Honda VT 600, benzinepomp absoluut nodig?

Jakhals93

Rookie
15 aug 2017
26
0
Groenlo
Beste,

Sinds kort ben ik in het bezit van een Honda VT 600 uit 1989 met iets meer als 27000km op de teller. Deze fiets wil ik geheel naar eigen smaak ombouwen en hiervoor komt er onder andere een solo zadel op te zitten. Ik heb een paar keer gelezen dat een VT 600 zonder brandstofpomp prima loopt, echter komt het laatste beetje niet uit de tank omdat dit dan net boven vulniveau van de carbs zit. Nou is dat laatste voor mij geen probleem.

Zijn er hier mensen met ervaring betreft een VT 600 zonder brandstofpomp? Dit scheelt namelijk erg veel puzzelwerk en ruimte wat het geheel behoorlijk eenvoudiger maakt.

Groet, Jacco
 
Tuurlijk kan het. Bij een Africa Twin of CBR is doorlussen door middel van een dom pijpje ook een bekende noodoplossing. De beschikbare tankinhoud wordt echter wel minder. Ook denk ik dat vapour lock een risico gaat zijn tijdens bijv. filerijden.
 
Bedankt voor je antwoord Part 66, het antwoord dat ik zocht zelfs. Echter niet zo "Tuurlijk" voor mij, anders had ik de vraag niet gesteld.

Ik ben niet van plan veel snelweg te gaan rijden dus daar ben ik niet zo bang voor. Is het ook niet zo dat wanneer er weinig tot geen knikken in de leiding zitten een vapour lock niet voor kan komen omdat de luchtbellen wegvloeien naar de tank?
 
Een file kom je niet exclusief op de snelweg tegen. Veel extra informatie m.b.t. vapour lock heb ik ook niet.

Omdat de betrouwbaarheid linksom of rechtsom omlaag gaat raad ik aan om te kijken of je niet op z'n minst een Mikuni brandstofpomp kan monteren. Deze werken op de onderdruk van je motorblok en zijn kleiner dan de mitsubishi pomp.
 
Ik kan je helaas niet jouw gewenste antwoord geven, ja de benzinepomp is nodig.
Met volle tank zal het nog wel gaan, maar bij halfvolle tank gaat de motor aanmerkelijk minder goed lopen.
 
Ik heb een tijd met een Deauville zonder brandstofpomp gereden. Ging op zich prima. Inderdaad geen reserve en als ik eens flink het gas opendraaide merkte ik toch dat ie brandstof te kort kwam. Ik rij liever met brandstofpomp.
 
Een file kom je niet exclusief op de snelweg tegen. Veel extra informatie m.b.t. vapour lock heb ik ook niet.

Omdat de betrouwbaarheid linksom of rechtsom omlaag gaat raad ik aan om te kijken of je niet op z'n minst een Mikuni brandstofpomp kan monteren. Deze werken op de onderdruk van je motorblok en zijn kleiner dan de mitsubishi pomp.

Dat van die file klopt helemaal, maar in de Achterhoek zie je ze sporadisch gelukkig.

Zo'n vacuüm pomp klinkt niet verkeerd, ik zie dat deze beginnen bij 14L/uur en dat moet volgens mij voldoende zijn.
Voordat ik er 1 bestel: met de onderdruk van het motorblok bedoel je mee de onderdruk die lege vlotterkamers voortbrengen of moet er dan ergens een aansluiting op het blok zelf zitten die de pomp regelt? Ik weet namelijk niet of er zoiets dergelijks op het blok zit (dit is de eerste motor die ik om- / verbouw dus mijn kennis is nog niet heel uitgebreid..)

Wederom bedankt voor de antwoorden!
 
Dat van die file klopt helemaal, maar in de Achterhoek zie je ze sporadisch gelukkig.

Zo'n vacuüm pomp klinkt niet verkeerd, ik zie dat deze beginnen bij 14L/uur en dat moet volgens mij voldoende zijn.
Voordat ik er 1 bestel: met de onderdruk van het motorblok bedoel je mee de onderdruk die lege vlotterkamers voortbrengen of moet er dan ergens een aansluiting op het blok zelf zitten die de pomp regelt? Ik weet namelijk niet of er zoiets dergelijks op het blok zit (dit is de eerste motor die ik om- / verbouw dus mijn kennis is nog niet heel uitgebreid..)

Wederom bedankt voor de antwoorden!

Vlak na je carburateur en inlatrubber zit een schroefje in het blok. 1 per cilinder. Deze worden gebruikt om de carburateurs te synchroniseren, maar ook om brandstofkranen automatisch open te sturen, een kettingsmeersysteem op te laten werken, of een brandstofpomp op aan te sluiten.
 
Zo'n vacuumpomp lijkt mij ideaal, Ik bedoelde het verschil tussen een 12v carburateur pomp (minder dan 0.5 bar) of injectie pomp.(6 bar of meer)

Ah dat is nog een best verschil ja.

Hier is ie nog wat goedkoper: Mikuni benzinepomp 14 liter/uur (DF44-210) - Kartingshop.nl WJS Racing

Die ga ik er dan mooi ergens tussen knutselen, gezien de afmetingen en de vlakke onderkant wordt dat ongetwijfeld een stuk eenvoudiger als de originele pomp. Wanneer ik van 1 cilinder de schroef vervang voor een nippel en daar een vacuüm slang aan knoop heeft dat verder geen invloed op rijgedrag of iets dergelijks aangezien op de andere cilinder de schroef gewoon blijft zitten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan