TomTom Rider 40, 400, 410 ( deel 4 )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoor van andere 450 gebruikers de zelfde ervaringen

Yep, dat herken ik. Het lijkt erop dat in specifieke omstandigheden de bewegingssensor zodanig onophoudelijk 'gekieteld' wordt dat de processor onnodig zwaar belast raakt. Bij 'vage' klachten adviseer ik dan ook de 'schermvergrendeling' IN te schakelen.
 
Mijn 400 van krap 2 jaar oud heeft een dagje regen niet overleefd helaas.
Einde van de dag zelf was het scherm aan de binnenkant beslagen en dat is het de dagen daarna gebleven.
Na een dikke week heb ik het ding weer gebruikt echter nu reageert het touchscreen in de hoek die het langste vochtig is geweest bijna niet.
Adressen in geven/zoeken of eigenlijk gewoon gebruiken lukt niet.

1503036496-800-x-1067px-IMG_20170809_091658.jpg

Het ding zit zelfs nog achter mijn windscherm gemonteerd..

Tot gisteren was ik nog in Italië, ik zal morgen het aankoop bewijs eens terug zoeken en waypoint een bezoekje brengen.
Van een dergelijk apparaat mag je wel verwachten dat het tegen wat regen kan.
 
dan gooi ik maar even een vraag in de groep...

Ik heb met de Tomtom 410 lekker in de Eifel gereden, weinig problemen eigenlijk. :]
Maar ja, heb toch ook weleens een verkeerde afslag genomen en ik zou denken dat TT dan een herberekening doet van de route naar het eindpunt (gewoon adres als bestemming ingevoerd), maar hij stuurde me eigenlijk weer terug naar het punt waar ik verkeerd was gereden.

Herkent iemand dit?
Heeft dit misschien met bepaalde instellingen te maken?
 
maar hij stuurde me eigenlijk weer terug naar het punt waar ik verkeerd was gereden.

Hij stuurt je terug naar de route. Zeker als je haaks op de route rijdt kan dat het punt zijn waar je de route verlaten hebt, maar als je parallel aan de route rijdt zal hij het 'terugkeerpunt' automatisch aanpassen. Werkt in de praktijk prima; al zul je soms even 'gezond verstand'moeten gebruiken en een stukje op eigen inzicht moeten rijden.

Herberekenen naar het eindpunt is wat garmin doet bij een track als routebasis. En dat is zeer ongewenst. Ga maar na: bij verkeerd rijden aan het begin van een rondrit ben je met een kwartier weer thuis. Daarom MOET je bij Garmin dat herberekenen uitschakelen. Bij de TT kan dat niet; maar hoeft het dus ook niet.
 
Uit het verhaal van ~Suus~ kan ik niet helemaal opmaken of het om 1) een van tevoren gemaakte route gaat of dat het om 2) een door het het toestel gemaakte route gaat, op basis van het eindpunt.

Bij de eerste optie klopt de reactie van Hans, niets aan toe te voegen.

Bij de tweede optie gaat het toestel na verloop van tijd zelf een andere route verzinnen.
Aanvankelijk wordt er geprobeerd je terug te sturen naar het punt waar je verkeerd bent gereden, maar na enige tijd (hangt af van de omstandigheden en het wegennet ter plaatse) geeft Tomtom het op om je terug te sturen en komt met een nieuwe route.
Rij je bv in Rotterdam, zul je het nauwelijks merken als er een andere route gemaakt wordt. Rij je in de Italiaanse Alpen, kan het soms wel 25 km duren.
 
Klopt. Betreft fabricagefout. Even bellen met TomTom en hij wordt onder garantie vervangen; ook als het toestel inmiddels ouder is dan twee jaar.
Gebeld met waypoint daar komt het ding vandaan (wel eens waar via bol.com).
Mocht langs komen en mijn rider is ingenomen en gaat terug naar TomTom.
Meteen de auto steun meegegeven, met mijn Rider in die steun op de voorruit in de auto, kantelt de Rider na 5 minuten naar beneden.
De TomTom is te zwaar en doorbreekt de frictie van het draai bolletje in die steun.
 
Gisteren de tomtom 410 aangeschaft en gemonteerd. Nu is het zo dat hij maar voor een seconde oplaadt wanneer ik hem op de motorsteun klik en daarna springt het over naar het normale batterij icoontje. Zou dit kunnen zijn omdat ze batterij vol zit en daarom stopt met opladen. Ik vertrek vanmiddag naar Oostenrijk dus hopelijk laadt die straks wel op tijdens het rijden..
 
Dat meende ik ook gezien te hebben laatst. Als de accu vol is, stopt het met laden. Dan klopt het dus dat je geen laadsymbool ziet. Ik ben er niet 100% zeker van omdat het laadsymbool tijdens rijden niet zichtbaar is.
 
Hoi mensen ! Deze week een 450 gehaald mijn 1e tomtom....
NU heb ik in Tyre (gratis van tomtom gekregen) een route gepland alleen slaat die hem op als TRF bestand die blijkbaar de tomtom zelf niet kan lezen???

Ook in tomtom my drive kan ik hem niet openen en van tomtom zelf dat programma gekregen



TomTom
DOWNLOAD NU
TYRE PRO®
Je vouchercode voor het downloaden van de Tyre Pro® pc-routeplanner is nu beschikbaar.

Beetje vreemd ?
Nu kan ik hem wel openen in Myroute app en dan omzetten maar toch :P
(goed verhaal lekker kort)
 
Laatst bewerkt:
Ohw al even gekeken je kunt hem omzetten naar TOMTOM routebestand.

Ik vind Myroutte ap of Tyre iets duidelijker dan Mydrive die andere 2 gebruiken gewoon googlemaps.
Dat TOMTOM routebestand zal een itn bestand zijn. Aanbevolen word om juist een gpx bestand te gebruiken. Dus opslaan als gpx en dan overzetten naar je TT.
Het is beter om met een Tomtom juist Tomtom kaarten te gebruiken, zoals Myrouteapp en Mydrive. Plannen in een Google maps kaart geeft soms afwijkingen bij Tomtom die de route op hun eigen kaart projecteert.
Ik zou je vooral de Tomtom cursus aanbevelen zoals ik al eerder geschreven heb. Dan zal er een (gps)wereld voor je open gaan...
 
Laatst bewerkt:
Kijk anders even naar de site van MRGPS. Daar kan je een cursus aanschaffen waarin zeer uitgebreid wordt ingegaan over het gebruik van je nieuwe TT. Inclusief het gebruik met TYRE (Pro).
Toeren met je TomTom — MrGPS

Ja die tip kreeg ik al van collegas !
Eerst zelf maar beetje km's maken en beetje wennen aan dat ding.
Heb dat ding vooral gekocht omdat je als je ging toeren toch vaak de zelfde wegen nam/ en ritjes in DUitsland stukje over de grens altijd mooi maar kunt wel 200km weg rijden je moet ook nog naar huis :P

En je kunt dat ene dijkje eens opzoeken zonder dat je der eerst heen gaat over de snelweg omdat je binnendoor de weg niet weet of "verkeerd rijdt"

Vooral die spannende route functie :}
 
Mijn problemen zijn opgelost door 72 uur de TT niet aan de PC te hangen. Tja..... als het maar werkt.

_O-

Vind het ook geen mooie oplossing. Maar het is een feature die ik toch niet gebruik.
TT zou er imho wel iets aan moeten doen
 
Hmmm, vandaag mijn Tomtom Rider 450 ontvangen. De laatste keer dat ik een dedicated navigatiesysteem heb gebruikt was een jaar of 7 geleden, sindsdien altijd Google Maps en het laatste jaar Waze. Maar de kronkelroutes van de Tomtom hebben me verleid om toch maar weer eens 'dedicated' te gaan.

En ik had verwacht dat die apparaten in 7 jaar tijd wel een vooruitgang hadden geboekt.

Maar ik moet zeggen, tot nog toe ben ik niet impressed. Toegegeven, ik moet het apparaat nog leren kennen (en daar neem ik ook rustig de tijd voor). Maar de eerste indruk valt me echt tegen:

- Ik vind de bediening vreselijk traag vergeleken met mijn oude iPhone 6. Alsof ik op een Philips MSX zit te tikken, voor wie die nog kennen.

- Ik had verwacht (maar had ik misschien beter moeten weten) dat er, bij koppeling met mijn iPhone, wel wat integratie met Google zou zitten, of een andere zoekmachine. Ik ben er zó aan gewend om gewoon de naam van een bedrijf o.i.d. waar ik zijn moet in te tikken en Waze doet de rest. Mijn Rider snapt daar niets van. Die wil adressen of nog steeds POI's?! Dit voelt als stenen tijdperk.

- Ten slotte, maar dit kan iets zijn waar ik de juiste optie nog niet gevonden heb: ik wil dat hij me (ook in de auto als ik last heb van files!) de kortste route geeft. Dat betekent dat ik wil dat ie files vermijdt. Maar zoals ik het nu begrijp moet je zelf op de routebalk aan de rechterkant in de gaten houden of er een file is. En als er dan een file is, zelf aangeven dat je hem wilt vermijden?! Dat weet ik helemaal niet, ik mag toch verwachten dat het apparaat snapt wat de snelste route is? (als ik bij dit laatste punt iets mis, hoor ik graag wat ik verkeerd doe! Dit komt op mij anders werkelijk onbegrijpelijk 2004 over...)

Kortom, vooralsnog kijk ik met zeer, zeer gemengde gevoelens naar dit mooi vormgegeven apparaat. Wat doet dit ding nou beter dan een iPhone, m.u.v. de kronkelroutes?

(niet om te zeuren of wat dan ook te starten, ik ben gewoon echt danig teleurgesteld. Ik had me misschien beter moeten inlezen, maar je mag er toch van uitgaan dat een dedicated apparaat dat enige wat het kan, navigeren, beter doet dan een telefoon?)

Zo. We zijn bijna een maandje - en een (auto)vakantie van ruim 2 weken - verder. Kortom, tijd voor nieuwe ervaringen na de eerste teleurstellende kennismaking.

Kort gezegd: zo bagger als de eerste kennismaking met de Tomtom was, zo vrolijk word ik inmiddels van het apparaat. Eerst wat betreft de punten uit mijn eerste post:

- De bediening blijf ik ruk vinden. Blijkbaar ben ik op mijn 43ste sneller dan een Tomtom. Nou ja, so be it: het helpt ook wel om te onthaasten. Dus met enige goede wil kan ik van dit nadeel wel een voordeel maken :t .

- De grotendeels ontbrekende koppeling met Google en het vertrouwen op POI's: tsja, ook dat blijft. En ook dat blijf ik eenvoudigweg een nadeel vinden vergeleken bij de Google Mapsen en Wazen van tegenwoordig. Maar ook hier is wel mee te leven. Dwingt je om je eigen koppie af en toe te gebruiken.

- Files vermijden: verrek, dát werkt wel erg goed met de Tomtom. Inderdaad, ik heb de optie voor automatisch of het mij eerst vragen gevonden en gekozen voor de 'vraag het me maar' optie. En die werkt geweldig. Zeker i.c.m. de overzichtskaart, zodat je precies kunt zien wat voor snode plannen hij wel of niet heeft. Ik ben er erg enthousiast over.

Maar goed, dat is nog steeds een score van 2 uit de 3 tegenvallers die tegenvallen. Toch ben ik dolenthousiast en wil ik voorlopig niet meer terug naar de telefoonapps. Why? Zomaar een opsomming van zaken waar ik érg blij van word:

- Het kwaliteitsgevoel van het kastje. Het voelt gewoon echt premium aan en dat vind ik fijn.

- De balk aan de rechterkant. Wat werkt dát goed! In één oogopslag zien wanneer er een tankstation aankomt, of werkzaamheden, of controles, of de keuze voor een snellere route. Ik weet niet wat het is, maar het werkt en het werkt goed. Dit is nu precies wat ik van een dedicated navigatiesysteem verwacht. En hier scoort de Tomtom wat mij betreft al voldoende punten om alle mindere punten in een klap te compenseren.

- De spannende routes. Ook daarvoor niets dan lof. Hij vindt gewoon hele leuke routes, en dat is dan nog maar met de auto... de motorpret gaat deze week pas beginnen!

- Zelf je routes een stukje leuker maken. Plan een route van a naar b, zoom in op de overzichtskaart en verleg de weg naar kleine weggetjes. Werkt onvoorstelbaar lekker. Intuïtief, snel, logisch. We hebben zo - in zuid-Engeland - ontzettend leuke routes ontdekt.

- De navigatie zelf: helder, duidelijk (ze kletst de oren niet van je kop) en ook het inzoomen op een afslag kan net even helpen bij een onbekende situatie.

Kortom: ondanks de flashback-to-2007-punten die er gewoon blijven, ben ik om: ik ben fan. Bye bye Waze! *O*
 
Leuk om te lezen. Kan ik mij volledig in vinden. Wordt ook ik ook wel vrolijk van dat er nog meer mensen die vinden dat specifieke navigatie software/hardware (zoals TomTom) toch zeker wel bestaansrecht heeft.
 
Uit het verhaal van ~Suus~ kan ik niet helemaal opmaken of het om 1) een van tevoren gemaakte route gaat of dat het om 2) een door het het toestel gemaakte route gaat, op basis van het eindpunt.

Bij de eerste optie klopt de reactie van Hans, niets aan toe te voegen.

Bij de tweede optie gaat het toestel na verloop van tijd zelf een andere route verzinnen.
Aanvankelijk wordt er geprobeerd je terug te sturen naar het punt waar je verkeerd bent gereden, maar na enige tijd (hangt af van de omstandigheden en het wegennet ter plaatse) geeft Tomtom het op om je terug te sturen en komt met een nieuwe route.
Rij je bv in Rotterdam, zul je het nauwelijks merken als er een andere route gemaakt wordt. Rij je in de Italiaanse Alpen, kan het soms wel 25 km duren.

Het ging inderdaad om optie 2.
Ik had in Nederland al geprobeerd express verkeerd te rijden om te kijken hoe de Tomtom dan reageert, en dat werkte prima. Maar ik begrijp nu dat het in de Eifel een ander verhaal is. Handig om te weten, dank!
 
Weer even stukje gereden met de tomtom heerlijk !! Zat alleen ff te kutten als je een spannende route plant dat die soms de waypoint beetje raar door elkaar gooit.... maar dit kan je zelf ook kiezen vond al beetje irritant.

ALleen het scherm draait niet meer mee als ik de tomtom omdraai... kan mij niet voorstellen dat ik dit ergens heb aangeklikt
 
Vandaag weer een stuk gereden.
Deze route. Hier zitten behoorlijk wat stukken die echt binnendoor gaan. Dit zijn hele leuke wegen die je tevens een mooie omgeving laten zien.

Helaas valt met dit soort routes de TomTom kaart erg tegen. Ik was amper halverwege en ik had toen al 3x onverhard achter terug met een totale lengte van ongeveer 4 km (staat niet op de kaart). Tevens kwam ik op een weg met alleen bestemmingsverkeer. Meestal is dat niet zo'n probleem maar in dit geval is de weg zeer gewild bij fietsers.

Dit soort ellende heb ik met de Zumo nooit zo erg gehad. Bij Garmin (of Here) lijkt dit toch beter voor elkaar te zijn. Daar waar het bestemmingsverkeer begin heb ik op mijn smartphone de Here We Go eens gestart. Op de Here kaart kreeg die op het punt waar ik stond een andere kleur. Dus mankeert er wat aan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan