GS500 valt stationair uit

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
Vandaag kwam er een kijker bij mijn rode GS500 die ik heb opgelapt. De motor liep tot vandaag werkelijk perfect. Voor de verkoop hebben we de motor uitgebreid geïnspecteerd en tijdens de inspectie trok ik een van de benzineslangen of de kraan uit de tank stuk (tank teveel omhoog getrokken).

Het benzinelek heb ik direct gerepareerd met de kraan en slangen van mijn andere GS500 zodat ik wist dat het goed zat. Helaas bleek tijdens de proefrit dat hij stationair niet meer goed loopt. De motor moet handmatig met het gas draaiende worden gehouden anders valt hij uit. Bij het omhoog zetten van de stationairschroef kan hij gewoon 1500rpm blijven lopen, maar als je het gas even open trekt en loslaat dan valt deze terug tot ca 1000rpm (om daarna weer langzaam naar 1500rpm te klimmen) of valt weer uit. Ergens is iets fout gegaan maar ik heb geen idee wat. Extra info:

- benzine loopt goed door, uit de carb aftapschroeven komt een nette en constante straal benzine
- ik heb een deksel van de rechter carburateur getild om de gasschuif en naalden te laten zien. Teruggezet volgens het boekje en (bij de tweede poging) een nieuw o-ringetje onder het deksel gelegd.
- een paar weken terug heb ik de carbs compleet uit elkaar gehad om schoon te maken, alle O-ringen vervangen (vlotternaalden zagen er nog prima uit) en nieuwe gasnaalden gemonteerd. Zoals eerder gemeld liep de motor tot vandaag perfect.

Wie heeft er de gouden tip om de stationair loop weer goed te krijgen?
 
Laatst bewerkt:
Heb niet alles gelezen dus excuus als het al benoemd is. Alleen zit het filtertje in de tank zelf er nog wel in, aangezien je een extra uitwendig brandstoffilter geplaatst hebt? Misschien zit er wel vuil onderin de tank wat het doorstromen van de brandstof beinvloedt.
 
Motor staat nog altijd hier, nog geen tijd gehad om te testen met de tank leiding direct op de carbs. Ons nieuwe huis is zowat casco opgeleverd dus veel tijd heb ik ook niet, bij deze de nieuwe topic prijs van €450 :P


Carburateur en dan je vlotter controleren met name de oring. Had zelfde probleem uit het niets. Alles gecheckt pas op het laatst de vlotter vond dat een beetje los zat bij de oring. Dus toen nieuwe gehaald en probleem was over

Dat is ook mijn hoofdverdachte want ik zou niet weten hoe je anders de klacht van het terugvallen in toeren bij naar rechts kantelen kan verklaren. Helaas heb ik dat al 3 dubbel gecheckt, de o-ringen tweemaal vervangen en de vlotternaalden en zittingen ook nieuw.
 
Misschien is de benzine kraan inwendig deels verstopt of, is de doorgang kleiner dan je orginele brandstof kraan.

Anders probeer je is zonder brandstof filter te rijden, dan kan je die inieder geval uitsluiten als het geen verbetering geeft
 
Terug
Bovenaan Onderaan