Achterwiel "chatter" ZX6r 2010

Caracalla

MF'er
1 dec 2016
147
0
Ruddervoorde (BE)
Beste forummers

Circuitbuddy van me zit met een afstellingsprobleem met z'n ZX-6.
Vork is origineel (volledig instelbaar) en heeft een Ohlins stuurdemper.

Achterveer is een wilbers volledig instelbaar.

Bij hard remmen komt het achterwiel soms omhoog. Maar de kont gaat ook aan het schudden.
We hebben de indruk dat met het verhogen van de compressie achteraan, het een heel klein beetje beter werd, maar we krijgen het niet weg.
Verhogen van de compressie vooraan deed niet veel, en dan stond hij gisteren in de laatste sessie gewoon te hard vooraan.

Enige suggesties of iemand enig idee waar het aan kan liggen?
Ik kan véél later en harder remmen met m'n R6 van 2004 en die beweegt nul komma nul.

Bandenslijtage is trouwens gewoon prima. Geen rare sporen of krullen en slijt héél mooi.
 
Laatst bewerkt:
Even simpel geredeneerd: hoe is de rebound achter? Maw: is de uitvering niet zo fors gedempt dat hij direct van de grond wordt getild?
 
@Peter, daar zeg je me nu wat. Was daar nog niet opgekomen.

@Guus
Dat weet ik nu niet vanbuiten, maar die heeft wel heel wat ruimte als je de kont omhoog tilt.

De sag is ook goed ingesteld. Motor zakt trouwens mooi gelijk voor en achter als ie erop gaat zitten.
 
Misschien dat ik soms te simpel denk.

Maar als de basis afstelling van de vering redelijk is/lijkt.
Doorsteek vorkpoten verkleinen kroonplaat (voorkant verhogen) en/of achterkant iets verlagen?

misschien wielbasis verlengen??
 
Laatst bewerkt:
Door zelf ook problemen te hebben inmiddels aardig wat geprobeerd en info ingewonnen.

Kan meerdere oorzaken hebben, eigenlijk wat te weinig info.

De sag is goed zeg je, zowel voor als achter? Wat zijn de gegevens

Hoe zijn de rij eigenschappen, houd de motor zijn lijn of gaat die naar buiten tijdens acceleren. Stuurt die makkelijk in? hoe voelt de achterkant, heb je voldoende grip in de bochten etc.

wanneer is de vering voor het laatst geserviced

Betreft een standaard voorvork, duikt die veel tijdens het remmen, welke veren zitten erin en hoe zwaar en wat is de voorveerspanning. Hoe diep komt die onderin. Hoe staat de rebound.

Shock, welke veer zit erin(sterkte), rebound hoe is die, komt die snel omhoog, hoe staat de compressie hard of zacht zit er een lengte verstelling op de shock.

Maar goed, op de info die gegeven is lijkt het me dat de achterkant voorbij de voorkant wilt komen tijdens aanremmen, als de vering ook ver onderin komt zou ik eerste instantie meer voorveerspanning geven op de voorvering, beginnend met met twee slagen en kijken of dat verbetering geeft zonder de rijeigenschappen negatief te beïnvloeden. De voorkant ga je dan dus omhoog brengen.
 
iets minder op de motor remmen met terugschakelen ? koppeling iets beter afstellen ?

dit vergeet men ook



indien je al het andere hebt uitgesloten
 
full
 
Zijn de bussen in de remklauwen goed gangbaar.

Mijn zx6r 2007 had dit ook.

Meer compressie voor verminderde het probleem maar loste het zeker niet op.

Bleek 1 zuiger van de 4 wat minder gangbaar te zijn.
 
Vast bedankt voor alle tips. Zo heeft hij al weer het één en ander om uit te zoeken.
Het is dan natuurlijk wachten op de volgende circuitdag om het echt te gaan uitproberen en afstellen.
 
Beste forummers

Circuitbuddy van me zit met een afstellingsprobleem met z'n ZX-6.
Vork is origineel (volledig instelbaar) en heeft een Ohlins stuurdemper.

Achterveer is een wilbers volledig instelbaar.

Bij hard remmen komt het achterwiel soms omhoog. Maar de kont gaat ook aan het schudden.
We hebben de indruk dat met het verhogen van de compressie achteraan, het een heel klein beetje beter werd, maar we krijgen het niet weg.
Verhogen van de compressie vooraan deed niet veel, en dan stond hij gisteren in de laatste sessie gewoon te hard vooraan.

Enige suggesties of iemand enig idee waar het aan kan liggen?
Ik kan véél later en harder remmen met m'n R6 van 2004 en die beweegt nul komma nul.

Bandenslijtage is trouwens gewoon prima. Geen rare sporen of krullen en slijt héél mooi.

Als dit het enige probleem is denk ik aan teveel uitgaande demping achter.
 
Is inderdaad het enige probleem. Motor rijdt en stuurt prima.
Bandenslijtage is ook gewoon top. Enkel dat aanremmen is het probleem.

Geen 1 of 2 kliks, maar gelijk een 6 kliks minder proberen. Vaak zijn rijders te voorzichtig en ben je in 2018 nog aan het klooien.

Wanneer dit niet helpt achter wat minder voorspanning geven zodat de motor meer kan uitveren. Om de rijhoogte achter te compenseren kan je voor ook wat minder voorspanning geven om de motor weer in balans te krijgen.

ketting moet ook niet te strak staan.
 
Ik vermoed ook te veel uitgaande demping. Je zou anders ook het linksysteem eens kunnen checken of dat allemaal gesmeerd loopt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan