders.
  • DMC: Ja, max 4 rijders

Cardo Scala Packtalk
  • Website producent: PACKTALK BOLD
  • Samenvatting: Cardo Packtalk Bold
  • Prijs indicatie (single/duo): EUR 289/499
  • Leverbaar vanaf: November 2015 (bron: kieskeurig.nl)
  • App?: Ja en behoorlijk uitgebreid, waaronder koppelen met andere rijders.
  • DMC/AMN: Ja, max 15 rijders

Samenvatting Cardo
Overzicht alle modellen: http://cardosystems.com/wp-content/uploads/2017/03/cardo-COMPARISON-CHART-all-products-pdf.pdf. Packtalk is de duurste, maar biedt ook de meeste mogelijkheden waaronder ondersteuning van 15 rijders door DMC. Smartpack is goedkoper door o.a. maar 4 rijders te koppelen via DMC. Bij deze nog een verschillenfilmpje:
. Freecom 4 is de voordeligste in dit rijtje, heeft geen DMC maar kan wel 4 rijders in conference of 3 rijders 1 op 1 aan (van toepassing met andere merken vermoed ik). Ik lees wel kritiek op de link tussen Freecom en app. Lijkt bij de Packtalk en Smartpack beter te zijn. Bij deze nog een hele set aan instructiefilmpjes waarin ook de mogelijkheden van de app zichtbaar zijn:
. Niet genoemd, maar wel gevonden is BT 4.0 en een 3,5 mm jack voor de headset aansluiting. Cardo is vooralsnog de enige die DMC aanbiedt (Sena komt eraan). Echter, de Packtalk kan 1 niet-Cardo weer toevoegen aan de DMC groep:
(op kanaal B via DMC bridge). Kanaal A/B herstelt zich vanzelf na buiten bereik te zijn geweest. De “basis” zit vastgeklemd aan de helm. Geen PTT of remote beschikbaar.

Sena 10S

Sena 20S

Sena 30k

Samenvatting Sena
Flyer: http://sena.hocoparts.nl/data/flyer_-_sena_2016-01_sml.pdf, overzicht alle modellen: http://sena.hocoparts.nl/data/Sena_vergelijking_intercom_2016-11.pdf
Ik lees hier en daar issues over de waterdichtheid van Sena. Het schijnt dat het ook als waterafstotend wordt geclassificeerd, niet als waterdicht. Wordt ook in deze review besproken: https://www.youtube.com/watch?v=tpZxkFZzonc. Daarnaast ook de nodige andere betrouwbaarheid issues hier & daar op de fora. De 10 serie lijkt een stuk robuuster dan de 20s maar kan maar 4 rijders tegelijk aan en heeft minder bereik. De 20s lijkt wel superieure geluidskwaliteit en geluidsonderdrukking hebben (mede omdat het geluid buiten de helm gemeten wordt). Je kan dus ook de buitenmicrofoon aan zetten om via de speakers te horen wat iemand tegen je zegt. De 10S en 20S hebben geen AMN, doch de 30K wel. Alleen die is zo nieuw dat er nog geen reviews beschikbaar zijn. De “basis” zit vastgeklemd en kan aangedraaid worden dmv 2 imbusschroefjes en heeft een extra 3,5 aansluiting voor niet-BT apparatuur. Sowieso uitgebreid geleverd (3 microfoons, spacers voor de speakers). Sena levert ook apart een PTT remote (EUR 100) voor aan het stuur of pols. Kan handig zijn als je veel herrie in je helm hebt, waardoor je continue aan het “zenden” bent (minder prettig voor de anderen en batterij), ondanks de geavanceerde geluidsonderdrukking.. Daarnaast veiliger om de handjes aan het stuur te houden… Maar ook weer een extra apparaat.

Samenvatting Interphone
Deze viel voor mij bij voorbaat al af omdat de mic/headset aansluiting rechtstreeks op het apparaat is, dus niet op de houder. M.a.w. je moet het vastklikken en vervolgens het kabeltje aansluiten. Wel veel tevreden verhalen gelezen, maar ben er dus niet zo diep op in gegaan als Cardo en Sena.

Samenvatting Uclear AMP series
Ook afgevallen om dezelfde reden als Interphone, naast het ontbreken van een FM ontvanger. Wel noemenswaardig i.v.m. het ontbreken van een losse microfoon.

Multi tests:

Ideeen, suggesties, correcties, aanvullingen? Reageer en ik probeer het bij te werken! *O*
 
Laatst bewerkt:
De Interphone tour ontbreekt. Midland kan je ook eens naar kijken. Van beide weinig reviews te vinden. De apps worden ook niet vaak geupdate.

Zelf na veel vergelijk een Sena 10s gekocht. Ik rij niet in grote groepen / wil onderweg niet teveel praten. Als je met meer vrienden tegelijk iets wilt kopen zou de smartpack / packtalk een goede optie kunnen zijn ivm dmc.
 
Zelf heel tevreden met de packtalk. We rijden tijdens ritjes met wisselende samenstelling maar tot nu toe is zelfs 9 man nog ideaal qua geluid en verbinding.


Hiervoor Midland gehad... Eens maar nooit meer... Een baksteen is nog effectiever. Zoveel storingen en apparaatjes overleefde het amper twee seizoenen.
 
Je zou de Midland BT next ook nog kunnen overwegen. Ik lees de ervaring van Larsonyt, maar heb zelf een andere ervaring met het systeem. Ik gebruik mijn Midland dagelijks en hij werkt nu al lange tijd erg goed. Communicatie met mijn echtgenote is ook altijd prima, ook over grotere afstand en bij hogere snelheden. Voordeel van de Midland is dat je 'Background on' aan kunt zetten, waardoor mijn echtgenote de instructie van mijn navigatiesysteem ook hoort. Da's in de praktijk heel bruikbaar.
 
De 20s lijkt wel superieure geluidskwaliteit en geluidsonderdrukking hebben (mede omdat het geluid buiten de helm gemeten wordt).
Voor zover ik weet zit er geen actieve noise cancelation op de 20s, of je moet bedoelen tijdens bellen of intercom (wat ik nog niet heb gebruikt). Er is geen onderdrukking van buiten-geluid voor het geluid wat jij in de helm hoort.

De buiten-microfoon gebruiken om geluid van buiten te horen werkt ook maar tot op zekere hoogte, aangezien ALLE buitengeluiden worden opgepikt en daardoor bijvoorbeeld een gesprek maar matig is te verstaan.

Ik hoop dat een toekomstige update inderdaad de buiten-microfoon gaat gebruiken om actieve ruisonderdrukking te doen (lijkt me mogelijk mits de hardware dit ondersteunt).
 
Gebruik al sinds 2011 sena (smh-10, met handige grote draai/drukknop). Heb er twee en de maten ook allemaal Sena, daarna. Niemand ooit problemen met waterdichtheid gehad - en als er iemand vaak in de regen rijdt, ben ik het :r Doen het nog steeds prima, ook de accu's. Enige probleem is dat na een jaar of 5 de helmhouder vervangen moet worden.
Heb nu de nieuwere 10u in een Shoei Neotec - ook prima.

De 20s heeft standaard ANC, standaard communiceren met 8 rijders en kan daarnaast nog " intercom group management which enables users to manage intercom participants by group", schijn je met nog meer mensen te kunnen communiceren.
Wij rijden nooit in grote groepen, maar met z'n vieren gaat prima, kan ik uit ervaring melden. Grootste voordeel op doorreis op binnenwegen is dat de voorste doorgeeft of er ingehaald kan worden, heeft ons 10km per uur gemiddeld opgeleverd. Dus prima investering, gaat je met de beste banden of circuittraining niet lukken })
Kijk eens op http://www.webbikeworld.com/motorcycle-intercoms/ daar doen ze uitgebreide reviews, die redelijk objectief zijn.
 
Ik had eerst een Interphone, die beviel redelijk maar er werden er wel twee vervangen binnen de garantie doordat de laag die hem waterdichtmaakt er af kwam. Hij deed het verder prima op een motor (nav en tel), maar communicatie met partner was vrijwel onmogelijk. Toen een Sena 20S duopack gekocht. Communicatie met partner is goed, alleen de geadverteerde afstand wordt bij lange na niet gehaald. Binnen 500 m gaat het goed.
Wat ging er stuk: de micophoon (2 keer) en er ontstaat corrosie op de contact puntjes.
De communicatie met de Navi is matig. Dat wil zeggen met enige regelmaat moet ik hem ontkoppelen en weer aankoppelen. Dat komt zo vaak voor dat ik het tegenwoordig rijdend doe.
Bij mij speelt dat meer dan bij de vrouw, die van mij is dagelijks in gebruik en 55k km per jaar zit hij op de motor.
De Sena laat zich makkelijk koppelen binnen een groep, da's handig als je met meer op stap bent en de voorrijder wil weten of de staartgroep er nog aanhangt.
Ik vind ondanks de nukken die de mijne heeft het een goed systeem.
Ik ben aan een nieuwe helm toe en Sena maakt nu voor Schuberth de 10 in twee soorten, de ene met de spec's van de 10 en de andere met de spec's van de 20 (heet overigens ook 10 (U dacht ik). Deze zit dan in de helm en blijft daar in, want de batterij zit in een ander vakje. Dat lijkt me een goede ontwikkeling met minder kans op corrosie.
 
Top, thanks voor je reactie Sphyrnidus!

De 20s heeft standaard ANC, standaard communiceren met 8 rijders en kan daarnaast nog " intercom group management which enables users to manage intercom participants by group", schijn je met nog meer mensen te kunnen communiceren.

Wat ik mij nu afvroeg of dit simultaan was. Ik sprak een (over het algemeen goed geïnformeerde) verkoopmevrouw afgelopen weekend, maar die zei: ”Zonder DMC geen groepsgesprek”

Nu zijn de flyers (dus ook van de 20S) wel voor meerdere interpretaties vatbaar: “Max. # of Multi-way Intercom = 8” en “Conference Intercom = √”. Dus ik had gedacht dat de hele groep dus ook alles hoort en niet 1 op 1 doorgegeven hoeft te worden. Dus vooralsnog vertrouw ik op de dame dat dat dus niet kan. Dat geldt dan ook voor de Cardo Freecom 4. Daarnaast wist zij toe te voegen dat de Freecom 4 geen meerdere kanalen tegelijk aan kan. M.a.w. als de navi instructies aan het geven is, kan de ander een heel verhaal afsteken… die komt toch niet aan…..

Kijk eens op http://www.webbikeworld.com/motorcycle-intercoms/ daar doen ze uitgebreide reviews, die redelijk objectief zijn.

Staat erbij in de beginpost! Thanks!
 
Laatst bewerkt:
Right, uiteindelijk toch de Packtalk gekocht (samen met 2 andere vrienden) en gelijk getest in de Ardennen. We hebben met 3 Packtalks en 1 Interphone F5 gereden, dus zowel via de reguliere Bluetooth als via DMC gecommuniceerd. Hieronder de ervaringen:

Algemeen
Mooi verpakt, Packtalk komt ook degelijk over. Niet heel klein, maar ook weer niet zo'n puist als de Sena SMH10. Ziet er gewoon goed uit. Ervoor gekozen om het op de helm te plakken i.p.v. met de beugel. Dit omdat het de voering minder in de weg lijkt te zitten en gevoelsmatig beter “zit”. Snoertjes binnendoor weggewerkt, plak mic. gebruikt (integraalhelm). Flinke regenbui gehad, maar alles bleef goed zitten & functioneren.
Je moet de Packtalk eerst aan een computer hangen, aanmelden en bijwerken voordat je het kan gebruiken. Anders gaat het niet werken.
De gebruiksaanwijzing is echt onhandig, maar dat zeggen ze ook in de filmpjes hierboven.

Multi layer (of zoiets)
Top, muziek aan het luisteren en als iemand wat zegt, gaat de volume naar beneden totdat uitgepraat, dan muziek weer naar oude niveau. Bij binnenkomen telefoongesprek muziek helemaal uit. Ik heb geen navi kunnen testen, maar vermoed hetzelfde principe. Je kan de verschillende binnenkomende kanalen ook prioriteren (1 GSM, 2 Navi, 3 rijders). Telefoon en navi kunnen tegelijkertijd gekoppeld worden.

De app
Biedt veel mogelijkheden, maar wil nog weleens vastlopen of iets niet doen (ik heb een iPhone), met name bij de ingewikkeldere dingen. Een DMC groep aanmaken of de BT aansluiting (op kanaal A) maken ging probleemloos. Deze op kanaal B krijgen (om ook de interphone in de DMC groep te krijgen) lukte niet via de app. Uiteindelijk wel via de Packtalk zelf gelukt.
Bij vastlopers de Packtalk ontkoppelen en opnieuw koppelen werkt. Ik heb alleen het gevoel dat de app de Packtalk soms in de war brengt, wat nooit handig is. Nu ik de toetsencombi’s weet, gebruik ik de app bijna niet meer, alleen voor een BT’er aanmelden. Hopelijk wordt het met een update iets stabieler.

Radio
6 voorkeuze stations en RDS aanzetten geeft altijd wel een radio station binnen bereik (de aanwezigheid van een antenne op de Packtalk helpt wellicht). Je kan ook een autoscan doen waarmee er een paar nieuwe stations bij gezet worden (vooral handig in het buitenland), zonder de presets te overschrijven. Alleen het radio menu uit komen was een drama, totdat ik de juiste knoppen combi wist.

Communicatie
DMC: Tot 110/120 km/u prima ontvangst (allemaal ongekuipte motoren), daarboven gaat de wind meespelen. Bereik is behoorlijk (maar natuurlijk niet de beloofde 5 km). Ben heel slecht in afstanden inschatten, maar zolang je elkaar kan zien gaat het goed. Neemt wel af in heuvel/berg omgeving, maar we konden een achtergebleven rijder weer oppakken terwijl hij nog ergens (uit zicht) op de snelweg reed (en wij al bij een benzinepomp stonden). Opvallend is ook hoe helder de verbinding is, mede door de noise reduction (werd ook bevestigd door iemand die mij belde en wie ik na 20 minuten moest vertellen dat ik op de motor zat en niet op kantoor).
BT: De Interphone heeft duidelijk minder goede noise reduction (ouder model, plaatsing van de mic, turbulentie spelen uiteraard wel mee). Soms klinkt het alsof er iemand in een leeg huis stond te verbouwen…. Hierdoor dus ook continu zenden, waardoor de muziek ook op de achtergrond bleef. Dus een reguliere BT’er in het DMC netwerk brengen kan de algehele kwaliteit wel naar beneden brengen.
Ik heb ook gepaired met een Interphone F4 maar dat is geen doen, alleen als je naast elkaar staat bij het verkeerslicht. De rest alleen maar herrie, maar ook hier, ouder model, plaatsing van de mic, turbulentie spelen mee.

Overig
Aangezien ik een iPhone heb, kan ik ook via de Packtalk Siri bedienen. Best handig als je iemand moet bellen, wil weten in welk dorp je zit, het weerbericht, een file update enz. enz.
Je hebt ook voice activation wat interessant kan zijn, maar…. Om de telefoon op te nemen moet je iets zeggen… Maar als je niet wil opnemen moet je muisstil zijn. Je kan de gevoeligheid wel instellen, maar toch. Kwestie van eigen voorkeur. Redail werkt ook prima kwam ik per ongeluk achter.
Batterijduur was ook prima. Hele dag rijden hield de Packtalk prima vol. Op lange termijn nog even afwachten.

Conclusie
Waan-zin-nig…. De rust is ver te zoeken, maar de lol is exponentieel toegenomen. Ook de veiligheid aangezien de voorste rijder al verder de bocht in kan kijken. De Packtalk is een serieus duur ding, maar koop een duo set en het scheelt alweer een paar tientjes. Ik vond het de investering waard, want ik wilde me niet ergeren aan slecht geluid, bereik of beperkingen qua kanalen/aansluitingen. Neem er de eerste keer wel goed de tijd voor als je gaat koppelen (vooral met een niet-DMC erbij), gegarandeerd dat je gefrustreerd gaat raken. Maar trust me, als je het eenmaal in de vingers hebt (met dank aan YouTube, zie de links hierboven), helemaal top. Ik heb ook een quick reference kaartje met de knop combo’s (voor de kenners, bijna niveautje fatality bij Mortal Combat) gemaakt voor in de binnenzak, wel zo handig als je niet iedere dag rijdt. De logica is namelijk nog weleens ver te zoeken.
Is de mogelijkheid van DMC de meerprijs waard? Ja, maar alleen als je vaste buddies het ook hebben. Anders zou een Freecom 4 een prima alternatief zijn denk ik, al weet ik niet of het bereik net zo goed is (antenne op de Packtalk).
 
Laatst bewerkt:
Hallo oma,
Inmiddels iemand ervaring met de Sena 30k.
De reden dat ik op onderzoek ben is dat ik mijn Schuberth C4 heb teruggeven aan de dealer wegens prutswerk qua vizier. Die had een ingebouwde Sena 10. Die functioneerde ook matig. Wel goed geluid maar de communicatie moest steeds opnieuw gestart worden door het apparaat aan en uit te zetten i.p.v. op het knopje te drukken. Schuberth had ook hiermee de plank misgeslagen.
Nu dus andere helm uitzoeken en dan is de vraag inbouw of de C30K...
De helm wordt een Shoei Neotec.
Persoonlijk denk ik dat die aangepaste inbouw Sena’s niet de nieuwste technologie hebben (lees Mesh) en het ook wel een voordeel is dat die Sena 30k ook op een andere helm past, zoals mijn zomerpet...
Maar goed eerst wil ik de laaiend enthousiaste reacties horen :)
 
Kleine update na een weekend toeren met 4 packtalks en 1 interphone.

Toch weer de app erbij gepakt om een DMC groep te creeeren; koekie. 1x doen en iedere x als je de packtalk weer aanzet ('s ochtends of na de lunch ofzo), gelijk weer verbinding, hoef je niets voor te doen. Ook de interphone schakelde via de DMC bridge (die ik had opgezet) bij. Hierdoor gelijk het verschil in bereik weer goed gemerkt. Als de Interphone de bocht om was en buiten "beeld" (langs een bergpad/weg) was, praktisch 0 ontvangst, terwijl de Packtalks gewoon verbinding bleven houden. Bereik en geluidskwaliteit ook aanzienlijk beter. Op de snelweg de Interphone verbinding maar verbroken want teveel herrie. Packtalks tot 130 km probleemloos (harder niet getest), ook geen herrie zenden (noise reduction).

Alleen maar lof dan? Nee, het menu van de Packtalks (dus zonder app) is niet heel logisch/ praktisch. Nieuwe gebruikers komen vaak vast te zitten in het muziek menu. Als je weet hoe, dan kom je er wel uit, maar toch, kan beter. Ook is de Packtalk soms wat onstabiel, waardoor een reset nodig is. Ook voordat we het samenstellen via de app deden schakelde het bij een toetsencombi weleens uit.... Maar goed, zet alles voor de rit op en het gaat de hele dag goed en het is echt top.
 
Laatst bewerkt:
Is die al leverbaar in NL ondertussen? Toen ik op zoek was i.i.g. niet. Is trouwens wel weer een stap duurder dan de Packtalk.Hmmm, op een of andere manier komt dit nou niet heel overtuigend over...

Ik heb hem dus gisteren gekocht. Ik was in de betreffende winkel de eerste die er eentje kocht. De grote ontwikkeling is de mesh communicatie, maar daar heb je alleen wat aan als er meerdere meshgebruikers in je groep zitten.
 
Ik rij nu een half jaar met de packtalk. Bediening gaat redelijk, heb nogal eens ruzie met de radiozenders. Koppelen van telefoon en Navi is een drama. Maar eenmaal gedaan werkt het goed.Totdat je android update. Nou koppelt ie steeds af en aan. Maar goed dat ligt aan de telefoon en niet aan de packtalk.
Geluidskwaliteit is erg goed.
Accuduur is bij mij erg slecht. Wellicht exemplarisch maar een dag lang ouwehoeren houdt ie niet vol.Dat is, eenmaal ingesteld, het enige echte minpunt aan mijn packtalk.


Het zou wel fijn zijn als al die fabrikanten een standaard protocol zouden volgen zodat je alles kan koppelen en vooral dat dan ook duidelijk in de gebruiksaanwijzing zetten. Nu moet je zelf maar zoeken.
 
@Woekie: het probleem zit in de BT. De pactalk maakt net als de (nieuwe) Sena voor onderlinge communicatie gebruik van Mesh. Dat is een goed protocol waar al jaren ervaring mee is op andere gebieden. In de Bike to Bike communicatie is het nog redelijk nieuw.
De BT verbinding met je tel/gps is echter k*t en dat ligt aan het BT protocol.
Het zou fijn zijn als er voor BT eens wat anders bedacht wordt. Ik heb thuis een electronisch slot op de voordeur. Werkt ook met BT en is te bedienen met de iPhone en ook daarbij moet je heel vaak de BT op de telefoon uit en weer aanzetten voordat de deur open gaat.
De verlichting en de CV werken via de Wifi en dat geeft eigenlijk nooit zulke storingen.

Ik moet zeggen dat Sena de communicatie tussen GSM en GPS wel redelijk goed voor elkaar heeft. Althans dat geldt voor de iPhone en Garmin. Hoe het gaat met andere apparaten dat weet ik dan weer niet. Opvallend was wel dat, naarmate de 20S ouder werd, de verbinding met de Garmin vaker gereset moest worden (ontkoppelen en weer aanmelden). Maar dat is simpel, knoppie indrukken en wachten op "pairing" en dan de Garmin op ontvangen zetten en twee keer wat accepteren en hij zit er weer aan.

De radiozenders heb ik geen ervaring mee, want dat heb ik ook bij mijn vorige, de Sena 20S nooit gebruikt. En de inbouw versie van Schuberth had geen radio in de versie die ik had.
De batterijduur van de Sena is ook wel redelijk goed. Bij mijn woon-werk verkeer, 140 km/dag, laat ik hem maar een keer in de week op.
 
Laatst bewerkt:
BT is inderdaad de boosdoener. Maar sinds ik een android update heb gehad is het Verbindingsprobleem significant (understatement) groter. 4x per minuut de verbinding kwijt als er geen signaal overdracht is. Staat de muziek aan dan is er niets aan de hand. Schijnt een bekend probleempje te zijn. Er is wel een oplossing maar daar moet ik even voor gaan zitten. Combineer ik liever meteen met een nieuwe Navi. De communicatie tussen zumo 660 en packtalk wil zowiezo aan geen kant. Nou lazert de Navi van ellende bijna uit elkaar dus ik ga er geen energie insteken.

Ik denk dat mijn batterij een rot exemplaar is. De andere packtalks in de club gaan veel langer mee. Ga binnenkort eens kijken of vervanging mogelijk is.
 
Rotte batterijen komen bij meerdere merken voor. Ook de Schuberth Sena heeft er last van naar ik vernam van de dealer.
Dat was bij mij dan weer niet het geval.
Ja de 660 is inmiddels wel aan het eind van zijn economische leven.
Nu dus kiezen uit de TT of de Garmin. De nieuwe TT krijgt goede kritieken, de Garmin is ook goed, maar iets minder als je hem zelf routes wil laten berekenen, althans volgens mr GPS want wat hij daarover zegt herken ik niet.
Ik heb de NAV VI van BMW. Prachtig beeldscherm, maar verouderde chip tov de 590/595 (trager) en er zitten nog. wat bugs in. Maar de NAV VI is natuurlijk alleen van toepassing als je een BMW rijdt
 
Laatst bewerkt:
Het wordt zeer waarschijnlijk een 595. De TT kan nu net een paar dingetjes niet die ik wel belangrijk vind. De andere dingen die ik belangrijk vind kunnen ze allebei.
 
Freedconn bluetooth intercomsetje van Ebay. 43 euro. Bellen, muziek luisteren, communiceren t/m 3 motorrijders. Werkt TOP! Jaren eerder moeten doen. Ook icm mijn Zumo 595.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan