Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Ik lees in de argumentatie van de niet-electrisch rijders wel heel vaak dezelfde argumenten tegen elektrisch rijden, en ik lees daarna heel vaak dezelfde tegenargumenten maar blijkbaar praat iedereen langs elkaar heen ofzo want de niet-elektrisch rijders zijn op geen mogelijkheid te overtuigen, of in ieder geval van hun standpunten af te krijgen (Actieradius, laadtijd, aanschafkosten).
 
Ik lees in de argumentatie van de niet-electrisch rijders wel heel vaak dezelfde argumenten tegen elektrisch rijden, en ik lees daarna heel vaak dezelfde tegenargumenten maar blijkbaar praat iedereen langs elkaar heen ofzo want de niet-elektrisch rijders zijn op geen mogelijkheid te overtuigen, of in ieder geval van hun standpunten af te krijgen (Actieradius, laadtijd, aanschafkosten).
Ach, ik hoef niemand te overtuigen, tenzij Zero me gaat betalen :P
Ik vind het gewoon wel leuk om mijn ervaringen te delen, en wie er wat aan heeft doet er iets mee, en anders niet: ook prima :)
 
Mja als de prijzen voor (2e hands) modellen wat omlaag gaan dan ga ik er zeker eens op rijden en verwacht ik er kort daarna een in de schuur te hebben... maar de goedkoopste is op dit moment nog 6K en dat is een uitzondering want de meeste beetje serieuze modellen zitten zelfs 2e hands nog tussen de 10K en de 15K.

En ja, ik ga zeker 200 euro per maand aan benzine besparen, da's 1000 in 5 maanden... maar ik moet het hele aankoopbedrag nu wel even neerleggen als ik er een wil hebben en dat heb ik niet. En leningen anders dan een hypotheek begin ik niet aan.

Maar als iemand 'm even kan voorschieten dan wil ik gerust rentevrij iedere maand die 200 euro terugbetalen hoor. :+
 
Laatst bewerkt:
Jij rijdt blijkbaar een hoop, of je motor rijdt erg duur, dat zou ook kunnen...

Als je zulke bedragen uitgeeft aan benzine is het natuurlijk heel aanlokkelijk om elektrisch te rijden, dan kun je van de besparing elke week uit eten.

Die witte DS zag ik ook, als ik deze niet had kocht ik die nu, telefonisch.

Als je zelf zoveel rijdt is het onzin om een lage kilometerstand te willen want binnen de kortste keren rijd je die afstand zelf ook en dan betaal je ook nog de hoofdprijs.
 
Laatst bewerkt:
Die i3 is ook leverbaar met range extender, het motortje van de C650 motorscooter gekoppeld aan een dynamo. Hij heet dan i3 REX. Het tankje is maar 9 liter, waarschijnlijk om Outlander praktijken te voorkomen.

Zo'n i3 heb ik. Met die 9 liter kan je zo'n 150 km rijden. Maar het voordeel is wel dat je de tank gewoon weer vol kan gooie en zo verder kan rijden. Je hebt hooguit iets meer stops. Maar wat mij betreft hadden ze die tank ook iets groter mogen maken.
De reden komt overigens uit de VS: daar mag de rang op benzine niet groter zijn dan de electrische om voor bepaalde subsidies in aanmerking te komen.
 
Jij rijdt blijkbaar een hoop, of je motor rijdt erg duur, dat zou ook kunnen...
Ik zit in de detachering, afgelopen halfjaar deed ik ongeveer 2500km per maand. Sinds kort zit ik iets dichterbij en wordt 't iets minder maar nog steeds wel meer dan 2000km per maand (puur woon-werk, pleziertochtjes niet meegerekend). Dus ja, het gaat mij wel geld schelen als ik geen benzine hoef te kopen (en dan laten we de beurtjes met olie en shizzle maar even buiten beschouwing).

Als je zelf zoveel rijdt is het onzin om een lage kilometerstand te willen want binnen de kortste keren rijd je die afstand zelf ook en dan betaal je ook nog de hoofdprijs.
Eens. Maar het is de enige serieuze optie onder de 10K momenteel. En ook 6K heb ik niet te besteden. Met inruil van m'n DL1000 zou ik er wellicht komen maar wat doe ik dan als we met een clubje naar Duitsland gaan? Voor zulks wil ik m'n ploffiets graag nog even houden dus heb ik nu even niets in te ruilen.

Maar eerst even dat huis dat we gekocht hebben... dus misschien volgend jaar, als er dan weer een te koop staat voor dat bedrag. Want ik wil wel heel graag... :)
 
De reden komt overigens uit de VS: daar mag de rang op benzine niet groter zijn dan de electrische om voor bepaalde subsidies in aanmerking te komen.
Stiekem niet eens zo'n slecht idee eigenlijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik lees in de argumentatie van de niet-electrisch rijders wel heel vaak dezelfde argumenten tegen elektrisch rijden, en ik lees daarna heel vaak dezelfde tegenargumenten maar blijkbaar praat iedereen langs elkaar heen ofzo want de niet-elektrisch rijders zijn op geen mogelijkheid te overtuigen, of in ieder geval van hun standpunten af te krijgen (Actieradius, laadtijd, aanschafkosten).

Klopt...

Blijkbaar is een actieradius van 1000 Km netaan acceptabel voor sommigen. Met een benzine motorfiets moet je voor zo'n afstand onderweg al gauw driemaal tanken en hoe lang moet je pauzeren ?

Ze zien het blijkbaar als een straf of zo om elektrisch te rijden. Sommigen beweren dat ze nooit op "zo'n ding" zullen stappen, anderen zeggen dat ronkende motoren het altijd zullen winnen van elektro.

En je kunt er tegenin gaan, je kunt met argumenten komen maar het heeft allemaal geen nut. Ik haal m'n schouders maar op over zoveel onzin.
Motoren lopen niet voor niets achter, motorrijders moeten zo ongeveer het meest conservatieve volk op Aarde zijn, waarschijnlijk net na de Amish.

De verbrandingsmotor heeft echt wel z'n langste tijd gehad. Die krijgt het met nieuwe wetgeving steeds moeilijker en elektrische aandrijving wordt steeds beter, goedkoper en aantrekkelijker.

1 + 1 = 2
 
Laatst bewerkt:
Leuk, Hybride!
Ik heb al een paar keer elektrisch mogen proberen, en het is geweldig.
Geen geluid vind ik geen bezwaar.
De prijs nog wel, ik heb tot nu toe altijd 2e hands motoren (benzine) van onder de 1000 Euro, daar kom je elektrisch niet ver mee.
Als ik wat meer geld had reed ik elektrisch.
Doei,
Doudou
 
Motoren lopen niet voor niets achter, motorrijders moeten zo ongeveer het meest conservatieve volk op Aarde zijn, waarschijnlijk net na de Amish.
Dat is zeker waar, kijk alleen naar de ontwerpen: je moet echt een kenner zijn om bijvoorbeeld een Yamaha R6 van 1999 te kunnen onderscheiden van een R6 van 2017. Huh bijna 20 jaar hetzelfde model???

Kenners zullen me keihard uitlachen en wijzen op het linkeraantrapboutje dat toch echt duidelijk verschilt, om maar niet te spreken van de stickers en natuurlijk de stepjes voor de passagier... maar kom op, zelfs de VW Golf is meer geëvolueerd.
 
Dat is zeker waar, kijk alleen naar de ontwerpen: je moet echt een kenner zijn om bijvoorbeeld een Yamaha R6 van 1999 te kunnen onderscheiden van een R6 van 2017. Huh bijna 20 jaar hetzelfde model???

Kenners zullen me keihard uitlachen en wijzen op het linkeraantrapboutje dat toch echt duidelijk verschilt, om maar niet te spreken van de stickers en natuurlijk de stepjes voor de passagier... maar kom op, zelfs de VW Golf is meer geëvolueerd.

Het zijn nu juist de Europese merken die voorop lopen op het gebied van technologie. 20-50 jaar geleden liepen de Jappen voorop, maar die hebben de boot gemist.
Als je kijkt wat BMW en KTM bijvoorbeeld aan technologie in hun motoren stoppen, kan je niet zeggen dat de motorindustrie conservatief is
 
Dat is niet heel gek. Japan heeft jaren voordeel van een gunstige wisselkoers gehad. Ze konden rechtlijnig en goedkoop massa produceren. Tegenwoordig is produceren onder de Yen net zo duur als de Euro. Ze kunnen dus vrijwel niet innoveren, ze verdienen het niet snel genoeg terug.
BMW en KTM zijn kleiner en hebben een veel flexibeler productiemodel. Die hebben al geleerd om te onderscheiden.
 
Het zijn nu juist de Europese merken die voorop lopen op het gebied van technologie. 20-50 jaar geleden liepen de Jappen voorop, maar die hebben de boot gemist.
Als je kijkt wat BMW en KTM bijvoorbeeld aan technologie in hun motoren stoppen, kan je niet zeggen dat de motorindustrie conservatief is
Alleen stoppen ze de technologie in de verkeerde sector, het is een beetje zoals een koetsfabrikant in 1900 die steeds betere koetsen op de markt brengt :P
 
Alleen stoppen ze de technologie in de verkeerde sector, het is een beetje zoals een koetsfabrikant in 1900 die steeds betere koetsen op de markt brengt :P
BMW en KTM zijn degene die ook een electriche motor/scooter op de markt hebben.
Koetsen wordem nog regelmatig gebruikt bij verschillende gelegenheden.
Komen misschien ook weer terug bijhet verdwijnen van de verbrandingsmotor.
Anders wel voor Engeland als die uit de EU zijn.
Al wat er nu wegloopt aan bedrijven.
 
Dat je schakelen en koppelen mist lees ik vaker maar ik begrijp het niet.

Een beetje eng-denkend is dat toch wel.
Ik rij zelf zowel met auto als motor al jaren automaat maar ik begrijp dat dus wél.
Ik vind het ook heerlijk dat mijn auto en motor lekker stil zijn maar begrijp dat andere mensen bij het brullen van de uitlaat (BMW RStakkenherrie oid genoemd las ik net) een kick ervaren.
Ik sta ook zeker open voor een elektrische motorfiets maar dat ''wij tegen zij sfeertje'' wat ik in dit hele topic proef ervaar ik als enigszins onaangenaam. Het werkt afstotend ipv wervend en indirect dus averechts. Ik hoop dat er begrepen wordt wat ik bedoel :]
 
Ik sta ook zeker open voor een elektrische motorfiets maar dat ''wij tegen zij sfeertje'' wat ik in dit hele topic proef ervaar ik als enigszins onaangenaam. Het werkt afstotend ipv wervend en indirect dus averechts. Ik hoop dat er begrepen wordt wat ik bedoel :]

Ik neem aan dat jij je niet door zulke emoties laat leiden bij de keuze van een motor/auto ;)
 
....Een beetje eng-denkend is dat toch wel.
Ik rij zelf zowel met auto als motor al jaren automaat maar ik begrijp dat dus wél.
Ik vind het ook heerlijk dat mijn auto en motor lekker stil zijn maar begrijp dat andere mensen bij het brullen van de uitlaat (BMW RStakkenherrie oid genoemd las ik net) een kick ervaren.
Ik sta ook zeker open voor een elektrische motorfiets maar dat ''wij tegen zij sfeertje'' wat ik in dit hele topic proef ervaar ik als enigszins onaangenaam. Het werkt afstotend ipv wervend en indirect dus averechts. Ik hoop dat er begrepen wordt wat ik bedoel :] ...

En dit vind ik dan weer een aparte reactie....

Wanneer ontstaat eigenlijk zo'n wij-tegen-zij sfeertje ?

Dat gebeurt alleen wanneer er weer iemand komt die dinosaurussen uit de sloot haalt, iemand die hier alleen maar komt om elektrisch af kraken. Maar dit is wel het topic voor en door elektro motorfietsrijders.

Vaak beginnen ze over schakelen dat ze missen (ze weten vaak niet eens waarom ze dat (moeten) doen), over geluid (schijnbaar kun je niet veilig over straat met minder dan 120dB) en natuurlijk zijn ze er helemaal van overtuigd dat batterijen hoogtuit 3 maand meegaan en dat je zonder bijladen net totaan de volgende lantaarnpaal komt. Verder is elektrisch rijden giga slecht voor het milieu natuurlijk.... :Z


Dat gebeurt regelmatig en wat verwacht je dat ik dan doe... Moet ik dat zo laten? Mag ik daar niet tegenin gaan?
Ik heb dat zo vaak gezien en ben altijd wel benieuwd of ze ook steekhoudende argumenten hebben....

Als jij in een Harley topic gaat posten dat petroleum landbouwtrekkers van voor de oorlog moderner zijn dan een Harley kun je ook reacties verwachten.

Kijk, dit is een openbaar forum, iedereen kan hier reacties plaatsen. Als er zulke reacties geplaatst worden wees dan niet verbaasd dat ik ook mijn mening post. Mag jij ook doen en doe het dan in de discussie zelf.
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat jij je niet door zulke emoties laat leiden bij de keuze van een motor/auto

Nee, eigenlijk niet. Anders zou ik ook geen motorscooter gekocht hebben, ''echte'' motorrijders vinden dat maar niks. Als ik een leuke deal kan maken zit 't er dik in dat ik een Zero of Volta oid aanschaf (vanwege weer eens wat anders/snelle acceleratie). Maar een Indian Scout vind ik ook aantrekkelijk. Wat ''men'' daarvan vindt interesseert me weinig.
 
En dit vind ik dan weer een aparte reactie....

Het was niet de bedoeling dat je je aangevallen zou voelen, het was ook niet specifiek naar een persoon, vandaar ook mijn toevoeging ''ik hoop dat er begrepen wordt wat ik bedoel''. Het is me denk ik niet gelukt over te brengen wat ik bedoel, het was namelijk absoluut niet aanvallend bedoeld. Emotie/gevoel laat zich soms moeilijk vertalen.
En uiteraard mag iedereen zijn mening geven, ben ik een groot voorstander van zolang het maar niet verzandt in een welles/nietes discussie ;)
 
En dit vind ik dan weer een aparte reactie....
Maar... zzz zegt dat helemaal niet... hij constateert enkel (m.i. terecht) een wij/zij sfeertje. Ik merk dat hier ook wel een beetje als iemand een nadeel van elektrisch rijden benoemd.

Er zijn er binnen dit topic niet veel die zeuren over de zaken die jij benoemd. Een motor hoeft geen 1000km te kunnen rijden op een lading, ook geen herrie te maken of handmatig te moeten schakelen... maar een kleine 200km+ op snelwegsnelheden zou best fijn zijn (ik doe 300+ met mijn DL1000, en ga onderweg naar Duitsland pas pauzeren/tanken na ruim 200km). Dat haal ik zelfs met een gloednieuwe Zero met powertank niet... en dan betaal ik voor dat ding een bedrag waarvoor ik nog wel een paar jaar benzine kan blijven pompen.

Dat zijn dan ook de voornaamste tegenargumenten die ik hier lees: range en prijs. En beide zijn mijns inziens reëel.

Dat laatste komt overigens vooral omdat serieuze modellen pas enkele jaren op de markt zijn. Eerlijk is eerlijk, een DL1000 van 2014 koop ik ook niet voor de 3500 euro die ik anderhalf jaar geleden voor de mijne heb neergelegd.
 
Maak je geen zorgen, ik voel me heus niet aangevallen, moeten jullie ook niet doen...

Dit topic valt naar mijn idee nog best mee qua "wij-tegen-zij" sfeer. Ik kan maar één gelegenheid vinden die in de buurt komt maar het blijft altijd een redelijke discussie. Daar zie ik geen probleem.

Maar dit is deel 2, ik het eerste was dat nog heel anders.
Dat stond ook nog in "Algemeen" wat een hoop aandacht trok en zeker in het begin waren er nog bijna geen elektrische rijders. Toen was het nog theorie en konden we nog niet bogen op ervaring.

Natuurlijk moeten nadelen benoemd kunnen worden, maar wie zal dat beter weten, iemand die sceptisch staat tegenover elektrisch rijden en alleen benzine rijdt of iemand die dagelijks elektrisch rijdt ?

Er komen soms van zulke onzinnige dingen langs; die 1000 km die ik noemde vormt een link, klik er maar eens op.

Ik vind dat soort eisen niet serieus, sorry. Ik schaar ze onder afkraken want het voegt echt 0,0 toe.

In een ander topic heb ik zelfs iemand áfgeraden om elektrisch te gaan rijden.... Ik zie het al gebeuren, willen ze vol gas dwars door Duitsland en zijn dan verbaasd als ze niet de opgegeven maximale actieradius halen.... Beter nog even wachten.
 
Laatst bewerkt:
't Neigt soms wel een beetje naar vrachtwagenchauffeurs die een Porsche 911 afkraken omdat je er geen zeecontainers mee kan vervoeren ja :P
Of Neil Armstrong die zegt: leuke straaljager, maar wat nou als je naar de maan moet? :P
 
Er zijn nogal wat figuren een beetje bang voor elektrisch rijden idd. Laatst sprak ik een chirurg die nogal van de snelle auto's was, maar van Tesla's en Fisker's moest 'ie niets hebben. Hij noemde een voorbeeld dat een Fisker laatst was uitgebrand en de brandweer niet kon blussen ivm kortsluiting.

Ja... want een plofauto heeft geen elektronica... :W

Hoe dan ook. De meesten binnen dit topic die nog even niet aan de elektra gaan vergelijken volgens mij vooral de mogelijkheden van een elektrofiets met hun huidige machientje. Ikzelf doe op dit moment even ruim 100km per dag, 95% snelweg en ik weiger dat met 113km/u te gaan doen. Die afstand ga ik heen-en-weer wel redden dus om die reden zou ik prima met zo'n ding uit de voeten kunnen. Voor langere afstanden heb ik helaas dan nog steeds een ploffiets nodig want naar m'n werkgever in Terschuur rijden, 90km enkele reis, ga ik heen-en-weer gewoon niet redden op een Zero. Gelukkig hoef ik daar niet zo vaak heen. :+

Allemaal geen probleem natuurlijk... maar ik heb er nu even geen geld voor. ;)
 
En er is de kwestie van vraag, en aanbod.
Als er meer electrisch wordt gereden, zullen er meer laadpalen moeten komen, en die komen er dan wel, ook laadstations langs de snelweg, er is nu, of in de toekomst, geld mee te verdienen.
En als er dan weer meer laadmogelijkheden zijn, ook in het buitenland, misschien ook nog betere batterijen, zal er weer meer electrisch gereden worden, en hopelijk worden electrische motoren en autoos goedkoper.
Het is natuurlijk een kwestie van tijd, dat elec. rijden heel interessant wordt, en dan gaat opeens iedereen elec. rijden, motor, auto, scooter (er zijn er al), Trial (Zijn er ook al!), zelfs Cross en Race.
't Is me nu nog te duur in de aanschaf, maar omdat ik vooral kortere afstanden rij, 30 tot 100 km per keer, is elec. een goede optie voor mij.
En ik zou het graag doen!
Doei,
Doudou
 
Toevallig tijdens het radio jornaal gehoord dat het net het niet trekt als er meer electrisch gerden wordt, één elektrische auto opladen is gelijk aan het elektriciteitsverbruik van 10 gezinnen per dag.

Het komt dus wel, maar er moeten nog wel hobbels genomen worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan