Honda Africa Twin 2015 (CRF1000)

.......klaagt over wielen....
Mijn spaken zijn nog als nieuw en ik heb ze al best mishandeld. Volgens mij krijg je alleen problemen als je een pekelrijder bent en ieder weekend op de crossbaan zit. Ook offroad rijden met een te lage bandenspanning staat garant voor deuken in je velg en dat omwille van een beetje meer grip in het zand. Als je dat wilt, dan moet je idd een setje van Haan of Excel monteren.
 
Pekel zou best kunnen. De motor is tweedehands gekocht.

De slinger hoeft niet perse van mishandeling te komen. De originele velgen zijn dermate slecht gemaakt dat een slinger er af-fabriek al in kan zitten. Deze slinger zit dan precies op de las.

Overigens Haan gebruikt Excel velgen
 
Is ook een optie. Alleen kan ik bij Haan Wheels voor dat geld, 4 wielen met nieuwe velgen en spaken op de bestaande naven krijgen en hou ik nog geld over
 
De velgen en spaken van de AT hebben een slechte reputatie, heb je geen last dan heb je geluk.
Zelfde geldt voor de set knop en de startknop.
 
Ik wil hier wel een lijstje van mijn problemen neerzetten, maar die zijn helaas niet motorgerelateerd.
 
Naast dat de AT hobbelt (vermoedelijk door de velgen), heeft de AT ook last van flinke corrossie of aanslag op de spaken. Mijn 5 jaar oude Crosstourer kent dit probleem niet. Honda heeft dus naast velgen van dubieuze kwaliteit ook nog eens spaken van dezelfde kwaliteit gebruikt.

Ik was er al enigszins op voorbereid. Ik heb mijn velgen van de Crosstourer tot 2 keer laten richten bij Haan Wheels in Schijndel (zou de beste in Nederland moeten op dit gebied). Zij hebben daar een compleet wielen kit liggen voor een AT (wordt ook verkocht door Touratech). Ik heb hun gevraagd naar de reden hiervan. Dat waren er 3:
- Slechte kwaliteit velgen (net als mijn Crosstourer)
- Slechte kwaliteit spaken (heb ik dus nu gezien)
- Te dunne spaken voor echt off-road gebruik.

Die laatste is voor ons niet interessant. Ik wil kijken wat ik met de dealer kan regelen of, met eventueel bijbetalen, de spaken en velgen vervangen kunnen worden door velgen en spaken van Haan Wheels. Zij geven aan dat hun velgen niet hobbelen door de lasnaden.

Corrosie op de spaken had ik ook, is gewoon door Honda onder garantie vervangen.. :t
 
Dat de wielen van slechte kwaliteit zijn weet ik zo net nog niet, afgezien van de spaken dan.
Er zitten ruim 9 duizend internationale gebruikers in een FB group en heb er daar nog geen klachten over gezien. Met zo'n grote groep had het wel een keer voorbij moeten komen.

Er zitten er wel tussen die andere wielen hebben, maar dat is over het algemeen om naar tubeless over te stappen.
 
Niet iedereen zal het merken. Je merkt het vooral tussen 50 en 80 km/u. Daarboven merk je het niet (meer) of amper. Daarnaast kan je het ook afschuiven op het wegdek. Ik weet dat het bij mijn motor aanwezig is en toch op verschillende wegen twijfel ik regelmatig of het nu het wegdek of de motor is.

Zoals gezegd ben ik bij Haan Wheels geweest en ben ook in de werkplaats geweest. Ik heb daar verschillende rekken vol met spaakwielen van alle merken gezien die gericht moeten worden. Het probleem speelt overigens bij alle merken

BMW GS-rijders hoor je er ook niet of nauwelijks over maar Haan krijgt die wielen toch wekelijks binnen.

De velg zelf is niet slecht maar het probleem zit in de las. Een bepaald percentage is dermate slecht gelast dat je dit gewoon merkt tijdens het rijden.

Voor mijn Crosstourer ben ik ook bij de dealer geweest voor een nieuwe velg. Ze hebben het probleem vaker gehoord en geven zelf aan dat ze niet kunnen garanderen dat een nieuwe velg wel netjes recht is.
 
De spaken van mijn AT blinken nog als nieuw na bijna 18000km.
In heb begin vreesde ik er voor, bleken wat aanslag te hebben. Ik heb deze toen even heel goed gereinigd met polish en sindsdien ga ik er elke 1500-2000km er eens met een doek WD40 over en dit houdt ze bij mij mooi blinkend.
Verder is mijn AT vorige week wel naar de dealer geweest voor vervangen van startschakelaar met bijbehorende kabel, mooi onder garantie (startte redelijk slecht de dagen ervoor, nu opgelost).
Olie verbruik is bij mij verwaarloosbaar, mijn peil zakt niet of zo weinig dat ik het niet kan meten.
Let wel: elke 6000km komt er nieuwe olie met filter erop (en niet pas na 12000km).
 
Van de week ook eens olie gepeild volgens boekje en bingo..minimaal olie aan de peilstok.
En dat met 4400km op de klok, terwijl hij bij 1700km nieuwe olie en filters zou hebben gekregen.
Of ze kunnen niet meten of het ding gebruikt gewoon olie. Heb er 300cc bij gedaan en staat nu op 3/4 vol.

Wordt vervolgd.
 
Van de week ook eens olie gepeild volgens boekje en bingo..minimaal olie aan de peilstok.
En dat met 4400km op de klok, terwijl hij bij 1700km nieuwe olie en filters zou hebben gekregen.
Of ze kunnen niet meten of het ding gebruikt gewoon olie. Heb er 300cc bij gedaan en staat nu op 3/4 vol.

Wordt vervolgd.
Heb je het instructieboekje gelezen hoe je moet meten?
 
1zlvwua.jpg


Vorige week Eifel
 
Hallo Africa Twin rijders, graag zou ik willen weten of er meerdere CRF 1000A rijders zijn die een erg rukkerige motor hebben. Vooral met het rustig rijden tussen het verkeer rukt hij behoorlijk in de ketting en enorm schieten in de uitlaat. Ook heb ik nu in de Dolomieten ervaren dat hij met het uit accelereren vanuit hairpins en ook bij het opschakelen en doortrekken niet lekker doortrekt !! dus net alsof de traction control een beetje inkomt, maar na 4000 rpm gaat hij als een speer. Het was juist zo fijn dat hij van onderuit zo heerlijk weg knalde.
Gisteren weer in De Eifel geweest en ook daar lichtjes inhouden met versnellen zowel bergop als af. Mijn dealer kan niks vinden maar ik weet dat hij het de eerste 13000 km niet heeft gedaan.
Km stand nu 16450.

Groet en alvast bedankt voor het meedenken
 
Kettingspanning wel goed. Een slappe ketting kan dit effect geven.
Rij je niet in een te hoge versnelling? In de Dolomieten en Eifel lekker in de tweede en derde versnelling blijven rijden. Hangt de motor veel lekkerder aan het gas en rukt deze ook veel minder
 
Ketting spanning is in orde, en juist in de Dolomieten waar ik zoveel rijd en hij in eerste instantie prima reed kom ik inderdaad niet hoger dan de derde versnelling op de snellere pistes.
En daar begint het dus met inhouden. Net nog een stukje gereden en hij doet het hier nu ook op het vlakke en in iedere versnelling met gas geven. Monteur bij de dealer net ook een stuk gereden en het is duidelijk motor loopt niet goed!! Dinsdag 10 oktober kan ik hem brengen. Zou wel eens een kapotte bougiedop kunnen zijn volgens hun. Houd jullie op de hoogte.

Groet, Gerard
 
Terug
Bovenaan Onderaan