Koppeling slipt na vervangen koppelingcilinder (hydraulisch)

Edje v. M.

MF veteraan
21 jun 2006
1.145
30
Ik heb de koppelingscylinder vervangen van mijn husaberg 450 (bj 2012). Het probleem is nu dat als ik de motor naar voren duw (in de versnelling, koppelingshendel los), de motor lastig naar voren te duwen is, maar het is te doen (zonder slippend achterwiel). Als ik vervolgens de koppeling in knijp veranderd er niets. Als ik de koppelingscyclinder demonteer krijg ik de motor niet van zijn plek zonder slippend achterwiel. Mijn idee is dat de koppelingscylinder niet voldoende vrij komt, maar waardoor?

De nieuwe koppelingscylinder is van oberon en ziet er op het oog qua afmetingen exact hetzelfde uit als de coriginele.

Als ik de koppelingscylinder los heb en ik bedien de koppelingscylinder dan werkt alles zoals ik zou verwachten.


Iemand een idee wat er mis kan zijn?


Ik ga de koppelingscylinder binnenkort los halen en opmeten of de oberon even ver in te drukken is als de originele.
 
Laatst bewerkt:
een hydraulische koppeling heeft een master cilinder met een reservoir. Check in dat reservoir even of het compensatiegaatje nog wel open is. Als deze nl. dicht zit kan de vloeistof niet terug vloeien naar het reservoir als je de koppeling laat aangrijpen. Dan blijft dus het systeem (deels) op druk en dus je koppeling (deels) ontkoppeld (slippend)
 
Bedankt voor je bericht,

Als ik de onderste cylinder los heb en ik druk deze in zie ik het niveau in het reservoir op het stuur stijgen. ook als ik de cylinder op het blok monteer zie ik het niveau stijgen (de plunjer wordt door de koppelingsstift ingedrukt).

Dit kan naar mijn idee het euvel dus niet zijn.
 
Denk dat je het verkeerde type hebt waardoor hoewel de cilinder helemaal terug gaat in de behuizing, toch de koppelingstift onder spanning blijft staan of zelfs naar binnen gedrukt wordt in je blok en daardoor de koppeling gedeeltelijk vrij blijft.

Maar dat merk je meteen tijdens montage van de behuizing want die staat dan zeker een mm of meer van het pasvlak af en moet je met de boutjes vast trekken op het blok. Moet dus met het blote oog te zien zijn.
 
Onderste regel van de instructie benadrukt dat je de koppelingscilinder niet mag bedienen als deze niet is ingebouwd. Misschien heeft dat ermee te maken? Dat de plunjer te ver uitkomt??
 
Denk dat je het verkeerde type hebt waardoor hoewel de cilinder helemaal terug gaat in de behuizing, toch de koppelingstift onder spanning blijft staan of zelfs naar binnen gedrukt wordt in je blok en daardoor de koppeling gedeeltelijk vrij blijft.

Maar dat merk je meteen tijdens montage van de behuizing want die staat dan zeker een mm of meer van het pasvlak af en moet je met de boutjes vast trekken op het blok. Moet dus met het blote oog te zien zijn.


Als dit aan de orde is even proefdraaien met een paar ringen er onder .. ;)
 
Denk dat je het verkeerde type hebt waardoor hoewel de cilinder helemaal terug gaat in de behuizing, toch de koppelingstift onder spanning blijft staan of zelfs naar binnen gedrukt wordt in je blok en daardoor de koppeling gedeeltelijk vrij blijft.

Maar dat merk je meteen tijdens montage van de behuizing want die staat dan zeker een mm of meer van het pasvlak af en moet je met de boutjes vast trekken op het blok. Moet dus met het blote oog te zien zijn.

Dit leek mij ook het geval, al verkoopt oberon maar 1 type voor deze "KTM-motoren" (het blok is grotendeels KTM en de koppelingscylinder is hetzelfde als die van KTM, er staat zelfs KTM op). Dus dan zou iedereen hier last van moeten hebben of die van mij is een productiefoutje...

Ik heb zo goed als ik kon de boel opgemeten en kom tot de conclusie dat de originele plunjer verder ingedrukt kan worden (tot 1,65mm van het pasvlak, terwijl de oberon tot 3,35mm vanaf het pasvlak kan worden ingedrukt; de stift die naar de koppeling loopt komt in rust tot 2,7mm vanaf het pasvlak, hieruit volgt dus dat met de originele cylinder de stift volledig vrij kan komen en met de oberon niet).

Dan nu de vraag, wat is er mogelijk qua oplossingen?

Ik heb al gemaild naar Oberon, maar nog geen reactie ontvangen, ik hoop dat zij met een goede oplossing komen.


Zien jullie nog andere oplossingen (kan ik hier iets aan stellen aan de koppelingskant? ik heb nog nooit een koppelingsdeksel van een blok gehad, dus ik heb geen idee wat ik kan verwachten).


Als korte termijn oplossing heb ik wel nieuwe keerringen besteld voor in de originele cylinder, maar ik zou toch uiteindelijk graag de oberon monteren...
 
Laatst bewerkt:
Vulplaatje maken van 2mm dik aluminium?
Pen in korten?

Vulplaatje lijkt me dan de beste optie. ik heb nog wel een plaatje alu staan, is dit te doen met de hand (zagen, vijlen schuren?)
Is het dan verstandig om 2 papieren pakkingen te gebruiken (tussen het blok en de vulplaat en tussen de koppelingscilinder en de vulplaat)?



Ik heb een reactie van oberon: mijn mail is doorgestuurd naar de technische afdeling... ff wachten nog dus
 
Als er nu een papieren pakking tussen zit zou ik dat wel doen ja met 2 pakkingen.
Alu is vrij zacht en volgens mij zijn er zelfs zaagjes voor metaal te koop voor in een figuurzaag beugel.
 
Met een decoupeerzaag met een zaagje voor metaal moet je zonder enige problemen aluminium kunnen zagen. fijne afwerking met de handvijl. Gaatjes boren, ook die waar de koppelingscilinder zelf in valt (daar zou ik mee beginnen) daarna de gaatjes voor de bevestiging. Vervolgens de vorm ruw uitzagen en daarna de vijl voor het nette.

Als je maar 1 papieren pakking hebt kun je ook nog wat doen met vloeibaar, al was het maar voor het testen. Of je kunt uit een papieren drinkpak een tijdelijke pakking maken :)

db
 
Met een decoupeerzaag met een zaagje voor metaal moet je zonder enige problemen aluminium kunnen zagen. fijne afwerking met de handvijl. Gaatjes boren, ook die waar de koppelingscilinder zelf in valt (daar zou ik mee beginnen) daarna de gaatjes voor de bevestiging. Vervolgens de vorm ruw uitzagen en daarna de vijl voor het nette.

Als je maar 1 papieren pakking hebt kun je ook nog wat doen met vloeibaar, al was het maar voor het testen. Of je kunt uit een papieren drinkpak een tijdelijke pakking maken :)

db

Aluminium zo min mogelijk vijlen, je vijl zit zo vol, je hebt niet voor niets zogenaamde Duralvijlen.

Ik begrijp niet waarom zo veel moeite doen om een pakking te maken, terwijl een pen inkorten zoveel makkelijker is..
Dit natuurlijk als er geen oplossing is voor het slave cylinder probleem..

Waarom is de slave cylinder vervangen eigenlijk? Zoiets gaat toch niet kapot?
 
Met een decoupeerzaag met een zaagje voor metaal moet je zonder enige problemen aluminium kunnen zagen. fijne afwerking met de handvijl. Gaatjes boren, ook die waar de koppelingscilinder zelf in valt (daar zou ik mee beginnen) daarna de gaatjes voor de bevestiging. Vervolgens de vorm ruw uitzagen en daarna de vijl voor het nette.

Als je maar 1 papieren pakking hebt kun je ook nog wat doen met vloeibaar, al was het maar voor het testen. Of je kunt uit een papieren drinkpak een tijdelijke pakking maken :)

db

Je omschrijft exact de manier waarop ik het ook bedacht had (ik moet alleen een gatenzaag voor metaal van mm zien te vinden).

Ik heb gelukkig 2 pakkingen, dus dat komt goed.
Met een decoupeerzaag met een zaagje voor metaal moet je zonder enige problemen aluminium kunnen zagen. fijne afwerking met de handvijl. Gaatjes boren, ook die waar de koppelingscilinder zelf in valt (daar zou ik mee beginnen) daarna de gaatjes voor de bevestiging. Vervolgens de vorm ruw uitzagen en daarna de vijl voor het nette.

Als je maar 1 papieren pakking hebt kun je ook nog wat doen met vloeibaar, al was het maar voor het testen. Of je kunt uit een papieren drinkpak een tijdelijke pakking maken :)

db

Aluminium zo min mogelijk vijlen, je vijl zit zo vol, je hebt niet voor niets zogenaamde Duralvijlen.

Ik begrijp niet waarom zo veel moeite doen om een pakking te maken, terwijl een pen inkorten zoveel makkelijker is..
Dit natuurlijk als er geen oplossing is voor het slave cylinder probleem..

Waarom is de slave cylinder vervangen eigenlijk? Zoiets gaat toch niet kapot?

De pen inkorten is makkelijker (denk ik, er zit wel een kuiltje aan het uiteinde van de pen waar een kogeltje in vals die op de koppelingcilinder zit, daar zal ik een oplossing voor moeten vinden in dat geval), maar ik houd graag de originele koppelingscilinder als reserve (als je de vloeistif blijft aanvullen is er nog wel mee te rijden).

Ik heb inmmiddels nieuwe rubberringen gevonden om de originele cilinder te repareren (als die niet te veel versleten is).

Daarnaast vind ik dat de oberon zonder aanpassingen zou moeten passen, dus dat ga ik eerst uitzoeken.


De slavecilinder van KTM's geven vaak problemen, de keerringen gaan lekken en de koppelingsvloeistof (minerale olie in dit geval) loopt zo het blok in. De nieuwere KTM's hebben betere keerringen (een echte keerring ipv een rubber ring) die hebben er minder last van.
 
Laatst bewerkt:
Na contact met oberon voldoet mijn oberon-cilinder niet aan de maatvoering die ze zelf opgeven. Ik ga de cilinder demonteren en nog een keer opmeten.

Als de waardes hetzelfde zijn als eerder, dan stuur ik de cilinder terug onder garantie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan