Het grote GSX-F topic deel 12

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gewoon net zo doen als ik vroeger met de SV. Even schudden voor het starten. Klotst die? ruim voldoende benzine, blijft het erg stil dan wordt het tijd om te tanken.
 
Beste mede Gsx-f fans
Na het behalen van mijn roze pasje is het morgen dan eindelijk zo ver. :]
Ik ga kijken bij een gsx600F uit 1998 met 55000 km op de teller.

3 maanden geleden zijn er een nieuwe achterband,ketting en tandwielen op gekomen en zijn
de carbs gereinigd en afgesteld.
zijn er nog dingen die bij deze motoren extra aandacht behoeven?

Alvast bedankt voor de tips.
p.s. het is een rode want die schijnen volgens de kenners op MF sneller te zijn ;) ;)
 
Beste mede Gsx-f fans
Na het behalen van mijn roze pasje is het morgen dan eindelijk zo ver. :]
Ik ga kijken bij een gsx600F uit 1998 met 55000 km op de teller.

3 maanden geleden zijn er een nieuwe achterband,ketting en tandwielen op gekomen en zijn
de carbs gereinigd en afgesteld.
zijn er nog dingen die bij deze motoren extra aandacht behoeven?

Alvast bedankt voor de tips.
p.s. het is een rode want die schijnen volgens de kenners op MF sneller te zijn ;) ;)
Gefeliciteerd.
98 model willen de busjes in de voorremschijven nog wel eens roesten. En de onderste voorvork delen zijn gevoelig voor corrosie, worden snel lelijk verder niet schadelijk. Remschijven wel even opletten verroeste busjes betekend vaak meer speling dan de bedoeling is.
Uitlaatspruitstuk en collector zijn roestgevoelig, zolang er geen vellen aanhangen of je er stukken af kan peuteren is het wel goed. Roestig zijn ze altijd wel.
En uiteraard controleren op de standaard dingen zoals:
Lekkende/zwetende voorvorkkeering
Groeven of verkleurde remschijven
Rook uit de uitlaat bij koude start (altijd luisteren naar de motor bij een koude start, motor die klaar staat met warme motor is no go)

Succes
 
mijn rookt ook wel eens flink uit de uitlaat als ik m een hele tijd niet heb gebruikt hoor?

Dat is niet erg want ik rook zelf ook flink |(
 
Laatst bewerkt:
Beste mede Gsx-f fans
Na het behalen van mijn roze pasje is het morgen dan eindelijk zo ver. :]
Ik ga kijken bij een gsx600F uit 1998 met 55000 km op de teller.

3 maanden geleden zijn er een nieuwe achterband,ketting en tandwielen op gekomen en zijn
de carbs gereinigd en afgesteld.
zijn er nog dingen die bij deze motoren extra aandacht behoeven?

Alvast bedankt voor de tips.
p.s. het is een rode want die schijnen volgens de kenners op MF sneller te zijn ;) ;)

Welkom in het GSX F topic! *O*


98 model willen de busjes in de voorremschijven nog wel eens roesten. En de onderste voorvork delen zijn gevoelig voor corrosie, worden snel lelijk verder niet schadelijk. Remschijven wel even opletten verroeste busjes betekend vaak meer speling dan de bedoeling is.
Uitlaatspruitstuk en collector zijn roestgevoelig, zolang er geen vellen aanhangen of je er stukken af kan peuteren is het wel goed. Roestig zijn ze altijd wel.
En uiteraard controleren op de standaard dingen zoals:
Lekkende/zwetende voorvorkkeering
Groeven of verkleurde remschijven
Rook uit de uitlaat bij koude start (altijd luisteren naar de motor bij een koude start, motor die klaar staat met warme motor is no go)

Succes
Daarmee is het belangrijkste dus gezegd.
Aantasting van de voorvorkpoten is enkel lelijk, niet schadelijk.
Roestende remschijfbusjes is ook geen ramp, al mag het niet te veel zijn. Het zijn zogenaamd zwevende schijven. Als de busjes vastgeroest zitten is het zweef effect eruit en gaan de blokken ongelijk slijten.

De collector roest idd altijd. Belangrijkste om na te kijken is de verbinding van de collector met de buis van de einddemper. Onderaan de motor dus. Kijken of die niet afschilfert en eens tegen tikken met de vingernagels, dan hoor je ook wel of het metaal van de buis niet te dun is geworden.

Maar nog een puntje, het balhoofdlager is gevoelig voor het vormen van een dood punt. Dat vormt zich meestal ergens rond de 50.000km.
Dus let daar wel even op, motor op de middenbok en voorwiel van de grond door er iemand vanachter op te laten leunen en een paar keer heen en weer sturen, dan voel je het meteen.
hoop dat ik niet te laat ben met deze tip, want je gaat dus vandaag kijken ...
Komt omdat er origineel een kogellager inzit. Aftermarket wordt dat meestal een penlager (ook wel naaldlager genoemd).

Nieuwe lagertjes zijn de kost niet, maar als je het moet láten doen, kost het wel wat meer, er is wel wat werk aan.

Maar verder ... superfijne motorfietsen! *O*
en ik kan het weten ... ben al aan nr. 5 bezig :P
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mijn rookt ook wel eens flink uit de uitlaat als ik m een hele tijd niet heb gebruikt hoor?

Dat is niet erg want ik rook zelf ook flink |(
Na lange(re) stilstand is dat wel een beetje normaal. Ik vind dat mijne ook wel een beetje rookt bij koudstart zonder lang te hebben stilgestaan als het buiten koud is, zo vanaf eenngraadje of 8 en lager.

Ik zelf rook dan weer niet :P
 
ik lees dat balhoofdlager vervangen ongeveer 150 a 200 euro kost? als dit ongeveer klopt zou ik daar natuurlijk rekening mee kunnen houden.
of zit ik met dit bedrag echt uit de richting?
 
ik lees dat balhoofdlager vervangen ongeveer 150 a 200 euro kost? als dit ongeveer klopt zou ik daar natuurlijk rekening mee kunnen houden.
of zit ik met dit bedrag echt uit de richting?
Ik heb er ooit prijs voor laten maken, en dat kwam daar ergens mooi tussenin idd, dus je zit goed.

Daarom, en omdat ik automechanica heb gestudeerd, ben ik er destijds zelf aan begonnen ;)

Maar idd, zeker zien te controleren.
Op hogere snelheden heb je zo geen last van dat dode punt, maar wel op lagere snelheden.
Uitrollend naar een verkeerslicht bijvoorbeeld dan voel je wel dat het moeilijk wordt een rechte lijn aan te houden.

Ik zou er best ook eens aan denken nieuwe lagertjes te bestellen ... B|
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Na lange(re) stilstand is dat wel een beetje normaal. Ik vind dat mijne ook wel een beetje rookt bij koudstart zonder lang te hebben stilgestaan als het buiten koud is, zo vanaf eenngraadje of 8 en lager.

Ik zelf rook dan weer niet :P
Ik rook ook niet, maar mijn pas verkochte Aprilia RSV4 en nu ook de BMW roken iedere ochtend alsof ze al jaren stilstaan. _O-
DKP.. gisteren de BMW getankt bij 258,5 kilometer en 16.74 liter. :$
 
Laatst bewerkt:
En ik die dacht dat mijn ziekte niet besmettelijk was :X :$
Even goed om in de basis vast te stellen wat het ding nou verbruikt.

Over besmettelijk gesproken, kan het wel doortrekken. :Y
Woensdag naar Zandvoort, dus rij geen tank meer leeg om te testen of de regenmapping zuiniger is voor woon-werk. _O-
(Normaal 160 pk in "Road", de "Rain"stand gaat tot 136 pk en het gas gaat meer lineair)
 
Laatst bewerkt:
Na lange(re) stilstand is dat wel een beetje normaal. Ik vind dat mijne ook wel een beetje rookt bij koudstart zonder lang te hebben stilgestaan als het buiten koud is, zo vanaf eenngraadje of 8 en lager.

Ik zelf rook dan weer niet :P

Slijtage van de balhoofdlagers zouden ook door de Belgische wegen kunnen komen :+

Mijn vorige had dat idd ook bij temperaturen rond de 5 graden. Zeker toen die eenmaal boven de 60.000 km stond. Altijd geweten aan het feit dat die luchtgekoeld is en dus wat meer marge heeft en het krimpen van metaal bij lagere temperaturen in combinatie met wat slijtage.


Na lange(re) stilstand is dat wel een beetje normaal. Ik vind dat mijne ook wel een beetje rookt bij koudstart zonder lang te hebben stilgestaan als het buiten koud is, zo vanaf eenngraadje of 8 en lager.

Ik zelf rook dan weer niet :P
Ik rook ook niet, maar mijn pas verkochte Aprilia RSV4 en nu ook de BMW roken iedere ochtend alsof ze al jaren stilstaan. _O-
DKP.. gisteren de BMW getankt bij 258,5 kilometer en 16.74 liter. :$

Net zo zuinig als mijn Fje :o
 
Heb haar meegenomen hoor :]
full
 
Gefeliciteerd.
Zo te zien op de eerste foto weinig last van genoemde zwakke plekken *O*
Zomers binnenslapertje :9~ en voor de foto netjes gewassen en gepoetst - zelfs de velg - door de vorige eigenaar. :9

(En dat zonder sop onder de motor :+ ;) )
 
Laatst bewerkt:
Zomers binnenslapertje :9~ en voor de foto netjes gewassen en gepoetst - zelfs de velg - door de vorige eigenaar. :9

(En dat zonder sop onder de motor :+ ;) )
Zomers een binnenslapert? Alleen in de winter mee gereden? :+

Tja het is ook geen advertentie foto, dus over sop ga ik niet oordelen :+
Ben dan ook een zeikerd met poetsen
( wassen, drogen, kleien, drogen, polijsten, poetsen, toppen.)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan