Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
Frank, misschien nog even rondkijken en inlezen op: https://www.cnczone.nl/portal.php?sid=4d3e61c2c050194ba141aafc36f12fb8
Draaibank - Stoomgroep Holland

Dit eenvoudige draai-bankje (en de gereedschappen zullen niet anders zijn)
is te duur voor 500 €.
Zodra je het draaien onder de knie hebt loop je al snel tegen haar beperkingen aan.
(beperkingen van onder andere omvang werkstuk en nauwkeurigheid)

Moderne draaibank gereedschappen voor standaard gebruik vind je voor héél redelijke prijzen bij HBM Machines.
Ik ben opgeleid op de MTS als instrumentmaker, en denk redelijk veel te weten van conventionele draai- en freesbanken. Ik doe er alleen al tientallen jaren niets meer mee...
Vandaar dat ik in mijn motorzaak weer een draaibankje wil hebben.
 
mooie topic, zie hem nu pas.
wat ik graag zie zijn de handigheidje en de truukjes die je met een draai/frees bank kunt doen.
zoals b.v. dat speciale tooltje om ronde knoppen te draaien, of b.v. je werkstuk op de support en de frees in de 3-klauw. dat soort dingen vind ik altijd leuk om te zien.

edit: een mooie/fijne shop, al kennen de meeste die wel, denk ik.
https://www.hogetex.com/meten/meetklokken-en-statieven/meetklokken
 
Laatst bewerkt:
neem aan dat je flycutter bedoelt waar je zojuist die kroonplaat mee hebt gedaan? ;)

fly cutter - Vertaling Engels-Nederlands

Ik heb die kroonplaat uit nood gedaan met de kotterkop :P

Ik had een flywheel cutter flycutter, ergens op een beurs gekocht van een Duitser maar ik kan niks meer van mijn MC3 spullen gebruiken want heb nu ISO30, ik bedoel dus zo'n ding als dit.
full
 
Krijg je niet de kriebels als de 3klauw al zo verroest is?


Mwoah... 3klauw idd verroest, en wat vliegroest op de toolhouder, maar verder ziet bankje er (afgezien van de bende) re-de-lijk uit zo op de foto's.. dus is klein gokje, banken zijn wel van 1971 t-m nu gemaakt. Onderdelen moet geen probleem zijn.
 
Gaaf hoe de sleuven om te klemmen overlopen in de openingen. :t
'
:Y Was wel even een denkwerkje om het zo voor elkaar te krijgen in klein plaatje... klant had eigelijk iets anders voor ogen (zo'n motogadget kroonplaat die ik eerder al 2 heb gemaakt maar zelf niet echt mooi vind _O- ) maar met deze dimensies kwam dat helemaal niet uit... dus maar eens een nieuw ontwerpje gemaakt, ben hier erg tevreden over :)
 
Keurig netjes hoor, vakwerk.

Ik zit nog steeds in dubio over het traject zelf een router te bouwen. Aan de ene kant is het te doen, heb zo'n 10% van alle topics hierover op cnczone.nl gelezen dus nog een half miljoen te gaan. Ik kan een hoop zelfbouwen en 1 van mijn vrienden weet hier alles van en heeft er zelf al 3 gebouwd, waaronder een superzware/stabiele met 2.2 kW spindel.

Maar dan ben je wel zeker 5000 euro verder als je alleen maar topspul gebruikt voor Hiwin geleiders en omloopspindels.

En dan zie ik die dingen nog alleen maar heel voorzichtig aluminium uitknagen met een dun 8mm freesje omdat meer niet kan. Staan ze urenlang te poetsen om er een paar mm uit te halen, dat schiet niet op.

En daar staan een hele hoop mensen tegenover die zeggen voor dat geld kan je beter een oude conventionele freesbank kopen en ombouwen naar cnc. Goedkoper, sterker en stabieler, dus sneller en strakker verspanen.

Wat is wijsheid?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan