Shiver, Aprilia più bella, deel 5

Dit vindt Roland
*** 1/2

Een punt dat de Shiver wellicht kan helpen, is de prijs waarvoor ie in de markt wordt gezet. De 900 is een stuk goedkoper dan een Monster 821 en concurreert daardoor ook met de Monster 797. Dat lijkt van de Aprilia een krachtigere en betere tegenstander te maken, zeker als je je blik beperkt tot Italiaanse motoren. Doe je dat niet, leveren een Kawasaki Z900 en ook een Yamaha MT-09 voor hetzelfde geld betere prestaties.

http://www.promotor.nl/motornieuws/2017/motortest-aprilia-shiver-900

2017-aprilia-shiver-900-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Oeh, maar even helemaal doorlezen.

Bij Roke staat er volgens mij eentje, aan de foto te zien op de website
 
Hier wat opmerking van mijn kant:

Ook het ontwerp is licht gewijzigd. De luchtinlaten aan de voorzijde hebben een ander design, de uitlaatdempers hebben en andere vorm en het stalen buizenframe is rood gespoten. Ik vraag me af waar ze dat idee vandaan hebben gehaald.
Misschien van de vorige Shiver? Die had ook een rood frame.

Die [traction-control] is gemakkelijk te verstellen via een Tuono-achtige knop op het linkergedeelte van het stuur
Is ook weer dezelfde knop als op de 750 (zag die knop ook op een ENERGICA EVA (Italiaanse elektrische motor) zitten)

De Italiaan doet alles gewoon prima en laat weinig steken vallen, maar mist daardoor een beetje charisma. En was dat niet het verhaal van de Shiver 750? Daardoor heeft de Aprilia moeite om op te vallen in de overvolle middenklasse waar sommige rivalen veel sterker zijn of met een spannender karakter aan komen zetten
Ja dat kan ik wel begrijpen, maar eigenlijk ook weet niet zo heel erg. Maar als je de verhalen (van Bans) hoort hoeveel potentie er in het blok zit door hem te laten tunen dan is het wel zonde dat ze hem op 95 pk hebben gelaten. (Maar dat heeft weer te maken met euro 4 en 35kw regeling, dus dat snap ik dan ook wel weer)

En dat laatste zinnetje dat een z900 en mt09 betere prestaties hebben voor minder geld. Tja, het oog (en oor) wil ook wat natuurlijk :X


Toch maar gauw eens een proefritje maken op de Shiver 900, maar dan eigenlijk ook op 797, mt09 en z900 om beetje te vergelijk.
 
Hier wat opmerking van mijn kant:Toch maar gauw eens een proefritje maken op de Shiver 900, maar dan eigenlijk ook op 797, mt09 en z900 om beetje te vergelijk.

Hoor graag je ervaringen. Aprilia zou de Shiver eigenlijk ook een kleine 800 euro goedkoper maken maar hebben ze dus niet gedaan. Jammer.

P.S. Volgens mij is een MT-09 1.000 duurder, dus snap niet hoe ze aan die conclusie komen. Lijkt beetje bevooroordeeld artikel.
 
Laatst bewerkt:
Hoor graag je ervaringen. Aprilia zou de Shiver eigenlijk ook een kleine 800 euro goedkoper maken maar hebben ze dus niet gedaan. Jammer.

P.S. Volgens mij is een MT-09 1.000 duurder, dus snap niet hoe ze aan die conclusie komen. Lijkt beetje bevooroordeeld artikel.

Ja, je hebt gelijk, ze zijn duurder..
Z900: €9.999
Z800: €9.549
MT-09: €10.699
797: €10.369
821: €13.190

Dus beetje jammer dat de Shiver in een test op deze manier al onderuit gehaald wordt

Die €800 goedkoper zou dus helemaal niet nodig zijn want het is juist al de goedkoopste uit het rijtje. (wel fijn natuurlijk, kan je toch weer voor op vakantie)


Als er nou nog een Shiver 900 "Factory" komt met iets van 120 pk, dat zou dan wel leuk concurreren met bijvoorbeeld de 821.
 
Gister terug gekomen van 2 weken Frankrijk met de Shiver.

Heenweg 971km, zware tocht.
Nederland lekker snel uit, weinig verkeer in de vakantie om 7 uur s'ochtends.
Rond het 150km punt ging het reserve lampje branden, shit pomp net gepasseerd en nog wel getwijfeld om die te nemen, had ik dat maar gedaan.
TomTom gaf aan nog 22 km tot de volgende pomp, dus dat was wel te halen.
Nog 4 km tot de pomp zie ik ineens een bord met volgende pomp over 26 km!
Met een snelle berekening zou dat bijna 50km op reservetank zijn.
van 130km/h toch maar even 100km/h aangehouden en zoveel mogelijk achter vrachtwagens/busjes gereden, pomp gehaald met 13,5 liter bij te moeten vullen.
Was toch even spannend en dat bij de eerste etape.
In Frankrijk was er ineens een stuk meer wind, toch maar even 120km/h aangehouwen om het langer vol te kunnen houden zowel met vermoeiing en verbuik.
Gehoopt in 1x te kunnen rijden naar de eindbestemming, maar nooit verwacht.
Reis ging lekker en het was lekker warm, dus toch in 1x voltooid.
Vertrek 6:45, aankomst 19:00

Volgende ochtend toch wel spierpijn in de schouders/nek, maar het was mooi weer dus dezelfde middag weer op de motor.
Even een inkom rondje gereden om te wennen aan alle bochten.

In de 2 weken zo'n 12 dagen echt wel op de motor gezeten, afstanden van 100/140km.
Gemiddeld verbruik was ongeveer 1 op 12/13.
Met 2 ritjes daarvan 400km naar vrienden, enorm harde regen en helemaal doorweekt.
Iedereen reed 50km/h op de tol, alarm lichten aan en op de rechterbaan gebleven.
Op dat moment was het goed te merken dat de Shiver niet van regen houd, Heel erg onregelmatig lopen door veel misfires.

Terugreis gingen we er uiteraard voor om in 1x terug te rijden, begonnen met 12 graden en liep Langzaam op naar de 20 graden op de tol, heerlijk weertje om terug te rijden en erg weinig wind.
Op 1 stuk besloten om lekker door te rijden aangezien er toch weinig wind stond.
140km/h leek 100km/h, tot bij de 120 km het reservelampje al te gaan branden.
Bij de pomp aangekomen was het verbruik 1 op 12 in die 120 km.
Dat was het moment dat we toch maar over gegaan zijn op 120km/h en toen zo'n 150km haalde tot reserve.
In Belgie zagen we de regenwolken al hangen, kei harde regen gehad en 1x aquaplaning gehad gelukkig was er snel weer grip, toen besloten om te gaan schuilen onder een brug.
Dat asfalt in Belgie is echt niet op te rijden bij regen met een motor, al dat water wat erop blijft liggen en daardoor opgegooid wordt.
In Nederland klaarde het op en naar huis gerenden in de zon met 20 graden.
Thuis aangekomen en gelijk alles uitgedaan, sokken waren nog zeik nat zelfs na 2 uur in de zon gereden te hebben.

Buiten alles was de Shiver top! geen problemen en heerlijk om open te trekken de berg op.
Zoals Pedrofich ook al zei, dat moment dat je stijl naar beneden gaat en laag in de toeren zit komt dat heerlijke gepruttel. Niet te omschrijven buiten dat er dan soms klappen uitkomen dat je begint te twijfelen of de pakkingen/dempers blijven zitten.

Voor een herhaling vatbaar?
Ja, het rijden daar is perfect.
Nee, de 971km op de snelweg. Shiver is toch niet zo fijn op de snelweg, verbruikt redelijk veel en het is de eerste tijd leuk, maar begint echt saai te worden.
 
Laatst bewerkt:
Oef, is het verbruik echt zo slecht? (heb het niet bijgehouden op vakantie)

Hoeveel KM heb je intotaal gereden?
Klinkt wel als een leuke trip op de stukken snelweg na.


Niet te omschrijven buiten dat er dan soms klappen uitkomen dat je begint te twijfelen of de pakkingen/dempers blijven zitten.

Mij pa was van het weekend op de Shiver naar de Eifel met een vriend (RSV mille).
Maar nu is de uitlaatpakking er weer tussenuit geknald. Dus de Shiver klinkt weer als een dikke 1 cilinder, klinkt wel tof opzich haha, dus nu zo snelmogelijk weer een nieuwe pakking ergens vinden.
Het is dat ik de motor vanmorgen echt nodig had, maar anders had ik er niet op willen rijden, merk wel dat ie wat onregelmatiger loopt..
 
Laatst bewerkt:
Gister terug gekomen van 2 weken Frankrijk met de Shiver.../..
Voor een herhaling vatbaar?
Ja, het rijden daar is perfect.
Nee, de 971km op de snelweg. Shiver is toch niet zo fijn op de snelweg, verbruikt redelijk veel en het is de eerste tijd leuk, maar begint echt saai te worden.

Leuk verhaal, en snelweg is altijd saai, maar schiet wel op ;)
 
Oef, is het verbruik echt zo slecht? (heb het niet bijgehouden op vakantie)

Hoeveel KM heb je intotaal gereden?
Klinkt wel als een leuke trip op de stukken snelweg na.Mij pa was van het weekend op de Shiver naar de Eifel met een vriend (RSV mille).
Maar nu is de uitlaatpakking er weer tussenuit geknald. Dus de Shiver klinkt weer als een dikke 1 cilinder, klinkt wel tof opzich haha, dus nu zo snelmogelijk weer een nieuwe pakking ergens vinden.
Het is dat ik de motor vanmorgen echt nodig had, maar anders had ik er niet op willen rijden, merk wel dat ie wat onregelmatiger loopt..

Verbuik was vooral opvallend bij mij omdat we met zijn 2e reden, ik op de Shiver en hij op een yamaha xj6N.
Zijn verbruik is altijd boven de 1 op 18 geweest binnendoor en snelweg 1 op 21.
Maarja dan heb je een 4 cil zonder veel karakter.
Verbruik is mede door:
Motor is begrensd.
Vorige eigenaar heeft er een powercommander op laten zetten en in de S mode laten aanpassen.
In de T stand kwam hij niet boven de 125km/h, gaat prima in nederland.
De bergen op echter een stuk minder, snelheid liep snel terug soms tot wel 107km/h.
Toen beslist om over te stappen op S mode.
Reden dat ik weet dat hij daarop is afgesteld, omdat ik hier wel eens heb gelezen dat somige met begrenzing 150km/h ongeveer halen.
Ik heb 196km/h gehaald :s.

Totale trip was zo'n 4.000km

Pakkingen zijn bij mij gelukkig blijven zitten :D
 
Laatst bewerkt:
Oef, is het verbruik echt zo slecht? (heb het niet bijgehouden op vakantie)

Hoeveel KM heb je intotaal gereden?
Klinkt wel als een leuke trip op de stukken snelweg na.Mij pa was van het weekend op de Shiver naar de Eifel met een vriend (RSV mille).
Maar nu is de uitlaatpakking er weer tussenuit geknald. Dus de Shiver klinkt weer als een dikke 1 cilinder, klinkt wel tof opzich haha, dus nu zo snelmogelijk weer een nieuwe pakking ergens vinden.
Het is dat ik de motor vanmorgen echt nodig had, maar anders had ik er niet op willen rijden, merk wel dat ie wat onregelmatiger loopt..

Welke pakking bedoel je dan?
 
Verbuik was vooral opvallend bij mij omdat we met zijn 2e reden, ik op de Shiver en hij op een yamaha xj6N.
Zijn verbruik is altijd boven de 1 op 18 geweest binnendoor en snelweg 1 op 21.
Maarja dan heb je een 4 cil zonder veel karakter.
Verbruik is mede door:
Motor is begrensd.
Vorige eigenaar heeft er een powercommander op laten zetten en in de S mode laten aanpassen.
In de T stand kwam hij niet boven de 125km/h, gaat prima in nederland.
De bergen op echter een stuk minder, snelheid liep snel terug soms tot wel 107km/h.
Toen beslist om over te stappen op S mode.
Reden dat ik weet dat hij daarop is afgesteld, omdat ik hier wel eens heb gelezen dat somige met begrenzing 150km/h ongeveer halen.
Ik heb 196km/h gehaald :s.

Totale trip was zo'n 4.000km

Pakkingen zijn bij mij gelukkig blijven zitten :D

Oef, dat zijn veel kilometers. Even een pagina terug lezen hoe het ook kan :X

Merkte dat ie in de bergen wel meer verbruikte maar rond de 1/12 kan ik volgens mij niet. (de mijne is dat ook nog standaard qua mapping/software)

Die vriend van mij pa zou met zijn RSV Mille 1/12 halen maar die heeft dan ook wel meer cc en vermogen. Vandaar dat het zo veel klonk. Maar opzich wel raar dat je met een begrenzing een slechter verbruik hebt terwijl er minder vermogen beschikbaar is
 
Oef, dat zijn veel kilometers. Even een pagina terug lezen hoe het ook kan :X

Merkte dat ie in de bergen wel meer verbruikte maar rond de 1/12 kan ik volgens mij niet. (de mijne is dat ook nog standaard qua mapping/software)

Die vriend van mij pa zou met zijn RSV Mille 1/12 halen maar die heeft dan ook wel meer cc en vermogen. Vandaar dat het zo veel klonk. Maar opzich wel raar dat je met een begrenzing een slechter verbruik hebt terwijl er minder vermogen beschikbaar is

Slechter verbruik is niet door de begrenzing.
Ik bedoelde hiermee dat ik daarom in de S mode heb gereden en niet in de T, vandaar meer verbuik.

Ik had idd jou vakantie gelezen, dit is idd een goeie oplossing.
 
Pf, gisteren gelukkig gelijk een nieuwe uitlaatpakking (a €30..) kunnen vinden en in de avond er gelijk op gedaan.
Manmanman, wat een rotklus voor zo'n simpel dingetje, heb de dempers eraf moeten halen + alle klemmen van de uitlaat bochten, heb maar 1 klem van het hele uitlaatsysteem niet los gehad.

Maar zit er nu weer in, dus klinkt weer normaal en loopt weer goed stationair.

Iemand anders dit probleem al eens een keer gehad? Is bij mij namelijk 20.000 km geleden ook al gebeurd.
 
Pf, gisteren gelukkig gelijk een nieuwe uitlaatpakking (a €30..) kunnen vinden en in de avond er gelijk op gedaan.
Manmanman, wat een rotklus voor zo'n simpel dingetje, heb de dempers eraf moeten halen + alle klemmen van de uitlaat bochten, heb maar 1 klem van het hele uitlaatsysteem niet los gehad.

Maar zit er nu weer in, dus klinkt weer normaal en loopt weer goed stationair.

Iemand anders dit probleem al eens een keer gehad? Is bij mij namelijk 20.000 km geleden ook al gebeurd.

Bij mij bij de laatste beurt is de uitlaat pakking vervangen. Dat was rond de 43.000 Km.
Tevens is bij mij het verbruik aanzienlijk beter met rijden, al zal dat ongetwijfeld komen omdat ik rij als een ouwe trut :X haha Snelweg en gas goed open heb ik ook wel is minder als 200 Km op een tank gereden dat het reserve lampje ging branden.

Ik kom al jaren gemiddeld op de 1 op 20 uit met veel binnendoor rijden. :]
 
Bij mij bij de laatste beurt is de uitlaat pakking vervangen. Dat was rond de 43.000 Km.
Tevens is bij mij het verbruik aanzienlijk beter met rijden, al zal dat ongetwijfeld komen omdat ik rij als een ouwe trut :X haha Snelweg en gas goed open heb ik ook wel is minder als 200 Km op een tank gereden dat het reserve lampje ging branden.

Ik kom al jaren gemiddeld op de 1 op 20 uit met veel binnendoor rijden. :]

Mijne heeft net 4 weken geleden een grote beurt gehad en toen is er dus blijkbaar niet naar gekeken of toen was het nog niet zo erg.
Aangezien de Shiver in die 4 weken bijna 3.000 km heeft gereden en daarbij bij de helft van de km's flink uitgeknepen is kan ik wel begrijpen dat het met de grote beurt nog niets aan de hand was
 
Ik kom al jaren gemiddeld op de 1 op 20 uit met veel binnendoor rijden. :]

Ik doe ook niet echt gek, rij voornamelijk binnendoor maar altijd 1 op 14,5/15.

Trouwens, vandaag na tijdje weer gereden en hier kwam tijdje terug verhaal langs dat knipperlicht vanzelf uit gaat na 400 meter oid. Vandaag dus maar eens uitgetest (model 2008). En verhip, knipperlicht gaat uit na tijdje als je het zelf niet doet ;). Weer wat geleerd.
 
Laatst bewerkt:
Pf, gisteren gelukkig gelijk een nieuwe uitlaatpakking (a €30..) kunnen vinden en in de avond er gelijk op gedaan.
Manmanman, wat een rotklus voor zo'n simpel dingetje, heb de dempers eraf moeten halen + alle klemmen van de uitlaat bochten, heb maar 1 klem van het hele uitlaatsysteem niet los gehad.

Maar zit er nu weer in, dus klinkt weer normaal en loopt weer goed stationair.

Iemand anders dit probleem al eens een keer gehad? Is bij mij namelijk 20.000 km geleden ook al gebeurd.
Welke pakking bedoel je? Bij mij twee keer de pakking van de achterste cillinder naar de cat.. En das idd een pokkeklus om te vervangen. Ik haalde daarvoor de voorste pijp los. De achterdemper en kon toen de cat laten zakken. Pakking er tussen proppen en alles weer vast zetten..
 
Welke pakking bedoel je? Bij mij twee keer de pakking van de achterste cillinder naar de cat.. En das idd een pokkeklus om te vervangen. Ik haalde daarvoor de voorste pijp los. De achterdemper en kon toen de cat laten zakken. Pakking er tussen proppen en alles weer vast zetten..

http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodList.asp?idCategory=1339
Nummertje 6 vanaf de achterste cilinder.
Ik heb inderdaad hetzelfde gedaan zoals je beschrijft. Gewoon zo irritant dat alles overal achter zit en je er niet makkelijk bij kan.
 
2 weken geleden (dat weekend met al die regen) naar de Eiffel geweest. Ik op de Shiver en een maat op zijn Dorsoduro. Heerlijk gereden, ondanks de kou (12 graden), regen en al die rommel. Voor het eerst sinds lange tijd weer eens in de regen gereden en daarbij gemerkt hoeveel grip je ook alweer hebt met een setje goede banden!

Mijn Pirelli Diablo Rosso II's hebben geen krimp gegeven, zelfs in de stromende regen een lekker warme band en veel grip bij het uit accelereren van de bochten, vol gas een haarspeldbocht uit in de regen was geen probleem!

Ik ben helaas in droog weer op sommige stukken tegen het limiet van de voorvering aangelopen. Ik had geen vertrouwen in de voortrein om sneller in te sturen en platter te gaan. Dit kan enigszins liggen aan mijn gewicht (90-95 kilo), maar ook aan de beperkte instel mogelijkheden van de voorvork.

Ik ben dus een beetje aan het rondkijken naar opties op de merkt. Ik heb het geluk dat ik Showa voorvorken heb, ik kan dus een cartridge laten plaatsen van bijvoorbeeld Andreani of de vorken wisselen naar Tuono (2006) poten en remmen.

Heeft iemand ervaring met bij voorkeur de cartridges van Andreani of Mantis, bevallen ze goed, wat hebben ze gekost en waar heb je ze vandaan?
 
Laatst bewerkt:
Kan je niet eens bij Hyperpro of HK vragen wat ze kunnen doen?

Cartridges kosten volgens mij wel serieus knaken...
 
Terug
Bovenaan Onderaan